![Αξιόπιστα πτυχία… με ηλεκτρονικό τρόπο;](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2020/05/1-13-1.jpg)
Αξιόπιστα πτυχία… με ηλεκτρονικό τρόπο;
Εάν η ηλεκτρονική διδασκαλία είναι το αναπόφευκτο και μοιραίο μέλλον των Πανεπιστημίων, τότε η χαρισματική αίγλη εμπνευσμένων δασκάλων (όπως ο Μανωλεδάκης ή ο Μάνεσης) θα έχει θλιβερά ενταφιαστεί!
Spotlight
-
Σάλος με παιδοβιαστή αθλητή στην αποστολή της Ολλανδίας - «Δεν υπάρχει κίνδυνος... υποτροπής» λέει η ΔΟΕ
-
Οι τρεις κατηγορίες καταναλωτών στο σουπερμάρκετ - Πώς επιλέγουν τι βάλουν στο καλάθι
-
Ταχύπλοο εμβόλισε ιστιοφόρο - Μεθυσμένος ο οδηγός, τραυματίστηκε μια τουρίστρια
-
Το ελληνικό «υγιεινό» παγωτό με ιστορία... ενός αιώνα που ξεχώρισε ανάμεσα στα 100 καλύτερα του κόσμου
Όταν ο Γάλλος φιλόσοφος Ζακ Ντερριντά έγραφε το περίφημο βιβλίο για το «πανεπιστήμιο άνευ όρων» ( L’ Université sans conditions), δεν θα φανταζόταν-ούτε στα πιο άγρια όνειρά του- ότι κάποιοι στην Ελλάδα θα πρότειναν – κακώς κατά τη γνώμη μου – να κάνουν οι Σχολές τον Ιούνιο… λόγω ιού, πτυχιακές εξετάσεις «με διαδικτυακό τρόπο».
Και θα ήθελα να διατυπώσω καλόπιστα τους παρακάτω προβληματισμούς μου .
1. Για τις Πανελλαδικές εξετάσεις η Ελληνική Πολιτεία -και ορθά- «ακυρώνει» την εκπαιδευτική καραντίνα και οι μαθητές της Γ’ Λυκείου από τις 11 Μάιου θα κάνουν μαθήματα με «φυσική παρουσία».
Ωστόσο, αναρωτιέμαι το εξής πράγμα:
Η χορήγηση ενός πτυχίου λ.χ. από μια Νομική ή από μια Ιατρική Σχολή δεν είναι το ίδιο σοβαρή υπόθεση (όπως και οι Πανελλαδικές), ώστε να απαιτείται και σε αυτή την περίπτωση η διενέργεια των εξετάσεων με φυσική παρουσία και όχι με ένα αδιαφανή και εν πολλοίς αναξιόπιστο διαδικτυακό τρόπο;
Και φυσικά με την τήρηση των μέτρων της «κοινωνικής αποστασιοποίησης» ( social distancing);
2. Τα διαδικτυακά ή online μαθήματα ήταν μια έσχατη λύση ανάγκης, αφού η ανθρωπότητα πέρασε μια από τις πιο φρικτές κρίσεις, αλλά δεν είναι δυνατό να τα εμφανίζουμε ως το νομοτελειακό μέλλον των Πανεπιστημίων..
Γιατί είχαν και έχουν τεράστια προβλήματα , όχι μόνο στην Ελλάδα , αλλά και διεθνώς :
Η σύνδεση με το internet διακόπτεται συχνά, άλλοι φοιτητές μπορούν να τα παρακολουθήσουν άνετα και άλλοι πολύ δύσκολα, ειδικά έξω από αστικά κέντρα κλπ ( IEEE, Due to Coronavirus Outbreak ,Faculty Start Shifting to Online Learning).
Όμως, όλα αυτά τα φαινόμενα εκκολάπτουν ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα: Δηλαδή της ανισότητας πρόσβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία!
Είναι δυνατό λοιπόν κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις να κάνουμε σοβαρές πτυχιακές εξετάσεις;
Πέραν των νομικών προβλημάτων τα οποία ενδέχεται να εμφανιστούν (:παρέμβαση από hackers, υποκλοπή ερωτήσεων ή ασκήσεων κλπ);
Και όταν μάλιστα – λόγω του ιού- ήταν και οι βιβλιοθήκες κλειστές και δεν ήταν δυνατό να γίνουν ούτε καν οι φοιτητικές εργασίες (οι οποίες θα έδιναν μια εικόνα στον καθηγητή για τις ικανότητες των φοιτητών του);
Το συμπέρασμα; Ή θα γίνουν «με φυσική παρουσία» οι πτυχιακές εξετάσεις ( με όρους ασφαλείας και «κοινωνικής αποστασιοποίησης» )!
Ή καλύτερα να δοθεί η δυνατότητα να εξεταστούν δύο αλληλοδιάδοχες φορές οι φοιτητές τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο (πάλι με φυσική παρουσία) , όταν η αξιολόγηση για τη διάδοση του ιού θα είναι ακόμη καλύτερη!
Εάν η ηλεκτρονική διδασκαλία είναι το αναπόφευκτο και μοιραίο μέλλον των Πανεπιστημίων, τότε η χαρισματική αίγλη εμπνευσμένων δασκάλων (όπως ο Μανωλεδάκης ή ο Μάνεσης) θα έχει θλιβερά ενταφιαστεί!
Και η ανιδιοτελής πνευματικότητα για την οποία μιλούσε ο Μαξ Βέμπερ ( « Η επιστήμη ως κλίση») θα έχει χαθεί στα Τάρταρα!
Δυστυχώς!
Καλφέλης Γρηγόρης, Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ.
kalfelis@law.auth.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις