Γιατί οι Τούρκοι άλλαξαν συμπεριφορά και «αλωνίζουν» προκλητικά στο Αιγαίο
Μετά την απόπειρα πραξικοπήματος εναντίον του Ερντογάν, έγιναν στο Αιγαίο περισσότερο προκλητικοί, λιγότερο προσεκτικοί και εξόχως επικίνδυνοι.
- Η τηλεθέαση του debate ΣΥΡΙΖΑ – Ελπίδες για τη συμμετοχή στην κάλπη της Κυριακής – Η σύγκριση με το ΠΑΣΟΚ
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Να απομονώσει τους αποστάτες καλούν οι 87+ τον πολιτικό κόσμο - «Να μην αποδεχτούν έδρες προϊόν συνωμοσίας»
Ισως να φταίει ότι στην τουρκική πολεμική αεροπορία έμειναν δευτεροκλασάτοι πιλότοι, μετά τη μαζική σύλληψη έμπειρων πιλότων με την κατηγορία ότι μετείχαν ή υπερασπίζονταν το πραξικόπημα εναντίον του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και οι κίνδυνοι στο Αιγαίο αυξήθηκαν τελευταίως κατακόρυφα;
Ισως πάλι να φταίει το γεγονός ότι οι τούρκοι πιλότοι των F-16 αλλά και των F-4 (Φάντομ) δεν έχουν πλήρη εκπαίδευση και εμπειρία στις εικονικές αερομαχίες (dogfights) και εξαπολύουν από φόβο ή από τη βιασύνη τους να ξεφύγουν, συστήματα αεράμυνας (αερόφυλλα) μόλις τους αναχαιτίσουν οι έλληνες πιλότοι των F-16 και Μιράζ 2000-5. Αδιαφορώντας έτσι για τους κινδύνους και τις συνέπειες των πράξεών τους. Τι τέλος πάντων συμβαίνει στους αιθέρες του Αιγαίου στα 17.000 πόδια με την αυξημένη τουρκική προκλητικότητα;
Οι αιτίες
Εκείνο που συμβαίνει είναι ότι οι Τούρκοι άλλαξαν συμπεριφορά. Μετά την απόπειρα πραξικοπήματος εναντίον του Ερντογάν, έγιναν στο Αιγαίο περισσότερο προκλητικοί, λιγότερο προσεκτικοί και εξόχως επικίνδυνοι. Επικίνδυνοι για την πρόκληση θερμού επεισοδίου και κυρίως για τις πτήσεις των αεροσκαφών της πολιτικής αεροπορίας που πετούν για τις εσωτερικές τους πτήσεις εκεί γύρω στα 17.000 με 20.000 πόδια ύψος.
Ξέμειναν από στελέχη και αυτός είναι και ο λόγος που άρχισαν να χρησιμοποιούν (αραιά και που) και γυναίκες πιλότους στο Αιγαίο. Οχι όμως, στα μαχητικά αεροσκάφη, αλλά στα (ελικοφόρα) κατασκοπευτικά, ναυτικής συνεργασίας, αυτά της ισπανικής κατασκευής που στο πέρασμά τους κάνουν και τις περισσότερες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου.
Τα κατασκοπευτικά της Άγκυρας
Μπορεί οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από τα τουρκικά F-16 και F-4 να παραμένουν στα ίδια επίπεδα (ή κάθε χρόνο να αυξάνονται μερικώς), αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τα κατασκοπευτικά αεροσκάφη της Αγκυρας.
Η διαφορά βρίσκεται στο δικινητήριο ελικοφόρο αεροσκάφος CN-235 που το κατασκευάζει η ισπανική CASA (θυγατρική της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας EADS – που κατασκευάζει τα Eurofighters) και που οι Τούρκοι το χρησιμοποιούν και ως μεταγωγικό, και ως κατασκοπευτικό και ως αεροσκάφος έρευνας και διάσωσης για αεροναυτική συνεργασία.
Τα CN-235 (τα οποία μπορεί να πιλοτάρουν και γυναίκες) απογειώνονται από τα ναυτική βάση του Τόπελ, στα βόρεια τουρκικά παράλια, κατευθύνονται όμως νότια και κάνουν μια μεγάλη (και προκλητική) βόλτα σ’όλο το μήκος του Αιγαίου, παραβιάζοντας συνεχώς τον εθνικό εναέριο χώρο, αναστατώνοντας τους αιθέρες, για να προσγειωθούν μετά από ώρα στην αεροπορική βάση Νταλαμάν (απέναντι από τη Ρόδο).
Διασχίζουν δηλαδή τα Δωδεκάνησα, περνούν πάνω από κατοικημένα νησιά και νησίδες και κατά τη διάρκεια της πτήσης τους (χωρίς βεβαίως να υποβάλουν σχέδια πτήσεως) τέμνουν τον εθνικό εναέριο χώρο κάτω από τα δέκα ναυτικά μίλια σε πάμπολλα σημεία. Μπορεί να κάνουν μ’ ένα πέρασμα καμιά δεκαριά το καθένα παραβιάσεις ή παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Εχουν ταχύτητα μόνον 450 χλμ. (καθότι ελικοφόρα) και θέλουν πάνω από δυόμιση ώρες για να διασχίσουν το Αιγαίο.
Και ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Οτι διατηρούν όλο αυτό το διάστημα σε πλήρη ετοιμότητα (και εγρήγορση) τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας μας. Ενα τέτοιο αεροσκάφος μπορεί να κάνει και 45 παραβιάσεις.
Ετσι οι παραβιάσεις στον εθνικό εναέριο χώρο πολλαπλασιάζονται, όπως πολλαπλασιάζεται και η προκλητικότητα των Τούρκων. Πολλές φορές η απειρία των τούρκων πιλότων τους αναγκάζει να κάνουν λάθη. Να μη γνωρίζουν ακριβώς πού βρίσκονται και από πού πρέπει να βγουν από τον εθνικό εναέριο χώρο. Αυτή ακριβώς την απειρία φοβούνται οι δικοί μας, ότι μπορεί να οδηγήσει σε μοιραίο λάθος. Αλλωστε στις εικονικές αερομαχίες δείχνουν την ανωτερότητά τους οι έλληνες χειριστές των F-16, των F-4 και των Mirage.
Πακιστανική παραβίαση
Το τελευταίο διάστημα μετά την τουρκική εισβολή στη Συρία, οι Τούρκοι αύξησαν τις προκλήσεις στο Αιγαίο. Μέσα στο 2019 υπήρξαν περισσότερες από 4.500 παραβιάσεις και παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Ανάμεσα στα αεροσκάφη που παραβίασαν τον εθνικό εναέριο χώρο ήταν και ένα… πακιστανικό Papa 3, ναυτικής συνεργασίας που έπαιρνε μέρος σε άσκηση μαζί με τουρκικά πολεμικά. Αλλωστε το Πακιστάν έχει στενούς δεσμούς με την Τουρκία, πακιστανοί βουλευτές μετέχουν στους εορτασμούς του ψευδοκράτους στην Κύπρο και πακιστανοί επίσημοι είχαν δηλώσει ότι σε περίπτωση σύρραξης ανάμεσα στην Τουρκία και στην Ελλάδα το Πακιστάν θα έπαιρνε το μέρος της Τουρκίας.
Εκείνο όμως που φαίνεται ανησυχητικό είναι ότι υπήρξαν περιπτώσεις (και μάλιστα μέσα στον Δεκέμβριο) όπου κατά τη διάρκεια των αναχαιτίσεων τουρκικών αεροσκαφών, που οι τούρκοι πιλότοι στην προσπάθειά τους να κλιμακώσουν την ένταση στο Αιγαίο έκαναν άφεση (εκτόξευση) flares εναντίον των ελληνικών μαχητικών που πήγαν να τα αναχαιτίσουν.
Το κόστος
Πέραν του γεγονότος ότι οι προκλήσεις αυτές των Τούρκων σε θάλασσα (το 2019 υπήρξαν 2.032 παραβιάσεις των εθνικών χωρικών μας υδάτων) και σε αέρα εγκυμονούν κινδύνους, στοιχίζουν και οικονομικά: Γύρω στα 20 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ανέρχεται το κόστος του πτητικού έργου της Πολεμικής Αεροπορίας για την επιτήρηση του εναέριου χώρου του FIR Αθηνών. Και αυτά τα στοιχεία τα έφερε στη Βουλή το 2009 ο Ευάγγελος Βενιζέλος, όταν εκτελούσε τα καθήκοντα του υπουργού Εθνικής Αμυνας. Στον υπολογισμό αυτό λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα των μονάδων στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά κ.λπ.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις