Αγγελική Στελλάκη

Από τις παγωμένες εκτάσεις της Σιβηρίας στο Γαλλικό Ινστιτούτο για το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου και από εκεί σε έναν περιστερώνα στην Τήνο, η απόσταση μοιάζει μικρή.

Στην ταινία «Στα Δάση της Σιβηρίας» -που βασίζεται στο best seller του Συλβάν Τεσόν- νεαρός Γάλλος αποφασίζει να απομονωθεί για μερικούς μήνες στις όχθες της παγωμένης λίμνης Βαϊκάλη. Εκεί θα συναντήσει έναν ρώσο καταζητούμενο, ο οποίος έχει βρει καταφύγιο στο ίδιο μέρος και μεταξύ τους θα αναπτυχθεί μια σπάνια φιλία.

Ο Ραφαέλ Περσονάζ είχε βρεθεί και πέρυσι στην Αθήνα και δεν σταματούσε να μιλά για το «σεληνιακό τοπίο» γυρισμάτων της επόμενης ταινίας του -πρόκειται για το «Στα Δάση της Σιβηρίας».

Ο ηθοποιός με τη μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα -η μητέρα του είναι μεταφράστρια ελλήνων ποιητών και ο ίδιος έρχεται συχνά στην Τήνο- ήρθε μαζί με τον σκηνοθέτη της ταινίας στην Αθήνα και μίλησαν στο in.gr για την εμπειρία των γυρισμάτων και για έναν… περιστερώνα στην Τήνο.

Τώρα που η περιπέτεια των γυρισμάτων ολοκληρώθηκε τι είναι αυτό που θυμάστε πιο έντονα από αυτήν;

Ραφαέλ Περσονάζ: Νομίζω ήταν η στιγμή που έσπασε ο πάγος στη λίμνη Βαϊκάλη. Περιμέναμε 3 μήνες να γίνει αυτό γιατί διαρκεί μόλις μία ημέρα. Ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς και δεν θέλαμε να χάσουμε αυτή τη στιγμή. Είναι η στιγμή που και ο χαρακτήρας σπάει όλες τις άμυνές του και ανοίγει το μυαλό του. Ένα πρωί κάποιος ήρθε και βρήκε τον Σαφί και του είπε ότι στη διάρκεια της νύχτας ο πάγος έσπασε και ότι δεν υπάρχει τίποτα. Πήγαμε στην ξύλινη καλύβα και είδαμε μπροστά μας μόνο νερό. Ξαφνικά, ο αέρας άλλαξε και όλος ο πάγος άρχισε να επιστρέφει σε μεγάλα κομμάτια. Ο Σαφί είπε να ξεκινήσουμε αμέσως γυρίσματα. Είχαμε τρεις κάμερες, η μία σε drone και δύο επίγειες και (ο Σαφί) μου είπε να ανέβω σε ένα μικρό κομμάτι πάγου. Αυτή η στιγμή εκφράζει το πνεύμα της ταινίας και τον τρόπο που τη γυρίσαμε. Οφείλαμε να παρατηρούμε τη φύση και να αποδεχόμαστε τις προκλήσεις της.

Σαφί Νεμπού: Ναι, η στιγμή που ο πάγος επέστρεφε ήταν μαγική, έμοιαζε με θαύμα. Επίσης η στιγμή που σπάει ο πάγος και ο Ραφαέλ πέφτει μέσα στο παγωμένο νερό.

Ήταν αυτή η τελευταία στιγμή, η πιο δύσκολη στα γυρίσματα;

Σαφί Νεμπού: Ίσως η πιο δύσκολη στιγμή ήταν η σκηνή με την αρκούδα. Ήταν ένα ζώο από το τσίρκο, ήταν δύσκολο. Σκεφτείτε ότι είχα έναν νέο ηθοποιό στο γύρισμα…

Ραφαέλ Περσονάζ: Ήταν παράξενο γιατί πίστευα ότι τα γυρίσματα ότι θα ήταν πολύ πιο δύσκολα. Η θερμοκρασία έφτανε τους -30 βαθμούς Κελσίου (σίγουρα δεν είναι ο καιρός που προτιμώ), αλλά παραδόξως έχεις μια αίσθηση ηρεμίας, οι ήχοι είναι δυνατοί, οι ρυθμοί της καρδιάς σου πέφτουν. Αυτό που ήταν δύσκολο ήταν η επιστροφή στον «πολιτισμό». Αλλά και η έναρξη των γυρισμάτων. Όταν κατέβηκα από το αεροπλάνο η θερμοκρασία ήταν -46 βαθμούς. Σκέφτηκα ότι δεν θα τα καταφέρω, ότι θα ήταν αδύνατο για μένα να αντέξω. Την πρώτη εβδομάδα ήμουν κλεισμένος στον εαυτό μου, φοβισμένος, δεν μπορούσα να δω τι υπήρχε γύρω μου. Ξαφνικά όλα ανοίγουν. Ήμασταν 30 άτομα στην λίμνη Βαϊκάλη, δεν είχαμε μέσα επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, οπότε επικοινωνούσαμε μεταξύ μας. Παρά το γεγονός ότι έκανε παγωνιά, μεταξύ μας αναπτύχθηκε μια ζεστασιά.

Πώς γυρίσατε τη σκηνή όπου το αυτοκίνητο κινείται πάνω στον πάγο;

Σαφί Νεμπού: Ανυπομονούσα να γυρίσω τη σκηνή αυτή, η οποία υπάρχει και στο βιβλίο. Διαπίστωσα ότι αυτό ήταν κάτι που γίνεται σε εκείνη την περιοχή, για ένα διάστημα περίπου 2 μηνών, οπότε ο πάγος είναι αρκετά μαλακός ώστε να μπορεί να κινηθεί πάνω του ένα αυτοκίνητο.

Πώς ήρθατε σε επαφή με το βιβλίο του Συλβάν Τεσόν;

Σαφί Νεμπού: Το βιβλίο είχε γίνει μεγάλη επιτυχία και είχε πάρει και βραβείο. Το διάβασα, αλλά η προσαρμογή του βιβλίου ήταν δύσκολη. Ήθελα πολύ να γυρίσω την ταινία.

Ρ.Περσονάζ: Δεν γνώριζα τον Σαφί όταν διάβασα το βιβλίο. Το είχα διαβάσει πριν από περίπου 4 χρόνια και μου άρεσε πάρα πολύ. Το να φανταστείς ότι μπορείς να ζήσεις απομονωμένος σε ένα τέτοιο μέρος για έξι μήνες μοιάζει πολύ εξωτικό. Συνάντησα τον Συλβάν Τεσόν, ήπιαμε πολύ βότκα, μου έβαλε να ακούσω ρωσικά τραγούδια και το δείπνο μας ήταν σουρεαλιστικό. Δεν φαντάστηκα ποτέ ότι κάποιος θα κάνει το βιβλίο αυτό ταινία. Αργότερα άκουσα ότι ένας άλλος ηθοποιός επρόκειτο να πρωταγωνιστήσει. Τελικά αυτό δεν έγινε. Μάλλον φοβήθηκε (γέλια). Δεν ξέρω αν φοβήθηκε το κρύο ή τον Σαφί.

Σ.Νεμπού: Εξαφανίστηκε μυστηριωδώς πριν από το γύρισμα (γέλια).

Τι κάνετε για να απομονωθείτε; Θα σκεφτόσασταν να αποτραβηχτείτε για ένα μεγάλο διάστημα σε ένα μέρος όπως αυτό που πηγαίνει ο ήρωας;

Σαφί Νεμπού: Με τραβάει αυτή η σκέψη, το να απομονωθώ κάπου, σε μία έρημο για παράδειγμα. Όπως ο συγγραφέας απομονώθηκε για να γράψει την ιστορία του, έτσι κι εγώ αν χρειαζόταν να απομονωθώ για δύο μήνες για να γράψω, προφανώς και θα το έκανα. Θα μπορούσα να εξαφανιστώ για λίγο, αλλά μόνο εάν είχα να δουλέψω πάνω σε κάποιο πρότζεκτ.

Ραφαέλ Περσονάζ:
Νομίζω ότι αποτελεί φαντασίωση για όλους μας το να ξεφύγουμε με έναν τέτοιο τρόπο. Είμαστε στο αυτοκίνητό μας, κολλημένοι στην κίνηση και σκεφτόμαστε ότι θέλουμε να φύγουμε για έξι μήνες, δύο μήνες ή δύο εβδομάδες. Νομίζω ότι για αυτόν τον λόγο το βιβλίο ήταν τόσο επιτυχημένο και για αυτόν τον λόγο η ταινία μπορεί να επικοινωνεί με αυτόν τον απλό τρόπο με το κοινό. Είναι κάτι που όλοι έχουμε μέσα μας, αλλά ελάχιστοι κάνουμε. Ο Συλβάν Τεσόν είναι ένας από αυτούς και αυτός είναι ο λόγος που τον θαυμάζω. Ρώτησα τον Συλβάν εάν δεν είχε να γράψει εάν θα έκανε αυτό το ταξίδι και μου είπε ότι δεν είναι σίγουρος. Είναι δύσκολο απλά να εξαφανιστείς έτσι και να ζήσεις. Δεν ξέρω εάν θα μπορούσα να το κάνω εγώ…

Ίσως να πήγαινες στην Τήνο…

Ρ.Περσονάζ: Φυσικά θα πήγαινα στην Τήνο. Θα σας πω μια ιστορία. Ο Συλβάν Τεσόν μου είπε ότι ήθελε να γράψει κάτι για τον Οδυσσέα και την Ιλιάδα και μου είπε ότι ήθελε να έρθει στην Ελλάδα, αλλά δεν ήξερε κανέναν που να έχει επαφές εδώ. «Έμαθα πώς εσύ ξέρεις την Τήνο» μού είπε. Έτσι του βρήκα έναν περιστερώνα στο νησί και είναι εκεί εδώ και δέκα μέρες. Θα μείνει για δύο μήνες και θα γράφει μόνος του στον περιστερώνα.

Και ίσως να ερμηνεύσετε σε μία ταινία τον νέο ήρωα για τον οποίο γράφει.

Ρ.Περσονάζ: Ναι. Αυτό θα ήταν καταπληκτικό.

* Η ταινία προβάλλεται από την Πέμπτη 13 Απριλίου στις αίθουσες, σε διανομή Danaos Films.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ