Μετά τη Σαμοθράκη, 91 λιμάνια της χώρας εκπέμπουν SOS: Οι άφαντες προβλήτες και τα επικίνδυνα σημεία
Αναλυτικά τα πιο επικίνδυνα λιμάνια της χώρας...
Μετά το χάος που προκλήθηκε με τα δρομολόγια στη Σαμοθράκη, όπου δεκάδες τουρίστες αναγκάστηκαν να κοιμηθούν σε sleeping bags στο λιμάνι περιμένοντας καρτερικά το πλοίο τον Δεκαπενταύγουστο, στο φως έρχονται τώρα κι άλλα μεγάλα προβλήματα από λιμάνια της χώρας.
Παρ΄όλο λοιπόν που από τον Φεβρουάριο του 2019 ο τότε γενικός γραμματέας Λιμένων επεσήμανε τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν στο λιμάνι της Σαμοθράκης και ότι άμεσα θα προβούν στα έργα βελτίωσης, εν τέλει σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου» δεν είναι αυτό το μοναδικό λιμάνι το οποίο παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα που χρίζουν άμεσης λύσης.
Αν και είναι δεδομένο ότι τα έργα λιμενικής πολιτικής στη χώρα είναι από τα πιο χρονοβόρα, μέχρι στιγμής δεν έχουν προχωρήσει ούτε στο λιμάνι της Καμαριώτισσας στη Σαμοθράκη ούτε στα 92 λιμάνια που η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (Πάσης Τάξεως) έχει καταγράψει στις πολυετείς μελέτες της με κύριο αποδέκτη το υπουργείο Ναυτιλίας.
Τι αναφέρει η γενική γραμματεία για το λιμάνι της Σαμοθράκης:
«Τα προβλήματα που καταγράφονται στην επιστολή της ΠΕΠΕΝ έχουν ήδη τεθεί, στο σύνολό τους, υπόψη της μελετητικής ομάδας του Προγράμματος Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (ΠΕΑΛ), ώστε να προκύψει η ιεράρχηση των αναγκαίων μελλοντικών έργων ανάπτυξης του λιμένα Καμαριώτισσας καθώς και ο χρονικός προγραμματισμός τους, με σκοπό τη βελτίωση των υποδομών και της λειτουργικότητάς του.
Στο πλαίσιο του ΠΕΑΛ έχει εκπονηθεί ένα πλήθος υποστηρικτικών μελετών (κυματική, ακτομηχανική, μελέτη πλοήγησης, ΜΠΕ, υδρολογική κ.λπ.), οι οποίες απαιτούνται για το σωστό σχεδιασμό των προτεινόμενων παρεμβάσεων, που θα επιτρέψουν, μεταξύ άλλων, την ασφαλή προσέγγιση και ελλιμενισμό μεγαλύτερων πλοίων.
Επίσης, έχει μελετηθεί η πολεοδομική οργάνωση της χερσαίας ζώνης λιμένα κατά τρόπο που να διαχωρίζονται πλήρως οι διάφορες χρήσεις του λιμένα και προτείνεται ο καθορισμός οικοδομικών τετραγώνων, όρων δόμησης και χρήσεων γης, οι οποίοι ωστόσο θα πρέπει (μετά την έγκριση της ΕΣΑΛ) να εγκριθούν με Π.Δ., σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθ. 140 του Ν. 4504/17 (ΦΕΚ184Α/29-11-2017), ώστε να καταστεί δυνατή οποιαδήποτε κτιριολογική παρέμβαση στη χερσαία ζώνη του λιμένα.
Το πλαίσιο έργων Ανάπτυξης Λιμένα για την Καμαριώτισσα θα εισαχθεί προς συζήτηση στην ΕΣΑΛ το αμέσως επόμενο διάστημα»
Από την άλλη πλευρά σύμφωνα με τη μελέτη της ΠΕΠΕΝ, το λιμάνι της Σαμοθράκης χρειάζεται άμεσα«εκβάθυνση της λιμενολεκάνης» ενώ το χαρακτηρίζουν «επικίνδυνο λιμάνι για τις προσεγγίσεις μεγάλων πλοίων», κάτι το οποίο πρακτικά επιβεβαιώθηκε και την προηγούμενη εβδομάδα.
Η κατάσταση αυτή καταγράφεται στα περισσότερα λιμάνια της χώρας
Σε 77 νησιά, η ΠΕΠΕΝ μέσα από τη μελέτη της από τους Έλληνες πλοίαρχους που καθημερινά προσεγγίζουν τα νησιά αυτά, έχει σημειώσει σωρεία κατασκευαστικών λαθών και 92 λιμάνια στα οποία ελλοχεύουν σοβαρά προβλήματα για τη ναυσιπλοΐα, τους επιβάτες και τα ίδια τα καράβια, ακόμα και σε νέα κατασκευασμένα λιμάνια όπως της Τήνου και της Μυκόνου.
Τα 10 λιμάνια που εκπέμπουν SOS
Φολέγανδρος: «Ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ – ΞΕΡΕΣ – ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ. ΛΑΤΙΝΗ, καθιστά επικίνδυνη την είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτα προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, W.C. Εκβάθυνση»
Θηρασιά: «Επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολιάς εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτα προς Β»
Σαντορίνη: «Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (Αθήνιος) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή»
Ανάφη: «Χρήζει άμεσης εκβάθυνσης. Άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου. Δεν είναι προστατευμένος ο προβλήτας στους εξωτερικούς κυματισμούς»
Σύρος: «Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες»
Κέα: «Επέκταση προβλήτα προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ. το λιγότερο»
Άνδρος (Γαύριο): «Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά τη διάρκεια χειρισμών»
Αλόννησος: «Επικίνδυνη πρυμοδέτηση στον εξωτερικό προβλήτα λόγω γειτνίασης με τα βράχια του λιμενοβραχίονα»
Θάσος (Πρίνος): «Αλλαγή τοποθέτησης νέων δέσρων στις ήδη κατεστραμμένες. Χρήζει άμεσης εκβάθυνσης – άκρως επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση των φορτωμένων πλοίων εκτός της ΝΟ2 θέσης»
Κεφαλονιά (Πόρος): «Δεν παρέχει ασφάλεια στα πλοία από άποψη καιρικών συνθηκών. Είναι εντελώς απροστάτευτο και εκτεθειμένο στους περισσότερους καιρούς»
Αφαντες οι προβλήτες σε πολλά νησιά
Κύθνος: «Φωτοσήμανση βραχονησίδας Μέριχας. Προστασία του νέου προβλήτα από λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι). Προσκρουστήρες – αίθουσα αναμονής – W.C. Εκβάθυνση εσωτερικού λιμένα».
Σέριφος: «Φωτοσήμανση εισόδου – Προσκρουστήρες – Αίθουσα αναμονής – Προέκταση προβλήτα προς Α και διαπλάτυνση προς Ν. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν ανέμους»
Σίφνος: «Επέκταση προβλήτας. Δημιουργία ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Προσκρουστήρες – Αίθουσα αναμονής επιβατών – Χώροι υγιεινής»
Μήλος: «Επέκταση προβλήτας για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, εκβάθυνση, βελτίωση σταθμού επιβατών χώρων υγιεινής. Να γίνει καλύτερος ο φωτισμός του προβλήτα»
Κίμωλος: «Απαραίτητη η φωτοσήμανση βραχονησίδων Ρευματονήσια. Επέκταση προβλήτα από Δ προς Α. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν – ΝΑ ανέμους. Σκιάδες , W.C., προσκρουστήρες»
Σίκινος: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Επέκταση προβλήτα. Φωτισμός προβλήτα, στέγαστρα επιβατών. Απροστάτευτο στους ΝΔ ανέμους»
Ίος: «Επέκταση προβλήτα προς Β. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης»
Νάξος: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης έως την είσοδο της μαρίνας. Αύξηση φωτοβολίας λιμενοβραχίονα. Αύξηση της εμβέλειας του φανού Αμαρίδες και τοποθέτηση ανακλαστήρα ραντάρ. Προσκρουστήρες»
Πάρος: «Ενίσχυση φωτοβολίας φανού Άγιος Φωκάς (χάνεται στα φώτα της πόλης). Απαιτείται επανασχεδιασμός στις κλίσεις των ραμπών ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία»
Τήνος: «Το αποτέλεσμα είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από τότε που ξεκίνησε να σχεδιάζεται το νέο έργο, ότι δηλαδή η υλοποίησή του (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Η αποπεράτωση του έργου θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων τη δυνατότητα προσέγγισης αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές»
Μύκονος: «α) Παλαιό λιμάνι: Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων.
β) Νέο Λιμάνι: Δεν προστατεύεται από τους ΝΔ-ΒΔ ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα ΚΑΒΟΥΡΑΣ. Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες»
Αμοργός (Κατάπολα): «Επέκταση προβλήτα προς Α ή προς Δ. Φωτοσήμανση εισόδου. Προσκρουστήρες. Σκιάδες, W.C.».
Αμοργός (Αιγιάλη): «Διαπλάτυνση προβλήτα – Προσκρουστήρες -φωτισμός»
Δονούσα: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Προέκταση προβλήτα. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ ανέμους»
Κουφονήσι: «Επισκευή στην προέκταση της προβλήτας με το χερσαίο χώρο»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις