Άννα Κοκκίνου: «Έχουμε ανάγκη να ‘επιστρέφουμε’ στην παιδική μας ηλικία»
...
Μαρία Πετροπούλου
Αξιοκρατία, δημοκρατία, καλοσύνη. Αξίες που «λίγο, πολύ λίγο» συναντάμε στη σύγχρονη εποχή, σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα και ηθοποιό Άννα Κοκκίνου. Γεννημένη και μεγαλωμένη στην Αίγυπτο, η δημιουργός επιστρέφει στο Θέατρο Σφενδόνη με τρεις εμβληματικές παραστάσεις, στο πλαίσιο της έναρξης συνεργασίας του Θεάτρου με το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης και τα 120 χρόνια από το θάνατο του Γεώργιου Βιζυηνού.
Τρεις θεατρικοί μονόλογοι, μια ηθοποιός. Πριν λίγες ημέρες, η κ. Κοκκίνου υποδύθηκε τη Ρίκα, στην παράσταση Λα Πουπέ, έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, γραμμένο το 2007. Την Κυριακή 22 Μαΐου, η ηθοποιός θα δώσει σάρκα και οστά στην παράσταση Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος, όπου θέατρο και ελληνική ιστορία γίνονται ένα και θα τεθούν καίρια ερωτήματα για την Ιστορία. Τέλος, την Τετάρτη 25 Μαΐου, η κ. Κοκκίνου θα πρωταγωνιστήσει στις Μορφές από το έργο του Βιζυηνού, έργο- σταθμός στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου.
Η Άννα Κοκκίνου μιλά στο in.gr για την διαχρονικότητα του Θουκυδίδη, για την «κληρονομιά» του Βιζυηνού, για την σχέση ανάμεσα σε ηθοποιό και θεατή, αλλά και για την ανθρώπινη φύση και συμπεριφορά, που όπως η ίδια τονίζει «όλα είναι συνάρτηση της παιδείας».
Σκηνοθετείτε τρεις παραστάσεις και παίζετε σε αυτές. Είστε σκηνοθέτις και ηθοποιός, ερμηνεύοντας πολλαπλούς ρόλους. Πόσο εύκολο είναι για εσάς να «μπαίνετε» σε τόσους ρόλους και ποια η σχέση σας με το κοινό;
Ξέρετε, στην ουσία όλα αυτά είναι ένα- έτσι τουλάχιστον το νιώθω εγώ- είσαι μέσα συνέχεια- δεν υπάρχει μπαίνω στο ένα, βγαίνω για να μπω στο άλλο- είσαι μέσα και με τις δύο ιδιότητες. Και στη παράσταση οι θεατές είναι κι αυτοί μέρος αυτής της λειτουργίας- τους βάζω μέσα σε αυτό, κι αυτούς.
Έχετε γεννηθεί και μεγαλώσει στην Αίγυπτο. Πώς ήταν η ζωή εκεί; Τι θυμάστε πιο έντονα;
Μα η σχέση μου με την Αίγυπτο είναι πολύ ζωντανή – είναι παρούσα στις εσωτερικές μου διεργασίες ανά πάσα στιγμή.
Πρόσφατα υποδυθήκατε τη Ρίκα, στην παράσταση «Λα Πουπέ». Η Ρίκα διακρίνεται από μια «αφύσικη παιδικότητα». Είναι άμυνα η παιδικότητα στην εποχή μας ή άγνοια;
Είναι η ανάγκη μας να επιστρέφουμε εκεί που είμαστε πιο κοντά στη φύση μας- στη φύση- στην ανεπιτήδευτη παιδική μας ηλικία.
Η Ρίκα, ανάμεσα σε άλλα, παθιάζεται με τη δουλειά της. Εσείς παθιάζεστε με τη δουλειά σας;
Ο άνθρωπος σήμερα έχει πάθος μέσα του ή προχωρά σε επιλογές κοινωνικού συμβιβασμού; Έχουμε μεγάλο προνόμιο που κάνουμε αυτή τη δουλειά εμείς οι ηθοποιοί- το θέατρο ζητάει πολύ μεγάλο μερίδιο από τη ζωή μας- το μεγαλύτερο- το άλλο περί συμβιβασμού, που πάντα υπήρχε, είναι άλλο.
Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος
Πώς αποφασίσατε να προσεγγίσετε τον Θουκυδίδη;
Με συγκλόνιζε κάθε φορά που τον διάβαζα- μου άνοιγε το βλέμμα στις καταστάσεις που ζούμε- θέλησα να το μοιραστώ- επίσης ήταν και πρόκληση θεατρικά.
Τι «κρατάτε» από τον ιστορικό και τι σας έχει «αγγίξει» από την ενασχόληση μαζί του;
Μου έχει μάθει πολλά ο αντικειμενικός τρόπος που επιδιώκει να περιγράφει τα γεγονότα ως ιστορικός- και που την ίδια στιγμή αισθάνεσαι τη παρουσία του ποιητή και του φιλόσοφου- το ύφος της γραφής του είναι μοναδικό.
Άνθρωπος. Έχει κάνει πράξεις θαυμαστές, αλλά και έργα φρικτά. Ζωώδης ανάγκη για εξουσία, ήθος, ύβρις, τιμωρία. Πόσο επίκαιρο είναι το θέμα με το οποίο καταπιάνεστε στη σύγχρονη εποχή;
Όσο η ανθρώπινη φύση παραμένει ίδια θα γίνονται τα ίδια πράγματα- μας λέει ο συγγραφέας.
Πέρυσι το καλοκαίρι η Ελλάδα αντιστάθηκε στην εξωτερική πίεση, προσπαθώντας να εξασφαλίσει την- όσο γίνεται- οικονομική και πολιτική ελευθερία της. Βρίσκετε ομοιότητες στην πίεση της σύγχρονης Ελλάδας με την πίεση που δέχτηκε η Μήλος από την Αθήνα, κατά τη διάρκεια του πολέμου εναντίον της Σπάρτης, και που έχει περιγράψει ο Θουκυδίδης;
Μοιάζει- γι αυτό και η ατμόσφαιρα σε κείνη τη σκηνή είχε σε κείνη τη περίοδο ηλεκτρισμό.
Ποια είναι η γνώμη σας για τον άνθρωπο; Είναι έρμαιο των επιλογών πολιτικών που δρουν με βάση την αλαζονεία και την λανθασμένη διαχείριση της εξουσίας ή έχει ισότιμες ευθύνες για όσα βιώνει;
Ισχύουν και τα δύο- μόνο που η ευθύνη των πολιτικών είναι τεράστια.
Ανθρώπινη φύση και συμπεριφορά. Έχουν αλλάξει ή μένουν ίδιες; Από αυτή την αλλαγή ή τη στασιμότητα δεν εξαρτάται και η ουσιαστική αλλαγή της κοινωνίας και των αρχών που τη διέπουν;
Όλα είναι συνάρτηση της παιδείας.
Αξιοκρατία, δημοκρατία, καλοσύνη. Συναντάμε τις αξίες αυτές στη σύγχρονη εποχή;
Λίγο- πολύ λίγο.
Μορφές από το έργο του Βιζυηνού
Ένας σπουδαίος λογοτέχνης, που άφησε σπουδαία έργα πίσω του. Πολλά διηγήματά του είναι αυτοβιογραφικά και μαρτυρούν βιώματα που είχε ο ίδιος. Πώς καταφέρατε να κάνετε τον Βιζυηνό «δικό σας» και πώς μετατρέψατε τα κείμενά του σε θέατρο;
Πιστεύω πως όλα τα κείμενα μπορούν να γίνουν θέατρο- γιατί υπάρχει εσωτερική κίνηση σε κάθε κείμενο.
Ο Βιζυηνός αντλούσε έμπνευση από τη ζωή του. Εσείς αντλείτε από τη δική σας; Που βρίσκει χώρο να υπάρξει η Άννα Κοκκίνου μέσα από τόσους διαφορετικούς ρόλους και καταστάσεις; Αυτό αφήνω να το κάνει η δουλειά του ηθοποιού που πάντα βρίσκει τον τρόπο γιατί αυτό είναι που της αρέσει.
«Η Άννα Κοκκίνου με τα πολλά της πρόσωπα, τις πολλές φωνές, τις διαφορετικές ηλικίες και φύλα, μας παρασέρνει σε ένα ταξίδι εικόνων…». Ποιο πρόσωπο ξεχωρίζετε; Ποια φωνή και ποια ηλικία; Νιώθω πως όλα είναι μέρος ενός όλου- δεν μπορούν να υπάρχουν αξεχώριστα- διαλύεται η αξία τους αλλιώς.
Πληροφορίες:
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη – Ακρόπολη
Τηλ: 215 51 58 968
Ημέρες & Ώρες Παραστάσεων:
Λα Πουπέ: Σάββατο 14 & Κυριακή 15 Μαΐου στις 20.30
Εγώ ο Θουκυδίδης ένας Αθηναίος: Κυριακή 22 Μαΐου στις 20.30
Μορφές από το έργο του Βιζυηνού: Τετάρτη 25 Μαΐου στις 20.30
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος για κάθε παράσταση: 15€, Μειωμένο: 10€
Ειδική τιμή και για τις τρείς παραστάσεις: 30€
Παράλληλη εκδήλωση με ομιλίες και προβολές:
Τρίτη 24 Μαΐου στις 20.00 – Είσοδος ελεύθερη
entertainment.in.gr
- ΗΠΑ: 3η εκτέλεση με εισπνοή αζώτου στην Αλαμπάμα – Πάσχιζε να αναπνεύσει για αρκετά λεπτά
- Κύπρος: Γεωτρήσεις ξεκινά η ExxonMobil στα οικόπεδα 5 και 10 τον Ιανουάριο
- Αϊτή: Κάλεσε τον γάλλο πρεσβευτή για τις «απαράδεκτες» δηλώσεις Μακρόν περί «ηλίθιων ηγετών»
- ΗΠΑ: «Σκανδαλώδη» κατά τον Μπάιντεν τα εντάλματα σύλληψης του ΔΠΔ για Νετανιάχου και Γκάλαντ
- ΗΠΑ: Την Παμ Μπόντι ονομάζει υπουργό Δικαιοσύνης ο Τραμπ – Πρώην εισαγγελέας και πιστή συνήγορός του
- Συρία: Στους 82 ανήλθαν οι νεκροί από τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς στην Παλμύρα