Δήμαρχος Πετρούπολης: «Η Δυτική Αθήνα έχει αδιαμφισβήτητα υποστεί μια συντονισμένη και σοβαρού βαθμού υποβάθμιση»
Ο δήμαρχος Πετρούπολης Στέφανος Βλάχος μιλάει στο in.gr
Ο Δήμαρχος Πετρούπολης και ειδικός καρδιολόγος Στέφανος Γαβριήλ Βλάχος είναι έμπειρος αυτοδιοικητικός. Λόγω και της επιστημονικής του ιδιότητας έλαβε άμεσα μέτρα προστασίας έναντι της πανδημίας προτού υπάρξουν κεντρικές οδηγίες.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε μίλησε ανοικτά για όλα τα θέματα της πόλης που διοικεί, τις προοπτικές της, τις πληγές και τα ανοικτά θέματα. Δεν απάντησε διπλωματικά, δεν θόλωσε την εικόνα. Εκεί που επέμεινε ιδιαίτερα –γιατρός ο ίδιος- είναι στα θέματα Υγείας.
«Η χωματερή (ΧΥΤΑ) της Φυλής απέχει μόλις 2 χιλιόμετρα από την πόλη της Πετρούπολης. Επί σειρά ετών στην χωματερή αυτή συλλέγονται τα απορρίμματα όλης της Αττικής. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την μακροχρόνια έλλειψη περιφερειακού αλλά και κρατικού σχεδιασμού, σωρεύει μεγάλο πλήθος αρνητικών συνεπειών τόσο για τους κατοίκους της Πετρούπολης όσο και για την Δυτική Αθήνα γενικότερα.
Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία από τις επιδημιολογικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν το έτος 2015, τα οποία κρίνονται άκρως επιβαρυντικά για την υγεία των πολιτών. Η Δυτική Αθήνα έχει αδιαμφισβήτητα υποστεί μια συντονισμένη και σοβαρού βαθμού υποβάθμιση η οποία αφενός αποτελεί μια θεσμική παρεκτροπή των αρμοδίων για το θέμα αυτό φορέων και αφετέρου θα απαιτήσει αρκετά χρόνια αφού πρώτα βέβαια ληφθούν οι απαιτούμενες ρηξικέλευθες αποφάσεις, για την αποκατάσταση της ισονομίας και της κανονικότητας» ανέφερε μεταξύ άλλων στην αποκαλυπτική του συνέντευξη.
Κύριε Βλάχο πως αντιμετωπίσατε την πανδημία στο δήμο Πετρούπολης; Ως δήμαρχος αλλά και ειδικός καρδιολόγος ποια μέτρα λάβατε;
Σε μια κρίση όπως αυτή που διανύει ο τόπος μας, όταν έχεις τη δυνατότητα να προσφέρεις, είτε από τον θεσμικό σου ρόλο ως διοίκηση του δήμου, είτε από την ιδιότητα σου ως Υγειονομικός, είναι ευνόητο ότι στηρίζεις με όλες σου τις δυνάμεις το ηθικό θεμέλιο που χαρακτηρίζει μια πολιτισμένη κοινωνία, την ανθρώπινη αλληλεγγύη. Σας παραθέτω τις ενέργειες που μεταξύ άλλων έκανε ο δήμος Πετρούπολης:
· Στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας, προχώρησε από την πρώτη στιγμή σε απολυμάνσεις πεζοδρομίων, πεζοδρόμων, πλατειών, πάρκων και λοιπών κοινόχρηστων χώρων, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα σημεία που συνωστίζονται περισσότερο οι πολίτες. Επίσης απολυμάνθηκαν με βιολογικό καθαρισμό οι κάδοι και τα οχήματα της Διεύθυνσης Καθαριότητας & Περιβάλλοντος καθώς και το λεωφορείο που πραγματοποιεί τα δρομολόγια της Δημοτικής Συγκοινωνίας, μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
· Ενισχύοντας τον θεσμό «Βοήθεια στο Σπίτι» δημιούργησε μια νέα «Δομή Παροχής Υπηρεσιών Κοινωνικής φροντίδας και Αλληλεγγύης», που μεριμνά για τους ηλικιωμένους και τα άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες.
· Δημιούργησε μια νέα Υπηρεσία που μεριμνά για τους πολίτες του Δήμου, την «Γραμμή ενημέρωσης και επικοινωνίας των πολιτών με τους ιατρούς του Δήμου».
· Προχώρησε στην οργάνωση και τη λειτουργία προγράμματος βοήθειας, συμβουλευτικής, ψυχολογικής και κοινωνικής.
· Ο Δήμος μας μεριμνά και συμπαρίσταται υλικά και ηθικά στις ευάλωτες ομάδες.
· Σε καθημερινή βάση, το προσωπικό των παιδικών/βρεφονηπιακών σταθμών του Δήμου, προετοιμάζει στις εγκαταστάσεις των παιδικών σταθμών (που λόγω της πανδημίας δεν λειτουργούν την τρέχουσα περίοδο) δωρεάν γεύματα τα οποία διανέμονται κατ’ οίκον σε απόρους, ΑμεΑ, υπερήλικες, και σε οικογένειες που βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση.
· Για τις Άγιες μέρες του Πάσχα, ο Δήμος Πετρούπολης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής εξασφάλισε και προσέφερε συνολικά 1200 μερίδες πασχαλινών γευμάτων και εδεσμάτων.
· Διοργάνωσε έκτακτη εθελοντική αιμοδοσία, για να ενισχύσει το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
· Κατανοώντας την ανάγκη για δημιουργική απασχόληση των παιδιών προσχολικής ηλικίας, δημιούργησε γι’ αυτά έναν ειδικό χώρο στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου, με γνώμονα την οργάνωση του ελεύθερου χρόνου τους και την προσπάθεια ενίσχυσης των πεδίων της μάθησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Πετρούπολη δε συγκαταλέγεται στη λίστα των Δήμων με τα περισσότερα κρούσματα κορωνοϊού στη χώρα και πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στάση των πολιτών καθώς στην πλειοψηφία τους επέδειξαν ιδιαίτερη υπευθυνότητα και συνεργάστηκαν στο έπακρο, τηρώντας τα έκτακτα μέτρα για την αναχαίτιση της νόσου, κάτι που είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο και ελπιδοφόρο για το μέλλον της πόλης μας.
Ας περάσουμε σε δημοτικά θέματα. Θεωρείτε πως θα μπορούσαν οι Δήμοι να αποτελέσουν πυλώνα ανάπτυξης με την κατάλληλη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την ενθάρρυνση της καινοτομίας με στοχευμένες δράσεις;
Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η ενθάρρυνση της καινοτομίας είναι αδιαμφισβήτητα δύο παράμετροι οι οποίοι κατά τη γνώμη μου θα πρέπει πλέον να αποτελούν βασικούς παρονομαστές στον στρατηγικό σχεδιασμό των αναπτυξιακών πολιτικών των Δήμων, αρκεί βέβαια να συνοδεύονται και από αντιλήψεις που συνάδουν με το πνεύμα της τάσης που επιβάλλει η εποχή μας, χωρίς ιδεοληψίες και στερεότυπα.
Στο παραπάνω πλαίσιο πιστεύω ότι οι Δήμοι μπορούν να αποτελέσουν το βασικό πυλώνα ανάπτυξης καθώς εκτός του ότι είναι οι πρώτοι θεσμοί του κράτους που έρχονται σε άμεση επαφή με τον πολίτη, είναι και αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα από τον κάθε έναν τα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και μπορούν με τα κατάλληλα εργαλεία να σχεδιάσουν την βέλτιστη ανάπτυξή της.
Έχετε επάρκεια ανθρωπίνων πόρων για να αντιμετωπίζετε τα καθημερινά προβλήματα του δήμου Πετρούπολης;
Ο Δήμος Πετρούπολης δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση από τους υπόλοιπους Δήμους της χώρας. Όλοι οι Δήμοι, έχουν πρόβλημα ως προς το ανθρώπινο δυναμικό κατόπιν των μνημονιακών επιταγών στις οποίες εδώ και δέκα χρόνια έχει συνταχθεί η Εθνική Πολιτική. Για το λόγο αυτό όλοι προσπαθούμε να τα βγάλουμε πέρα με τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας ΟΑΕΔ (τα περίφημα οκτάμηνα) τα οποία αποτελούν πλέον το ετήσιο εμβόλιο κατά της απραξίας για τους περισσότερους Δήμους της χώρας.
Οικονομική ανασυγκρότηση στους ΟΤΑ. Χρηστή διαχείριση των πόρων και δημιουργία νέων εσόδων. Τι σημαίνουν για εσάς όλα αυτά;
Σαν πρώτη απάντηση θα σας έλεγα ότι είναι σαν να πω σε έναν ασθενή μου να έρθει στο ιατρείο μου να του κάνω εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς. Η θετική έκβαση είναι ο στόχος αλλά αυτό δε σημαίνει ότι ο στόχος αυτός είναι και επιτευκτέος χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις οι οποίες δεν είναι άλλες από τα κατάλληλα εργαλεία, το απαιτούμενο περιβάλλον, την τεχνογνωσία και τον απαραίτητο εξοπλισμό.
Για τους ΟΤΑ λοιπόν τα κατάλληλα εργαλεία είναι το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο βαίνει συνεχώς μειούμενο, το απαιτούμενο περιβάλλον είναι το θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα πρέπει να αποβάλλει όλες τις επί σειρά ετών αγκυλώσεις γύρω από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η Τεχνογνωσία είναι η πολυπόθητη ενίσχυση των Δήμων με νέους επιστήμονες και ο κατάλληλος εξοπλισμός αφορά στα μέσα τα οποία είναι απαραίτητα προκειμένου ο κάθε Δήμος να μπορέσει να διαχειριστεί σωστά τους πόρους εσόδων του και να δημιουργήσει νέα έσοδα στον προϋπολογισμό του. Επομένως η οικονομική ανασυγκρότηση των ΟΤΑ, είναι άκρως απαραίτητη αλλά θα πρέπει η κεντρική διοίκηση να διαμορφώσει πρώτα τις κατάλληλες συνθήκες για να μπορεί να επιτευχθεί.
Θεωρείτε πως η γραφειοκρατία και η πολυνομία αποτελούν για εσάς τους δημάρχους ανασταλτικοί παράγοντες; Έχει παρατηρηθεί καθυστέρηση στην ωρίμανση των μελετών για να μην αναφέρουμε και στις διαγωνιστικές διαδικασίες.
Τόσο στις προηγούμενες δύο θητείες μου ως Δήμαρχος Πετρούπολης, όσο και στους πρώτους μήνες που διανύω στην τωρινή μου θητεία, ο μεγάλος καθημερινός και άνισος αγώνας είναι σε αυτό το σκέλος. Κατά την άποψή μου δεν γίνεται στην ψηφιακή εποχή που ζούμε να εξακολουθεί να παρατηρείται το φαινόμενο του πολυδαίδαλου κανονιστικού πλαισίου που ορίζει τις διοικητικές διαδικασίες. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι πρόσφατα πληροφορήθηκα πως Δήμος της Αττικής κατάφερε να αποκτήσει μελέτη μέσα από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό τον οποίο είχε ξεκινήσει πριν δέκα χρόνια. Καταλήγοντας πιστεύω ότι θα πρέπει να απλουστευθούν σημαντικά οι διοικητικές διαδικασίες χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν σε όλα τα στάδια δικλείδες ασφαλείας αφού άλλωστε μιλάμε για χρήματα του δημοσίου.
Στην περίοδο της κρίσης, η τοπική αυτοδιοίκηση, κράτησε όρθιες της κοινωνίες. Ο κοινωνικός ρόλος των ΟΤΑ είναι για εσάς μείζονος σημασίας και πως σκοπεύετε να τον ενισχύσετε περαιτέρω; Ενημερώστε μας και τι έχετε πράξει έως σήμερα.
Όπως προανέφερα οι Δήμοι είναι οι πρώτοι θεσμοί του κράτους που έρχονται σε άμεση επαφή με τον πολίτη. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν δεν θα μπορούσαμε να μην δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στον κοινωνικό ρόλο που θα πρέπει να αναλάβουμε. Μας απασχολεί σημαντικά αυτός ο τομέας διότι όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, αποτελεί μια ευαίσθητη πτυχή της κοινωνίας και θα πρέπει να την πλαισιώσουμε με τη δέουσα υπευθυνότητα.
Ο Δήμος μας έχει επενδύσει αρκετά στην κοινωνική του πολιτική και συνεχίζουμε. Εκτός από το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι, το Κοινωνικό Παντοπωλείο και το Κοινωνικό Φαρμακείο, λειτουργούμε δομή Κέντρων Κοινότητας μέσα από την οποία παρέχεται μια πληθώρα κοινωνικών υπηρεσιών προς τους δημότες μας και ταυτόχρονα μελετάμε την δημιουργία ΚΕΠ Υγείας και την υλοποίηση τριών νέων συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ έργων τα οποία θα απευθύνονται στις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού και θα αφορούν στην προώθηση των ίσων ευκαιριών, την καταπολέμηση κάθε είδους διακρίσεων και στην αγωγή της ψυχικής υγείας των ανθρώπων που το έχουν ανάγκη.
Προφανώς έχετε στο πρόγραμμα σας σειρά έργων και δράσεων ώστε η πόλη σας να εκσυγχρονιστεί να γίνει πιο «smart» όπως ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των δημοτών που αυξάνονται διαρκώς. Ποιες είναι οι ενέργειες αυτές και με ποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;
Η ψηφιακή εποχή που διανύουμε και οι προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούνται έτσι ώστε η πόλη να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών, μας δείχνουν την κατεύθυνση που θα πρέπει να ακολουθήσουμε. Εμείς έχουμε ως βασικό στόχο να βελτιώνουμε συνεχώς τις συνθήκες για τους κατοίκους, τους επιχειρηματίες και τους επισκέπτες έτσι ώστε μέσα από την επίτευξη του στόχου αυτού να καταφέρουμε να διαμορφώσουμε τις βέλτιστες συνθήκες για την ανάπτυξη της Πετρούπολης και της ζωής των κατοίκων της.
Το πρώτο μεγάλο έργο το οποίο είναι ήδη σχεδόν έτοιμο να ξεκινήσει να υλοποιείται είναι η εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από την εγκατάσταση έξυπνου φωτισμού LED σε όλη την πόλη. Το έργο αυτό εκτός από το οικονομικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, θα βελτιώσει σε αρκετά μεγάλο βαθμό την εικόνα και τη λειτουργία της πόλης και θα αποτελέσει μια παρακαταθήκη για τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα σχεδιάζουμε μια σειρά πιο μικρών παρεμβάσεων σε διάφορα κομβικά σημεία της Πετρούπολης οι οποίες θα αφορούν στην έγκαιρη πληροφόρηση των πολιτών για θέματα καθημερινότητας. Τέλος έχουμε ήδη ενταχθεί στο πρόγραμμα WIFI4EU μέσα από το οποίο θα εγκαταστήσουμε σημεία Wi-Fi σε δημόσιους χώρους.
Κύριε Βλάχο θα μεριμνήσετε περαιτέρω για τους ηλικιωμένους και τους ανθρώπους με αναπηρία με έργα και ήπιες παρεμβάσεις για να διευκολύνετε την καθημερινότητα τους;
Ως Δημοτική Αρχή δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στον κοινωνικό ρόλο που θα πρέπει να αναλάβει ο Δήμος Πετρούπολης. Εκτός λοιπόν από τα έργα κοινωνικού χαρακτήρα που προανέφερα, βρισκόμαστε ήδη στη φάση της ωρίμανσης σημειακών παρεμβάσεων στην πόλη οι οποίες θα αφορούν στην βελτίωση της προσβασιμότητας των ανθρώπων με δυσκολίες και οι οποίες πιστεύω ότι θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται έως το τέλος του έτους.
Επίσης προχωράμε δράσεις οι οποίες θα έχουν ως στόχο να διευκολύνουν τις συγκεκριμένες ομάδες πληθυσμού σε ότι αφορά την επαφή τους με τις δημοτικές υπηρεσίες και τους λοιπούς δημόσιους οργανισμούς. Ήδη μέσα από τα Κέντρα Κοινότητας εξυπηρετούνται οι εν λόγω ομάδες για πάρα πολλά θέματα που αφορούν τις συναλλαγές τους τόσο με το Δήμο όσο και με το κράτος. Τέλος στην πόλη μας λειτουργούν 4 ΚΑΠΗ τα οποία εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό ηλικιωμένων και έχουν ευρεία αποδοχή καθώς αποτελούν χώρο έκφρασης, ζωντάνιας, ανάπτυξης της δημιουργικότητας, παροχής κοινωνικής φροντίδας και κάλυψης πολιτιστικών αναζητήσεων.
Ποια είναι τα έργα υποδομής που έχετε προγραμματίσει να κάνετε και που θα ολοκληρώσετε έως το τέλος της τετραετίας;
Όπως αντιλαμβάνεστε η ερώτηση αυτή έχει δύο σκέλη τα οποία έχουν διαφορετικές απαντήσεις. Σε ότι αφορά στον προγραμματισμό των έργων υποδομής στην Πετρούπολη, όταν πήρα την απόφαση να θέσω ξανά υποψηφιότητα για Δήμαρχος και γνωρίζοντας από τις προηγούμενες δύο θητείες μου τόσο τα προβλήματα υποδομών στην πόλη τα οποία στο μεγαλύτερο βαθμό τους δεν επιλύθηκαν με τις επόμενες διοικήσεις του Δήμου, όσο και τις δυσκολίες που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σε ότι αφορά στους επικείμενους παράγοντες όπως το θεσμικό πλαίσιο, τα μέσα που διαθέτει ο Δήμος, το οικονομικό κλπ, δούλεψα με την ομάδα μου ένα πρόγραμμα το οποίο εκτός από έργα υποδομής τα οποία αφορούν σε μικρής κλίμακας παρεμβάσεις σε διάφορα σημεία της πόλης για την βελτίωση των συνθηκών καθημερινότητας, περιέχει και κάποια μεγαλεπήβολα για πολλούς έργα τα οποία αποτελούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια διακαή πόθο τόσο των διοικούντων όσο και των πολιτών.
Η απόκτηση ιδιόκτητου Δημαρχείου αφενός θα ενισχύσει σημαντικά την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία των υπηρεσιών του Δήμου Πετρούπολης, αφού πλέον θα βρίσκονται συγκεντρωμένες σε ένα κτίριο και αφετέρου θα δώσει πολύ μεγάλη οικονομική ανάσα στο Δήμο μας, καθώς τα ποσά που ξοδεύουμε κάθε χρόνο για τα μισθώματα των κτιρίων που στεγάζουν το Δημαρχείο και τις αποκεντρωμένες υπηρεσίες του, λειτουργούν ως τροχοπέδη τόσο στην ανταπόκριση του Δήμου στις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης των λοιπών υποδομών και εγκαταστάσεων που διαθέτει, όσο και στον σχεδιασμό και την εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτικών, που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων του, θα ενισχύσουν το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την Πετρούπολη, θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία και εν τέλει θα επιτρέψουν στο δήμο Πετρούπολης να προχωρήσει μπροστά και να είναι συνοδοιπόρος των όμορών του, και όχι στάσιμος όπως είναι τα τελευταία οκτώ χρόνια.
Ένα δεύτερο έργο είναι η αναβάθμιση του Θεάτρου Πέτρας μέσα από εργασίες ανάπλασης του περιβάλλοντα χώρου ο οποίος έχει αφεθεί στη μοίρα του εδώ και χρόνια. Το Θέατρο Πέτρας όπως θα γνωρίζουν οι περισσότεροι, αποτελεί αδιαμφισβήτητα έναν φυσικό και πολιτιστικό χώρο, ο οποίος για δεκαετίες έχει φιλοξενήσει αριστουργηματικά έργα πολιτισμού τα οποία αποτελούν πλέον την παρακαταθήκη την οποία ο Δήμος Πετρούπολης προτίθεται να διατηρήσει, να αναδείξει, και να αξιοποιήσει, υπηρετώντας το όραμα για την Πετρούπολη το οποίο θα πρέπει να διέπεται από τα στοιχεία εκείνα που αντικατοπτρίζουν τα κίνητρα και την ελκυστικότητα της περιοχής και που μπορούν να την καταστήσουν μοναδικό προορισμό παγκόσμιας εμβέλειας. Υπάρχουν και άλλα έργα υποδομών τα οποία εμπεριέχονται στο σχεδιασμό μας και τα οποία έχουμε ήδη ξεκινήσει να ωριμάζουμε όπως η ενίσχυση και ο εκσυγχρονισμός των δομών που αφορούν στα παιδιά (νηπιαγωγεία, παιδικοί σταθμοί, παιδικές χαρές, σχολεία), μιας και ο Δήμος Πετρούπολης έχει ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό παιδιών και νέων σε σύγκριση με τους υπόλοιπους Δήμους της χώρας.
Ωστόσο περνώντας στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης για το ποια από αυτά τα έργα θα ολοκληρώσουμε ως το τέλος της τετραετίας, αυτό έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες οι οποίοι στην πλειοψηφία τους δεν εξαρτώνται από εμάς. Οι παράγοντες λοιπόν αυτοί έχουν να κάνουν με ζητήματα στα οποία έχω ήδη αναφερθεί σε προηγούμενες ερωτήσεις, όπως οι ανθρώπινοι πόροι, η γραφειοκρατία και το πολυδαίδαλο κανονιστικό πλαίσιο, η χρηματοδότηση κλπ. Το μόνο σίγουρο είναι ότι εμείς ως διοίκηση, θα καταβάλουμε όλες μας τις δυνάμεις για να ανταποκριθούμε επαρκώς στο μερίδιο που μας αναλογεί και θα συνεχίζουμε να πιέζουμε προς κάθε κατεύθυνση για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε όποιο εμπόδιο βρίσκεται στο δρόμο μας και δεν εξαρτάται η επίλυσή του από εμάς.
Ανακύκλωση και τοπική αυτοδιοίκηση. Εσείς ανακυκλώνετε σε ικανοποιητικό βαθμό;
Η άποψή μου είναι ότι η αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης θα πρέπει να αποτελεί βασική εθνική προτεραιότητα η οποία θα στοχεύει πέραν των άλλων και στην αλλαγή της νοοτροπίας των πολιτών σχετικά με το θέμα αυτό και θα αποσκοπεί στην βέλτιστη συνδρομή της χώρας μας στην παγκόσμια προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και στην ελαχιστοποίηση των συνεπειών της. Αρωγοί της ως άνω πρωτοβουλίας θα πρέπει ασφαλώς να είναι οι Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού της χώρας, οι οποίοι αποτελούν την πρώτη γραμμή διαδραστικής πληροφόρησης των πολιτών για τα οφέλη της ανακύκλωσης αλλά και διαχείρισης του ζητήματος της ανακύκλωσης στην πηγή. Ο Δήμος Πετρούπολης βρίσκεται στο μέσο όρο σε ότι αφορά στα επίπεδα ανακύκλωσης. Ωστόσο έχουμε ήδη προβεί σε ενέργειες προκειμένου να λάβουμε χρηματοδότηση και εξοπλισμό έτσι ώστε να προηγηθούμε κάνοντας ένα περαιτέρω βήμα στην ανακύκλωση, κάτι που έχουμε απολύτως ανάγκη, καθώς το πρόβλημα της Χωματερής της Φυλής είναι ήδη δίπλα μας και δεύτερον να δείξουμε το δρόμο αυτό και στους άλλους Δήμους, έτσι ώστε να συμπορευτούμε όλοι μαζί στην κατεύθυνση της Εθνικής, Ευρωπαϊκής αλλά και Παγκόσμιας προτεραιότητας, για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Τάση της εποχής είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, η μείωση των εκπομπών αερίου, η ανακύκλωση. Θα ενθαρρύνετε και πως αυτή την τάση ώστε να πετύχετε την εναρμόνηση του δήμου Πετρούπολης με τις σύγχρονες αυτές παγκόσμιες απαιτήσεις;
Ο Δήμος Πετρούπολης βρίσκεται ήδη στη διαδικασία εκπόνησης ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο είναι ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο βασίζεται σε υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη αρχές όπως είναι η συμμετοχή των πολιτών στις διαδικασίες αποφάσεων, η ολιστική προσέγγιση στην άσκηση πολιτικής καθώς και η συνεχής αξιολόγηση των παρεμβάσεων. Εμείς ως διοίκηση, σαφώς και ενθαρρύνουμε την τάση αυτή, διότι όπως προκύπτει και από αυτά που σας έχω προαναφέρει, η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής αποτελεί σημείο αναφοράς για τον επιχειρησιακό μας σχεδιασμό.
Ποια είναι η άποψη σας για το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων που μάλιστα είναι συγκεντρωμένα και κοντά σας στη Φυλή;
Η χωματερή (ΧΥΤΑ) της Φυλής απέχει μόλις 2 χιλιόμετρα από την πόλη της Πετρούπολης. Επί σειρά ετών στην χωματερή αυτή συλλέγονται τα απορρίμματα όλης της Αττικής. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την μακροχρόνια έλλειψη περιφερειακού αλλά και κρατικού σχεδιασμού, σωρεύει μεγάλο πλήθος αρνητικών συνεπειών τόσο για τους κατοίκους της Πετρούπολης όσο και για την Δυτική Αθήνα γενικότερα. Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία από τις επιδημιολογικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν το έτος 2015, τα οποία κρίνονται άκρως επιβαρυντικά για την υγεία των πολιτών. Η Δυτική Αθήνα έχει αδιαμφισβήτητα υποστεί μια συντονισμένη και σοβαρού βαθμού υποβάθμιση η οποία αφενός αποτελεί μια θεσμική παρεκτροπή των αρμοδίων για το θέμα αυτό φορέων και αφετέρου θα απαιτήσει αρκετά χρόνια αφού πρώτα βέβαια ληφθούν οι απαιτούμενες ρηξικέλευθες αποφάσεις, για την αποκατάσταση της ισονομίας και της κανονικότητας.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στην από 27 Μαρτίου 2014, Έκθεση της Επιτροπής Αναφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναφέρονται μεταξύ άλλων: «Αναφορικά µε τον ΧΥΤΑ στη Φυλή, είναι ήδη γνωστό ότι στην περιοχή υπάρχουν προβλήματα που άπτονται της δημόσιας υγείας. Η εκσυγχρονισμένη εγκατάσταση σχεδιάστηκε κατά τρόπο που πληροί όντως τις αναγκαίες προϋποθέσεις λειτουργίας της. Εντούτοις, πρόκειται για µια από τις παλαιότερες τοποθεσίες που δέχεται τόνους αποβλήτων όλων των ειδών από τα τέλη της δεκαετίας του 1950. Σε συνέχεια της επέκτασης των αστικών ορίων τις τελευταίες δεκαετίες, η επιλογή της τοποθεσίας πρέπει να υποβληθεί σε επαναξιολόγηση και ειδικές μελέτες θα πρέπει να πραγματοποιηθούν µε σκοπό να καθοριστεί η προέλευση της μόλυνσης και ο υψηλός βαθμός εμφάνισης ασθενειών στον τοπικό πληθυσμό».
«Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος στη Φυλή θα αποτελέσει ένα μνημείο περιβαλλοντικού χάους, ασθενειών και ανθρώπινης δυστυχίας, τουλάχιστον για τις επόμενες 3 γενεές που θα ζουν στην περιοχή, εκτός εάν συμβεί κάτι ριζοσπαστικό για την αποκατάσταση της περιοχής».
Το προφανές για τον απλό λαό αλλά άγνωστο για τους έως τώρα ιθύνοντες, το οποίο σαφώς και δεν αποτελεί πανάκεια για την λύση του ως άνω ζητήματος, είναι ότι θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχει αποτυπωθεί και να παρακολουθείται από τους κατάλληλους επιστήμονες σε περιφερειακό επίπεδο, το μέγεθος των επιπτώσεων λειτουργίας της χωματερής στους όμορους Δήμους και τα αποτελέσματα αυτής της ενέργειας να αποτελούν καθοριστικό στοιχείο για την χάραξη της Περιφερειακής Στρατηγικής σε ότι αφορά στην διαχείριση των απορριμμάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Δήμος Πετρούπολης έχει ήδη ζητήσει επισήμως από το Υπουργείο Εσωτερικών και την Περιφέρεια Αττικής χρηματοδότηση για την εκπόνηση Επιδημιολογικών Μελετών και για την σημαντική ενίσχυση του Πρασίνου στο Ποικίλο Όρος προκειμένου αυτό να λειτουργήσει όσο είναι δυνατόν ως ένα φυσικό φίλτρο των επικίνδυνων για την υγεία, σωματιδίων που μεταφέρονται με τον αέρα από την χωματερή.
Επιπροσθέτως, απορίας άξιο είναι το γεγονός ότι μόνο και μόνο στο πλαίσιο μιας δίκαιης κατανομής του προβλήματος δεν έχει υπάρξει έως τώρα κανένας επίσημος σχεδιασμός για την ισόνομη διασπορά των απορριμμάτων σε πολλαπλά σημεία πέριξ του νομού Αττικής έτσι ώστε αφενός να μειωθεί η ένταση των συνεπειών κάθε σημείου (και να μην φορτώνονται οι κάτοικοι της Δυτικής Αθήνας τα σκουπίδια όλων των υπολοίπων), και αφετέρου να αντιληφθούν όλοι οι κάτοικοι του νομού τη σημασία της ανακύκλωσης και της διαλογής στην πηγή, κάτι που άλλωστε αποτελεί πλέον και προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Βασική προτεραιότητα του Δήμου Πετρούπολης εκτός από το να είναι πρωτοπόρος στο κομμάτι της ανακύκλωσης, αποτελεί και η λήψη όλων των αναγκαίων και σε κάθε βαθμό μέτρων για την απομάκρυνση της χωματερής της Φυλής, η οποία έχει επιφέρει ήδη σοβαρές συνέπειες στην υγεία των κατοίκων του.
Οι Δομές υγείας του δήμου σας καλύπτουν τις ανάγκες; Ρωτάμε διότι οι αυξημένοι δείκτες γήρανσης του πληθυσμού αλλά και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης διαμόρφωσαν νέα δεδομένα.
Είναι γεγονός ότι και λόγω της ειδικότητας μου ως γιατρός, γνωρίζω πολύ καλά το θέμα. Η παρατεταμένη οικονομική ύφεση της χώρας, έχει οδηγήσει πολύ κόσμο στο να μην έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας. Στην Πετρούπολη λειτουργούν δύο Τ.Ο.Μ.Υ. (Τοπική Ομάδα Υγείας), οι οποίες όμως σαφώς και δεν καλύπτουν τις ανάγκες των κατοίκων της πόλης μας. Άμεσες προτεραιότητες της διοίκησης του Δήμου Πετρούπολης είναι η λειτουργία ΚΕΠ Υγείας για τα οποία έχουμε ήδη κάνει τις απαραίτητες ενέργειες, η ένταξη στο δίκτυο Υγιών Πόλεων καθώς και η πρόσληψη γιατρού για την εξυπηρέτηση των τεσσάρων ΚΑΠΗ που διαθέτουμε.
Παρατηρούνται φαινόμενα ανομίας και βίαιων συμπεριφορών στον δήμο σας; Θεωρείτε πως καλύπτονται οι ανάγκες των δημοτών σας για ασφάλεια;
Φαινόμενα ανομίας και βίαιων συμπεριφορών πιστεύω ότι παρατηρούνται σε όλη τη χώρα. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι αρκετοί Δήμαρχοι απευθύνονται στο αρμόδιο Υπουργείο για την ενίσχυση των τοπικών αστυνομικών τμημάτων προκειμένου να διαφυλάξουν όσο περνά από το χέρι τους την ασφάλεια των κατοίκων των περιοχών τους. Το ίδιο έχουμε κάνει κι εμείς και μάλιστα έχουμε ήδη κάνει ένα βήμα παραπάνω ανοίγοντας έναν σημαντικό δίαυλο επικοινωνίας και συνεργασίας με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη καθώς και με το Τοπικό Αστυνομικό Τμήμα Πετρούπολης. Η αποτελεσματικότητα σε αυτό τον τομέα πιστεύω ότι δεν είναι υπόθεση ενός, αλλά μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την συνεχή συνεργασία των αρμόδιων φορέων.
Αποτελεί για εσάς προτεραιότητα να ενεργοποιήσετε την κοινωνία να συμμετέχει πιο ενεργά στα δημόσια θέματα και κυρίως στη διακυβέρνηση του τόπου κατοικίας τους; Ρωτάμε διότι είναι και μια κεντρική ευρωπαϊκή τάση.
Οι κάτοικοι, οι επιχειρηματίες και οι άνθρωποι που εργάζονται στις επιχειρήσεις της Πετρούπολης, γνωρίζουν την πόλη τους καλά, έχουν πλήρη γνώση της πραγματικότητας με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα, τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία, τις καλές και τις κακές στιγμές. Η καθημερινή διάδραση των ανθρώπων αυτών με την πόλη καθώς και το γεγονός ότι καθημερινά καλούνται να βρίσκουν λύσεις στις προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι, τους οδηγούν με νομοτέλεια πιο κοντά στο Δήμο.
Η σχέση της κοινωνίας με την πόλη, είναι μια σχέση υψηλής προτεραιότητας για τον Δήμο ακριβώς γιατί συνθέτει την αυθεντικότητα της Πετρούπολης. Οι κάτοικοι, οι επιχειρηματίες και οι άνθρωποι που εργάζονται στην πόλη, πρέπει να έχουν τον Δήμο ως τον άμεσο σύμμαχό τους στη διαδρομή για την ανάπτυξη της Πετρούπολης. Αυτό θεωρώ ότι πέρα από Ευρωπαϊκή Τάση, θα πρέπει να υφίσταται ως νοοτροπία σε κάθε διοίκηση Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς αποτελεί το εφαλτήριο για το βέλτιστο κοινωνικό, οικονομικό και εν γένει αναπτυξιακό αποτύπωμα στην κοινωνία. Εγώ ως Δήμαρχος μπορώ να πω ότι τη νοοτροπία αυτή τη φέρω από την πρώτη θητεία μου και γι’ αυτό άλλωστε βγαίνω ο ίδιος και συζητάω καθημερινά με τον κόσμο έτσι ώστε να μπορώ να διακρίνω και να αποτυπώνω τα σημεία όπου υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να μεριμνήσουμε ως διοίκηση καθώς και ιδέες και προτάσεις για την βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη.
Στις αρμοδιότητες του καθενός από τους 2357 δήμους της Αυστρίας περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων: οι κοινωνικές υπηρεσίες, η δημόσια τάξη, ο αστικός σχεδιασμός με ταυτόχρονη αξιοποίηση της γης, η ύδρευση και το δίκτυο αποχέτευσης, το οδικό δίκτυο, τα οικιακά απορρίμματα, οι αστικές μεταφορές, ο πολιτισμός, η υγεία και η ασφάλεια.
Στη Γερμανία των 11481 δήμων και πόλεων συναντάμε μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων την δημοτική φορολογία, την φροντίδα των παιδιών, την δημιουργία και συντήρηση σχολείων. Στην Ισπανία, μεταξύ άλλων, οι δήμοι είναι αρμόδιοι για την διαχείριση αποβλήτων και απορριμμάτων και θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και άλλων χωρών (πηγή CEMR). Αυτό σημαίνει αποκέντρωση αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση κατά την άποψη μας. Το σχόλιο σας.
Ας ξεκινήσω με το ότι κατά την άποψη μου δεν είναι σωστό να φορτωθούν οι Δήμοι με μια σειρά αρμοδιότητες για τις οποίες δεν θα έχουν ούτε τους απαραίτητους πόρους (ανθρώπινους και οικονομικούς) να τις εκτελέσουν, αλλά ούτε και την απαραίτητη τεχνογνωσία για τη διοίκησή και διαχείρισή τους.
Η τεχνογνωσία στη δημόσια διοίκηση, όπως άλλωστε είναι γνωστό οικοδομείται από την σωρευμένη εμπειρία στον τομέα αυτό. Άνθρωποι που εκλέγονται για πρώτη φορά, χωρίς προηγούμενη ενασχόληση με την αυτοδιοίκηση, είναι σίγουρο ότι θα δυσκολευτούν να διαχειριστούν πολλά και σημαντικά ζητήματα χωρίς την γενική κατεύθυνση από την Κεντρική Διοίκηση αλλά και τα απαραίτητα εργαλεία. Σίγουρα οι Δήμοι θα πρέπει να έχουν ορισμένες παραπάνω αρμοδιότητες έτσι ώστε να μπορούν να δρουν περισσότερο αποτελεσματικά σε κάθε τομέα στα διοικητικά τους όρια.
Αυτό όμως χωρίς την παράλληλη οικονομική και στελεχιακή ενίσχυση αλλά και την γενική κατεύθυνση από την Κεντρική Διοίκηση, μόνο προβλήματα μπορεί να αποφέρει. Για το λόγο αυτό πιστεύω ότι η βέλτιστη λύση είναι κάπου στη μέση. Δηλαδή η Κεντρική Διοίκηση θα πρέπει να παρέχει το γενικό πλαίσιο και τις κατευθυντήριες γραμμές σύμφωνα με την Εθνική Πολιτική σε κάθε τομέα, πάντα σε εναρμόνιση με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τα απαραίτητα εργαλεία στην Τοπική Αυτοδιοίκηση η οποία με μία μικρή ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της, θα μπορέσει να καταστεί περισσότερο αποτελεσματική στην εφαρμογή των παραπάνω πολιτικών στις τοπικές κοινωνίες από το κράτος.
- Μεξικό: 17 άνθρωποι δολοφονήθηκαν στην πολιτεία όπου σαρώνει το κύμα της βίας
- Κολομβία: Ο ELN κηρύσσει «μονομερή κατάπαυση του πυρός» για την περίοδο των γιορτών
- Δυτική Οχθη: Πυρά παλαιστινιακής οργάνωσης σκοτώνουν μέλος της Παλαιστινιακής Αρχής
- Τραμπ: Θα σταματήσω το «παραλήρημα των τρανσέξουαλ» από την πρώτη μέρα στον Λευκό Οίκο
- Ρωσία: Ο Πούτιν δηλώνει «πρόθυμος να συνεχίσει τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Δύση»
- Μαγδεμβούργο: Φουντώνει η οργή κατά των γερμανικών αρχών για το μακελειό