Η «Ιερότητα του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου» στο «Παρασκήνιο»
Μια σειρά από ζητήματα ήρθαν στην επιφάνεια, όπως η ξενοφοβία, η παράδοση, η αίσθηση μοναδικότητας που διακρίνει τους νεοέλληνες, η σύνδεση των κλασικών κειμένων με την Εθνική μας ταυτότητα και την προάσπισή της, η διδασκαλία του λόγου μέσω διερμηνέα από αλλοεθνείς σκηνοθέτες, το ζήτημα της μετάφρασης, το παραδοσιακό απέναντι στο μοντέρνο, η ιδιαιτερότητα του ποιητικού λόγου, τα όρια στην καλλιτεχνική έκφραση και τελικά αυτή η ίδια η «Ιερότητα» του Θεάτρου στην Επίδαυρο, η ενέργεια του χώρου και η μεταφυσική διάσταση στην προσέγγιση των αρχαίων κειμένων.
Στη διπλή αυτή εκπομπή τίθεται μια σειρά από ερωτήματα-θεματικές, σε μια προσπάθεια όχι να δοθούν εύκολες και προφανείς απαντήσεις, αλλά να προσεγγίσουμε σε όσο το δυνατό μεγαλύτερο βάθος, αλλά και νηφαλιότητα, ένα τόσο δύσκολο, όσο και φλέγον, όπως εξελίχθηκε, ζήτημα.
Εξασφαλίσθηκε η συμμετοχή στην εκπομπή των δυο σκηνοθετών που σκανδάλισαν μερίδα του κοινού και της κριτικής, του Ανατόλι Βασίλιεφ και του Ντίμιτερ Γκότσεφ, που καταθέτουν μαρτυρίες που σφύζουν από πάθος, ένταση, αλλά και ρηξικέλευθη διάθεση.
Ο Νίκος Καραθάνος, ηθοποιός που συμμετείχε και στις δυο επίμαχες παραστάσεις, αλλά και στις Βάκχες του Ματίας Λάγχοφ που είχε προκαλέσει σάλο το 1997, καταθέτει τη μαρτυρία του.
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος και ο Γρηγόρης Ιωαννίδης εκφράζουν τις δυο διαφορετικές συνιστώσες, αλλά και τις αντίστοιχες γενιές κριτικών και τοποθετούνται με γνώση, πάθος και ακρίβεια.
Η Λυδία Κονιόρδου, ηθοποιός με τεράστια προϋπηρεσία στο Αρχαίο Δράμα και συγχρόνως πρωταγωνίστρια στην ομώνυμη παράσταση του Βασίλιεφ, μεταφέρει με νηφαλιότητα τις εμπειρίες της, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σχολιάζει με ανατρεπτική διάθεση, αλλά και κατασταλλαγμένη γνώση ως άνθρωπος που έχει βγει έξω από τα σύνορά μας με διάφορες παραστάσεις του, ενώ ο Δημήτρης Μαυρίκιος τοποθετείται με τόλμη πάνω στην προσέγγιση των κειμένων από αλλοεθενείς σκηνοθέτες και παράλληλα μεταφέρει την εμπειρία του από το πρόσφατο ανέβασμα του «Τερατώδους αριστουργήματος» του Γιάννη Ρίτσου στη Μικρή Επίδαυρο.
Τέλος, η Αμαλία Μουτούση, μέσα από το Θέατρο της Επιδαύρου θυμάται την ένταση της συμμετοχής της στους Πέρσες του Γκότσεφ το περασμένο καλοκαίρι και παράλληλα προσεγγίζει με εντυπωσιακή ακρίβεια και βάθος σκέψης το θέμα.
Πλουσιότατο οπτικό υλικό από τις παραστάσεις της Μήδειας και των Περσών, που αναλύονται ως την παραμικρή λεπτομέρεια, συνοδεύουν την εκπομπή, όπως επίσης και σπανιότατο υλικό από παραστάσεις και πρόβες του παρελθόντος του Κουν, του Ροντήρη, του Βογιατζή, του Λάγχοφ κ.λ.π.
Στην πρώτη εκπομπή στεκόμαστε στο ρόλο του κοινού, τη διαμόρφωσή του, το ρόλο του ως θεματοφύλακα της Εθνικής ταυτότητας, την αντιμετώπιση των ξένων σκηνοθετών, την ιδιαιτερότητα του ποιητικού λόγου και την διαμάχη γύρω από τους Πέρσες.
Στη δεύτερη εκπομπή άξονας είναι τα κλασικά κείμενα, ο αρχαίος λόγος, ο σεβασμός στην παράδοση σε αντιδιαστολή προς το νεωτερισμό, η επέμβαση στα κείμενα, η μετάφραση, τα όρια στην καλλιτεχνική έκφραση αλλά και η μεταφυσική διάσταση της τραγωδίας.
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ηλίας Γιαννακάκης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Φάνης Καραγιώργος, Ηλίας Γιαννακάκης
Μοντάζ: Τάκης Γοργορίνης Παραγωγή:Ελληνική Παραγωγή: Cinetic 2009
Στις 21.00 στην ΕΤ1.
- Αυστραλία: Μάχη των πυροσβεστικών δυνάμεων με πυρκαγιά τεραστίων διαστάσεων
- Ισραήλ: Νέα πυραυλική επίθεση των Χούθι παρά το μπαράζ των ισραηλινών βομβαρδισμών στην Υεμένη
- Γάζα: Τουλάχιστον 45 νεκροί σε ισραηλινές επιδρομές – Ανάμεσά τους εργαζόμενοι νοσοκομείου και δημοσιογράφοι
- Νιγηρία: 10 άμαχοι νεκροί σε αεροπορικούς βομβαρδισμούς του στρατού
- Σομαλία: Οι ΗΠΑ ανακοινώνουν πως σκότωσαν 2 μέλη της τζιχαντιστικής Σεμπάμπ
- Φινλανδία: Η αντίδραση ΕΕ και ΝΑΤΟ για τη δολιοφθορά στο υποθαλάσσιο καλώδιο