Αλεξάντρ Ντεσπλά: Η Ελλάδα και το Χόλιγουντ μέσα του
Ελισάβετ Σταμοπούλου
Τον έχει αναδείξει η χολιγουντιανή σκηνή, αλλά δεν μπορεί να αποχωριστεί το ελληνικό στοιχείο αφού η μητέρα του κατάγεται από την Ελλάδα. Η μουσική έκλεψε από νωρίς την καρδιά του, και στην πορεία o Αλεξάντρ Ντεσπλά είδε το όνομά του να φιγουράρει σε σπουδαία έργα, πλάι σε βετεράνους της έβδομης τέχνης.
Με μια αξιομνημόνευτη καριέρα χρόνων, ο διάσημος κινηματογραφικός συνθέτης καταφθάνει στις 9 Σεπτεμβρίου, για μια εφ’ όλης της ύλης συναυλία, στο Ηρώδιο.
Το ντεμπούτο του γυρνά το χρόνο πίσω στη δεκαετία του 1980, η μεγάλη αναγνώριση ήρθε όμως δύο δεκατιές – περίπου – αργότερα με την ταινία«Το κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» (2003).
Ο συνθέτης με Όσκαρ Καλύτερης πρωτότυπης μουσικής επένδυσης για το «The Grand Budapest Hotel» (2015), BAFTA, Χρυσή Σφαίρα Grammy και σημαντικές υποψηφιότητες για βραβεία στη «βαλίτσα» του, έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 100 ταινίες.
Ανάμεσα σε αυτές οι εξής: «Lapse of Memory» (1992), «Family Express» (1992), «Regarde Les Hommes Tomber» (1994), «Les Péchés Mortels» (1995), «Une Minute de Silence» (1998), «Sweet Revenge» (1998), «Le Château des Singes» (1999), «Reines d’un Jour» (2001), «Syriana» (2005), «The Queen» (2006), «Ο Χάρι Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου – Μέρος 1 και 2» (2010 – 2011), «Αόρατος συγγραφέας» (2010), «Godzilla»(2014), «Το Παιχνίδι της Μίμησης» (2014).
Οι συνεργασίες του έρχονται να προστεθούν σε μια λαμπρή πορεία αφού έχει δουλέψει, μεταξύ άλλων, με τους Στίβεν Φρίαρς, Ανγκ Λι, Ντέιβιντ Φίντσερ, Ρόμαν Πολάνσκι και Τομ Χούπερ. Επανειλημμένα έχει «συναντήσει» τον Τζορτζ Κλούνεϊ για τις ανάγκες ταινιών, όπως συνέβη τόσο στη «Συριάνα», όσο και στα «Αι ειδοί του Μαρτίου» και «Μνημείων Άνδρες».
Από την ηλικία των πέντε ετών ξεκίνησε να παίζει πιάνο, γνωρίζει σε επαγγελματικό επίπεδο τρομπέτα και φλάουτο, με τα μουσικά ενδιαφέροντά του να μην κοιτούν σύνορα. Επιρροές έχει δεχθεί τόσο από την Δύση όσο και από την Ανατολή. Γάλλοι, Αμερικανοί, αλλά και Αφρικανοί καλλιτέχνες έχουν εμπλουτίσει τα ερεθίσματά του. Σπούδασε,δε, δίπλα σε σημαντικούς συνθέτες με κορυφαίο τον Ιάννη Ξενάκη.
Λάτρης του κινηματογράφου, ο Ντεσπλά επιθυμούσε από νέος να συνθέτει μουσική για ταινίες, με την πρώτη του δουλειά να τοποθετείται το 1986 με το «Le souffleur». Μέσα από το ξεκίνημά του αυτό γνώρισε τη βιολίστρια Ντομινίκ Λεμονιέ που έγινε η αγαπημένη του σολίστρια, καλλιτεχνική διευθύντρια, γυναίκα.
Σχετικά με τη μεγάλη συμπάθεια που του δείχνει το Χόλιγουντ, το οποίο τον καθιέρωσε, ο Ντεσπλά είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στο ΒΗΜΑ: «Πολλοί πιστεύουν ότι είναι κάτι απλό να κάνεις ταινίες για το Χόλιγουντ ή μουσική όπως κάνω εγώ. Υπάρχουν πάρα πολλοί ταλαντούχοι μουσικοί που περιμένουν στη σειρά για να δουλέψουν στο Χόλιγουντ και ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος. Εγώ δυσκόλεψα ακόμη περισσότερο τα πράγματα γιατί αποφάσισα ότι θα δουλεύω παράλληλα και για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Με αυτόν τον τρόπο πιστεύω ότι δημιουργώ μέσα μου μια καλλιτεχνική ισορροπία».
Αποκαλύπτοντας τη συνταγή της επιτυχίας του είχε πει: «Σε ένα σινεμά όπου οι διάλογοι έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο πρέπει να κρατάς σωστές αποστάσεις ώστε να μην τους καταστρέφεις, να φέρεσαι πιο έξυπνα. Έμαθα να γράφω πιο μικρά αλλά πιο ουσιαστικά κομμάτια μουσικής και κυρίως να μη βγαίνω μπροστά από την ταινία αλλά να είμαι μέρος της».
Αναφερόμενος στο σκηνοθέτη με τον οποίο συνεργάζεται καλύτερα είχε σημειώσει:
«Θα έλεγα ίσως τον Ρόμαν Πολάνσκι, γιατί είναι λάτρης της μουσικής, πηγαίνει σε συναυλίες, ενημερώνεται. Έμαθα πολλά από τον τρόπο που χρησιμοποιούσε τη μουσική στις σπουδαίες ταινίες του όταν ήμουν μικρός και έμαθα ακόμη περισσότερα δουλεύοντας δίπλα του».
Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά είχε βρεθεί στην Ελλάδα και πριν από δύο χρόνια για το 14ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Ως πρόεδρος του φεστιβάλ είχε δηλώσει: «Είμαι χαρούμενος που βρίσκομαι εδώ για να δείξω την αλληλεγγύη μου στους Έλληνες αυτή τη δύσκολη περίοδο».
Με αφορμή την επίσκεψή του είχε μιλήσει στο in.gr για τις επιρροές από τις ελληνικές του καταβολές που τον οδήγησαν να χρησιμοποιεί στις μουσικές του συνθέσεις όργανα όπως το κύμβαλο, το ούτι και το νέι.
Ο μουσικοσυνθέτης έχει διατελέσει και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του 71ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
entertainment.in.gr
- Γουίλιαμς-Γκος: «Έχουμε αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη μεταξύ μας» (vid)
- Αυτά είναι τα μέλη του Κολλέγιου των Επιτρόπων της Κομισιόν: Ονόματα και χαρτοφυλάκια
- Μπάζιλ Ζαχάρωφ: «Άρα τις εστι πλούσιος ή πένης;»
- Μέλπω Ζαρόκωστα: Στο Γηροκομείο Αθηνών η 91χρονη ηθοποιός
- Ζιζέλ Πελικό: Ανατριχιάζουν τα λόγια της εισαγγελέως στην πολύκροτη δίκη – «Αυτή η δίκη είναι ο θεμέλιος λίθος…»
- Με ελικόπτερο στο Μονακό ο Σπανούλης – «Ο θρύλος προσγειώθηκε»