Αμαλία Μουτούση: «Στο »Κουκλόσπιτο» υπάρχει αγάπη αλλά και ψέμα»
Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου
Υποδύεται τη Νόρα, ένα πρόσωπο που αποτελεί σύμβολο όχι μόνο γα τη γυναίκα, αλλά γενικά για τον άνθρωπο. Διαβάζει τον κόσμο του Ίψεν και μαζί με αυτόν αναδεικνύει ποικίλες αποχρώσεις της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης. Η Αμαλία Μουτούσηπρωταγωνιστεί στην παράσταση Κουκλόσπιτο, που σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκευά, θα παρουσιαστεί από τις 3 Φεβρουαρίου στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής. «Η Νόρα αποκαλύπτεται βγάζοντας τα πέπλα από πάνω της, παίζει πολλούς ρόλους», αναφέρει σε συνέντευξή της στο in.gr για το έργο, ενώ σχολιάζει την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του πολιτισμού.
Στο Κουκλόσπιτο του Ίψεν, που καλεί το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, πώς γίνεται η ηρωίδα, Νόρα, σύμβολο για τον άνθρωπο της εποχής μας;
Η Νόρα αποτελεί σύμβολο χειραφέτησης της γυναίκας και σίγουρα είναι συνδεδεμένη με την εποχή της, με την εποχή που ο Ίψεν έγραψε το έργο. Πέρα από αυτό όμως είναι ένα πρόσωπο που δεν προσδιορίζεται από τα χρονικά πλαίσια, είναι διαχρονικό. Η Νόρα αποκαλύπτεται βγάζοντας τα πέπλα από πάνω της, παίζει πολλούς ρόλους. Τους πολλούς ρόλους που καλείται να παίξει στη ζωή της υπαγορεύει η σύμβαση της εποχής, όλη αυτή η ιστορία των «πρέπει». Μπορεί, όμως, να ξεκολλήσει από οποιαδήποτε εποχή γιατί αυτό είναι χαρακτηριστικό μιας πρωτογενούς δύναμης που έχει ο άνθρωπος μέσα του και τον κάνει να θέλει να ξεσκεπαστεί και να μείνει γυμνός απέναντι σε μια αλήθεια του.
Ποια είναι η πορεία της Νόρας;
Βλέπουμε κατά τη διάρκεια του έργου ανθρώπους μέσα στο κουκλόσπιτο, έναν κόσμο βυθισμένο στο σκοτάδι. Και δεν εννοώ ότι δεν υπάρχει αγάπη, απλώς υπάρχει πολύ ψέμα. Με το που ανοίγει μια πόρτα και μπαίνει ο πρώτος άνθρωπος από τον έξω κόσμο, που είναι μια φίλη της Νόρας από την παιδική της ηλικία, αρχίζουν να πέφτουν τα πέπλα. Στο Κουκλόσπιτο ζουν δυο άνθρωποι που ακολουθούν τον κώδικα των ερωτευμένων. Δεν θέλουν τίποτα να εισχωρήσει απέξω, βλέπουμε αγάπη και έρωτα που στο τέλος διαλύεται.
Το άνοιγμα, δηλαδή, μιας πόρτας προκαλεί το «τσουνάμι» ;
Αρχικά δεν πάει ο νους σου ότι το αεράκι είναι τσουνάμι. Όλα γίνονται με λεπτό, υπόγειο τρόπο και χιούμορ. Υπάρχει οντολογική αγάπη για τον άνθρωπο μέσα στο έργο, ουσιαστικά φωτίζεται η μοίρα του άντρα και της γυναίκας όταν είναι ένα ζευγάρι. Η Νόρα δεν χάνει αυτό που είχε στην παιδική της ηλικίας, την πρωτογενή δύναμη του ανθρώπου που πάει να ενωθεί με το σύμπαν.
Περνώντας στην κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του πολιτισμού και συγκεκριμένα στο Εθνικό, πώς έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα μετά την αποχώρησή σας από το ΔΣ του Θεάτρου;
Αυτό δεν μπορώ να το γνωρίζω, ο καθένας πάντως με τον τρόπο του δίνει μια μάχη. Αυτό που έγραψα και στην επιστολή της παραίτησής μου έχει να κάνει με τον μηχανισμό που είναι αγκυλωμένος. Δυσκολεύονται πολύ οι άνθρωποι που εργάζονται εκεί. Από τη βάση του έχει τεράστια θέματα τα οποία εάν δεν λυθούν, δεν μπορεί να δοθεί χώρος σε φωτισμένους ανθρώπους να είναι δημιουργικοί. Πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις είτε αυτό έχει να κάνει με θεσμικό ή νομοθετικό ή οποιοδήποτε άλλο επίπεδο. Ο μηχανισμός δυσκολεύει τη διάθεση και τη δημιουργικότητα. Το Εθνικό Θέατρο αποτελεί μικρογραφία του ελληνικού κράτους.
Πως αντιλαμβάνεστε την απομάκρυνση του Γιώργου Λούκου από τη διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών;
Είμαι ανάμεσα στους ανθρώπους που υποστήριξαν με οποιοδήποτε τρόπο μπορούσαν την παραμονή του κ. Λούκου. Άνοιξε ένα παράθυρο για τον πολιτισμό, μπήκε καθαρό φως. Σίγουρα ο λόγος της απομάκρυνσής του δεν έχει να κάνει με το οικονομικό σκάνδαλο. Είναι δικαίωμα της εκάστοτε κυβέρνησης να αλλάζει τα πρόσωπα που δεν θέλει και να βάζει άλλα που θέλει, αυτό κανείς δεν μπορεί να το απαγορεύσει σε κανέναν, η απομάκρυνση όμως του κ. Λούκου δεν είχε να κάνει με το οικονομικό σκάνδαλο. Το πρόσωπο αυτό δεν το ήθελαν. Δεν χρησιμοποιείς κάτι τέτοιο για να σπιλώσεις το όνομα ενός ανθρώπου που σου έχει προσφέρει τόσα πολλά. Τα πράγματα δεν γίνονται καθαρά. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από άδικο, είναι άγριο, δεν μας τιμά καθόλου. Το γεγονός ότι μαζεύτηκαν υπογραφές από τόσους πολλούς καλλιτέχνες και δεν έπαιξε κανένα ρόλο, μας κάνει να αναρωτιόμαστε σε ποιο τόπο ζούμε. Πολλά είχαν προταθεί ως εναλλακτικές λύσεις για να τιμήσουμε τον κ. Λούκο και να μην ντρεπόμαστε για έναν άνθρωπο που μας έφερε τα φώτα. Αυτό είναι μια ντροπή για τους Έλληνες. Σε πολλά έντυπα διάβαζα ότι ο κύριος Λούκος δεν ήταν τίποτα και δεν μας έφερε φως. Αυτό δείχνει ότι είμαστε ένας συμπλεγματικός λαός. Είναι πολύ λυπηρό, δεν βλέπω γιατρειά.
Ελλείψει επιχορηγήσεων η τέχνη ακολουθεί καθοδική πορεία;
Δεν νομίζω ότι η αληθινή τέχνη θα πάει πίσω επειδή δεν υπάρχουν επιχορηγήσεις. Η ανάγκη για την τέχνη δεν θα σταματήσει, πάντα γίνεται κάτι. Υπάρχει πληθώρα θεαμάτων και αυτό που είναι να γεννηθεί και να είναι αξιόλογο γεννάται πάντα.
entertainment.in.gr
- Νέο σχέδιο συμφωνίας στην COP29 – Η Ευρώπη αντιδρά για το κόστος
- Χρήστος Μάστορας: «Έχω διαγνωσθεί με διάσπαση προσοχής, πήγα σε δύο ψυχίατρους
- Ληξιπρόθεσμα χρέη: Αυξήθηκαν οι οφειλές προς τον ΕΦΚΑ [πίνακες]
- Στημένος ο «αγώνας της χρονιάς» ανάμεσα στον Μάικ Τάισον και τον Τζέικ Πολ; Κάποιοι λένε ότι έχουν αποδείξεις
- Ρόμπερτσον εναντίον Τσιμίκα στα playoffs του Nations League
- Η Google πιέζεται να πουλήσει το Chrome, η OpenAI αναπτύσσει δικό της browser