ΕΒΕΠ : Πλήγμα στο διεθνές εμπόριο από τον κοροναϊό
Για ισχυρές αναταράξεις στην οικονομία που προκαλεί ο κοροναϊός κάνει λόγο σε ανακοίνωση του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά
- Τραγωδία με έναν νεκρό σε τροχαίο - Προσπάθησε να αποφύγει σκύλο και συγκρούστηκε με νταλίκα
- Νέα αποκάλυψη για τον κορονοϊό - Τα στοιχεία που απέκρυψαν οι ΗΠΑ και το FBI
- Η πρόταση μου για 1 δισ. ισχύει: Ο Έλον Μασκ συνεχίζει τη βεντέτα του με τη Wikipedia
- Πώς το εικονικό τζάκι βάζει φωτιά στην τηλεθέαση εδώ και μισό αιώνα
Για ισχυρές αναταράξεις στην οικονομία που προκαλεί ο κοροναϊός κάνει λόγο σε ανακοίνωση του το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Όπως επισημαίνει εκτός από την έντονη ανησυχία των επιστημόνων για την παγκόσμια υγεία από την επικίνδυνη νόσο, έχουν τρομάξει και οι επενδυτές από τη ταχεία εξάπλωση του «κοροναϊού», καθώς αυξάνεται ανησυχητικά ο αριθμός των κρουσμάτων, αλλά και των θανάτων, με αποτέλεσμα, εκτός από τη τεράστια απώλεια ανθρώπινων ζωών, να παρατηρείται και μία ακατάσχετη οικονομική «αιμορραγία» στις αγορές της Ασίας. Τα 17.000 κρούσματα και οι περισσότεροι από 360 νεκροί, εκτός από τον πανικό της πανδημίας, έχουν επιφέρει ζημιά που εκτιμάται άνω των 60 δις δολαρίων στην κινεζική οικονομία. Οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης κινούνται σε χαμηλά τριών μηνών, αλλά τουλάχιστον με θετικό πρόσημο, σε σύγκριση με αυτά των ασιατικών χωρών.
Και προσθέτει ότι η Μoody’s, σε πρόσφατη ανάλυσή της, ανέφερε ότι η επιδημία του κοροναϊού μπορεί να αποδειχθεί χειρότερος «μαύρος κύκνος» από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 – 2009. Κανείς δεν είχε προβλέψει – ανέφερε ο οίκος – την έλευση δυνητικά καταστροφικής πανδημίας στις αρχές του 2020. Ήδη, καταγράφηκε βουτιά 7,1% στις τιμές βιομηχανικών μετάλλων, με τον δείκτη στο χαμηλότερο επίπεδο, από τον Ιούνιο του 2018.
Ακόμη σημειώνει πως οι αγορές παγκοσμίως, πάντως, έχουν κινηθεί πτωτικά τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ και η ίδια η Κίνα προετοιμάστηκε για ραγδαίες απώλειες, με την Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας να ανακοινώνει ότι θα διοχετεύσει ρευστότητα 1,2 τρισ. γουάν, περίπου 174 δισ. δολάρια, μέσω πράξεων αντίστροφης επαναγοράς στην ανοιχτή αγορά, μαζί με άλλα μέτρα για τη σταθεροποίηση της οικονομίας.
Επιπροσθέτως υπογραμμίζει ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παρακολουθεί «σε πραγματικό χρόνο» τις εξελίξεις όσον αφορά στον νέο κοροναϊό στην Κίνα, ανέφερε εκπρόσωπος του διεθνούς οργανισμού, υπογραμμίζοντας ότι οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία θα εξαρτηθούν, κατά κύριο λόγο, από τη διάρκεια της επιδημίας που, όμως, δεν μπορούν να προσδιορίσουν ακόμη οι επιστήμονες.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου κήρυξε συναγερμό για την παγκόσμια υγεία εξαιτίας του ιού, αλλά τάχθηκε κατά των περιορισμών στα ταξίδια και το εμπόριο.
Το ΕΒΕΠ αναφέρει ότι οι επιπτώσεις έχουν ήδη γίνει αισθητές στο διεθνές εμπόριο. Οι πρώτες σοβαρές αναταράξεις αφορούσαν στα πετρελαιοειδή και τον χάλυβα, καθώς η Κίνα είναι μεγάλος εισαγωγέας πετρελαιοειδών και εξαγωγέας χάλυβα.
Στη ναυτιλία, πέραν του επηρεασμού της ναυλαγοράς, στα δεξαμενόπλοια και τα ξηρού φορτίου, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) κατέγραψε το πρωτοφανές στην ιστορία του, -20 μονάδες. Οι αρρυθμίες στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων έγιναν εμφανείς, καθώς τα μέτρα για τον «περιορισμό» του κοροναϊού, με 20 πόλεις σε καραντίνα, μείωσαν το έμψυχο δυναμικό στα λιμάνια, ενώ δημιούργησαν επιπρόσθετες «φοβίες» για την εξάπλωση της νόσου μέσω των εμπορευμάτων. Να σημειωθεί ότι η πόλη στην οποία πρωτοεκδηλώθηκε η νόσος αποτελεί κόμβο για την εφοδιαστική η οποία, με τη σειρά της, «νόσησε». Πλοία παραμένουν επί αρκετές ημέρες στη «ράδα» και δημιουργείται έντονος συνωστισμός στα κινέζικα λιμάνια.
Πιστοποιητικά ανωτέρας βίας για καθυστερήσεις σε λιμάνια και πλοία, αλλά και γενικότερα στην εφοδιαστική, «επιστρατεύουν», σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες Κινεζικές αρχές εξ αιτίας των «αρρυθμιών» που προκάλεσε στις εμπορευματικές ροές η «επέλαση» του κοροναϊού και οι καραντίνες που τέθηκαν για την αποφυγή της εξάπλωσής του. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παρέχουν έγγραφα, όπως απόδειξη καθυστερήσεων ή ακυρώσεων για θαλάσσιες, αεροπορικές ή χερσαίες μεταφορές και συναφείς τελωνειακές διασαφήσεις, υποβάλλοντας σχετική αίτηση για την χορήγηση του εν λόγω πιστοποιητικού.
Στην ίδια ανακοίνωση σημειώνεται ότι, σε πολλές των περιπτώσεων διαμετακόμισης, ισχύουν ρήτρες καθυστερήσεων που ήδη έχουν προκαλέσει «σοβαρούς πονοκεφάλους» στα συστήματα ασφαλιστικής και αντασφαλιστικής κάλυψης. Ως γνωστόν, η «ανωτέρα βία» είναι μια νομική ρήτρα όταν ένα μέρος δεν μπορεί να εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων.
Ο κοροναϊός έπληξε και την κρουαζιέρα, αλλά και τον τουρισμό. Η εκδήλωση δύο κρουσμάτων σε κρουαζιερόπλοιο Ιταλικών συμφερόντων σε λιμάνι της Ιταλίας ώθησε τις εταιρίες του τομέα να αναστείλουν προγράμματα κρουαζιέρων σε περιοχές της Κίνας, ενώ οι κινεζικές αρχές έχουν αναστείλει όλες τις οργανωμένες εκδρομές, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, με στόχο την πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Να σημειωθεί ότι πολλές αεροπορικές εταιρίες επίσης έχουν αναστείλει τις συνδέσεις τους με βασικά αεροδρόμια της Κίνας.
Οι επόμενες ημέρες θα είναι ενδεικτικές και για την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά. Θεωρείται αναπόφευκτο το ΧΑΑ να μην επηρεαστεί περαιτέρω, δεδομένου ότι αναλυτές δεν εμφανίζονταν αισιόδοξοι αφού η «χασούρα» στα Διεθνή Χρηματιστήρια εκτιμάται 1,2 τρις δολάρια. Πληθώρα επιχειρήσεων σταματούν τις δραστηριότητές τους με την Κίνα, ενώ σε επιφυλακή βρίσκεται ο ΟΠΕΚ και ο ΟΟΣΑ, αφού η Κίνα, με 20%, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενδιάμεσων μεταποιημένων και τελικής κατανάλωσης βιομηχανικών αγαθών. Σε διεθνές και πάλι επίπεδο, οι χώρες των επτά ισχυρότερων βιομηχανικά χωρών (G7), θα συζητήσουν την αντιμετώπιση, με ενιαίο τρόπο, του «κοροναϊού», όπως ανακοίνωσαν Γερμανία και Η.Π.Α.
Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, επεσήμανε: «…Εάν λάβουμε υπόψη μας το παράδειγμα της προηγούμενης επιδημίας του ιού SARS το 2003, τότε θα απαιτηθούν τουλάχιστον 10 έως 18 μήνες για την πλήρη αποκατάσταση των αναταραχών και επιφυλάξεων γενικότερα, με το ενδεχόμενο απώλειας 3 εκατ. θέσεων εργασίας, κατάρρευσης τραπεζών και βεβαίως, σύμφωνα με τους αναλυτές, ένα τεράστιο κόστος δεκάδων δις δολαρίων. Τίποτα όμως δεν συνυπολογίζεται, ούτε κοστολογείται ακριβότερα από τις ανθρώπινες ζωές που δυστυχώς θα χαθούν…»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις