«Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;» στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
...
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Να απομονώσει τους αποστάτες καλούν οι 87+ τον πολιτικό κόσμο - «Να μην αποδεχτούν έδρες προϊόν συνωμοσίας»
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Το αφιέρωμα «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;» φιλοξενεί από την Κυριακή 29 Μαΐου η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής. Το αφιέρωμα επιχειρεί να αποτυπώσει και να διερευνήσει διαφορετικές πτυχές του προσφυγικού ζητήματος.
Για τέσσερις ημέρες, το αφιέρωμα που πραγματοποιήθηκε στο «18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα» μεταφέρεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, για να προτείνει στο αθηναϊκό κοινό ταινίες που συνθέτουν ένα πολύπλευρο μωσαϊκό ευαίσθητων ιστοριών με εικόνες προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική, αλλά και την Ευρώπη.
Το αφιέρωμα θα ανοίξει με την ταινία «I am Dublin» παρουσία του σκηνοθέτη Νταβίντ Αρόνοβιτς, ο οποίος θα μιλήσει με το κοινό.
Στις 30 Μαΐου η σκηνοθέτις Μαριάννα Οικονόμου θα παρουσιάσει την ταινία της «Ο πιο μακρύς δρόμος», που εκτυλίσσεται στις φυλακές ανηλίκων Βόλου.
Το αφιέρωμα κλείνει με την ταινία «Όνειρο ζωής», παρουσία του σκηνοθέτη Μορτέζα Τζαφαρί. Οι τρεις προσκεκλημένοι σκηνοθέτες συμμετέχουν ενεργά στον παγκόσμιο διάλογο για τα ανθρώπινα δικαιώματα και με τις ταινίες τους εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την ατομική, την κοινωνική και την πολιτική ευθύνη.
Το αφιέρωμα πλαισιώνεται από συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 30 Μαΐου, με θέμα Πρόσφυγες: εικόνες, λόγια, τεκμήρια και θα επιχειρήσει μια σφαιρική προσέγγιση του προσφυγικού ζητήματος.
Παράλληλα, θα προβληθούν τρεις ταινίες των μεταπτυχιακών φοιτητών του μαθήματος Πολιτισμικές Σπουδές και Ταινία-ντοκουμέντο, που διδάσκεται στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα ΤΕΑΠΗ (Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία) από τη Γιάννα Αθανασάτου, τον Χρήστο Καρακέπελη και τη Μαρία Κομνηνού.
Οι ταινίες
Μέσα απ’ την αθωότητα των παιδιών ο Μάνι Γ. Μπεντσελάχ στο «This Is Exile: Diaries of Child Refugees» (Λίβανος, Ελβετία), παρουσιάζει την φρίκη του πολέμου, εστιάζοντας το βλέμμα σε ανήλικους πρόσφυγες απ΄ τη Συρία που έχουν διαφύγει στον γειτονικό Λίβανο. Οι μαρτυρίες τους αποκαλύπτουν όλο το εύρος της απώλειας (ανθρώπων και πατρίδας), του θυμού και της βίαιης ενηλικίωσης που στιγμάτισαν για πάντα αυτά τα παιδιά.
Στο ντοκιμαντέρ «Dreaming of Denmark» του Μίκαελ Γκράβερσεν (Δανία) ξεδιπλώνεται η ιστορία του νεαρού Βάσι, πρόσφυγα από το Αφγανιστάν ο οποίος προσπαθεί να βρει άσυλο στην Ευρώπη. Και μέσα απ’ τον Βάσι, ο Γκράβερσεν αφηγείται την ιστορία εκατοντάδων παιδιών που βρίσκονται ασυνόδευτα σε ξένο τόπο και παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους.
Ο Αντρέας Κοφόντ, στο– επίσης δανέζικο- ντοκιμαντέρ του «At Home in the World», προσπάθησε να αποφύγει την μονόπλευρη εικόνα του θύματος για τους ήρωές του. Ακολουθεί για ένα χρόνο πέντε παιδιά πρόσφυγες σε ένα σχολείο του Ερυθρού Σταυρού στη Δανία και καταγράφει τι σημαίνει να χτίζεις μια νέα ζωή, διατηρώντας έντονα στη μνήμη τα τραύματα του πρόσφατου παρελθόντος. Συμπαραγωγή Δανίας-Σερβίας, το «Flotel Europa» του Βλάντιμιρ Τόμιτς είναι μια αυτοβιογραφία που αντηχεί εικόνες και συναισθήματα που διαμόρφωσαν τον δημιουργό. Το 1992, ο σέρβος κινηματογραφιστής βρέθηκε στο κύμα προσφύγων που γλίτωσαν από τον πόλεμο στην Γιουγκοσλαβία, διέφυγε με την οικογένειά του στη Δανία όπου έζησε για δυο χρόνια μέσα σε ένα πλοίο αραγμένο στο λιμάνι της Κοπεγχάγης. Το όνομα του πλοίου: Flotel Europa.
Το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, απ’ τις βασικές πύλες εισόδου μεταναστών από την Αφρική στην Ευρώπη, έχουν ως φόντο δυο ντοκιμαντέρ του αφιερώματος. Το «No Man Is an Island» του Tιμ Ντε Κέερσμεκερ (Βέλγιο) γεννά ερωτήματα για την υποδοχή των μεταναστών μέσα από δυο ιστορίες υιοθεσίας, ενώ το «Lampedusa in Winter» του Γιάκομπ Μπρόσμαν (Αυστρία, Ιταλία, Ελβετία) σκιαγραφεί τη ζωή στο νησί στη διάρκεια ενός χειμώνα. Η οδύσσεια του νεαρού πρόσφυγα από τη Σομαλία Αχμέντ, ήρωα του ντοκιμαντέρ «I Am Dublin» (Σουηδία) των Νταβίντ Αρόνοβιτς, Άνα Πέρσον, Σαρμάρκε Μπινιουσούφ και Αχμέντ Αμπντουλάχι, ξεκίνησε επίσης από την Λαμπεντούζα. Σύμφωνα με τη Συνθήκη του Δουβλίνου ΙΙ, η Ιταλία ανέλαβε το αίτημά του για άσυλο, όμως η ζωή στη χώρα αποδείχθηκε σκληρή για τον Αχμέντ ο οποίος έφυγε για τη Σουηδία κι έζησε κρυμμένος επί τρία χρόνια.
Το δίχως τέλος δράμα των προσφύγων αποτυπώνει και το ντοκιμαντέρ «Όνειρο ζωής» του Μορτέζα Τζαφαρί. Η ταινία Ο πιο μακρύς δρόμος της Μαριάννας Οικονόμου εκτυλίσσεται στις φυλακές ανηλίκων του Βόλου, όπου καταλήγουν τρεις νεαροί από τη Συρία και το Ιράκ έχοντας πέσει θύματα διακινητών.
Ημερήσιο εισιτήριο αφιερώματος: 5 ευρώ.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις