Ζαχ.Καρούνης: Είμαι ένας άλλος τραγουδιστής μετά τη συνεργασία με τον Ξαρχάκο
...
Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου
Η συνεργασία με τον μουσικοσυνθέτη Σταύρο Ξαρχάκο αξιομνημόνευτη, αφού, όπως δηλώνει, είναι ένας άλλος τραγουδιστής μετά τη σύμπραξη. Δεν ξεχνά όμως και όσα αποκόμισε από την επαφή του με τον Γιώργο Νταλάρα και τη Μαρία Φαραντούρη. Ο Ζαχαρίας Καρούνης, που ερμηνεύει όλη τη γκάμα του ελληνικού τραγουδιού από το δημοτικό τραγούδι που έμαθε δίπλα στη Δόμνα Σαμίου μέχρι τα θεατρικά τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου, κυκλοφόρησε με τον Σπύρο Παρασκευάκο νέο δίκο. Toν δίσκο Απ’ το μηδέν με πλούσια θεματολογία και την υπογραφή του Μάνου Ελευθερίου κάτω από ορισμένους στίχους.
«Πνευματικό φάρο και κεφάλαιο» για την Ελλάδα χαρακτηρίζει ο κ. Καρούνης τον Μάνο Ελευθερίου μιλώντας στο in.gr για την συνεργασία με τον δημιουργό και την αγαπημένη Μαρκίζα. Αναφέρεται, ακόμη, στον Σταύρο Ξαρχάκο, στην «επανάσταση» μέσα από τον Μεγάλο Ερωτικό του Μάνου Χατζιδάκι, στην απειλή που έχει να αντιμετωπίσει η μουσική σήμερα, αλλά και σε απεχθείς συμπεριφορές που με θλίψη παρατηρεί να «μολύνουν» την καθημερινότητα.
Έντεκα νέα τραγούδια παρουσιάζετε μέσα από τον νέο σας δίσκο με τον Σπύρο Παρασκευάκο
Ο καινούριος μου δίσκος λέγεται «Απ’ το μηδέν», όλα τα τραγούδια σε στίχους και μουσική τα έχει γράψει ο Σπύρος Παρασκευάκος. Έχουμε και ωραίες συμμετοχές μέσα. Συμμετέχει, για παράδειγμα, ο Χρήστος Παπαδόπουλος σε δύο τραγούδια σε στίχους και σε ένα τραγούδι έχει γράψει στίχους ο Μάνος Ελευθερίου. Επίσης, σε δύο τραγούδια του δίσκου έχω γράψει εγώ τη μουσική. Ζήτησα από τον κ. Παρασκευάκο στίχους και μου έδωσε ένα τραγούδι , τις «Ρωγμές, όπου έφτιαξα τη μουσική. Είμαι πολύ χαρούμενος που στο δίσκο μου συνεργάζομαι με έναν νέο άνθρωπο. Ο Σπύρος Παρασκευάκος με έκανε με τις συνθέσεις και τα τραγούδια του να χαμογελάσω ξανά.
Γύρω από ποιες εκφάνσεις της ζωής περιστρέφεται ο νέος σας δίσκος;
Επειδή τον δίσκο τον έχει επιμεληθεί μουσικά ένας νέος άνθρωπος, τουλάχιστον κάποια χρόνια νεότερος από μένα, θα έλεγα ότι πραγματεύεται όλες τις αγωνίες ενός ανθρώπου του σήμερα, καταπιάνεται δηλαδή με θέματα κοινωνικά, ανθρωπιστικά, ό,τι απασχολεί έναν νέο άνθρωπο των ημερών μας. Ο δίσκος πραγματεύεται φυσικά και το θέμα της αγάπης και του έρωτα.
Στο θέμα του έρωτα έχουν εστιάσει και προηγούμενες δισκογραφικές δουλειές σας
Οι προηγούμενες δισκογραφικές δουλειές μου σαφώς και εστίασαν στο θέμα του έρωτα, η ακριβώς προηγούμενή μου όμως, «Τα υλικά των μυστικών», επειδή στο μισό δίσκο είχε γράψει στίχους ο Μάνος Ελευθερίου, θα έλεγα ότι κάποιες φορές ασχολέιτο και με κοινωνικά θέματα καταδεικνύοντας διάφορες πτυχές της ανθρώπινης ζωής, όχι μόνο της ερωτικής.
Τι έχετε αποκομίσει από τη συνεργασία με τον Μάνο Ελευθερίου;
Για μένα ο Μάνος Ελευθερίου είναι ένα πνευματικό κεφάλαιο για την Ελλάδα, οι στίχοι του έχουν χαρακτηρίσει μια ολόκληρη περίοδο στην ελληνική μουσική και ακόμα συνεχίζει και γράφει. Γράφει πάρα πολύ καλά και άνθρωποι σαν αυτόν είναι για μας πνευματικοί φάροι. Όταν χάνουμε τον δρόμο μας, μας οδηγούν στον σωστό δρόμο.
Ποιοι στίχοι του έχουν χαραχθεί στη μνήμη σας και σε ποιους ανατρέχετε κάθε φορά που θέλετε να ξεχάσετε τα καθημερινά προβλήματα;
Δεν ξεχωρίζω στίχους. Το έργο του Μάνου Ελευθερίου είναι ένα συμπαγές έργο και θεωρώ ότι όταν ξεχωρίζεις κάποια πράγματα μειώνεις το όλο έργο του. Βέβαια, υπάρχουν κάποια τραγούδια του όπως η «Μαρκίζα», τη μουσική της οποίας έχει γράψει ο Γιάννης Σπανός, και που κάθε φορά που ακούω αυτό το τραγούδι με αγγίζει βαθιά γιατί περιγράφει μια τρυφερή ερωτική σκηνή με πολύ ποιητικό τρόπο.
Μιλώντας κανείς για τις συνεργασίες σας, δεν θα μπορούσε να μην υπογραμμίσει εκείνες με τους Γιώργο Νταλάρα, Μαρία Φαραντούρη και Σταύρο Ξαρχάκο
Από τις μεγαλύτερες συνεργασίες μου θεωρώ εκείνη με τον Σταύρο Ξαρχάκο, έχω πάρει πολλά από αυτόν. Ο Γιώργος Νταλάρας και η Μαρία Φαραντούρη είναι από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές που έχει βγάλει αυτή η χώρα τα τελευταία χρόνια στο είδος τους. Ένας νέος ερμηνευτής, γιατί εγώ συνεργάστηκα μαζί τους σε μικρότερη ηλικία, μπορεί να πάρει πολλά πράγματα εάν παρατηρήσει τον τρόπο που εργάζονται, που δουλεύουν ένα τραγούδι και που τελικά το ερμηνεύουν. Πήρα πολλά από τον επαγγελματισμό τους και τους ευχαριστώ πολύ γι’αυτό. Όσο για τον Σταύρο Ξαρχάκο, επειδή πάντα ξεχωρίζω τους ερμηνευτές από τους δημιουργούς, θα έλεγα ότι είναι ένας δημιουργός που άφησε για πολλές δεκαετίες το στίγμα του στο ελληνικό τραγούδι και συνεχίζει να το κάνει. Άφησε τη σφραγίδα του στη μουσική και μετά τη συνεργασία μου μαζί του είμαι ένας άλλος τραγουδιστής. Μου έμαθε τον τρόπο με τον οποίο να προσεγγίζω ένα τραγούδι και να ερμηνεύω τους στίχους και τον λόγο.
Πιστεύετε ότι ένας συνθέτης για να αγγίξει τον κόσμο και να αφήσει το αποτύπωμά του θα πρέπει να εστιάζει σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα;
Για μένα ένας καλλιτέχνης πρέπει να κάνει πάντα αυτό που τον προστάζει η ψυχή του. Δεν μπορεί να κάνεις κι αλλιώς. Εάν κάποιοι καλλιτέχνες έχουν την ανάγκη να περιγράψουν αυτό που συμβαίνει γύρω τους, σαφώς και πρέπει να το κάνουν. Κάποιοι άλλοι άνθρωποι δεν αισθάνονται αυτή την ανάγκη, κάνουν όμως την επανάστασή τους είτε γράφοντας είτε μελοποιώντας με ένα διαφορετικό τρόπο κάποια τραγούδια και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ρηξικέλευθο για μια εποχή συγκεκριμένη. Για παράδειγμα, ο Μάνος Χατζιδάκις επιλέγει το ’73 εν μέσω απολυταρχικού καθεστώτος να βγάλει τον «Μεγάλο Ερωτικό». Ο «Μεγάλος Ερωτικός» για την εποχή εκείνη ήταν μια επανάσταση μέσα σε όλο εκείνο το κιτς που επικρατούσε, οπότε πολλές φορές μπορεί ένας καλλιτέχνης να κάνει τη διαφορά μη όντας τόσο περιγραφικός και χωρίς να λέει τα πράγματα τόσο ανοιχτά.
Σε συνθήκες κρίσης μπορεί να αναδειχθούν σημαντικές δουλειές και συνθέτες;
Δεν νομίζω ότι σε συνθήκες κρίσης αλλάζει κάτι για τους καλλιτέχνες. Ίσα ίσα που σε συνθήκες κρίσης μπορεί να έχεις περισσότερα ερεθίσματα από τα οποία να πάρεις αφορμή για να γράψεις κάτι. Θα έλεγα ότι αυτό που αλλάζει σε συνθήκες κρίσης είναι ο κόσμος, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος δέχεται αυτό που του προσφέρει ο καλλιτέχνης.
Θεωρείτε ότι υπάρχουν νέοι συνθέτες που έχουν να επιδείξουν σημαντικό έργο ή διαρκώς ανατρέχουμε στις παλαιότερες γενιές για να μιλήσουμε για τη μουσική μας;
Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι της γενιάς μου και θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που συνεργάστηκα με τόσους ανθρώπους προηγούμενων γενεών. Αυτό μου έδωσε μεγάλη ώθηση. Παρόλο αυτά, προσπαθώ να κάνω και δικά μου πράγματα πια, και στη θέση μου βρίσκονται πάρα πολλοί άνθρωποι της γενιάς μου που σαφώς γεννούν νέα πράγματα στηριζόμενοι όμως σε όλα αυτά που μας έχουν δώσει μέχρι τώρα οι προγενέστεροί μας.
Ποια θα λέγατε ότι είναι μεγαλύτερη απειλή με την οποία έρχεται αντιμέτωπη η μουσική στις μέρες μας;
Θεωρώ ότι είναι αυτή η απειλή που περιμένει στη γωνία πολλές τέχνες όπως και την ίδια την κοινωνικότητα του ανθρώπου. Είναι αυτό που συμβαίνει με την τεχνολογία, που έχουμε απομονωθεί όλοι μπροστά σε μια οθόνη κι επικοινωνούμε και ακούμε μουσική με αυτό τον τρόπο. Αυτό το θεωρώ απειλή γιατί δεν υπάρχει προσωπική επικοινωνία ανάμεσα στον καλλιτέχνη και το κοινό του.
Ως μουσικός που παρατηρείτε την επικρατούσα κατάσταση, τι έχετε να δηλώσετε; Τι σας προκαλεί θλίψη;
Το πρόβλημα στην ελληνική κοινωνία ξεκινά από το ότι ο ένας δεν σέβεται τα δικαιώματα του άλλου κι εκεί εντοπίζω το μεγάλο κακό. Γι’άυτό βλέπουμε και όσα συμβαίνουν γύρω μας να συμβαίνουν με τόσο έντονο τρόπο, και να μην σκεφτόμαστε να κάνουμε μια κριτική στα μέσα ενημέρωσης και στα κοινωνικά μέσα. Κατακεραυνώνουμε συμπεριφορές χωρίς να σκεφτόμαστε τη δική μας. Μιλάμε για ανθρώπους εξαθλιωμένους, όπως είναι οι πρόσφυγες αυτή τη στιγμή, με άσχημους χαρακτηρισμούς.
entertainment.in.gr
- Άνοιξαν οι κάλπες στον ΣΥΡΙΖΑ για την εκλογή νέου προέδρου – Πού ψηφίζουν Τσίπρας και υποψήφιοι
- Τα ζώδια σήμερα: Απροειδοποίητο αστρολογικό τεστ
- Ο Καραμανλής «διαγράφει» το Πειθαρχικό
- Nemo: «Άρωμα» Eurovision στη σκηνή του MadWalk – και μια έκπληξη
- Δύο κινήσεις που πάνε κόντρα στην εποχική κατάθλιψη
- Δίδυμες πήγαν να κάνουν το «κόλπο γκρόσο» στη δουλειά, τις πήραν χαμπάρι και έγιναν viral