Βίντεο: Διάλεξη της Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα για τον Γκρέκο
Μια λιγότερο γνωστή πτυχή της προσωπικότητας του Γκρέκο επιχείρησε να φωτίσει μέσα από τη διάλεξή της με τίτλο «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος-El Greco: Ένας ζωγράφος-φιλόσοφος» η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου.
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
Μια λιγότερο γνωστή πτυχή της προσωπικότητας του Γκρέκο επιχείρησε να φωτίσει μέσα από τη διάλεξή της με τίτλο «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος-El Greco: Ένας ζωγράφος-φιλόσοφος» ηΜαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης και διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου.
Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Μegaron Plus, και επικεντρώθηκε, μεταξύ άλλων, στην επιρροή που άσκησαν στο πνεύμα και την τέχνη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (1541-1614) το ταξίδι του από την Κρήτη έως την Ισπανία και η επαφή του με άλλους πολιτισμούς.
«Το 1611 ο Francisco Pacheco, ισπανός ζωγράφος και θεωρητικός, επισκέπτεται τον Γκρέκο στο εργαστήριό του και σημειώνει τις εντυπώσεις του. Το συμπέρασμά του είναι ότι ο Γκρέκο «υπήρξε μεγάλος φιλόσοφος, με εκλεπτυσμένο λόγο και είχε γράψει βιβλία για τη ζωγραφική, τη γλυπτική και την αρχιτεκτονική», τα οποία δυστυχώς έχουν χαθεί. Ο κατάλογος της βιβλιοθήκης του Θεοτοκόπουλου, που περιελάμβανε έργα αρχαίων ελλήνων και λατίνων συγγραφέων, πραγματείες περί αρχιτεκτονικής και ζωγραφικής, ιταλικά και ισπανικά βιβλία, επιβεβαιώνει τη σπάνια για καλλιτέχνη παιδεία και το εύρος των ενδιαφερόντων του», είπε ο κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.
Την πνευματική προσωπικότητά του, την πρωτοτυπία και την τόλμη των αισθητικών του απόψεων μάς αποκάλυψαν τα τελευταία χρόνια τα παρασελίδια σχόλιά του σε δυο από τα συγγράμματα της βιβλιοθήκης του: Στους Βίους των καλλιτεχνών του Βαζάρι και στην πραγματεία Περί Αρχιτεκτονικής του Βιτρουβίου. Οι έρευνες ελλήνων και ισπανών ερευνητών έφεραν στο φως νέα στοιχεία, που μας βοηθούν να κατανοήσουμε την προσωπικότητα του κρητικού ζωγράφου και κυρίως να διεισδύσουμε στο μυστικό εργαστήρι από όπου αναδύθηκε το υπερβατικό και παράδοξο όραμα της τέχνης του.
Σύμφωνα με την κ. Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, «η περιπλάνηση του μεταβυζαντινού ζωγράφου Δομήνικου από τον γενέθλιο Χάνδακα στη Βενετία και τη Ρώμη, και από εκεί στο μακρινό Τολέδο, δεν είναι μόνο μετακίνηση στον χώρο, αλλά κυρίως ταξίδι στον ιστορικό χρόνο, βίωση άλλων πολιτισμών. Τι σημάδια άφησαν στο πνεύμα και την τέχνη του; Στο έργο του θα αναζητήσουμε τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα».
Δείτε στο βίντεο που συνοδεύει το θέμα αποσπάσματα από την εκδήλωση, ενώ μπορείτε να την παρακολουθήσετε ολόκληρη στο www.blod.gr του Ιδρύματος Μποδοσάκη, στη διεύθυνση:
http://www.blod.gr/lectures/Pages/viewlecture.aspx?LectureID=2023
Δείτε άλλες εκδηλώσεις από το www.blod.gr:
- Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος μέσα από την αφήγηση των συμμαθητών του
- «Ο Αλαν Τούρινγκ και η μίμηση του νου»
- Αφιέρωμα στον σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη
- Η Μάργκαρετ Άτγουντ συνομιλεί με τους Έλληνες
- Ημερίδα του ΣΕΒ για την επιτάχυνση της απονομής Δικαιοσύνης
- Rethink Athens: Παρακολουθήστε τη συζήτηση για την πόλη και την αρχιτεκτονική
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις