Ελισάβετ Σταμοπούλου

Με μηνύματα κοινωνικής αλληλεγγύης στο πλευρό της, πολιτικοποιημένο θέατρο και δράσεις για την εκπαίδευση και την τέχνη, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών παρουσίασε το καλλιτεχνικό της πρόγραμμα για τη φετινή χρονιά. Τo in.gr προτείνει κάποιες από τις παραστάσεις και δράσεις που ξεχωρίζουν.

Θέατρο: Τολμηρά θεάματα και ξένες παραγωγές

Δυνατό «χαρτί» του προγράμματος το θέατρο με έλληνες και ξένους δημιουργούς να μιλούν «έξω από τα δόντια». Δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς την Ιώ Βουλγαράκη που με ένα βωβό, ατμοσφαιρικό θέαμα μεταφέρει στο θέατρο τη Μισαλλοδοξία του Griffith με ζωντανή μουσική (20-30/1), αλλά και τον Ακύλλα Καραζήση με το έργο «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα» που σκηνοθετεί την ομώνυμη κωμικοτραγική δυστοπία του Έντεν φον Χόρβατ. Και στα δύο έργα κοινωνικοπολιτικές ταραχές και η έννοια της συνύπαρξης των ανθρώπων ερευνώνται με σύγχρονες μεθόδους.

Ακόμη, δεν πρέπει να χάσει κανείς το μεγαλειώδες κύκνειο άσμα του Ντοστογιέφσκι «Αδερφοί Καραμάζοφ»(3-6/1), σε μια πεντάωρη και ανατρεπτική παράσταση από τον Κονσταντίν Μπογκομόλοφ και το Chekhov Moscow Art Theater που ταξιδεύουν για πρώτη φορά εκτός Ρωσίας.

Ο Μπογκομόλοφ θεωρείται ένα από τα πιο «ριζοσπαστικά» παιδιά του ρωσικού θεάτρου, αφού έχει ανεβάσει τον Ιδανικό σύζυγο του Όσκαρ Ουάιλντ σαν trash κωμωδία και τον Βασιλιά Ληρ ως καρκινοπαθή γυναίκα.

Το πρωτότυπο στοιχείο σε αυτή την παράσταση εντοπίζεται στο ότι η λέξη «Αδερφοί» φεύγει από τον τίτλο και ο νεότερος από τους Καραμάζοφ ερμηνεύεται από γυναίκα ηθοποιό. Αξίζει, δε, να δει κανείς πώς ο Ντοστογιέφσκι θα προσεγγιστεί με ρωσική ματιά και πώς θα βρει απήχηση στο σήμερα.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα ανεβαίνει η τριλογία του Στρίντμπεργκ «Post Inferno – Προς Δαμασκόν» (11-22/5) με την υπογραφή της Ρούλας Πατεράκη που αναμένεται να φλερτάρει με τον πειραματισμό. Θεολογικές, υπαρξιακές, συζυγικές και ερωτικές αναζητήσεις ανασύρει το έργο στο οποίο ένας άνδρας χωρίς όνομα, ο Άγνωστος, ένα alter ego του ίδιου του Στρίντμπεργκ, είναι το κεντρικό πρόσωπο. Λάτρης των θηλυκών, και συνάμα μισογύνης, ο Άγνωστος αποπλανεί μια περαστική, την Κυρία.

Μουσική: Παράδοση και πειραματισμοί

Φέτος καθίσταται σαφής η προώθηση των παραδοσιακών ακουσμάτων εκ μέρους της Στέγης, με το ενδιαφέρον να εντοπίζεται στους νορβηγούς Lumen Drones που συστήνονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό (28/1). Γίνεται χρήση του παραδοσιακού νορβηγικού βιολιού με έναν κάπως αντισυμβατικό τρόπο.

Δεν πρέπει να χάσει κανείς και τον πρωτεργάτη της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής,

Κωνσταντίνο Βήτα, που αναμοχλεύει τις μνήμες του στο ρεμπέτικο (3-4/6).


Εκθέσεις: Έμφαση στις νέες τεχνολογίες

Όπως και πέρσι, έτσι και φέτος το εικαστικό κομμάτι της Στέγης επιλέγει να παντρέψει το design με τις νέες τεχνολογίες. Η εφαρμογή της ιδέας αυτής εντοπίζεται στη διαδραστική έκθεση Digital Revolution που θα κατακλύσει για ένα μήνα πολλούς χώρους της Στέγης (20/10-10/1).

Στα χνάρια του λονδρέζικου Barbican και του Μουσείου Tekniska της Στοκχόλμης, η Στέγη παρουσιάζει όλες τις εκφάνσεις ψηφιακής τέχνης. Από αυτήν παρελαύνουν εικαστικοί, κινηματογραφιστές, αρχιτέκτονες, σχεδιαστές και μουσικοί διεθνούς φήμης.

Λέξεις και Σκέψεις: Με το βλέμμα στραμμένο στην Ευρώπη

Εξερευνώντας τη δυτική κουλτούρα και έχοντας υπόψη τις ακροδεξιές φωνές της Ευρώπης, η Στέγη φιλοξενεί τον εγγονό του διοικητή του Άουσβιτς Ρούντολφ Ες, Ράινερ Ες, που αποκηρύσσοντας τη δράση και τις ιδεολογικές καταβολές του παππού του και ως ακτιβιστής πλέον, θα παραδώσει αντιναζιστική διάλεξη (22/4).

entertainment.in.gr