Ο Πέδρο Κονσόρτε συστήνει τη «μουσική του σώματος» στην Ελλάδα
Μαρία Πετροπούλου
«Όταν αισθανθούμε υποστήριξη, αγάπη, αναγνώριση, όταν αισθανθούμε ότι ανήκουμε κάπου, τότε μπορούμε να δείξουμε στον κόσμο την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας» εξηγεί ο Βραζιλιάνος μουσικός Πέδρο Κονσόρτε.
Γεννημένος το 1988 στο Σάο Πάολο, ξεκίνησε από πολύ νεαρή ηλικία να ασχολείται με το body music, τη «μουσική του σώματος», μια μέθοδο που οδηγεί το άτομο στην εξερεύνηση του σώματός του μέσω της μουσικής, ενώ ταυτόχρονα έρχεται σε ουσιαστική επαφή με άλλους ανθρώπους.
Ο Πέδρο Κονσόρτε έρχεται για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και πραγματοποιεί το διήμερο σεμινάριο Circle Music and Music Games το Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Ιουνίου. Ο body musician μιλά στο in.gr και παρουσιάζει την πορεία του έως τώρα αλλά και τη μέθοδό του, επιχειρώντας να «μυήσει» και να «παρασύρει» το αναγνωστικό κοινό στο ιδιαίτερο αυτό «ταξίδι» του. Ουσιαστικά, εισάγει τον αναγνώστη στις τεχνικές της «κίνησης του σώματος» (body percussion), του «κυκλικού τραγουδιού» (circle singing) και του αυτοσχεδιασμού. Τεχνικές που συνδυάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε οι συμμετέχοντες να αντιληφθούν τη μουσική μέσω του σώματος, μέσα από μια συλλογική εμπειρία κίνησης και ήχου.
«Γεννήθηκα σε μια οικογένεια καλλιτεχνών και μουσικών, οπότε η μουσική υπήρχε ανέκαθεν στη ζωή μου, με έναν τρόπο απλό, ‘ζεστό’ και αποτελεσματικό», αναφέρει ο Πέδρο Κονσόρτε. Η πρώτη φορά που ασχολήθηκε πιο «επίσημα» με τη μουσική, ήταν στα 19 του χρόνια, όταν ξεκίνησε να τη σπουδάζει. Πραγματοποίησε το πτυχίο του πάνω στην «Επικοινωνία και Τέχνες του Σώματος» στη Βραζιλία και συνέχισε με μουσικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Canterbury Christ Church της Αγγλίας, ενώ έως τότε, ο μόνος τρόπος που είχε βιώσει τη μουσική ήταν με έναν αυτοδίδακτο και πειραματικό τρόπο. «Λειτουργούσα πολύ με το ένστικτό μου. Αυτή η προσέγγιση έφερε μόνο θετικά αποτελέσματα. Απέκτησα ικανότητες και μια ευρύτερη κατανόηση για το είναι η μουσική».
Παρακολούθησε μαθήματα με διάσημα ονόματα στο είδος αυτό της μουσικής και συμμετείχε στην ομάδα του συνθέτη, μουσικού και ενορχηστρωτή Φερνάντο Μπάρμπα (Barbatuques). Έχει συμμετάσχει σε διεθνείς ομάδες χορού, έχει υπάρξει δάσκαλος σε διεθνή φεστιβάλ κι έχει εργαστεί σε περισσότερες από 15 χώρες κερδίζοντας σημαντική αναγνώριση για την έρευνα και συνεισφορά του πάνω στους τομείς της μουσικής, της κίνησης και της ανθρώπινης ανάπτυξης.
Σώμα, ρυθμός και μουσική. Πώς συνδυάζονται αυτά; «Τα τρία αυτά στοιχεία μπορεί κανείς να τα δει με δυο τρόπους», επισημαίνει ο Πέδρο Κονσόρτε. «Αφενός ως τρεις διαφορετικούς κόσμους και αφετέρου ως τρεις κόσμους που διασταυρώνονται. Η ‘μουσική του σώματος’ είναι για εμένα αυτή ακριβώς η διασταύρωση των τριών στοιχείων. Το κοινό σημείο τους, άλλωστε, μπορεί να αποτυπωθεί με ποικίλες τεχνικές και στιλ, τα οποία και αναπτύσσονται παγκοσμίως».
«Κίνηση του σώματος» (body percussion) και «κυκλικό τραγούδι» (circle singing)
Ο Πέδρο Κονσόρτε τονίζει, αρχικά, ότι υπάρχουν αρκετοί και διαφορετικοί τρόποι για να εξασκήσει κανείς την «κίνηση στο σώμα». «Η όλη ουσία της δουλειάς μου έγκειται στο γεγονός της δημιουργικής και συλλογικής θέασης των πραγμάτων. Τη συλλογικότητα αυτή και την ποικιλία, τις βρίσκουμε στα παιχνίδια που πραγματοποιούμε στην κοινότητά μας στη Βραζιλία.
Το «τραγούδι σε κύκλο» τώρα, είναι μια πρακτική τραγουδιού κι έχει αναπτυχθεί από τον Μπόμπι ΜακΦέριγκ, αναφέρει ο μουσικός. Βασίζεται στη διαδικασία του αυτοσχεδιασμού. Πιο συγκεκριμένα, η ομάδα αναπτύσσει διαφορετικά φωνητικά μοτίβα που σταδιακά διανέμονται και υιοθετούνται από τους συμμετέχοντες. Ο «Κύκλος της Μουσικής» είναι για μένα ένα μείγμα ‘σώματος’, ‘μουσικής’ και ‘τραγουδιού’. Αξίζει να επισημάνω ότι όταν στο ‘μείγμα’ αυτό προσθέσεις και αξίες όπως η συλλογικότητα, η ποικιλία και η αίσθηση ότι όλοι ανήκουμε κάπου, τότε η ‘συνταγή’ γίνεται ακόμη πιο επιτυχημένη».
Πώς μπορεί κανείς να μάθει καλύτερα το σώμα του, ακόμη και τον εαυτό του, μέσω της μουσικής; «Το ‘Σώμα και Μουσική’ είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να ‘αγκαλιάσεις’ τη μουσική με έναν πιο άμεσο και αγνό τρόπο. Θα σε κάνει να προσέχεις περισσότερο τον εαυτό σου. Να παρατηρείς όλους τους ήχους που μπορείς να βρεις στο δικό σου σώμα, αλλά και να εξερευνήσεις τα όριά σου», εξηγεί ο μουσικός. Το σώμα, δηλαδή, λειτουργεί ως ένα μουσικό όργανο. Με το ανθρώπινο σώμα ως όργανο, ο «μαθητής» κατανοεί καλύτερα τα μουσικά στοιχεία, αλλά και τις δυνατότητες του σώματός του.
Τα σεμινάρια
Τα σεμινάρια ή εργαστήρια είναι για τον Πέδρο Κονσόρτε ιδιαίτερα σημαντικές συναντήσεις. Θα τις περιέγραφε ως μια «μαγική στιγμή» κατά την οποία οι άνθρωποι μαζεύονται και ενώνονται μέσω της μουσικής. Ο κάθε ένας «κουβαλά» τη δική του ιστορία, αλλά παράλληλα επιθυμεί να βιώσει μια συλλογική εμπειρία. «Για εμένα, τα σεμινάρια είναι η αφορμή για να ακούσεις και να προσέξεις τον διπλανό σου, να ‘ενωθείς’ με τους άλλους ανθρώπους και παράλληλα να ζήσεις ένα φωτεινό και ‘βαθύ’ μουσικό ταξίδι».
Μετά τα σεμινάρια, οι συμμετέχοντες αισθάνονται διαφορετικά. «Είναι προφανές ότι ο κάθε ένας ζει μια διαφορετική εμπειρία, επειδή έχει διαφορετικές προσδοκίες και αντιλήψεις. Ανοίγουν διαφορετικές πόρτες για τον κάθε άνθρωπο κατά τη διάρκεια του ‘ταξιδιού’. Αλλά το κοινό σημείο συνάντησης όλων είναι συνήθως η ικανοποίηση της (μουσικής) εμπειρίας που βιώνουν, η οποία όχι μόνο τους ενώνει, αλλά τους οδηγεί στο να ‘αγγίξουν’ τον κόσμο του διαδραστικού παιχνιδιού, ρυθμού, βραζιλιάνικης μουσικής και κίνησης».
Είναι αυτός, δηλαδή, ένας τρόπος να έρχεται ο ένας κοντά στον άλλον, μέσω του μυαλού, της ψυχής και του σώματος. Κάπως έτσι βλέπει τα σεμινάρια ο Βραζιλιάνος μουσικός. Ο ρυθμός συνυπάρχει με το χάος, η δημιουργικότητα με τη μίμηση, η συλλογικότητα με την ατομικότητα. Όλα αυτά αλληλοσυμπληρώνονται και ολοκληρώνονται.
Σήμερα, υπογραμμίζει ο Πέδρο Κονσόρτε, σοβαρά κοινωνικά ζητήματα βρίσκονται σε κρίση, όπως η ικανότητα του να διαχειρίζεται κανείς τη διαφορετικότητα υπό αντίξοες συνθήκες. «Ειδικά τώρα, λοιπόν, είναι μια καλή ευκαιρία να ‘ξυπνήσουμε’ και να αναπτύξουμε ικανότητες, όπως η ευελιξία, η υπομονή και η αντοχή, η γενναιοδωρία και φυσικά να μάθουμε να ακούμε».
Για δεύτερη φορά στην Ελλάδα
«Η πρώτη μου εμπειρία στην Ελλάδα ήταν φανταστική. Υπάρχει κάτι κοινό ανάμεσα στην Ελλάδα και στη Βραζιλία, και ίσως αυτό με βοήθησε να αισθανθώ την Ελλάδα ως ‘σπίτι’ μου. Ακόμη και οι διαφορές τους, όμως, είναι τόσο συναρπαστικές και ενδιαφέρουσες! Στην Αθήνα, υπάρχουν ιδιαίτερα ταλαντούχοι άνθρωποι που αναπτύσσουν φανταστικά τη δουλειά τους, βάζοντας ρυθμό, μουσική και χορό».
Άνθρωποι και διαφορετικότητα
Όντας ο ίδιος πολίτης του κόσμου, αναγνωρίζει ότι οι άνθρωποι είναι τόσο διαφορετικοί, αλλά και τόσο ίδιοι ταυτόχρονα. Οι φόβοι, οι ανάγκες, τα συναισθήματα. Ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, πεποιθήσεων, οι άνθρωποι είναι ίδιοι. «Απλά νιώθουμε την ανάγκη να αισθανόμαστε υποστήριξη, αναγνώριση, αγάπη, ότι ανήκουμε κάπου. Όταν αυτά είναι ολοκληρωμένα, τότε μόνο δείχνουμε στον κόσμο την καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας».
Πληροφορίες
Ημέρες και ώρες διεξαγωγής
Σάββατο 25 Ιουνίου: 14.00–17.00
Κυριακή 26 Ιουνίου: 12.00-15.00
PLAYGROUND for the arts
Βουτσαρά 4-6 (καθ. Ορφέως), Βοτανικός, 11855
Τηλ: 210 85 44 836
www.playgroundforthearts.com
www.facebook.com/PLAYGROUNDforthearts
Πρόσβαση
Μετρό: Σταθμός «ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ»
Κόστος συμμετοχής
30€ για τη 1 μέρα
50€ για τις 2 μέρες
Δηλώσεις συμμετοχής
Τηλεφωνικά στο 210 85 44 836
Μέσω email στο playgroundforthearts@gmail.com
Περισσότερα για τον Πέδρο Κονσόρτε
https://pedroconsorte.wordpress.com/
https://www.facebook.com/pedro.consorte
https://youtu.be/vyiVAUxNWNQ
https://www.facebook.com/events/1585667315059122/
entertainment.in.gr
- Τσουκαλάς: Όποιος ξέρει λίγα οικονομικά καταλαβαίνει ότι η κυβέρνηση αποσκοπεί στη χειραγώγηση με ψέματα
- Μπορέλ: Ο Λίβανος βρίσκεται στο χείλος της κατάρρευσης
- Σακουλάκια νικοτίνης: Δημοφιλή, αλλά επικίνδυνα
- Ηρακλής – Ολυμπιακός 58-74: «Πέρασαν» από το Ιβανώφειο οι «ερυθρόλευκες»
- Ρεύμα: Αρχές Δεκεμβρίου οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης για την παρέμβαση στις τιμές
- Ανδρουλάκης: Είδε τη θεατρική παράσταση «Κανόνια και Τρομπέτες» – Ποιοι τον συνόδευαν