Κοροναϊός: Η απάντηση Πέτσα για τα 11 εκατ. ευρώ της διαφημιστικής καμπάνιας
H ενημέρωση των πολιτών αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα όπλα για την αντιμετώπιση του κοροναϊού, τόνισε μεταξύ άλλων ο Στέλιος Πέτσας
Την ανάγκη να υπάρξει συνεχής ενημέρωση των πολιτών επισημαίνει σε έγγραφό του ο κ. Στέλιος Πέτσας τονίζοντας ότι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αποτελούν ένα από «τα σημαντικότερα όπλα για την αντιμετώπιση του κοροναϊού».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που ασκούν κριτική στην απόφαση της κυβέρνησης να διαθέσει 11 εκατ. ευρώ προκειμένου να αναπαράγονται συνεχώς ενημερωτικά δελτία (σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο), εξηγεί πως η «σχετική επιτυχία των προληπτικών μέτρων» που έχουν ληφθεί οφείλεται και «στους παρακάτω δυο άξονες:
– #μένουμε_σπίτι παρά την αναπόφευκτη κόπωση, και
– συνεχίζουμε να επικοινωνούμε τη σημασία που έχει η υπεύθυνη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση».
Ωστόσο, επισημαίνει ότι «αυτό δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των εργαζομένων σε αυτά. Έχουμε ευθύνη ως οργανωμένη Πολιτεία να διαμορφώσουμε μια επαγγελματική εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης. Τα πλέον δύσκολα είναι μπροστά μας και ο εφησυχασμός αποτελεί κακό σύμβουλο. Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερη καθίσταται η ύπαρξη συνεχούς και συνεπούς ενημέρωσης. Στο πλαίσιο αυτό, η εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης που έχουμε σχεδιάσει αναπτύσσεται σε δύο φάσεις, ενώ η συνολική πίστωση για την πραγματοποίησή της ανέρχεται στα 11 εκατομμύρια ευρώ, αφορά δηλαδή στο 0,16% των δημοσιονομικών παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση του κοροναϊού που έχουν μέχρι στιγμής αποφασιστεί».
Αναλυτικά, η απάντηση του κ. Πέτσα:
«Ι. Α’ Φάση της εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης.
Σε απάντηση της υπ’ αρ. 5248/27.03.2020 Ερώτησης και της υπ’ αριθμ. 246/27.03.2020 Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων 65 Βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο κ. Στέλιο Πέτσα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή, για τις τελευταίες δεκαετίες υγειονομική κρίση, την πανδημία του κοροναϊού (COVID – 19), η Κυβέρνηση ξεδιπλώνει τις πολιτικές αντιμετώπισης της κρίσης σε τρεις άξονες:
– Πρώτον, την ανάσχεση της διασποράς του ιού.
– Δεύτερον, την ενίσχυση του συστήματος υγείας.
– Τρίτον, τη στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζομένων που πλήττονται, καθώς και τη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της δύσκολης καθημερινότητας των πολιτών.
Σε ό,τι αφορά τον τρίτο άξονα, η Κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει 3 δέσμες μέτρων με το συνολικό δημοσιονομικό κόστος να διαμορφώνεται πλέον στα 6,8 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 3,5% του Α.Ε.Π., υψηλότερο δηλαδή από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο ο οποίος σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν, την προηγούμενη εβδομάδα, στο 2% του ΑΕΠ.
Η Κυβέρνηση θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην οικονομία και να ανταποκρίνεται με ταχύτητα και υπευθυνότητα σε αυτές, ώστε να περιορίζει τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας.
Σε αυτές τις δημοσιονομικές παρεμβάσεις περιλαμβάνεται και η απαραίτητη εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης που αφορά στη λήψη των αναγκαίων μέτρων προστασίας και τον περιορισμό της διασποράς του κοροναϊού. Γιατί ένα από τα σημαντικότερα όπλα που έχουμε για την αντιμετώπιση του κοροναϊού είναι η ενημέρωση των πολιτών. Ενημέρωση που πρέπει να γίνει με κάθε δυνατό τρόπο, ώστε τα μηνύματα να φθάσουν και να καταφέρουν να αγγίξουν μικρούς και μεγάλους. Γιατί είναι απολύτως κρίσιμη και για τις αντοχές του ίδιου του συστήματος υγείας η πρόληψη, πριν φτάσουμε στη νοσηλεία.
Συνεπώς, η ύπαρξη ενός συνεκτικού και κατανοητού επικοινωνιακού μίγματος αποτελεί οριζόντιο μέτρο που δρα συμπληρωματικά και στους τρείς άξονες δράσεων. Έτσι:
i. Παρέχεται ενημέρωση για τους τρόπους μετάδοσης του κοροναϊού και τα μέτρα ατομικής πρόληψης και προστασίας, ώστε να περιορίσουμε στο ελάχιστο τη διασπορά του ιού.
ii. Μέσω της πρόληψης και του περιορισμού της διασποράς παρέχεται στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στους εργαζομένους σε αυτό ο απαραίτητος χώρος και χρόνος προκειμένου να συνεχίσουν να παρέχουν περίθαλψη σε όσους τη χρειάζονται.
iii. Τέλος η πρόληψη, ο περιορισμός της διασποράς, η συγκράτηση σε ελεγχόμενα επίπεδα του αριθμού αυτών που χρίζουν νοσηλείας και η μείωση του χρόνου νοσηλείας, θα μειώσουν κατ’ επέκταση και το δημοσιονομικό αποτύπωμα της πανδημίας, ώστε να επιστρέψουμε στην κανονικότητα το ταχύτερο δυνατό και με τις μικρότερες δυνατές συνέπειες.
Μέχρι σήμερα, η σχετική επιτυχία των προληπτικών μέτρων που έχουμε λάβει, έναντι αντίστοιχων μέτρων άλλων χωρών, βασίζεται και στους παρακάτω δυο άξονες:
– #μένουμε_σπίτι παρά την αναπόφευκτη κόπωση, και
– συνεχίζουμε να επικοινωνούμε τη σημασία που έχει η υπεύθυνη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση.
Αυτό δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στο φιλότιμο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και των εργαζομένων σε αυτά. Έχουμε ευθύνη ως οργανωμένη Πολιτεία να διαμορφώσουμε μια επαγγελματική εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης. Τα πλέον δύσκολα είναι μπροστά μας και ο εφησυχασμός αποτελεί κακό σύμβουλο. Όσο περνά ο καιρός τόσο σημαντικότερη καθίσταται η ύπαρξη συνεχούς και συνεπούς ενημέρωσης.
Στο πλαίσιο αυτό, η εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης που έχουμε σχεδιάσει αναπτύσσεται σε δύο φάσεις, ενώ η συνολική πίστωση για την πραγματοποίησή της ανέρχεται στα 11 εκατομμύρια ευρώ, αφορά δηλαδή στο 0,16% των δημοσιονομικών παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού που έχουν μέχρι στιγμής αποφασιστεί.
Ι. Α’ Φάση της εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης.
ΑΡΘΡΟ ΤΡΙΑΚΟΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΗΣ ΠΝΠ 14.03.2020 (Α΄64)
Μετάδοση ενημερωτικών μηνυμάτων:
«1. Οι δημόσιοι και ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί ελεύθερης λήψης πανελλήνιας και περιφερειακής εμβέλειας υποχρεούνται να μεταδίδουν ενημερωτικά μηνύματα διάρκειας έως ενός (1) λεπτού για την προστασία της δημόσιας υγείας και τα μέτρα για την αποφυγή της διασποράς του κοροναϊού COVID-19.
2. Η ανωτέρω μετάδοση διενεργείται δωρεάν και απαλλάσσεται από κάθε τέλος.
3. Με απόφαση του μέλους της Κυβέρνησης ή του Υφυπουργού που ασκεί την αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, προβλέπεται η συχνότητα μετάδοσης των μηνυμάτων της παρ. 1 και θεσπίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας.»
Το άρθρο αυτό αφορά σε ενημερωτικά μηνύματα που:
– μεταδίδονται μόνο από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς.
– έχουν διάρκεια έως ένα (1) λεπτό.
– ορίστηκε ρητά ότι θα μεταδίδονται δωρεάν.
Η δωρεάν μετάδοσή τους ορίστηκε ρητά. Έτσι, διαφοροποιήθηκαν από τα μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου για τα οποία δίνει έγκριση δωρεάν μετάδοσης το ΕΣΡ (ν. 2328/1995 και ΚΥΑ 1686/2018), ώστε να μην υπάρχει καμία απολύτως καθυστέρηση στην άμεση μετάδοση των ενημερωτικών μηνυμάτων λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης αποτροπής της διασποράς του κοροναιού.
Κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3 του εν λόγω άρθρου, την αμέσως επόμενη ημέρα, την Κυριακή δηλαδή, για την άμεση ανταπόκριση στις κατεπείγουσες αυτές συνθήκες, εκδόθηκε η ΥΑ 179/15.3.2020 (Β’ 861) του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό που όριζε την διαδικασία μετάδοσης των ενημερωτικών μηνυμάτων από ραδιοφωνικούς και
τηλεοπτικούς σταθμούς (διάρκεια, περιεχόμενο, χρόνος, τρόπος μετάδοσης κλπ). ΙΙ. Β’ Φάση της εκστρατείας επικοινωνίας και ενημέρωσης.
ΑΡΘΡΟ ΤΡΙΑΚΟΣΤΟ ΤΗΣ ΠΝΠ 14.03.2020 (Α΄64)
Κατεπείγουσες διατάξεις για την ενημέρωση του κοινού στο πλαίσιο της αποτροπής διασποράς του κοροναϊού.
«1. Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος εμφάνισης και διασποράς του κοροναϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η.5.2020, είναι δυνατή η ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών προς τον σκοπό αυτό, καθώς και κάθε συναφούς υπηρεσίας που απαιτείται για την υλοποίηση της εκστρατείας, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων.
2. Με κοινή απόφαση του μέλους της Κυβέρνησης ή του Υφυπουργού που ασκεί την αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος, καθώς και η διαδικασία διάθεσης των σχετικών πιστώσεων για την κάλυψη της προκαλούμενης δαπάνης.»
Αυτή η διάταξη συμπληρώνει την προηγούμενη του άρθρου 31. Δεν πρόκειται για την πρώτη, άμεση αντίδραση στην ανάγκη εγρήγορσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών. Ο εξαιρετικά απρόβλεπτος χαρακτήρας της έξαρσης και εξάπλωσης του ιού έχει διαφοροποιήσει ουσιωδώς τόσο τις ανάγκες ενημέρωσης των πολιτών όσο και τα περιθώρια χρονικής αντίδρασης της Κυβέρνησης σε αυτό. Ως εκ τούτου απαιτείται πλέον μια συνολική καμπάνια επικοινωνίας και ενημέρωσής τους, άμεσα και έγκαιρα υλοποιήσιμη, για την προστασία της δημόσιας υγείας και τον περιορισμό της διασποράς του κοροναϊού. Η δεύτερη αυτή φάση ενημέρωσης θα διαρκέσει μέχρι και την 31η Μαΐου 2020.
Κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3, εκδόθηκε η ΚΥΑ 227 (Β’ 948) του Υφυπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό για τον καθορισμό της διαδικασίας ανάθεσης υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη την κατεπείγουσα ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων των πολιτών για τα ατομικά και συλλογικά μέτρα πρόληψης που πρέπει να λαμβάνονται για τον περιορισμό της διάδοσης του κοροναϊού και στοχευμένης ενημέρωσης για την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κοροναϊού. Η εκστρατεία αυτή θα περιλαμβάνει:
α. το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή κατά περίπτωση οπτικοακουστικού, λεκτικού, με απεικόνιση ή μη, επικοινωνιακού υλικού για τη μετάδοση ή καταχώρηση σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, και ειδικότερα: τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών ενημερωτικών μηνυμάτων διάρκειας άνω του ενός (1) λεπτού, μακέτας για εφημερίδες/περιοδικά, μακέτας για αφίσα, μηνυμάτων για το διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης).
β. τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης που θα περιλαμβάνει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, προς το σκοπό της επιλογής των κατάλληλων μέσων ανακοίνωσης και προβολής του ενημερωτικού υλικού. Η υποχρέωση αυτή αφορά τόσο την εκπόνηση και παροχή στρατηγικού σχεδιασμού μέσων αναφορικά με τον χρόνο, την έκταση και τα μέσα ενημέρωσης όσο και τη διενέργεια τακτικών σχεδιασμών και έκτακτων αναθεωρήσεων χρήσης μέσων.
γ. τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που αφορά κατά περίπτωση αγορά χώρου ή χρόνου. Η υποχρέωση αυτή περιλαμβάνει την κατάρτιση σχετικού προϋπολογισμού χρήσης μέσων.
δ. την κατάρτιση πρότασης για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, προς το σκοπό της επιλογής των κατάλληλων μέσων ανακοίνωσης και προβολής του ενημερωτικού υλικού και την πρόταση κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
ε. την υπηρεσία παρακολούθησης της ομαλής υλοποίησης του εγκεκριμένου προγράμματος με την προσκόμιση στοιχείων, μετρήσεων και αναφορών απόδοσης, καθώς και βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης
στ. την παροχή κάθε άλλης τυχόν αναγκαίας υπηρεσίας για την υλοποίηση της εκστρατείας, όπως ενδεικτικά: κατά περίπτωση προσαρμογή του ενημερωτικού υλικού ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ειδικότερων ομάδων κοινού, διαπραγμάτευση, για λογαριασμό της Αναθέτουσας Αρχής, επί των οικονομικών και λοιπών όρων και προϋποθέσεων ανακοίνωσης, καταχώρησης, προβολής ή μετάδοσης, κατά περίπτωση, του ενημερωτικού υλικού και επί τυχόν λοιπών ειδικών ζητημάτων, κατόπιν σχετικής εξουσιοδότησης από την Αναθέτουσα Αρχή, προκειμένου να επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή θέση καταχώρησης ή μετάδοσης, κ.α.
Η εκστρατεία αυτή είναι ποσοτικά και ποιοτικά διαφορετική από την πρώτη φάση και καλύπτει επιπλέον ως προς τα ΜΜΕ:
– Εφημερίδες, διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία δεν ήταν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31.
– Ενημερωτικά μηνύματα τα οποία θα μεταδίδονται από ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς με διάρκεια πάνω από ένα (1) λεπτό.
Η συνολική δαπάνη της εκστρατείας ενημέρωσης κατά τη Β’ Φάση δεν μπορεί να υπερβεί τα 11 εκατομμύρια ευρώ και αφορά σε όλες τις ανωτέρω υπηρεσίες, την αμοιβή της εταιρείας που θα υλοποιήσει το έργο καθώς και τη δαπάνη καταχώρησης του υλικού σε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης).
Επίσης, έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης και έχει προβλεφθεί ρητά η συμμετοχή στην κατανομή της συνολικής δαπάνης των τοπικών και περιφερειακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κάθε κατηγορίας.
Συνεπώς, το πεδίο της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών δεν προσφέρεται για μικροκομματική αντιπαράθεση. Κάποιες αντιπολιτευτικές κορώνες ελπίζουμε να αποτελούν πρώτη αντίδραση από κεκτημένη αντιπολιτευτική ταχύτητα και θα μπουν στην άκρη μπροστά στο κοινό καλό. Η Κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι θα κάνει ό,τι χρειαστεί για τον περιορισμό των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού, με γνώμονα την προστασία της δημόσιας υγείας, με την πεποίθηση ότι κάθε ανθρώπινη ζωή που σώζεται έχει ανεκτίμητη αξία, καθώς και με απόλυτη διαφάνεια και σεβασμό στα χρήματα των φορολογουμένων»
- Σέρρες: Νυχτερινή επιχείρηση για να σώσουν μικρό άλογο – Είχε πέσει σε φρεάτιο [εικόνες]
- Χρήστος Μάστορας: Το τραγούδι – αφιέρωση στη γιαγιά του που έχει φύγει από τη ζωή
- «Την κατέστρεψαν!» O πρώην εραστής της Νταϊάνα ξεσπάει εναντίον του BBC
- HP x Real Madrid: Αγόρασε ένα HP EliteBook laptop και διεκδίκησε μία θέση στον αγώνα της Ρεάλ Μαδρίτης στο Santiago Bernabéu
- Ρωσία: Αιχμαλώτισε Βρετανό που πολεμούσε στο πλευρό του ουκρανικού στρατού στο Κουρσκ
- «Μπαμ» με Κλάιμπερν: «Βγαίνει στην αγορά και οι ομάδες της Euroleague κάνουν… ουρά»