Επιμέλεια: Μαρία Πετροπούλου

1971. Μια ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη ταινία κάνει την εμφάνισή της, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, η προβολή της απαγορεύεται σε πολλές χώρες και ειδικά στην Αγγλία. Ο λόγος για το Κουρδιστό Πορτοκάλι του Στάνλεϊ Κιούμπρικ.

Με αφορμή τα 45 χρόνια από τη δημιουργία του κορυφαίου έργου, ενός από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της έβδομης τέχνης, το in.gr, βασισμένο σε σχετικό άρθρο της Telegraph, συγκεντρώνει δέκα από τις πιο αμφιλεγόμενες ταινίες όλων των εποχών.

1. Κουρδιστό Πορτοκάλι (Ηνωμένο Βασίλειο, 1971)
Ο Άλεξ είναι ο αρχηγός μιας συμμορίας που επιδίδονται σε πράξεις βίας- βιάζουν και ληστεύουν, αφού έτσι διασκεδάζουν. Όταν ο Άλεξ συλλαμβάνεται, υποβάλλεται σε ένα κρατικό πείραμα σωφρονισμού, με αποτέλεσμα να κερδίσει μεν την ελευθερία του, αλλά να χάσει την ελευθερία βούλησης. Η προβολή της ταινίας απαγορεύθηκε σε πολλές χώρες και ειδικά στην Αγγλία, αφού «κατηγορήθηκε» ότι παρέσυρε ανθρώπους σε βίαιες πράξεις. Ο Κιούμπρικ, μάλιστα, δέχθηκε απειλές κατά της οικογένειάς του και αποφάσισε ο ίδιος τη μη προβολή της, έως τον θάνατό του.

2. The Last House on the Left (ΗΠΑ, 1972)
Στο κινηματογραφικό ντεμπούτο του Γουές Κράβεν μια ομάδα ψυχοπαθών κατάδικων απαγάγει δυο νεαρά κορίτσια και τα αναγκάζει να προβούν σε σεξουαλικές πράξεις ανάμεσά τους, ενώ βιάζονται και τελικά χάνουν τη ζωή τους με αποτρόπαιο τρόπο. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του βιασμού, η ηθοποιός Σάντρα Πιμπάντι «τραυματίστηκε» τόσο ψυχικά, που αποχώρησε από το στούντιο.

3. Last Tango In Paris (Γαλλία, Ιταλία, 1972)
Ο σκηνοθέτης Μπερνάντο Μπερτολούτσι καταδικάστηκε σε τέσσερις μήνες φυλάκιση με αναστολή για την ταινία. Το Last Tango In Paris, γνωστό για τις σαζομαζοχιστικές σκηνές του, πέρασε από έντονη επεξεργασία προτού προβληθεί στη Βρετανία, ενώ απαγορεύθηκε σε πολλές χώρες, ανάμεσα στις οποίες η Πορτογαλία και η Χιλή, για 30 χρόνια.

Δικαστήριο στη Μπολόνια που αποφάσισε την απαγόρευση της ταινίας, εξήγησε τους λόγους: «Άσεμνο και προσβλητικό περιεχόμενο για τη δημόσια αιδώ, που εμμένει στην μαλθακότητα και ικανοποιεί τα χαμηλότερα ένστικτα της λίμπιντο. Παράλληλα, κυριαρχεί η ιδέα της ανεξέλεγκτης διάθεσης για σεξουαλική απόλαυση, χρησιμοποιεί υβριστική γλώσσα και συνοδεύεται από ήχους και κραυγές σεξουαλικής κορύφωσης».

4. Ο εξορκιστής (ΗΠΑ, 1973)
Ένα μικρό κορίτσι κυριεύεται από δαιμονικά πνεύματα, στην κλασική, πλέον, ταινία τρόμου του Γουίλιαμ Φρίντκιν. Οι κριτικοί την χαρακτήρισαν ως «θρησκευτικό πορνό» και ως την «πιο τρομακτική ταινία που έχει ποτέ δημιουργηθεί».

Μετά την εφαρμογή του Νόμου το 1984 για τη διανομή και χρήση των βιντεοσκοπήσεων, δεν επετράπη στην ταινία να προβληθεί. Παράλληλα, έως το 1998 δεν επετράπη να πουληθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο ούτε αντίγραφα των βίντεο. Η ταινία, βέβαια, αποτέλεσε μια από τις πιο εμπορικές στο είδος της.

5. 120 ημέρες στα Σόδομα (Ιταλία, 1975)
Ένα γκρουπ παιδιών απαγάγεται στη φασιστική Ιταλία και βασανίζεται από ναζί. Οι σκληρές και απάνθρωπες σκηνές περιέχουν ποικίλα σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια. Η ταινία απαγορεύθηκε στην Αυστραλία έως το 1993 και το 1998 απαγορεύθηκε εκ νέου. Ο δημιουργός της Πιέρ Πάολο Παζολίνο δεν πρόλαβε να τοποθετηθεί για το αμφιλεγόμενο φιλμ, καθώς δολοφονήθηκε βίαια λίγο μετά την πρώτη προβολή.

6. Άγρια μέρα (Day of the woman, ΗΠΑ, 1978)
Μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού και ξυλοδαρμού. Ωστόσο, καταφέρνει να επιζήσει και αποφασίζει να εκδικηθεί τους βιαστές της. Οι πράξεις εκδίκησής της περιλαμβάνουν σειρά βασανιστηρίων και αποτρόπαιων πράξεων. Η ταινία λογοκρίθηκε πριν προβληθεί στις ΗΠΑ, ενώ απαγορεύθηκε ολοκληρωτικά σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, καθώς θεωρήθηκε ότι «δοξάζει τη βία απέναντι στις γυναίκες». Ο κριτικός Ρότζερ Έμπερτ την χαρακτήρισε ως την χειρότερη ταινία όλων των εποχών. «Μια χυδαία τσάντα με σκουπίδια».

7. Ένας προφήτης, μα τι προφήτης (Ηνωμένο Βασίλειο, 1979)
Ο Μπράιαν γεννήθηκε την ημέρα των Χριστουγέννων σε έναν στάβλο, δίπλα στο Θείο βρέφος. Οι Τρεις Μάγοι με τα δώρα, τα αφήνουν αρχικά κοντά στον Μπράιαν, μέχρις ότου συνειδητοποιήσουν το λάθος τους. Και κάπως έτσι, κυλά η ζωή του Μπράιαν. Όλοι τον μπερδεύουν με τον Χριστό και προσπαθεί να πείσει ότι δεν πρέπει να σταυρωθεί. Τη στιγμή της Σταύρωσης, ο υποτιθέμενος Μεσσίας τραγουδά το κομμάτι Always Look On The Bright Side of Life.

Η εκκλησία το καταδικάζει ως βλάσφημο. Οι θεολόγοι το απορρίπτουν και θρησκευτικές ομάδες επιχειρούν να απαγορευτεί στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ταινία προβλήθηκε τελικά, ωστόσο, τοπικά συμβούλια πέτυχαν την απαγόρευσή της. Το 2009, η πόλη της Ουαλίας, Άμπεριστγουίθ, αίρει την απαγόρευση, αφού ο Σου Τζόουνς Ντέιβις, που υποδυόταν τον Ιούδα, εξελέγη δήμαρχος.

8. Kids (Ηνωμένες Πολιτείες, 1995)

Ο 17χρονος Τέλι, μολύνει εν αγνοία του έφηβα κορίτσια με τον ιό του AIDS, αφού επιμένει να προχωρούν στην σεξουαλική πράξη χωρίς προφυλάξεις. Ναρκωτικά, βία και βιασμός διαπράττονται από τους νεαρούς πρωταγωνιστές και σοκάρουν κριτικούς και κοινή γνώμη.

Η απεικόνιση στη μεγάλη οθόνη σεξ ανάμεσα σε ανήλικους και η χρήση ναρκωτικών ουσιών αποδίδουν στην ταινία κίνητρα εκμετάλλευσης, ενώ ο σκηνοθέτης Λάρι Κλαρκ αμφισβητείται για τις ειλικρινείς του διαθέσεις απέναντι τα παιδιά.

9. Baise-moi (Γαλλία, 2000)
Δυο γυναίκες που έχουν υποστεί βία, Ναντίν και Μανού, πραγματοποιούν ένα ταξίδι με το αυτοκίνητο, που περιλαμβάνει σεξ και δολοφονίες. Σταματούν να υπακούουν σε κανόνες, με αποτέλεσμα να «κυνηγηθούν». Τελικά, η Μανού αναγνωρίζεται και δολοφονείται, ενώ η Ναντίν συλλαμβάνεται.

Με δυο πρώην ηθοποιούς πορνογραφικών ταινιών να κρατούν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, η ταινία δέχθηκε έντονη κριτική στη Γαλλία και επεβλήθη το «πιστοποιητικό 16», η ταινία κρίθηκε δηλαδή κατάλληλη για άτομα 16 ετών και πάνω. Παράλληλα, στη Βρετανία η ταινία προβλήθηκε με «πιστοποιητικό 18», ενώ η αφίσα της απαγορεύθηκε στο μετρό, επειδή ίσως προσέβαλε τους γαλλόφωνους.

10. Αντίχριστος (Δανία, 2009)

Τέσσερις άνθρωποι λιποθύμησαν κατά τη διάρκεια της πρώτης προβολής της ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών το 2009. Κριτικός κινηματογράφου της Telegraph της απέδωσε τον χαρακτηρισμό «βασανιστικό πορνό» και τα βρετανικά μέσα ενημέρωσης αμφέβαλαν για το αν ήταν σωστή κίνηση να προβληθεί η ταινία σε ηλικίες άνω των 18 ετών, χωρίς περικοπές.

Η ταινία του Λαρς Φον Τρίερ περιγράφει την αντίδραση ενός ζευγαριού στο θάνατο του γιου τους. Το παιδί πέφτει από το μπαλκόνι, ενώ οι ίδιοι κάνουν έρωτα. Προκειμένου να ξεπεράσουν το θλιβερό γεγονός αποφασίζουν να περάσουν χρόνο στην Εδέμ, μια καλύβα στο δάσος. Η προσπάθειά τους, ωστόσο, να συνέλθουν στέφεται με αποτυχία. Η γυναίκα επιτίθεται στον σύζυγό της- και ψυχίατρο- χτυπώντας τον και μαχαιρώνοντάς τον. Παράλληλα, αυτοτραυματίζεται στα γεννητικά της όργανα και τελικά ο σύζυγός της, την καίει.

entertainment.in.gr