Αλ. Ισιγώνης : Το «Μίνι» τού χάρισε μια θέση στο πάνθεον των σχεδιαστών
Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων ελληνικής καταγωγής, ο Αλέξανδρος Ισιγώνης έγινε γνωστός με τη βρετανική εκδοχή του ονόματός του: Alec Issigonis
Βρετανός σχεδιαστής αυτοκινήτων ελληνικής καταγωγής, ο Αλέξανδρος Ισιγώνης έγινε γνωστός με τη βρετανική εκδοχή του ονόματός του: Alec Issigonis.
Ο Ισιγώνης έμεινε στην ιστορία, επειδή σχεδίασε και ανέπτυξε το θρυλικό αυτοκίνητο Μίνι Κούπερ.
Ο Αλέξανδρος Άρνολντ Ισιγώνης γεννήθηκε στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας στις 18 Νοεμβρίου 1906.
Ο πατέρας του, Κωνσταντίνος, ήταν μηχανικός με καταγωγή από την Πάρο, ενώ η μητέρα του, Χίλντα Πρόκοπ, ήταν Γερμανίδα, κόρη πλούσιου ζυθοποιού της Σμύρνης.
Το έτος 1922 αποτέλεσε σημείο καμπής για τη ζωή του νεαρού Αλέξανδρου.
Ο πατέρας του έφυγε από τη ζωή και στη συνέχεια ήλθε η Μικρασιατική Καταστροφή.
Για καλή του τύχη, τον Ισιγώνη παρέλαβε ένα αγγλικό πολεμικό σκάφος. Διαμέσου Μάλτας ο Ισιγώνης βρέθηκε το 1923 μαζί με τη μητέρα του στο Λονδίνο, εκμεταλλευόμενος τη βρετανική υπηκοότητα του πατέρα του.
Με προτροπή της μητέρας του ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Πολυτεχνείο του Μπάτερσι, αν και επιθυμούσε να σπουδάσει Καλές Τέχνες.
Αντιμετώπισε πρόβλημα με τα μαθηματικά, καθώς απέτυχε τρεις φορές στις εξετάσεις, αλλά αρίστευσε στο σχέδιο.
Αργότερα συνήθιζε να λέει ότι «τα μαθηματικά είναι εχθρός κάθε δημιουργικού μυαλού».
Συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.
Μετά την αποφοίτησή του και έπειτα από μια περίοδο ξενοιασιάς αρχίζει την επαγγελματική του διαδρομή στην ακμαία εκείνη την περίοδο αυτοκινητοβιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας.
Δουλεύει αρχικά για τη Humber και στη συνέχεια για τη Morris Motor Company στο τμήμα των αναρτήσεων.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρεία του αναλαμβάνει διάφορα συμβόλαια για το Βρετανικό Στρατό και ο Ισιγώνης παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή ενός ελαφρού αναγνωριστικού οχήματος, αποφεύγοντας τη στράτευση και τον πόλεμο.
Μετά τον πόλεμο επανέρχεται στη σχεδίαση αυτοκινήτων και το 1948 παρουσιάζει το «Μοσκίτο», που ως Morris Minor θα κάνει μεγάλη καριέρα, καθώς θα παράγεται έως το 1971.
Ήταν ένα αυτοκίνητο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της ανερχόμενης τότε εργατικής τάξης, που συνδύαζε τη χαμηλή τιμή με τις ανέσεις ενός ακριβού αυτοκινήτου.
Το 1952 η Morris Motor Company θα συγχωνευθεί με την Austin Motor Company και θα δημιουργηθεί ο κολοσσός της British Motor Corpotation (BMC).
Ο Ισιγώνης θα αποχωρήσει από την εταιρεία και θα μετακομίσει στην Alvis Car, που παράγει αυτοκίνητα πολυτελείας.
Το 1955 επιστρέφει στην ΒMC για τη μεγάλη στιγμή στην καριέρα του.
Η κρίση στο Σουέζ το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και η ανάγκη για ένα μικρό και φθηνό τετραθέσιο αυτοκίνητο γίνεται επιτακτική.
Ο Ισιγώνης στρώνεται στη δουλειά και τον Αύγουστο του 1959 παρουσιάζει το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, ένα αυτοκίνητο σπαρτιατικής λογικής, χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ, καθότι ο δημιουργός του πίστευε ότι αυτά αποσπούν την προσοχή του οδηγού.
Πολύ γρήγορα το «Μίνι» θα γίνει παγκόσμιο μπεστ σέλερ, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων τεμαχίων, χαρίζοντας στον Ισιγώνη μια θέση στο πάνθεον των σχεδιαστών του 20ού αιώνα.
Το «Μίνι», σύμβολο της νεανικής ανεξαρτησίας, κυκλοφορεί έως το 2000 με βελτιώσεις και παραλλαγές, και έκτοτε ως New Mini από την BMW.
Το 1961 ο Ισιγώνης, από τη θέση του τεχνικού διευθυντή της BMC, παρουσιάζει το νέο του δημιούργημα, το Morris 1100 ή Austin 1100, που σημείωσε και αυτό εμπορική επιτυχία.
Ο «έλληνας Θεός», όπως ήταν το παρατσούκλι του, χρίστηκε σερ από τη βασίλισσα Ελισάβετ το 1969 και δύο χρόνια αργότερα συνταξιοδοτήθηκε.
Ο Ισιγώνης έφυγε από τη ζωή στις 2 Οκτωβρίου 1988.
(Πηγή πληροφοριών: sansimera.gr)
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις