«Άνα ή το Πανέξυπνο Κορίτσι» στον Πολυχώρο Vault
Το έργο γράφτηκε το 2016, παρουσιάστηκε για πρώτη στο Φεστιβάλ της Avignon, με άριστες κριτικές, την ίδια χρονιά στο Παρίσι, και για πρώτη φορά στην Αθήνα, στον Πολυχώρο VAULT.
Τη Δευτέρα 13 Μαίου η Catherine Benhamou (Κατρίν Μπεναμού) έρχεται στον Πολυχώρο VAULT για να παρακολουθήσει το έργο της «Άνα ή το Πανέξυπνο Κορίτσι» και μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.
Το έργο της Catherine Benhamou «Άνα ή το Πανέξυπνο Κορίτσι», παρουσιάζεται για 1η φορά στην Ελλάδα σε μετάφρασηΆννας Δαμιανίδη – Αθηνάς Κεφαλά και σκηνοθεσία Αθηνάς Κεφαλά, με την Ιωάννα Γκαβάκου και την Ντέπυ Μαυροπούλου,κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00, έως την Τρίτη 28 Μαίου, για 8 ακόμη παραστάσεις
Το έργο γράφτηκε το 2016, παρουσιάστηκε για πρώτη στο Φεστιβάλ της Avignon, με άριστες κριτικές, την ίδια χρονιά στο Παρίσι, και για πρώτη φορά στην Αθήνα, στον Πολυχώρο VAULT.
Στο έργο της Catherine Benhamou πρωταγωνιστούν μια γυναίκα και οι λέξεις. Διηγείται την ανακάλυψη και την κατάκτηση της γραφής από μια ώριμη μαθήτρια, μια μετανάστρια που αποφάσισε να ξαναπιάσει το νήμα της μόρφωσης από εκεί που της το είχαν κόψει, στην εφηβεία, για να την παντρέψουν με κάποιον άγνωστο, ο οποίος την πήρε μαζί του στο Παρίσι. Η μεγαλούπολη είναι κλειστή κι ακατανόητη για την αναλφάβητη Άνα. Καθώς μαθαίνει τα γράμματα, καθώς μαθαίνει τις λέξεις, καθώς πειραματίζεται και παιχνιδίζει μ’ αυτές, δίνει όνομα στις αναμνήσεις της, στις επιθυμίες της και ξεκινά να συλλαβίσει τον εαυτό της και το περιβάλλον της. Θα τρομάξει; Θα ενθουσιαστεί; Θ’ απογοητευτεί; Θα τα καταφέρει;
Ο χαρακτήρας που δημιούργησε η συγγραφεύς είναι μια μετανάστρια που φοβάται να περπατήσει ως το μετρό, ζει με το κεφάλι σκυμμένο, στην παραδοσιακή εξουσία του συζύγου. Σε μεγάλη ηλικία αποφασίζει να μάθει γράμματα και της γεννιέται η επιθυμία να δει τι υπάρχει στη πόλη που ζει. Θέλει να μπει στο μετρό και να δει τον πύργο του Άιφελ, συμβολισμός που δηλώνει διαφυγή. Αυτό που ξεχωρίζει το έργο είναι, ότι ενώ αφηγείται την ιστορία μια γυναίκας που έχει βιώσει καθεστώς δεσποτισμού, δεν επικεντρώνει το θέμα στην δυσάρεστη ζωή της αλλά στην υπαρξιακή υπόσταση και την πάλη με τον εαυτό της. Μέσα απ’ τις λέξεις που μαθαίνει, καταλαβαίνει τις ιδέες που της δίνουν τη δύναμη να φτάσει στο στόχο της, τη συνάντηση με το ίδιο της το είναι. Το έργο της η Κατρίν Μπεναμού καταγράφει με ευαίσθητη ακρίβεια τη ζωή γυναικών που δεν έχουν επιλέξει πως θέλουν να ζήσουν.
… “Εδώ και πολλά χρόνια είμαι υπεύθυνη σε εργαστήρια αναλφάβητων γυναικών. Δουλεύοντας εκεί, ασχολούμαστε με τις λέξεις, παίζουμε μαζί τους, τις εξημερώνουμε, τις ακούμε, μας παρασέρνουν σε ιστορίες.
Η ιστορία της Άνας μοιάζει σε πολλά σημεία με την ιστορία της γιαγιάς μου, αλλά αυτό το κατάλαβα όταν την είχα πια τελειώσει.
Στη συνέχεια έμαθα ότι ο άντρας της, είχε κι αυτός ένα μπλε παντελόνι, από τη στρατιωτική στολή του ’14, κρεμασμένο στη ντουλάπα, και στο βάθος του κήπου τους υπήρχε ένα έλος.
Όταν τη ρώτησαν πού τα βρήκε όλ’ αυτά, η Άνα απάντησε ότι τα φαντάστηκε,
Όταν γνώρισα εγώ τη γιαγιά μου, είχε γίνει μια γυναίκα καλλιεργημένη κι ελεύθερη.
Είχε υπάρξει έξυπνο κορίτσι, την είχαν παντρέψει οι γονείς της με έναν άντρα που δεν γνώριζε, στην αρχή του προηγούμενου αιώνα, σε ένα χωριό στην Αλγερία”… Catherine Benhamou
Λίγα λόγια για τη συγγραφέα
Σπούδασε στο Εθνικό Κονσερβατουάρ Δραματικής Τέχνης, στην τάξη των Πιερ Βιάλ, Μισελ Μπουκέ, Πιερ Ντεμπός και Κλωντ Ρεζί. Σαν ηθοποιός συνεργάστηκε με τους Ωγκύστ Μποάλ, Ντιντιέ Ζόρζ Καμπιλί, Φρανσουά Μαρτουρέ, Τζ. Π. Ροσφελντέρ, Μισέλ Μπουκέ, Ζιλ Μπουγιόν, Ζοέλ Ζουανώ, Ολιβιέ Βέρνερ, Ζισλαίν Μπωντού.
Ασχολείται με την συγγραφή θεατρικών κειμένων από το 2008 και παίρνει μέρος σε εργαστήρια γραφής που οργανώνονται σε διάφορες πόλεις.
Επίσης, είναι καθηγήτρια στο Εργαστήριο Συγγραφής του Εθνικού Θεάτρου της Κολλίν και στο Άλεφ συγγραφή, τα οποία εργάζονται με άτομα σε κατάσταση αναλφαβητισμού.
Τα έργα της
«Η γλυκιά Λένα» βασισμένη στο έργο της Γερτρούδης Στάιν, που ανέβασε ο Μισέλ Σερντά στην Κομεντί της Ρεμς, «Εκτός παιχνιδιού» (éditions des femmes-Antoinette Fouque), «Λάζαρος» παρουσίαση από τον Ρενέ Λουαγιόν το 2013, επιλογή της Επιτροπής αναγνωστών της Αποστρόφ και του βραβείου κοινού το 2014, «Άνα, ή το έξυπνο κορίτσι» εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Γυναικών (éditions des femmes-Antoinette Fouque). Το 2017 ήταν στην βραχεία λίστα των βραβείων Δραματικής Λογοτεχνίας. Παρουσιάστηκε στην Αβινιόν σε σκηνοθεσία της Ζισλαίν Μπωντού. «Η Νίνα και οι μάνατζερ», επιλογή της Επιτροπής αναγνωστών Influenscènes, ανέβηκε από τον Αλαίν Γκιγιό και επίσης στην Αβινιόν από την Ζισλαίν Μπωντού. «Επέκεινα», παρουσίαση από τον Ολιβιέ Βερνέρ στο Ανοιχτό Θέατρο. Το κείμενο βραβεύτηκε από την Artcena το 2018, επιλέχτηκε από την επιτροπή αναγνωστών της Κομεντί Φρανσέζ και την επιτροπή ανάγνωσης του ραδιοφωνικού σταθμού Φρανς Κυλτύρ. «Ρομάντζο» Θα εκδοθεί στο τέλος του 2019 στις εκδόσεις Koinè.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας: Κατρίν Μπεναμού
Μετάφραση: Άννα Δαμιανίδη – Αθηνά Κεφαλά
Σκηνοθεσία: Αθηνά Κεφαλά
Μουσική: Αλέξανδρος Μισιρλιάδης
Κίνηση: Χριστίνα Σκουτέλα
Επιμέλεια κοστουμιών: Μαριάννα Ζαχαριάδου
Video – Φωτογραφίες: Θανάσης Κεφαλάς
Φωτισμοί: Θοδωρής Μαργαρίτης
Φωτογραφίες : Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ντέπυ Μαυροπούλου – Λίντα Πεπέ
Παραγωγή: VAULT
Παίζουν:
Άνα: Ιωάννα Γκαβάκου
Μητέρα – Καθηγήτρια: Ντέπυ Μαυροπούλου
Φωνή παππού: Βασίλης Χατζηδημητράκης
Φωνή εκφωνήτριας του ΜΕΤΡΟ: Άννα Δαμιανίδη
*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ
- Τραμπ και ελληνοτουρκικά – Τι πιστεύουν οι Έλληνες, ένας πρώην διπλωμάτης των ΗΠΑ και ένας πανεπιστημιακός
- Χτύπημα Ουκρανίας στη Ρωσία με αμερικανικούς πυραύλους ATACMS;
- Masdar: Με όχημα την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ σχεδιάζει off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά 6 GW σε Ελλάδα και Ισπανία
- Διαγραφή Σαμαρά: Κάνει ζυμώσεις για κόμμα – Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία
- Τραμπ: Καυγάς Μασκ με δικηγόρο και συνεργάτη του νέου προέδρου