Online απάτες : Οδηγός προστασίας για μεγαλύτερους ανθρώπους
Οι ηλικιωμένοι δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, με αποτέλεσμα να πέφτουν πιο εύκολα θύματα σε διαδικτυακές απάτες.
- Συνεδριάζει τη Δευτέρα το υπουργικό συμβούλιο υπό τον Μητσοτάκη - Τα επτά θέματα
- Ανατριχιαστική δολοφονία - Πατέρας αποκεφαλίζει τον ενός έτους γιό του
- Ισχυροί άνεμοι στη Βρετανία - Μεγάλα προβλήματα στις πτήσεις ενόψει των Χριστουγέννων
- Νετανιάχου: «Θα δράσουμε κατά των Χούθι, όπως δράσαμε κατά των τρομοκρατών του Ιράν»
Περισσότερα από 3 τρισεκατομμύρια δολάρια χάνουν ετησίως οι ηλικιωμένοι στις ΗΠΑ, ως αποτέλεσμα διαδικτυακής εξαπάτησης.
Οι άνθρωποι της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας θεωρούνται πιο ευάλωτοι στην ηλεκτρονική απάτη, καθώς οι κυβερνοεγκληματίες μπορούν να εκμεταλλευτούν την εμπιστοσύνη τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, την επιδείνωση των γνωστικών λειτουργιών που προκαλεί η γήρανση.
Παράλληλα, δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και δεν έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα σε θέματα ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.
Εφαρμόζοντας ωστόσο τις παρακάτω συμβουλές της ESET, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες μπορούν να μείνουν ασφαλείς από τις πιο συνηθισμένες ηλεκτρονικές απάτες.
Είμαστε επιφυλακτικοί
Κάθε γνωριμία που κάνουμε online δεν είναι απαραίτητα και αξιόπιστη, αντιθέτως, είναι ασφαλέστερο να θεωρούμε ότι μηνύματα που λαμβάνουμε από άγνωστους αποστολείς είναι πολύ πιθανό να είναι και απόπειρα εξαπάτησης.
Ομοίως, οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί ακόμη και αν το μήνυμα στέλνεται (ή φαίνεται να στέλνεται) από κάποιον που γνωρίζουμε, και αυτή η επιφύλαξη καλό είναι να την έχουμε για όλους τους τύπους μηνυμάτων, είτε σε email, είτε σε εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων είτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η ορθότερη πρακτική είναι να έχουμε πάντα το νου μας για οτιδήποτε ασυνήθιστο σχετικά με το μήνυμα ή τον αποστολέα, και σε περίπτωση που δεν είμαστε σίγουροι για την αξιοπιστία του, να το διαγράφουμε.
Δεν δίνουμε ποτέ χρήματα σε ξένους
Τα scams όπου οι κυβερνοεγκληματίες προσποιούνται ότι ενδιαφέρονται για ρομαντική σχέση και ξεγελούν τους χρήστες όλων των ηλικιών να τους στείλουν χρήματα, αποτέλεσαν κατά το 2018, τον δεύτερο πιο «ακριβό» τύπο ηλεκτρονικής απάτης, καταγράφοντας χρηματικές απώλειες 362 εκατομμυρίων δολαρίων.
Εδώ και χρόνια, τα «ρομαντικά scams» βρίσκονται ψηλά στην λίστα με τις πιο συνηθισμένες απάτες προς ηλικιωμένους, ειδικά επειδή η μοναξιά είναι ένα από τα πιο συχνά προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλοί από αυτούς.
Προσέχουμε που πατάμε «κλικ»
Μια από τις κοινές απάτες, οι επιθέσεις ηλεκτρονικού «ψαρέματος» (phishing), ξεκινούν συνήθως από ένα ανεπιθύμητο email ή ένα μήνυμα στα social media.
Παριστάνοντας ότι προέρχεται από αξιόπιστη πηγή και χρησιμοποιώντας τεχνικές κοινωνικής μηχανικής, το μήνυμα αυτό προσπαθεί να εξαπατήσει το χρήστη και να του αποσπάσει ευαίσθητα δεδομένα, όπως στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή διαπιστευτήρια σύνδεσης.
Πολλές φορές οι κυβερνοεγκληματίες φτιάχνουν κανονικές ιστοσελίδες και σελίδες στο Facebook, χρησιμοποιώντας τις ως δόλωμα.
Για το λόγο αυτό, αν λάβουμε εντελώς ξαφνικά ένα email, ακόμη και αν φαίνεται ότι προέρχεται από μια αξιόπιστη πηγή, δεν ανοίγουμε ποτέ τους συνδέσμους και τα συνημμένα αρχεία του.
Λέμε όχι σε «δώρα με προϋποθέσεις»
Μία επίσης συνηθισμένη απάτη είναι τα email που «συγχαίρουν» τον παραλήπτη και τον ενημερώνουν ότι «έχει κερδίσει ένα δώρο», ωστόσο, για να το πάρει, χρειάζεται να δώσει τα προσωπικά του στοιχεία ή/και χρήματα ως μία μορφή προκαταβολής που θα κατοχυρώνει το δώρο.
Συνήθως μάλιστα, του ζητείται να το κάνει άμεσα «για να μην χάσει την ευκαιρία».
Ας θυμόμαστε ότι κανένας αξιόπιστος διαγωνισμός δεν ζητά ποτέ «αντάλλαγμα», και μάλιστα χρηματικό, για να δώσει στους νικητές τα δώρα τους.
Δεν δίνουμε δικαίωμα απομακρυσμένης πρόσβασης στη συσκευή μας
Στις απάτες τύπου «tech support», οι κυβερνοεγκληματίες προσπαθούν να πείσουν το θύμα ότι ο υπολογιστής του έχει παραβιαστεί από κακόβουλο λογισμικό και ότι πρέπει να αποκτήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στη συσκευή, ώστε να μπορέσουν να διορθώσουν το πρόβλημα.
Το πρόσχημα είναι ψεύτικο, αλλά η απώλεια προσωπικών πληροφοριών και χρημάτων που προκαλείται είναι πέρα για πέρα αληθινή.
Δεν πρέπει ποτέ να δίνουμε σε έναν ξένο τη δυνατότητα να έχει απομακρυσμένη πρόσβαση στον υπολογιστή μας, ακόμα και αν ισχυρίζεται ότι εκπροσωπεί έναν αξιόπιστο κατασκευαστή.
Τέλος, η ESET συμβουλεύει τους νεότερους χρήστες να συζητούν με τους γονείς και τους παππούδες τους και να εξηγούν με απλό τρόπο τις βασικές πρακτικές για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Εκτός από την καλύτερη κατανόηση των κινδύνων του διαδικτυακού κόσμου, πολλοί από αυτούς θα αισθάνονται λιγότερο μοναχικοί, πράγμα που τελικά θα τους βοηθήσει να παραμείνουν πιο ασφαλείς στο διαδίκτυο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις