Μόνικα Βίτι-Μικελάντζελο Αντονιόνι: Ο …παράδεισος δεν τους περίμενε
Ίχνη μίας αγάπης στο ντοκυμαντέρ για ένα αρχιτεκτονικό αριστούργημα στη Βόρεια Σαρδηνία
Ο «Θόλος» (εικόνα) επρόκειτο να στεγάσει το θρυλικό ζευγάρι των 60s Μικελάντζελο Αντονιόνι -Μόνικα Βίτι . Ο παράδεισός τους όμως κατέληξε ένα ερειπωμένο νησί, δείχνει η ιστορία της La Cupola …
Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 ο Ιταλός σκηνοθέτης Μικελάντζελο Αντονιόνι έβγαινε με την πιο όμορφη σειρήνα της μεγάλης οθόνης για εκείνη την εποχή, τη Μόνικα Βίτι. Ο πρωτοποριακός κινηματογραφιστής , διάσημος για τις ταινίες του Blow Up και Zabriskie Point αποφάσιζε ότι ηθελε να χτίσει μία εξοχική κατοικία για τον ίδιο και την αγαπημένη του στο νησί Κόστα Παραντιζό, στη Σαρδηνία. Και βρήκε το ιδανικό σημείο που θύμιζε το σκηνικό της ταινίας του L’ Avventura (1960) ,όπου πρωταγωνιστούσε η μούσα του και η ιστορία αφορούσε την εξαφάνιση μίας γυναίκας σε ένα ηφαιστιογενές νησί .
Ο Αντονιόνι επιθυμούσε αυτή η παραθεριστική κατοικία-καταφύγιο να είναι ασυνήθιστη και υπερμοντέρνα. Αινιγματική όπως και η σύντροφός του. Από μια φευγαλέα έκφραση στο πρόσωπο ενός ηθοποιού στα πιο ταπεινά props, ο Μικελάντζελο Αντονιόνι συνήθιζε να ελέγχει κάθε στοιχείο της δουλειάς του. Και ανέμενε να κάνει το ίδιο όταν σχεδίαζε την Cupola. Έχοντας διαλέξει το μέρος, ένα παρθένο σημείο πάνω στους ροζ βράχους γρανίτη του Costa Paradiso, η «Ακτή του Παραδείσου» της βόρειας Σαρδινίας, και έχοντας διαλέξει τον αρχιτέκτονα, Ντάντε Μπίνι, έναν ακόμη Ιταλό που είχε πρόσφατα εφεύρει ένα σύστημα χτισίματος θολωτών δομών από ενισχυμένο τσιμέντο, ο Αντονιόνι όρισε κάθε λεπτομέρεια του σπιτιού. Ακόμη και τη σκάλα… Ο αρχιτέκτονας μελέτησε εξονυχιστικά την κατασκευαστική διαδικασία για να διασφαλίσει πως η κατοικία θα εκπλήρωνε τις προσδοκίες του τελειομανή σκηνοθέτη. Ο θόλος αναδύθηκε με κοίλα και κυρτά καμπυλωτά παράθυρα προσφέροντας πανοραμική θέα της Μεσογείου, ενώ αυτοματοποιημένοι τοίχοι από γυαλί-καθρέφτη άνοιγαν για να γεμίσουν τα δωμάτια με τη μυρωδιά της θάλασσας.
Ωστόσο η σχέση Αντονιόνι-Βίτι δεν είχε διάρκεια και το ζευγάρι δεν πρόλαβε την αποπεράτωση της κατοικίας για να παραθερίσουν μαζί κάτω από τον Θόλο. Η Cupola παρέμεινε ένα μοναχικό εγκαταλειμμένο ορμητήριο. Η ανοίκεια γοητεία του ξετυλίγεται στο ντοκιμαντέρ του Γερμανού σκηνοθέτη Βόλκερ Σάτελ «La Cupola». Ο Σάτελ εξερευνά κάθε λεπτομέρεια του κτηρίου, εμβυθισμένος στον οραματισμό της διαμονής σε αυτό το χώρο μέσα από την αφηγηματική φωνή και τις αναμνήσεις της Τζουζεπίνα Ισέτα η οποία το είχε παρακολουθήσει να χτίζεται. Το La Cupola χρωστάει την ύπαρξή του στην καινοτόμο τεχνική Binishell, που ακόμη χρησιμοποιείται σήμερα, και η οποία εφευρέθηκε και ονομάστηκε από τον ίδιο τον αρχιτέκτονα Μπίνι. Αποτελείται από μία στρώση ενισχυμένου τσιμέντου, που διογκώνεται και σηκώνεται εσωτερικά μέσω συμπιεσμένου αέρα.
Η σεληνιακή και τολμηρή ομορφιά του Θόλου του Μπίνι βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με την παρακμή. Ο σύλλογος των Ιταλών αρχιτεκτόνων προσπάθησε να διασώσει αυτό το
έργο. Το οποίο ο Ρεμ Κούλχας ως καλλιτεχνικός διευθυντής στην Architecture Biennale της Βενετίας το 2014, συμπεριέλαβε στις 100 καλύτερες αρχιτεκτονικές δημιουργίες του τελευταίου αιώνα.
Το ντοκυμαντέρ προβάλλεται διαδικτυακά από το ελληνικό παράρτημα της ομάδας Milano Design Film Festival δωρεάν έως τις 27 Απριλίου.
Για να δείτε την ταινία • Επισκεφτείτε το MDFF Store εδώ: http://store.milanodesignfilmfestival.com/en/films-1/architecture/la-cupola.html?___from_store=it
• Στη συνέχεια πατώντας στο “Watch now” στο κάτω μέρος της σελίδας, ακολουθήστε τα βήματα για την εγγραφή σας στην πλατφόμα, καθώς και για την διαδικασία ενοικίασης της ταινίας, με μηδενικό κόστος. Εδώ το τρέηλερ της Cupola https://vimeo.com/244633054
- Βινίσιους για τις ρατσιστικές επιθέσεις: «Έχω υποφέρει πολύ, είναι μια μάχη που πρέπει να δώσουμε όλοι»
- Ουκρανία: Οι ΗΠΑ κλείνουν την πρεσβεία τους στο Κίεβο – «Επίκειται επίθεση»
- Ταξίδι Γεραπετρίτη στο Λονδίνο με ατζέντα Κυπριακό και Συμβούλιο Ασφαλείας
- Ρωσία: Ξεκίνησε μαζική παραγωγή κινητών πυρηνικών καταφυγίων
- Τζο Μπάιντεν: Η στιγμή που χάνεται μέσα στον Αμαζόνιο μετά την ιστορική ομιλία του
- Ο Βελάθκεθ στο διάστημα: Για το Orbital της Σαμάνθα Χάρβεϊ