Γιάννης Βούρος: Είναι κάποιοι θρασύδειλοι τύποι που δεν εμφανίζονται
Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου Σειρά δημοσιευμάτων ακολούθησαν της αποχώρησής του από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) τον περασμένο Αύγουστο. Ο Γιάννης Βούρος απαντώντας σε αυτά δηλώνει ότι εάν υπάρξει μια «γενναία πολιτική απόφαση και κάποιος διαγράψει το κοντέρ των χρεών του ΚΘΒΕ, το Θέατρο θα μεγαλουργήσει». Αναφέρεται στην εμπειρία που αποκόμισε από […]
Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου
Σειρά δημοσιευμάτων ακολούθησαν της αποχώρησής του από την καλλιτεχνική διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) τον περασμένο Αύγουστο. Ο Γιάννης Βούρος απαντώντας σε αυτά δηλώνει ότι εάν υπάρξει μια «γενναία πολιτική απόφαση και κάποιος διαγράψει το κοντέρ των χρεών του ΚΘΒΕ, το Θέατρο θα μεγαλουργήσει».
Αναφέρεται στην εμπειρία που αποκόμισε από τη θητεία του, ενώ δεν παραλείπει να μιλήσει για τους «θρασύδειλους εκείνους τύπους με τις ανώνυμες καταγγελίες».
Με αφορμή την παράσταση «Παιδιά ενός κατώτερου Θεού» που ανεβάζει στο Θέατρο Βεάκη, επισημαίνει: «Υπάρχει μια τάση να ξεσκίζουμε τις σάρκες και τις ψυχές των ανθρώπων που είναι απέναντί μας».
Σχολιάζει και την παρούσα κατάσταση στον πολιτισμό, και τοποθετείται πάνω στην απόφαση του Εθνικού Θεάτρου να κατεβάσει την «Ισορροπία του Nash».
Ανεβάζετε την παράσταση «Παιδιά ενός κατώτερου Θεού» την οποία είχατε παρουσιάσει και πριν από 15 χρόνια στο θέατρο Αλάμπρα. Τι σας γοητεύει στο έργο;
Τα Παιδιά ενός κατώτερου Θεού δεν τα ανεβάζω επειδή γνωρίζω το έργο και είχε σημειώσει μεγάλη επιτυχία, αλλά λόγω του θέματός του για το οποίο η κοινωνία έχει ευαισθητοποιηθεί περισσότερο τα τελευταία χρόνια. Έχει ευαισθητοποιηθεί περισσότερο απέναντι στα άτομα που θεωρείται ότι ανήκουν σε ένα γκέτο, οπότε πιστεύω πως το έργο εκτελεί πολύ περισσότερο το σκοπό του τώρα απ’ό,τι το 2000.
Το ανέβασμα της παράστασης συνιστά ρίσκο από την άποψη ότι με την επιτυχία που είχε σημειώσει το 2000 ο πήχης έχει ανέβει ;
Ρισκάρουμε κάθε που διαλέγουμε ένα έργο. Δεν μπορώ να βάλω όμως το ρίσκο σε ένα υποδεκάμετρο, δεν με απασχολεί. Με απασχολεί να μην υποτιμήσω την κρίση του θεατή. Το έργο πραγματεύεται την επικοινωνία, τις σχέσεις. Η σύγκρουση ανάμεσα στον κόσμο των κωφών και μη θεωρώ πως είναι δελεαστική. Οι δυο ήρωες κουβαλούν ένα τεράστιο «εγώ» το οποίο καταβροχθίζει η αγάπη.
Η προσκόλληση στο «εγώ» είναι πιο έντονη στις μέρες μας;
Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας έβγαλε ό,τι πιο δύσοσμο και δύσμορφο. Δυστυχώς το ανθρωποφαγικό στοιχείο έχει εκτοξευθεί στο ζενίθ. Ανακαλύπτουμε όλο και περισσότερο πως η βιτρίνα καλή ήταν όσο ήταν καλυμμένη από τον ζαχαροκαραμελάτο κόσμο της ευμάρειας, αλλά τώρα που άναψαν τα φώτα αποκαλύπτεται η μίζερη και καχύποπτη πλευρά των ανθρώπων. Υπάρχει μια τάση να ξεσκίζουμε τις σάρκες και τις ψυχές των ανθρώπων που είναι απέναντί μας. Ελάχιστοι κάνουν την αυτοκριτική τους. Εάν είχαμε την κατάλληλη παιδεία, την κατάλληλα καλλιέργεια, εάν είχαμε ζήσει Αναγέννηση και Διαφωτισμό το περιεχόμενο των ανθρώπων θα ήταν πολύ διαφορετικό, οπότε θα μπορούσαμε να είχαμε βγει πολύ πιο γρήγορα από αυτή την κρίση.
Περνώντας στη θητεία σας στο ΚΘΒΕ, έχετε μιλήσει για απότομη αποπομπή. Πώς θα περιγράφατε την εμπειρία σας από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή;
Όταν ηγείσαι τέτοιων φορέων που έχουν να κάνουν με ανθρώπους και νούμερα, το λάθος αποτυπώνεται σε βάθος χρόνου, όπως και στην πολιτική. Μέχρι τώρα που μιλάμε το δικό μου ρεπερτόριο υλοποιείται. Η προσωπική εμπειρία που έχω αποκομίσει από το πώς να συναλλάσσομαι με τους ανθρώπους είναι τεράστια. Αλλιώς είναι να έχεις ένα θέατρο και μια παραγωγή δική σου κι αλλιώς 26 σκηνές, 30 παραγωγές και 370 εργαζόμενους.
Ποιο θα λέγατε ήταν το «αγκάθι» στη θητεία σας;
Το ότι μου πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να καταλάβω τις πραγματικές διαθέσεις και την ποιότητα εκείνων που με περιέβαλαν. Καταρχήν θεωρώ πως ο χώρος που κινούμαστε τόσα χρόνια είναι χώρος που σημασία έχει η ομάδα και όχι το άτομο. Ομαδικό άθλημα είναι το θέατρο. Επομένως πρέπει να έχεις και κατάλληλους ανθρώπους γύρω σου προκειμένου να μπορείς να έχεις επαφή με τα διοικητικά, οικονομικά και τεχνικά ζητήματα. Όταν από τη μια μέρα στην άλλη πρέπει να βρεθείς σε έναν οργανισμό που απασχολεί πάνω από 300 εργαζόμενους και έχει πέντε θέατρα, εκεί χρειάζεται να δημιουργήσεις ένα άτυπο συμβούλιο πέρα από το ΔΣ και τον/την πρόεδρο. Έτσι θα μπορούσα να είχα πάρει πολύ πιο γρήγορα αποφάσεις.
Λάθη επί των ημερών σας έγιναν;
Όταν έχεις να κάνεις με αυτή την καλλιτεχνική έκρηξη που δημιουργήθηκε στο Κρατικό επί των ημερών μου, βεβαίως και έγιναν λάθη. Δεν θα τα χαρακτήριζα όμως λάθη ουσίας, θα τα χαρακτήριζα λάθη τα οποία ήταν παρωνυχίδες και θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί.
Σπατάλες έγιναν;
Όχι βέβαια, και αυτό έχει αποτυπωθεί στις έρευνες που έχουν γίνει και από τον Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς. Ο κάθε διευθυντής θα υποστεί και κάποια στιγμή ανώνυμες καταγγελίες από αυτούς τους θρασύδειλους τύπους που θέλουν να νομίζουν ότι διαφεντεύουν τις τύχες των Οργανισμών αυτών. Είναι κάποιοι περίεργοι τύποι που ποτέ δεν εμφανίζονται, αλλά πολύ θα ήθελα να βγει ένας νόμος που να τους αναζητήσει. Προκλήθηκε μια έρευνα από τον Εισαγγελέα κατά της Διαφθοράς για τέτοιου είδους ζητήματα σε βαθμό κακουργηματικών πράξεων όπου το πόρισμα μίλαγε για ένα υπόδειγμα διαχείρισης επί των ημερών μου. Επομένως όλα αυτά περί κακοδιαχείρησης με αφήνουν παγερά αδιάφορο. Με πολύ ψυχραιμία τα αντιμετωπίζει κάποιος που ξέρει ότι είναι καθαρός.
Πώς αξιολογείτε την κατάσταση που επικρατεί στο ΚΘΒΕ;
Αυτή τη στιγμή το Κρατικό έχει τη δυνατότητα, εάν υπάρξει μια γενναία πολιτική απόφαση και κάποιος διαγράψει το κοντέρ των χρεών του, να μεγαλουργήσει και να παίξει τον πολιτιστικό ρόλο που πιστεύω ότι μπορεί να παίξει σε όλη την νοτιοανατολική Ευρώπη. Όταν ξεκίνησα να κάνω την Απολογία του Σωκράτη είχαν διατυπωθεί αμφιβολίες λόγω της χρήσης αρχαίων ελληνικών. Τώρα σκίζει η παράσταση και ταξιδεύει στο εξωτερικό. Επί των ημερών μου ανέβηκαν θεάματα και έγιναν πράγματα που κανείς δεν είχε διανοηθεί να τα κάνει
Παρατηρείται μια έντονη κινητικότητα στο χώρο του πολιτισμού. Πώς κρίνετε την απόφαση να κατέβει από την σκηνή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού η «Ισορροπία του Nash»;
Από τη στιγμή που ξεκινάς να κάνεις μια παράσταση, μπαίνεις στη λογική να την τελειώσεις με το όποιο τίμημα. Είναι σαφές ότι δεν θα υποκύψεις στη λογική των πιέσεων από όπου κι αν προέρχονται.
Στο παρελθόν είχατε ασχοληθεί με την πολιτική. Θα επαναλαμβάνατε κάτι τέτοιο στο μέλλον;
Δεν είμαι οπαδός του ποτέ κι επειδή είμαι άνθρωπος που έχω ασχοληθεί με τα κοινά σε επίπεδο σωματείων, φορέων, οργανισμών, τοπικής αυτοδιοίκησης, υπό προϋποθέσεις θα είμαι παρών σε οτιδήποτε μπορώ να βοηθήσω.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις