Μια φωνή και ένα δοξάρι φιλοτεχνούν την έθνικ διαδρομή επιλεγμένων τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη. Η διαφορετική προσέγγιση στο έργο του σπουδαίου συνθέτη έχει την υπογραφή του Κωνσταντίνου και Ματθαίου Τσαχουρίδη. Ο «Εύξεινος Πόντος» συναντά για πρώτη φορά την δημιουργία του Μίκη, μέσα από την φωνή του Κωνσταντίνου και την ποντιακή λύρα του Ματθαίου δημιουργώντας μια ακόμη γέφυρα ανάμεσα σε Ανατολή και της Δύση στην αίθουσα του «Παρνασσού». Το ποντιακό μοιρολόι «Πάρθεν η Ρωμανία» συνομιλεί με «Τη Ρωμιοσύνη » τα «Δακρυσμένα μάτια» και το «Στα περιβόλια». Με αφορμή την παράσταση «Μίκης ο Ευξείνιος» μιλούν οι δημιουργοί αυτού του διαφορετικού σύμπαντος

Τι σημαίνει ο τίτλος της συναυλίας;

Κ.Τ: Ευξείνια τα ακούσματα τα δικής μας καβαφικής πόλης, επομένως, δεν θα μπορούσε να ήταν άλλος τίτλος παρά από αυτόν που δηλώνει τα βιώματά μας αλλά και την ενορχηστρωτική μας προσέγγιση σε αυτό το μουσικό project. Μεγαλώσαμε σε προσφυγική οικογένεια που ήρθε από τον Εύξεινο Πόντο το 1922 και ο ήχος της ποντιακής λύρας αλλά και της τραγουδιστικής συμπεριφοράς των Ελλήνων του Πόντου ηχεί έντονα στα αυτιά μας. Μαζί με το βίωμα βέβαια προστίθενται και 15 χρόνια έρευνας, μελέτης και σπουδών στο Λονδίνο εντρυφώντας ακριβώς πάνω σε αυτό το μουσικό ιδίωμα μιας και νιώσαμε έντονα την ανάγκη να σπουδάσουμε τη μουσική που μας μεγάλωσε.

Πως γεννήθηκε η ιδέα;

Μ.Τ: Στο Λονδίνο όταν παίξαμε σε μια live εμφάνισή μας σε αγγλικό κοινό τον Ζορμπά με ποντιακή λύρα… η ανταπόκρισή ήταν υπερθετική και το όραμα μας είχε ήδη βάλει τα πρώτα του θεμέλια… από τότε όλα πήραν το δρόμο του βαρυσήμαντου «νόμου της έλξης».

Πως ορίζεται η σχέση σας με το έργο του Μίκη Θεοδωράκη τι σημαίνει για σας αυτή η συνεργασία;

Μ.Τ: Η μουσική μας σχέση με το έργο του Μίκη Θεοδωράκη ξεκινάει από τη πρώτη στιγμή που τον διδαχθήκαμε στο πανεπιστήμιο Goldsmiths του Λονδίνου! Ανοίγοντας τη λίστα των συνθετών του 20ου αιώνα στην γηραιά ήπειρο έβλεπε κάποιος να δεσπόζει ένα μακρύ ελληνικό όνομα ανάμεσα στους Stravinsky, Debussy, Bartok, Kodaly, Orff, και άλλοι. Η συνεργασία ήταν απλά ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα, μια πραγματικότητα όμως που νιώθουμε ότι θα μας συνοδεύει σε όλη μας την πορεία.

Ποιες είναι οι δυσκολίες αν αυτές υπάρχουν σε μια τέτοια δουλειά; 

Κ.Τ: Το στήσιμο μιας μουσικής παράστασης με ρεπερτόριο του Μίκη Θεοδωράκη είναι από μόνο του ένα δύσκολο εγχείρημα. Πρώτον γιατί τραγούδια του έχουν ειπωθεί σε πολλές εκδοχές έχοντας προσφέρει, καθεμιά από αυτές, το δικό της λιθαράκι και δεύτερον γιατί η μουσική του Μίκη προσφέρεται για πολλούς πειραματισμούς! Η πρώτη μας σκέψη ήταν να χρησιμοποιηθεί ήχος συμφωνικής ορχήστρας κάτι όμως το οποίο έχει επαναληφθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Αυτό που πιστεύουμε ότι δεν έχει γίνει ακόμα στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη είναι μια «ανατολίτικη» θα έλεγα προσέγγιση με όργανα όπως – πέραν της ποντιακής λύρας -, το κανονάκι, το κεμαντσέλο, το καβάλ, και άλλα. Επίσης αξίζει να αναφέρουμε ότι η ρυθμική αγωγή στα τραγούδια του Θεοδωράκη ξεπερνούν το σύνηθες… ο συνθέτης βασίζει το ρυθμό στην ποίηση και δε διστάζει να δημιουργήσει σύνθετη ρυθμική αγωγή για να υπηρετήσει το λόγο. Αυτό από μόνο του είναι κάτι συναρπαστικό!

Ήταν απαιτητικός ο Μίκης Θεοδωράκης ως συνεργάτης;

Κ.Τ: Όσον αφορά στη συνεργασία μας με τον συνθέτη υπάρχει μια βασική αρχή ελευθερίας: απαγορεύεται η όποια απαγόρευση!!! Επομένως μετά την από κοινού επιλογή των τραγουδιών τα υπόλοιπα τα έχουμε «χνωτιάσει» και αναμένουμε την τελική τους επιτέλεση επί σκηνής!

Τι σημαίνει για σας επιτυχία; Πως την ερμηνεύεται την λέξη αυτή;

Κ.Τ: Επιτυχία θεωρούμε την βαθμιαία και σταδιακή εξέλιξη προς έναν στόχο για τον οποίο αξίζει να θυσιαστείς.

Ποιος είναι λοιπόν ο άξονας της παράστασή σας;

Κ.Τ: Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει μια ανθολογία των τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, μέσα από τα δικά μας «ευξείνια» ακούσματα και τα ηχοχρώματα αυτής της σπάνιας, κατά τη γνώμη μας, ομορφιάς των οργάνων της Ανατολής. Και βέβαια όλο αυτό μέσα σε ένα πάντρεμα οργάνων και από τη Δύση όπως το πιάνο, το ακορντεόν, η άρπα, κτλ. Μια 14 μελής ορχήστρα πλαισιώνει τις ενορχηστρώσεις μας και βέβαια όλα κορυφώνονται στο πως η ποντιακή λύρα θα αποδώσει τον Ζορμπά, τους χαρταετούς, πως, φωνητικά, το μοιρολόι του Πόντου «Πάρθεν η Ρωμανία» σχετίζεται με «Τη Ρωμιοσύνη μη την κλαις», και άλλες μουσικές εκπλήξεις…

Γιατί επιλέξατε τον φιλολογικό σύλλογο Παρνασσός;

Μ.Τ:Η επιλογή ήταν αποκλειστικά δική μας γιατί απλά μπαίνοντας σε μια τέτοια αίθουσα «αντίκα» μυρίσαμε αμέσως τη παλαιότητα του ξύλου, την σοβαρότητα του χώρου και νιώσαμε την ιερότητα της στιγμής της μουσικής εκτέλεσης. Αυτό ήταν από μόνο του ήταν αρκετό να παραμερίσουμε τα κόστη και να δώσουμε προτεραιότητα στη θεία τέχνη του ήχου…

Τι θέλετε να κρατήσετε από αυτή την συνεργασία;

Μ.Τ: Την ουσία… το αρχοντικό του βλέμμα, την ομορφιά της συνθετικής του σκέψης, την αισθητική απόλαυση της μουσικής εκτέλεσης και τη σύντομη μας αυτή συνάντηση με την ιστορία…

INFO
Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός, Πλατεία Αγ. Γεωργίου, Καρύτση 8 , τηλ. 210.3221917, τη Δευτέρα 23/4 στις 20.30