Μητσοτάκης : Πρόταση ελευθερίας και χειραφέτησης το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ
Τη φιλοσοφία πίσω από το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ ανέλυσε κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Τη φιλοσοφία πίσω από το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ ανέλυσε κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι έχει βαθιά πίστη στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και χαρακτήρισε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «πρόταση ελευθερίας και χειραφέτησης, αλλά και ευθύνης των ΑΕΙ».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέκρινε τον τρόπο που διανέμονταν τα κονδύλια στα πανεπιστήμια κατά το παρελθόν, καθώς και τα κριτήρια βάσει των οποίων ιδρύονταν τα νέα τμήματα.
Επισήμανε: «Το δημόσιο πανεπιστήμιο αντιστέκεται και παράγει, παρά το ξήλωμα της μεταρρύθμισης του 2011 και οι πανεπιστημιακοί συνεχίζουν να προκόβουν. Οι νησίδες της προόδου και της αριστείας είναι μαζί μας εδώ».
Όπως είπε, θα ιδρυθεί εθνική αρχή που θα συγκροτείται από πρόσωπα υψηλοτάτου επιπέδου. Επίσης, σημείωσε ότι θα υπάρξει «αναδιάταξη τμημάτων ανά την επικράτεια με βάση τις υπαρκτές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας».
Ο πρωθυπουργός μίλησε για την ανάγκη συνεχούς αξιολόγησης με κριτήρια τον παραγωγικό ρόλο και την κοινωνική διάσταση, με μετρήσιμους στόχους προκειμένου η αναβάθμιση να είναι διαρκής.
Ο ίδιος χαρακτήρισε τη διασύνδεση της αξιολόγησης με την χρηματοδότηση των ΑΕΙ ως «τολμηρό βήμα». Με αυτόν τον τρόπο, η χρηματοδότηση των ΑΕΙ θα συνδεθεί με την αξιολόγησή τους και όχι βάσει των σχεδίων των υπουργών ή των παρεμβάσεων βουλευτών.
«Τα πανεπιστήμια θα αποκτούν τα ίδια την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία» επισήμανε ο πρωθυπουργός.
«Οι μεταρρυθμίσεις μας δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές πολλές φορές δεν είναι ζήτημα χρημάτων αλλά απόφασης» τόνισε και πρόσθεσε ότι στόχος είναι «η Ελλάδα να μετατραπεί σε περιφερειακό κέντρο ανώτατων σπουδών, κάτι που θα δώσει στα ΑΕΙ δυνατότητα πρόσθετης πηγής εσόδων».
«Η επένδυση στην Παιδεία είναι προϋπόθεση επιβίωσης, όπως μας δίδαξε η κρίση» σημείωσε και πρόσθεσε ότι θα συνεχιστεί η μεταρρύθμιση και στις υπόλοιπες βαθμίδες εκπαίδευσης, με διάλογο και χωρίς αιφνιδιασμούς. Μίλησε για «νέα μαθήματα και νέους τρόπους διδασκαλίας», μεταξύ των προτάσεων που θα προωθηθούν.
Ο πρωθυπουργός μίλησε για σποραδικές αντιδράσεις στο νομοσχέδιο στη διάρκεια της συζήτησής του, ενώ υπογράμμισε ότι η εκπαιδευτική κοινότητα συντάσσεται με το πνεύμα του νομοσχεδίου και κάλεσε όλους τους βουλευτές να επιδείξουν αίσθηση ευθύνης ανάλογη των εθνικών θεμάτων και να ψηφίσουν βάσει εθνικής συναίνεσης.
Αναλυτικότερα:
Με ένα απόφθεγμα του Πλάτωνα για το ότι «Η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος των ανθρώπων», επέλεξε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης να ξεκινήσει την ομιλία του στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στην Ολομέλεια της Βουλής. Από βήματος ο πρωθυπουργός μίλησε για τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων και ανέφερε τον σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την ευελιξία ως το τρίπτυχο στο οποίο συμπυκνώνονται το περιεχόμενο και οι στόχοι των διατάξεων τού υπό ψήφιση νομοσχεδίου. Υπογράμμισε πως η κυβέρνηση «σηκώνει το γάντι στις προκλήσεις των καιρών» καθώς και πως «η εκπαίδευση παίρνει το χαρακτήρα τής πιο σημαντικής επένδυσης».
Στη συνέχεια απαρίθμησε τρεις μεγάλες τομές που οδηγούν τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια στη νέα εποχή. Συγκεκριμένα ότι:
– Η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες και ενισχυμένες αρμοδιότητες. Κεντρική αποστολή του νέου θεσμού είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον κοινωνικό, αλλά και τον παραγωγικό ρόλο του πανεπιστημίου.
-Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων συνδέεται με τη χρηματοδότησή τους. Το κράτος θα εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα όλων των σχολών: H ετήσια επιχορήγηση των πανεπιστημίων θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, όπως ο αριθμός των φοιτητών, το κόστος σπουδών ανά σπουδαστή και η γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση.
-Η απελευθέρωση της έρευνας και της καινοτομίας. Οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη. Η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη. Περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική.
Επίσης ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο:
Το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό των ανωτάτων ιδρυμάτων αποκτά κίνητρα ώστε να βελτιώνει το επιστημονικό του έργο, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα και τη δική του θέση.
Οι φοιτητές αποκτούν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών σύγχρονα και από καθηγητές αυξημένων προσόντων, ενώ οι υποψήφιοι σπουδαστές θα διευκολύνονται, καθώς η αξιολόγηση θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής που θα επιλέξουν.
Τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. « Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχήσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων αλλά απόφασης», τόνισε.
Θεσπίζεται, για πρώτη φορά στη χώρα, το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής. Ένα εφόδιο για το παρόν και το μέλλον.
Ο πρωθυπουργός προανήγγειλε επίσης ότι θα ακολουθήσει πλήρες σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με διάλογο και χωρίς εκπλήξεις. «Θα διεξάγουμε αυτό το διάλογο ταυτόχρονα, με αποφασιστικότητα γιατί έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα», είπε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας την ομιλία του ο πρωθυπουργός ζήτησε εθνική συναίνεση για τη διαμόρφωση των δημόσιων πανεπιστημίων με ερευνητικά προγράμματα, σύγχρονες δουλειές, με ελευθερία και δημιουργία για τις επόμενες γενιές και τότε όπως είπε, «ίσως συμμεριστεί ένα σύνθημα που ακουγόταν παλιότερα στα αμφιθέατρα από την Αριστερά ‘Πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στον αγώνα’».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις