Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Θανάσης Δόβρης: Η βία είναι ολοκληρωτική το 2016

Θανάσης Δόβρης: Η βία είναι ολοκληρωτική το 2016

...

Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου

Ιστορίες σκληρές, εξομολογήσεις που καθηλώνουν και εμμονές που θυμίζουν αρχαία τραγωδία παρουσιάζει ο σκηνοθέτης Θανάσης Δόβρης ανεβάζοντας για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι το Γκιακ του Δημοσθένη Παπαμάρκου. Εξηγεί στο in.gr πώς το έργο μπορεί να αγγίξει τον καθένα και μιλά για τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζει το αίμα στη ζωή του ανθρώπου.

«Οι ιστορίες είναι πολύ ωμές, το βιβλίο όμως στην ουσία είναι πολύ πιο σκληρό απ’ό,τι το αντιλαμβανόμαστε εμείς», δηλώνει με αφορμή την παράσταση που παρουσιάζεται στο Skrow.

Αναφερόμενος στη θέση της ωμότητας στην τέχνη δεν αφήνει απ’ έξω τον Γιώργο Λάνθιμο. «Ο Λάνθιμος δημιουργεί μια δική του γλώσσα, κινηματογραφική αλλά και θεατρική», επισημαίνει εξηγώντας τη μαγική «συνταγή» αυτού του κώδικα επικοινωνίας. Στους αγαπημένους του σκηνοθέτες προσθέτει και τους Μπελ Ατάρ και Κουαρόν, ενώ αποκαλύπτει ποια ταινία τον έχει σημαδέψει.

Κοιτάζοντας την σύγχρονη «εικόνα» της τέχνης, όπως έχει διαμορφωθεί, ο κ. Δόβρης λέει πως ο πολιτισμός σήμερα «ανήκει στην ιδιωτική πρωτοβουλία, διανύει μια σκληρή φάση».

Παρουσιάζετε για πρώτη φορά σε θεατρική μορφή το «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου που σημαίνει αίμα, οικογένεια, εκδίκηση στα Αρβανίτικα. Τι σας κίνησε την περιέργεια σε αυτή τη συλλογή διηγημάτων;

Είναι εύκολο το Γκιακ να σου κινήσει το ενδιαφέρον γιατί έχει να κάνει με τις ρίζες μας και με κάτι παλιό που ξυπνά σε οποιονδήποτε άνθρωπο συνδέεται με αυτόν τον τόπο διάφορα πράγματα. Είναι γεμάτο μυρωδιές και ήχους. Ο Δημοσθένης Παπαμάρκου μιλά για τις λειτουργίες του αίματος όσον αφορά στο πώς χρησιμοποιούμε οι άνθρωποι το αίμα μεταφορικά. Μιλά για το πώς το αίμα παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή του ανθρώπου και μας συνδέει όλους.

Οι ιστορίες που ξεδιπλώνονται επί σκηνής εμπεριέχουν το στοιχείο της αγριότητας και της εκδίκησης
Οι ιστορίες είναι πολύ ωμές, το βιβλίο όμως στην ουσία του είναι πολύ πιο σκληρό απ’ό,τι το αντιλαμβανόμαστε εμείς. Έχει τραγωδιακό χαρακτήρα όσον αφορά στην αγριότητα και την ωμότητα της εκδίκησης. Η ωμότητα θα μπορούσε να πει κανείς πως έχει να κάνει και με την αρχαία τραγωδία. Μου αρέσει η ωμότητα στο θέατρο, αρκεί να έχει λόγο.

Γιατί πιστεύετε ότι οι ιστορίες αυτές θα αγγίξουν το κοινό;
Στους ανθρώπους αρέσει να ακούν εξομολογήσεις, πάντα τους άρεσε. Είναι το αρχέτυπο του ανθρώπου. Το βιβλίο έχει πετύχει γιατί έχει να κάνει με εξομολογήσεις που δύσκολα ακούς. Στο θέατρο πηγαίνεις να ακούσεις ιστορίες.

Ποιοι συγγραφείς θα λέγατε ότι σας αγγίζουν με τη διεισδυτική ματιά τους;
Ο Αναγνωστάκης είναι ο αγαπημένος μου ποιητής, ο Παπαδιαμάντης είναι ό,τι πιο ακριβό έχουμε όσον αφορά στη λογοτεχνία μας, και στην αρχαία τραγωδία επιλέγω τον Σοφοκλή, θεωρώ ότι είναι απόλυτος.

Είναι γνωστή και η αδυναμία που τρέφετε για τον κινηματογράφο

Το Οργισμένο είδωλο του Σκορσέζε είναι μια ταινία που τη βλέπω από το Λύκειο και νιώθω ότι παίρνω τη «δόση» μου. Από τους αγαπημένους μου σκηνοθέτες είναι ο Μπελ Ατάρ, ο Κουαρόν με τα Παιδιά των ανθρώπων και ο Λάνθιμος ο οποίος είναι ένας πολύ καλός κινηματογραφιστής.

Τα έργα του Λάνθιμου επαναπροσδιορίζουν, πιστεύετε, τα όρια της ωμότητας;

Υπάρχει τόση ωμότητα που σχεδόν ξενίζει. Ο Λάνθιμος δημιουργεί μια δική του γλώσσα, κινηματογραφική αλλά και θεατρική. Δημιουργείται κάτι διαφορετικό όσο είμαστε ποτισμένη από την τηλεόραση και τον εμπορικό αμερικανικό κινηματογράφο. Ο Λάνθιμος όμως δίνει μια διαφορετική οπτική που δεν την συναντάμε συχνά, τη συναντάμε στο θέατρο.

Θεωρείτε ότι λαμβάνετε μεγάλες δόσεις ωμότητας παρατηρώντας τους γύρω σας;
Φυσικά, ζούμε στην απόλυτη βία. Η βία είναι ολοκληρωτική και νικηφόρα το 2016. Σαφώς υπάρχουν δυνάμεις που αντιπαρατάσσονται στη βία, τη δεχόμαστε όμως σε μεγάλες ποσότητες.

Ο πολιτισμός έχει πέσει θύμα των κοινωνικοπολιτικών εξελίξεων;
Ο πολιτισμός σήμερα ανήκει στην ιδιωτική πρωτοβουλία, διανύει μια σκληρή φάση. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τον πολιτισμό έχει να κάνει και με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη ζωή. Με ένα άκρατο φιλελευθερισμό όσον αφορά στο κυνήγι του χρήματος.


Πληροφορίες

Skrow Theater, Αρχελάου 5, Παγκράτι, Αθήνα
Παραστάσεις: Δευτέρα, 16 Μαΐου 2016 έως Τρίτη, 28 Ιουνίου 2016
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Kυριακή στις 22:30 και Δευτέρα, Τρίτη στις 21:15
Διάρκεια: 70 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 12 € γενική είσοδος, 8 € φοιτητικό & ανέργων, 5 € ΑΜΕΑ & ατέλεια

entertainment.in.gr

Must in

«Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”» – Το 4ο OT FORUM έρχεται…

Στις 2 και 3 Δεκεμβρίου στο Μικρό Χρηματιστήριο Αθηνών, ο Οικονομικός Ταχυδρόμος διοργανώνει το OT FORUM «Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024