Ακούγεται απίστευτο, είναι όμως πέρα για πέρα αληθινό.

Η Σαντορίνη είναι από τα νησιά που κυρίως στην τουριστική περίοδο, αλλά και τις υπόλοιπες περιόδους καθ’όλη τη διάρκεια του χρόνου, «βουλιάζει» από τον υπερβολικό τουρισμό.

Γεγονός που… μόνο χαμόγελα δεν φέρνει στην τοπική κοινωνία, αφού φαίνεται πως αυτή της η δύναμη της αυτή μετατρέπεται σε αδυναμία!

Αυτό διότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Σαντορίνη είναι ο υπερτουρισμός, ο οποίος ξεπερνά τις αντοχές και τις δυνατότητες του κυκλαδίτικου νησιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναζητούνται λύσεις για την άμβλυνση του συγκεκριμένου ζητήματος.

Χαρακτηριστικό, είναι το γεγονός πως τα τελευταία πέντε χρόνια ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στην Σαντορίνη έχει αυξηθεί κατά 66%, δηλαδή 5,5 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις το 2017, σε σύγκριση με 3,3 εκατομμύρια το 2012.

Επίσης, το 2017 αντιστοιχούσαν 107,8 τουρίστες ημερησίως ανά 100 κάτοικους και 220,6 τουρίστες ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο. Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνονται σε έρευνα της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σε επίπεδο κρουαζιέρας, η Σαντορίνη είχε 592 αφίξεις κρουαζιεροπλοίων το 2019 (474 το 2018) και 980.771 επιβατών (749.286 το 2018), αριθμοί που την κατατάσσουν δεύτερο προορισμό στην Ελλάδα πίσω από τον Πειραιά, ο οποίος είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Το ζήτημα απασχολεί τις τοπικές αρχές, τους κατοίκους και φυσικά τους αρμόδιους φορείς, μιας και ο υπερτουρισμός έχει πάρει ανεξέλεγκτη μορφή στην Σαντορίνη, δημιουργώντας συνθήκες κορεσμού του προορισμού και αλλοτρίωσης του χαρακτήρα του κοινωνικού ιστού εξαιτίας της ανεξέλεγκτης καθημερινής ροής δεκάδων χιλιάδων τουριστών.

Μάλιστα οι ειδικοί θεωρούν ότι νομοτελειακά θα επέλθει κατάρρευση αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα κι αν δεν υπάρξει ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Προτείνεται εισιτήριο εισόδου στην Οία

Μια σοβαρή πρόταση επί του θέματος κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της λήψης λελογισμένων και ρεαλιστικών μέτρων.

Συγκεκριμένα και σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής της Κυριακής», για την Σαντορίνη προτείνεται η επιβολή εισιτηρίου εισόδου στον οικισμό της Οίας κατά την περίοδο αιχμής, ο οποίος θεωρείται από τους πλέον πολυσύχναστους του νησιού συγκεντρώνοντας εκατομμύρια επισκέπτες.

Με τον τρόπο αυτό θα περιορισθεί η είσοδος στον παραδοσιακό οικισμό του νησιού, ο οποίος αποτελεί σημείο αναφοράς σε παγκόσμιο τουριστικό επίπεδο. Σε περίπτωση που εφαρμοστεί το μέτρο, η Οία θα γίνει ο πρώτος οικισμός στην Ελλάδα με κόμιστρο εισόδου.

Προτείνεται επίσης, περιορισμός του Airbnb οι δείκτες του οποίου χτυπούν «κόκκινο» στην Σαντορίνη, ωράριο στα κρουαζιερόπλοια και επιβολή τέλους στους επισκέπτες με σκοπό την κατασκευή υποδομών, δημιουργία πρότυπου δικτύου ανακύκλωσης απορριμμάτων και λήψη μέτρων που θα επιβάλλουν αυστηρό σεβασμό του περιβάλλοντος.

Η εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων είναι θέμα που υπόκειται στη βούληση των ελληνικών και τοπικών αρχών.

Καν΄το όπως η Βενετία

Στο δημοσίευμά της η Καθημερινή, παραθέτει ακόμα τέσσερις ευρωπαϊκούς προορισμούς, οι οποίοι έχουν λάβει μέτρα με σκοπό της «προστασία» του από τον υπερβολικό τουρισμό.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Βενετία, όπου αποτελεί και την πρώτη πόλη που προχώρησε στη λήψη τέτοιων μέτρων. Κάποια από αυτά είναι ο έλεγχος πρόσβασης σε σημεία της πόλης, στα οποία επιτρέπεται να μπαίνουν μόνο όσοι έχουν την κάρτα Venezia Unica, καθώς και η θέσπιση εισιτηρίου (10 ευρώ) για τους ημερήσιους επισκέπτες.

Και η Βαρκελώνη με τη σειρά της έχει θεσπίσει νόμους με σκοπό να περιορίσει τις τουριστικές κλίνες, με ειδικά μέτρα τα Airbnb στις διάφορες ζώνες της πόλης.

Από την πλευρά του το Άμστερνταμ, ανακοίνωσε πρόσφατα μια νέα πολιτική με την οποία εγκαταλείπει την τουριστική προώθηση της πόλης, στρεφόμενη στη διαχείρηση τουριστών. Κεντρική ιδέα είναι η προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού και την ίδια στιγμή η «εκτροπή» του τουριστικού ρεύματος σε άλλες πόλεις της χώρας.

Τέλος, το Ντουμπρόβνικ έχει λάβει τα τελευταία χρόνια μέτρα για περιορισμό των επισκεπτών από κρουαζιερόπλοια, επιτρέποντας έως 5000 τη μέρα.