Μπορεί το 2015 να μας άφησε με περισσότερες από 200 παραστάσεις να παίζονται στις θεατρικές σκηνές της Αθήνας, όμως και τη νέα χρονιά νέες, ενδιαφέρουσες και ανατρεπτικές προτάσεις με εμβληματικά έργα του κλασικού και σύγχρονου ρεπερτορίου φιλοδοξούν να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατρόφιλων.

Ξεκινώντας από το Εθνικό Θέατρο, στο Νέο REX κάνει πρεμιέρα στις 21 Ιανουαρίου το «Δαμάζοντας τα κύματα» του Λαρς φον Τρίερ σε σκηνοθεσία και διασκευή Ρούλας Πατεράκη. Το τρυφερό και βαθιά συναισθηματικό θεατρικό έργο του μεγάλου Δανού σκηνοθέτη, που έγινε γνωστό μέσα από την κινηματογραφική εκδοχή του, εκθειάζει την αυταπάρνηση και την αυτοθυσία στο όνομα της απόλυτης αγάπης.

Λίγες μέρες νωρίτερα και συγκεκριμένα στις 15 Ιανουαρίου θα ανέβει στην Πειραματική Σκηνή η «Ισορροπία του Nash» της Πηγής Δημητρακοπούλου σε σκηνοθεσία της ιδίας. Με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, λογοτεχνικά κείμενα, αλλά και την υπόθεση της 17 Νοέμβρη, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη, την αυτοδικία και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία.

Με αφορμή μια θρυλική ταινία του βωβού κινηματογράφου, μια νέα σκηνοθέτης και ένας θίασος πρωταγωνιστών παρουσιάζουν από τις 20 έως τις 31 Ιανουαρίου στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών ένα βωβό μουσικοθεατρικό έπος γύρω από το δίπολο «αδιαλλαξία vs αλληλεγγύη». Σταθερή στη στήριξή της στους νέους δημιουργούς, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, δίνει βήμα στην Ιώ Βουλγαράκη, η οποία καταθέτει τη δική της πρόταση, ορμώμενη από τη «Μισαλλοδοξία» («Intolerance»), τη μνημειώδη σπονδυλωτή, βωβή ταινία του Ντέιβιντ Γουόρκ Γκρίφιθ. Ένας δεκαμελής θίασος (Γιώργος Γάλλος, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Αργύρης Ξάφης, Εύη Σαουλίδου, Ναταλία Τσαλίκη, Νίκος Χατζόπουλος κ.ά.) και ένα κουαρτέτο, σε πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Αμπαζή, συμπράττουν μαζί της σε αυτό το θέαμα πολιτικής, κοινωνικής και υπαρξιακής αυτογνωσίας που θέτει το ερώτημα: «»Εμείς» ή οι «άλλοι» πάντα. Μα γιατί «πάντα»;».

Το νέο έργο του Άκη Δήμου «Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα», εμπνευσμένο από την εμβληματική νουβέλα του Ιωάννη Κονδυλάκη «Πρώτη Αγάπη» (1919), αποτελεί τη νέα θεατρική δουλειά της ομάδας Bijoux de kant που ανεβαίνει από τις 14 Ιανουαρίου στη σκηνή της Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη. Μια παράσταση που σηματοδοτεί την επιστροφή της Τάνιας Τσανακλίδου στο Θέατρο Τέχνης ύστερα από 40 χρόνια.

Ενώ, στο «Υπόγειο», υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Κωστή Καπελώνη η Μάνια Παπαδημητρίου τραγουδά, αλλάζει πρόσωπα ανάλογα με τις εποχές, για να δώσει ένα πρόσωπο στην Κυρία «Αδαμαντία», μια συνηθισμένη γυναίκα που προσπαθεί να επιβιώσει και να φροντίσει τα παιδιά της, δηλαδή το μέλλον της πατρίδας, μέσα από το ομώνυμο έργο του Παναγιώτη Μέντη (από 11/1).

Ολοκληρώνοντας τον κύκλο παραστάσεων-πορτρέτων, που ξεκίνησε το 2012 με το «Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και το αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη «Ποιος στη Ζωή μου», ο Θέμης Μουμουλίδης κάνει παράσταση τα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου και την ποίηση του Νίκου Καββαδία. Στο «Ταξίδι στο Σταυρό του Νότου», που είναι προγραμματισμένο να κάνει πρεμιέρα στις 21 Ιανουαρίου στο Badminton, συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι Θάνος Μικρούτσικος, Στέλιος Μάινας, Σταύρος Ζαλμάς, Ελισάβετ Μουτάφη, Ρίτα Αντωνοπούλου, Κώστας Θωμαΐδης και Γιάννης Μαθές.

Τις «Ιδιοτροπίες της Μαριάννας», το πρώιμο αριστούργημα του γάλλου ρομαντικού ποιητή και συγγραφέα του 19ου αιώνα, Αλφρέ Ντε Μυσσέ παρουσιάζει από 28 Ιανουαρίου το Θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου και μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου. Πρόκειται για ένα έργο αντισυμβατικό και τολμηρό που ταυτόχρονα δικαιώνει τον όρο «κλασικό» μέσα από την ορμητική δύναμη της ιδιάζουσας ποιητικότητάς του και την αγέραστη πρωτοτυπία του. Σε αυτό το «τρομερό παιδί» του γαλλικού ρομαντισμού, καταγράφει με συγκίνηση και λεπτό χιούμορ τους στρόβιλους της ερωτικής δίνης μέσα στην οποία περιπλέκονται ένα ή και περισσότερα ερωτικά τρίγωνα. Παίζουν, μεταξύ άλλων, οι Ξένια Καλογεροπούλου, Ντένης Μακρής, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Γιώργος Παπαγεωργίου και Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου.

Από τις πολυαναμενόμενες γυναικείες ερμηνείες της θεατρικής σεζόν είναι και αυτή της Αμαλίας Μουτούση. Αγαπημένη συνεργάτιδα του Λευτέρη Βογιατζή, η γνωστή ηθοποιός επιστρέφει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων για να πρωταγωνιστήσει στο «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν ως Νόρα. Τη σκηνοθεσία του εμβληματικού έργου που συντάραξε την εποχή του και υπήρξε καταλυτικό για την εξέλιξη της θεατρικής τέχνης υπογράφει ο Γιώργος Σκεύας. Παίζουν ακόμα ο Ά. Λεμπεσόπουλος, η Μ. Ζορμπά, ο Γ. Συμεωνίδης και ο Ν. Παπαγιάννης (πρεμιέρα 3/2).

Μέσα στο Φεβρουάριο, το θέατρο «Κιβωτός» παρουσιάζει για 30 μόνο παραστάσεις τη σκοτεινή κωμωδία του Μολιέρου «Ταρτούφος ή Οι απατεώνες», σε διασκευή και σκηνοθεσία των Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια. Μια σύγχρονη ανάγνωση του κλασικού έργου του Μολιέρου, σε νέα έμμετρη μετάφραση του βραβευμένου ποιητή Γιώργου Μπλάνα. Ο Άλκης Κούρκουλος κρατά τον ρόλο του Ορεγκόν, με Ταρτούφο τον Αιμίλιο Χειλάκη. Τον θίασο συμπληρώνουν οι Αθηνά Μαξίμου, Ράνια Οικονομίδου, Άγγελος Μπούρας κ.ά. (από τις 12/2).

Το σαιξπηρικό δράμα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» δια χειρός Κωνσταντίνου Ρήγου θα διαδεχθεί στη σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά τον «Φάουστ» της Κατερίνας Ευαγγελάτου. Με όχημα τη μετάφραση του Δημήτριου Βικέλα, ο Κ. Ρήγος «ζωντανεύει» το γνωστό κείμενο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, σε μία παράσταση όπου η «χρήση της μουσικής και της χορογραφημένης κίνησης θα είναι έντονη και η ατμόσφαιρα θα μοιάζει σα βγαλμένη από ένα όνειρο που παίρνει την εκδίκησή του, σαν ένα «παιχνίδι» της Queen Mab, σαν τη συνειδητοποίηση, που έρχεται αφού όλα έχουν τελειώσει, σαν τη χαμένη μνήμη ότι όλοι κάποτε είμαστε παιδιά και μετά γινόμαστε μεγάλοι» (14 Φεβρουαρίου).

Ακολουθούν στις 18 Φεβρουαρίου οι «Τρεις αδελφές» (με τις Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Ιωάννα Παππά και Λένα Παπαληγούρα) στο Θέατρο Πορεία. Στην πρώτη του σκηνοθετική ενασχόληση με τον Άντον Τσέχωφ, ο Δημήτρης Τάρλοου επέλεξε να μεταφέρει στη σκηνή ένα έργο, το οποίο ο ίδιος ο συγγραφέας του το έχει χαρακτηρίσει «κωμωδία» και τους χαρακτήρες του «μπουφόνους», καθώς φέρνει κάθε έναν από αυτούς, κάθε τους ελπίδα και κάθε τους αγωνία, αντιμέτωπους με την πραγματικότητα, όπως αυτή σμιλεύεται αμείλικτα από το χρόνο.

Τις ίδιες μέρες θα κάνει πρεμιέρα και το «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» στο Θέατρο Τέχνης (17 Φεβρουαρίου). Ο Δημήτρης Καραντζάς καταπιάνεται με το τελευταίο έργο του Ερρίκου Ίψεν, μέσα από το οποίο ο Νορβηγός συγγραφέας επιχειρεί να αναδομήσει μια ολόκληρη θέση και θέαση της ζωής και του έργου του, μ’ ένα κείμενο που διαρκώς ακροβατεί ανάμεσα στο ρεαλιστικό και το μεταφυσικό. Στην παράστασή του, ο νεαρός σκηνοθέτης επιχειρεί μέσα από πέντε διαφορετικές οπτικές και πέντε διαφορετικές γενιές ηθοποιών (Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Περικλής Μουστάκης, Ρένη Πιττακή, Μιχάλης Σαράντης) να θέσει το ζήτημα της συνέχειας, της αποδοχής της «φύσης» της ανθρώπινης ύπαρξης και την απαλλαγή από εγκλωβιστικούς και εθελούσιους «προσωπικούς θανάτους».

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και η «Όπερα της Πεντάρας», το αριστουργηματικό μουσικό έργο των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ (1928), που θα μεταφέρει στη σκηνή του Παλλάς από τις 24 Φεβρουαρίου ο Γιάννης Χουβαρδάς με έναν δυνατό θίασο, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τον Χρήστο Λούλη, τη Λυδία Φωτοπούλου και τη Νάντια Κοντογεώργη.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ