Ηλεκτρικό αυτοκίνητο : Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Αξίζει τελικά ο Έλληνας να αποκτήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο
- Πατέρας βίαζε και εξέδιδε την ανήλικη κόρη του σε άγνωστους άνδρες - Σοκάρει υπόθεση στη Γαλλία
- Πολάκης: Τη Δευτέρα θα είμαι μπροστάρης σε μια προσπάθεια ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ
- Φάμελλος: Τυχοδιώκτης ο Κασσελάκης – Μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να σταματήσει το πάρτι δισεκατομμυρίων του Μητσοτάκη
- Το «εστιατόριο των λανθασμένων παραγγελιών» στην Ιαπωνία έχει να μας διδάξει πολλά
Η διάδοση της ηλεκτροκίνησης τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει πολλές συζητήσεις, για το αν τελικά αξίζει ο Έλληνας να αποκτήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυτονομία και ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης αυτή κυμαίνεται από 200 έως 400 χιλιόμετρα. Παράλληλα θα πρέπει να έχουμε ως δεδομένο ότι ο μέσος όρος των χιλιομέτρων που διανύει καθημερινά ο Ευρωπαίος οδηγός και κατ’ επέκταση και ο Έλληνας, κυμαίνεται στα 60-70 χιλιόμετρα. Αυτό σημαίνει ότι η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες οδήγησης είναι αρκετή για τις ημερήσιες και όχι μόνο ανάγκες ενός οδηγού.
Σήμερα και κάτω από τα μέχρι τώρα δεδομένα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να θεωρηθούν ακριβά.
Το ευχάριστο είναι ότι ακόμα και χωρίς κρατικές επιδοτήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν κάθε μήνα να ρίξουν το κόστος των μοντέλων τους. Αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις μπαταρίες που σήμερα είναι βαριές, ακριβές και με θεωρητικά μικρή αυτονομία, ενώ μέσα στα επόμενα 3-4 χρόνια τα πράγματα θα αλλάξουν: θα γίνουν ελαφρύτερες, φθηνότερες και με μεγαλύτερη αυτονομία. Αυτό αποτελεί και το κλειδί της υπόθεσης, καθώς από αυτό το σημείο και έπειτα οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πέφτουν σταδιακά.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται περίπου μισή ώρα για να φορτίζουν το 70%-80% του συνολικού όγκου της μπαταρίας τους. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν για κάποιο λόγο ο οδηγός μείνει από ενέργεια μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα θα μπορέσει να αναπληρώσει μεγάλο μέρος της χωρητικότητας των συσσωρευτών του. Αυτό μπορεί να γίνει και σε απλό οικιακό τριφασικό δίκτυο στη διάρκεια της νύχτας. Με μικρό φορτιστή ισχύος 11KW, στο σπίτι ή στην εργασία, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φορτίζεται πλήρως σε χρόνο 5-8 ωρών. Η διάρκεια ζωής της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από τη συχνότητα της φόρτισης και της αποφόρτισης. Κατά κανόνα όμως, πραγματοποιούνται χιλιάδες φορτίσεις και αποφορτίσεις πριν μειωθεί σημαντικά η ισχύς. Εξάλλου, παρέχεται και σχετική εγγύηση από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες ότι η χωρητικότητα της μπαταρίας δεν θα μειωθεί κάτω από συγκεκριμένο ποσοστό (συχνά το 80% της τιμής της ωφέλιμης χωρητικότητας).
Όσον αφορά το κόστος, αυτό είναι διαρκώς μειούμενο, ενώ αναμένεται να προσφερθεί σύντομα στην αγορά και η δυνατότητα leasing μπαταριών.
Μέλημα του κάθε οδηγού, όταν έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι να είναι μόνιμα γεμάτο σε αντίθεση με τα συμβατικά αυτοκίνητα που ο οδηγός πηγαίνει στο βενζινάδικο όταν το ρεζερβουάρ βρίσκεται κοντά στο ¼ της χωρητικότητάς του.
Όσον αφορά τη δημόσια φόρτιση, το δίκτυο φορτιστών στις πόλεις αναμένεται να αναπτυχθεί ραγδαία. Ήδη έχει γίνει η αρχή σε μεγάλες πόλεις. Στα πιο μακρινά ταξίδια η ανάγκη για ανεφοδιασμό είναι επιτακτική για όλα σχεδόν τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και εδώ όμως οι εξελίξεις είναι ταχύτατες, με ταχυφορτιστή πλέον διαθέσιμο στο ύψος της Αταλάντης επί της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας ή στην Ιόνια Οδό, όπου η ανάπτυξη υποδομής έχει προχωρήσει με πιο γρήγορο ρυθμό.
Άλλωστε υπάρχουν 4 ταχυφορτιστές κατανεμημένοι από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μπορεί να καλύψει την απόσταση, παίρνοντας και τον απαραίτητο χρόνο για ξεκούραση.
Από την άλλη δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί με στόχο να πληρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα συμβατικά.
Τώρα, όταν διαδοθεί η ηλεκτροκίνηση, το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι σχετικά πιο οικονομικό, καθώς δεν υπάρχει η πολυπλοκότητα που διακρίνει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Υπάρχουν περίπου τα μισά ανταλλακτικά, άρα οι μισές πιθανότητες αστοχίας.
Το σημαντικότερο όλων των πλεονεκτημάτων είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και αφήνουν πολύ λιγότερο ενεργειακό αποτύπωμα σε σχέση με αυτό των συμβατικών.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, παρά το μεγάλο βάρος των μπαταριών, έχει πολύ καλές επιδόσεις. Αυτές βρίσκονται συνήθως στο κέντρο του αυτοκινήτου και χαμηλά ώστε να εξασφαλίζεται χαμηλότερο κέντρο βάρους. Οι επιδόσεις είναι πολύ καλύτερες από ένα γρήγορο συμβατικό αυτοκίνητο.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί η οικονομία στην «τσέπη» του χρήστη, καθώς, σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν γίνει για τα ίδια χιλιόμετρα το κόστος επαναφόρτισης των μπαταριών ανέρχεται λίγο πιο κάτω από το μισό κόστος των συμβατικών οχημάτων -και αν υπάρχει νυκτερινό ρεύμα, τότε αυτό μπορεί να φθάσει κοντά στο 1/3 του κόστους των συμβατικών οχημάτων.
Στην Ελλάδα φέτος σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 0,4% περίπου, σε σχέση με πέρσι, και τα επόμενα χρόνια η αύξηση αναμένεται να γίνει με γεωμετρική πρόοδο.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις