ΥΠΟΙΚ : Πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019, ακριβώς στον στόχο
Μετά από χρόνια υπερβάσεων και πλεονασμάτων-μαμούθ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 διαμορφώθηκε ακριβώς στους μνημονιακούς στόχους, 3,5%. Ο στόχος δε, επετεύχθη παρά τις έκτακτες παροχές και ελαφρύνσεις από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και την νυν της ΝΔ
- Συλλαλητήριο των συνταξιούχων στην Αθήνα - Ζητούν «επαρκείς συντάξεις και αξιοπρεπή διαβίωση»
- ΠΑΣΟΚ: Οι άξονες και η τακτική στη μάχη με τη ΝΔ – Τα ονόματα για τον επιπλέον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο
- Κόντρες και ειρωνίες στη Βουλή: «Αραιώσατε εκεί στον ΣΥΡΙΖΑ…»
- Δεκάδες νεκρά ποντίκια γέμισε το λιμάνι στο Ηράκλειο - Μεγάλη επιχείρηση για την απομάκρυνσή τους
Στο 3,5% του ΑΕΠ, που ήταν και ο στόχος της κυβέρνησης, διαμορφώθηκε πέρυσι το πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με τους όρους της μεταμνημονιακής παρακολούθησης.
Για πρώτη φορά, μετά από χρόνια υπερβάσεων και πλεονασμάτων-μαμούθ το 2019 το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε ακριβώς στους μνημονιακούς στόχους. Ο στόχος δε επετεύχθη παρά τις αλλεπάλληλες έκτακτες παροχές και ελαφρύνσεις τόσο από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά, όσο και την κυβέρνηση της ΝΔ μετεκλογικά.
Την επίτευξη του στόχου για το 2019 σε ότι αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα ανακοίνωσαν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών, μετά την κοινοποίηση σήμερα, από την ΕΛΣΤΑΤ στη Eurostat, των δημοσιονομικών στοιχείων 2016- 2019 στο πλαίσιο της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος. Σύμφωνα με τα στοιχειά της ΕΛΣΤΑΤ (με όρους Εurostat – ESA 2010) το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019 διαμορφώθηκε στο 4,4% του ΑΕΠ.
Προς αποφυγή σύγχυσης υπενθυμίζεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα κατά τη Διαδικασία του Υπερβολικού Ελλείμματος διαφέρει από αυτό στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής.
Ειδικότερα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης, αφορούν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά χαρτοφυλάκιά τους.
Κοινώς, η μεγάλη απόκλιση μεταξύ του 4,4% της ΕΛΣΤΑΤ και του 3,5% βάσει των εκτιμήσεων του ΥΠΟΙΚ οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατά το ευρωσύστημα, ύψους 1,648 δισ. ευρώ τα οποία δεν μετρούν στο κατά πρόγραμμα πλεόνασμα.
Σε «καραντίνα» οι στόχοι για φέτος
Για φέτος, οι δεσμεύσεις για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έχουν μπει στον «πάγο» μετά τις σχετικές αποφάσεις του Eurogroup, ενώ για το σύνολο της ευρωζώνης έχει συμφωνηθεί πως δεν θα υπολογιστούν στα δημοσιονομικά αποτελέσματα των κρατών οι δαπάνες οι οποίες σχετίζονται με την αντιμετώπιση της οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της πανδημίας.
Με βάση τα νέα δεδομένα των εξαιρέσεων, αλλά και των προσαρμογών σε όρους κυκλικούς (λαμβάνοντας υπόψη την ύφεση που θα μεσολαβήσει) το πρωτογενές πλεόνασμα δεν αποκλείεται και πάλι να διαμορφωθεί κοντά στον 3,5% του ΑΕΠ, εξέλιξη, ωστόσο, η οποία ελάχιστη σημασία έχει, όπως αναφέρει το euro2day.
Σε καμία περίπτωση πάντως, στο υπουργείο Οικονομικών δεν συμμερίζονται την πρόβλεψη του ΔΝΤ για πρωτογενές έλλειμμα κοντά στο 5% του ΑΕΠ το 2020, ενώ υπερβολική και μη ρεαλιστική κρίνουν και την εκτίμηση του Ταμείου για ύφεση 10% -άλλωστε το ΔΝΤ δεν φημίζεται για τις ορθές προβλέψεις του, γεγονός που η χώρα πλήρωσε ακριβά τα μνημονιακά χρόνια.
Στη «γραμμή» του υπουργείου Οικονομικών κινείται και η Τράπεζα της Ελλάδος όσον αφορά το μέγεθος της ύφεσης, με τον διοικητή Γιάννη Στουρνάρα να τοποθετεί τον πήχη της συρρίκνωσης κοντά στο 4% σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Τράπεζας.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις