Κοροναϊός – Ακτοπλοΐα : Μείωση δρομολογίων και προσωπικού – Ζητούνται ενέσεις ρευστότητας
Σύμφωνα με τη XRTC για να μπορέσει ο κλάδος να ανταπεξέλθει θα χρειαστεί άμεσες ενέσεις ρευστότητας.
- Ακόμη περισσότερες «καταστροφές» στην Ουκρανία μετά την επίθεση στο Καζάν υπόσχεται ο Πούτιν
- Ανήλικοι μαχαίρωσαν 23χρονο στον πνεύμονα για… μία παρατήρηση - Τι λέει ο πατέρας του θύματος
- Ισχυροί άνεμοι στη Βρετανία - Μεγάλα προβλήματα στις πτήσεις ενόψει των Χριστουγέννων
- Νετανιάχου: «Θα δράσουμε κατά των Χούθι, όπως δράσαμε κατά των τρομοκρατών του Ιράν»
Σε αποδρομολόγηση του 25% του συνολικού στόλου, σε μείωση της ταχύτητας των πλοίων και σε περιορισμό των επανδρώσεων, στους απολύτως απαραίτητους κατά τον νόμο, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις αποφάσεις που έχει λάβει το σύνολο των ακτοπλοϊκών εταιρειών, για τον περιορισμό των λειτουργικών εξόδων και την εξοικονόμηση πόρων, μετά τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις επιβατών που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κοροναϊού.
Αυτό αναφέρει έρευνα της XRTC Business Consultants, (σσ εταιρείας που δραστηριοποιείτο στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση) που πραγματοποιήθηκε σε ακτοπλοϊκές εταιρείες που διαχειρίζονται 78 πλοία και αντιπροσωπεύουν το 80% της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Σημειώνεται ότι όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συμμετέχουν ενεργά στη συλλογική προσπάθεια περιορισμού της εξάπλωσης του κοροναϊού SARS-CoV-2 εφαρμόζοντας πιστά τις οδηγίες των αρμοδίων αρχών.
Στο πλαίσιο των μέτρων αυτών έχει απαγορευτεί η επιβατική κίνηση στις γραμμές της Αδριατικής ενώ για τις εσωτερικές γραμμές επιτρέπεται η κίνηση με τα πλοία της ακτοπλοΐας μόνο των μονίμων κατοίκων και των μέσων που απαιτούνται για την τροφοδοσία των νησιών.
Σύμφωνα με τη XRTC o οικονομικός αντίκτυπος στους ισολογισμούς των ακτοπλοϊκών εταιριών από τη δραματική μείωση του μεταφορικού τους έργου είναι πολύ δύσκολο να εκτιμηθεί στην παρούσα φάση, αφού κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει τη χρονική διάρκεια των κυβερνητικών μέτρων τα οποία φυσικά εξαρτώνται από την εξέλιξη και τη διάρκεια της πανδημίας.
Ζητούνται ενέσεις ρευστότητας
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας πριν την έναρξη των περιοριστικών μέτρων το 47% του στόλου ήταν σε πλήρη δραστηριοποίηση καθώς κατά τη χειμερινή περίοδο η οποία χαρακτηρίζεται από χαμηλή ζήτηση, ένα στα δύο πλοία μπαίνουν είτε σε ακινησία είτε σε ετήσια συντήρηση.
Η ανακοίνωση των περιοριστικών μέτρων των μετακινήσεων είχε ως αποτέλεσμα το 25% του συνολικού στόλου να αποδρομολογηθεί με την προσφερόμενη χωρητικότητα να περιορίζεται από το 47% στο 30%.
Επί της ουσίας σήμερα ένα στα πέντε πλοία εκτελούν δρομολόγια στις Ελληνικές θάλασσες εκπληρώνοντας το βασικό έργο της ακτοπλοΐας που είναι η ένωση της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Χαρακτηριστικό της αμεσότητας στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων είναι το γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρίες συνεχίζουν την εργασία τους με τους υπαλλήλους τους να εργάζονται εναλλάξ από την οικία (85%) και τα γραφεία (15%).
Αναφορικά με τις προβλέψεις για τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου διαχρονικά η ζήτηση εμφανίζει τις υψηλότερες τιμές και στηρίζει σε βασικό βαθμό τη ρευστότητα των εταιρειών, το πιθανότερο σενάριο είναι να δραστηριοποιηθεί το 50% του συνολικού στόλου σε αντίθεση με το 94% που προγραμμάτιζαν.
Σύμφωνα με τη XRTC για να μπορέσει επομένως ο κλάδος να ανταπεξέλθει θα χρειαστεί άμεσες ενέσεις ρευστότητας οι οποίες θα καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες και θα στηρίζουν τη λειτουργία του 30% έως και 35% (ή περίπου 30 με 35 πλοία) ενεργού στόλου που αποτελεί και το «στόλο ασφαλείας» ο οποίος εξυπηρετεί τις στοιχειώδεις ανάγκες της νησιωτικής χώρας.
Η Interferry, η διεθνής ένωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, εδώ και μερικές ημέρες, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε οικονομική βοήθεια, άτοκη χρηματοδότηση και απαλλαγή από τους φόρους και τα λιμενικά τέλη, όπου είναι δυνατόν, για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας.
Τα δρομολόγια σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν πληγεί από μερικές γενικές απαγορεύσεις στις μετακινήσεις επιβατών, ενώ γραμμές σε ορισμένα κράτη έχουν επίσης δει τις εμπορευματικές κινήσεις να βυθίζονται λόγω της μειωμένης ζήτησης.
Στην Ελλάδα πάντως ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ σε συνεργασία με τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, προκειμένου να διασφαλίσει τη θαλάσσια συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιωτικών περιοχών.
Έχει ήδη νομοθετηθεί η μείωση των λιμενικών τελών των πλοίων, η παράταση των υποχρεώσεων χειμερινής περιόδου σε γραμμές που είναι πιο ευέλικτες, η επέκταση της ισχύος των πιστοποιητικών σκαφών για επιπλέον τρεις μήνες, ενώ οι ναυτικοί που δεν θα απασχοληθούν εξαιτίας αυτών των μέτρων θα είναι επιλέξιμοι για την ευρύτερη εφάπαξ ενίσχυση ύψους 800 ευρώ ανά εργαζόμενο, την κάλυψη των υποχρεώσεων κοινωνικής ασφάλισης και την αναστολή φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας( ΣΕΕΝ), το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%.
Επισυνάπτεται σχετικός πίνακας
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις