Ημερολόγιο Pirelli 2014: Γιορτάζοντας 50 χρόνια με Helmut Newton
Την υπογραφή του διάσημου Γερμανού φωτογράφου θα φέρει το ημερολόγιο της Pirelli για το 2014, καθώς η ιταλική φίρμα ελαστικών αποφάσισε να γιορτάσει τον μισό αιώνα του ημερολογίου της, φέρνοντας στο φως μια ανέκδοτη συνεργασία από το παρελθόν που, όμως, εξαιτίας μιας σειράς γεγονότων δεν είχε βρει τη θέση που της αντιστοιχεί.
Η Pirelli γιορτάζει τα 50 χρόνια του ημερολογίου της που πρωτοεκδόθηκε το 1964 και αποφάσισε να τιμήσει την επέτειο, ακολουθώντας μια λίγο διαφορετική προσέγγιση για το ημερολόγιο του 2014 το οποίο θα φέρει την υπογραφή του Helmut Newton.
Φυσικά, δεν πρόκειται για νέο υλικό, αλλά για τη συνεργασία του διάσημου φωτογράφου με την φίρμα για το 1986 το οποίο όμως δεν είχε δει ποτέ το φως της δημοσιότητας.
1986: H χρονιά των δύο ημερολογιών
Ο λόγος που το 1986 προέκυψαν δύο ημερολόγια ήταν ο άτυπος ανταγωνισμός μεταξύ της Pirelli UK στην οποία ανήκε η αρχική ιδέα και η υλοποίηση του ημερολογίου και στην Pirelli Ιταλίας.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 το ημερολόγιο της Pirelli είχε ήδη καθιερωθεί ως ένα cult είδος με αδιαμφισβήτητη αισθητική αξία παγκοσμίως χάρη στο βλέμμα διεθνούς φήμης πρωτοπόρων φωτογράφων οι οποίοι με το φακό τους “έντυναν” το θηλυκό στοιχείο το οποίο ανέκαθεν αποτελούσε το βασικό θέμα των ημερολογίων της φίρμας, παράγοντας ένα διαφορετικό αποτέλεσμα που τελικώς, συνέβαλε στην διαμόρφωση της εξέλιξης στη φωτογράφιση δημιουργώντας τάσεις τόσο σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο όσο και το στυλιζάρισμα.
Κάπως έτσι, η Pirelli Italia, αναγνωρίζοντας την παγκόσμια δυναμική του ημερολογίου, αποφάσισε ότι ήθελε ένα μερίδιο της προβολής που εξασφάλιζε το ημερολόγιο. Ως αποτέλεσμα το 1986, Βρετανοί και Ιταλοί αποφάσισαν να εκδώσουν ο καθένας το δικό του ημερολόγιο αγνοώντας πεισματικά την ύπαρξη του άλλου.
Οι Βρετανοί, δούλευαν από το 1984, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Martyn Walsh και είχαν ήδη καταρρίψει αρκετά ταμπού, μεταξύ των οποίων τα «γυμνά».
Εκείνη τη χρονιά επέλεξαν τον Αμερικανό φωτογράφο Bert Stern, τον άνθρωπο ο οποίος είχε απαθανατίσει τη Marilyn Monroe γυμνή πίσω από ένα διάφανο πέπλο και πριν ασχοληθεί με τη φωτογράφιση αστέρων όπως η Elizabeth Taylor και η Audrey Hepburn δούλευε στο χώρο της διαφήμισης.
Με το γυμνό να αποτελεί καθιερωμένη αξία στις τάξεις της Pirelli από καιρό, η απόφαση αυτή άνοιγε έναν άλλο διάδρομο για την εξέλιξή του: το άνοιγμα στη show business και την κινηματογραφική βιομηχανία.
Σε ό,τι αφορά την ιταλική ομάδα της Pirelli Italia, αυτή επέλεξε τον Helmut Newton ο οποίος είχε ήδη από το 1981 εκδώσει το «Big Nudes» τον οποίο τον είχε καθιερώσει σαν ένα πρωτοπόρο καλλιτέχνη.
Εκτός από τις περγαμηνές του Γερμανού ο οποίος είχε ήδη καταφέρει να αναμορφώσει τις φωτογραφίσεις μόδας, όντας από τους πρώτους που επέλεξαν να φωτογραφίζουν μοντέλα εκτός studio, και αφήνοντας εποχή με τα ασπρόμαυρα γυμνά του, όπου τα αψεγάδιαστα σώματα και το σκληρό contrast, δημιουργούσαν έναν απόμακρο ερωτισμό.
Λαμβάνοντας υπόψη το “βιογραφικό” του Γερμανού, η Pirelli Italia του ζητά την άνοιξη του 1985 να δημιουργήσει το ημερολόγιο της επόμενης χρονιάς.
Οι Ιταλοί δεν του επιβάλλον περιορισμούς, αλλά απαιτούν την παρουσία των προϊόντων της Pirelli στο κάδρο, κάτι το οποίο δεν συνηθιζόταν από την μέχρι τότε αποκλειστικά βρετανική έκδοση του ημερολογίου της Pirelli.
Ο Helmut Newton αποδέχεται τους όρους και οι πρώτες φωτογραφίσεις γίνονται τον Μάιο κατά τη διάρκεια του Grand Prix του Monte Carlo, όπου, παρεμπιπτόντως, έμενε ο Helmut Newton.
Η επόμενη τοποθεσία που επέλεξε ο Newton ήταν το Podere Terreno στο Chianti της Τοσκάνης και η Siena, όπου, ανάμεσα στους αμπελώνες και τη χαρακτηριστική εικόνα της ιταλικής υπαίθρου, ο Γερμανός εντόπισε το κατάλληλο σκηνικό για την ιταλική εκδοχή του Ημερολογίου.
Όσο για το σκεπτικό της φωτογράφισης δείχνει να επιβάλλεται από το σκηνικό και τη χώρα καθώς οι δρόμοι της Τοσκάνης δημιουργούν ιδανικό συνδυασμό με τις εκρηκτικές γυναικείες παρουσίες που παραπέμπουν σε πρωταγωνίστριες Silvana Mangano, Lucia Bosé και Sophia Loren, σε ένα σκηνικό που θυμίζει ιταλικό νεορρεαλιστικό κινηματογράφο.
Μόνιμη παρουσία στο πλευρό του Newton, η Manuela Pavesi, η στυλίστριά του η οποία σε σταθερή βάση αναλαμβάνει να στήσει το σκηνικό, ερμηνεύοντας το πνεύμα του απαιτητικού Γερμανού. Εκείνη, εξάλλου, θα αναλάβει και την ολοκλήρωση του Ημερολογίου όταν ο Helmut Newton αναγκάζεται να επιστρέψει στο Monte Carlo για οικογενειακούς λόγους και τελικά να παραιτηθεί από το project λόγω των προσωπικών προβλημάτων.
Έτσι, το ημερολόγιο της Pirelli για το 1986 αποδίδεται στον Bert Stern ο οποίος είχε αναλάβει την φωτογράφιση για λογαριασμό των Βρετανών, ενώ εκείνο του Newton δεν βλέπει πότε το φως της δημοσιότητας, μέχρι σήμερα.
Μετά από περίπου 30 χρόνια και με δεδομένο ότι το ημερολογιακό έτος για το οποίο αρχικώς προοριζόταν είναι ίδιο με το 2014, το ημερολόγιο του Newton θα εκδοθεί, σεβόμενο απολύτως το αρχικό project ακόμα και σε ό,τι αφορά τη διάταξη, περιλαμβάνοντας 12 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που συνοδεύονται από 29 στιγμιότυπα από τα παρασκήνια τα οποία θα δώσουν στους λάτρεις του ημερολογίου μία γεύση από την ιστορική εκείνη φωτογράφιση στο Chianti και το Monte Carlo το 1985.
Παράλληλα, με την παρουσίαση του νέου της ημερολογίου δια χειρός Newton, η Pirelli θα διοργανώσει εκδηλώσεις για τα πενηντάχρονα της έκδοσης στο Μιλάνο, με αφιερώματα για την ιστορία και το περιεχόμενο της, αλλά και επετειακές εκθέσεις των Patrick Demarchelier και Peter Lindbergh οι οποίοι άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στις σελίδες του ημερολογίου, αλλά και στο χώρο της φωτογραφίας.
auto.in.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις