Ανοιχτά σχολεία : Η μάχη της κάμερας στη Βουλή και η επιφυλακτική επιστροφή στα θρανία
Διχάζει το ζήτημα με τις κάμερες στα σχολεία, τη στιγμή που οι αντιδράσεις στην απόφαση της Νίκης Κεραμέως είναι έντονες και η προσέλευση των μαθητών είναι αρκετά μειωμένη.
Το πρώτο σημαντικό εμπόδιο στη θητεία της έρχεται να αντιμετωπίσει η Νίκη Κεραμέως μετά τις έντονες αντιδράσεις στο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο και ειδικά στην τροπολογία για τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων, η οποία έχει προκαλέσει σφοδρές επικρίσεις από την αντιπολίτευση, εκπαιδευτικούς, γονείς και άλλους φορείς.
Παρότι η πίεση προς το πρόσωπό της είναι μεγάλη και η ίδια αναγκάστηκε να προχωρήσει σε αρκετές διευκρινίσεις για τη χρήση μέσων βιντεοσκόπησης στις σχολικές αίθουσες, η υπουργός Παιδείας έχει δώσει έντονο επικοινωνιακό χαρακτήρα στην επιβολή του αμφισβητούμενου αυτού μέτρου.
Η κ. Κεραμέως -έχοντας ως ασπίδα την τοποθέτηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ότι η βιντεοσκόπηση είναι «καταρχήν νόμιμη»- έδωσε το μήνυμα από τη Βουλή ότι δεν πρόκειται να κάνει πίσω. Ωστόσο, το μαζικό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της Τετάρτης απέδειξε ότι ο αντίλογος είναι υπολογίσιμος.
Επιπλέον, η απόφαση της Αρχής ήταν – αν μη τι άλλο – αόριστη, καθώς αναφέρει μεν ότι «όχι» δεν προβλέπεται βιντεοσκόπηση του μαθήματος μέσα από την τάξη, αλλά «επιτρέπεται μόνο η ζωντανή μετάδοση ήχου και εικόνας σε πραγματικό χρόνο».
Τέλος, τίθεται και το ερώτημα κατά πόσο θα είναι χρήσιμο να εφαρμοστεί αυτό το μέτρο, τη στιγμή που η προσέλευση των μαθητών της Γ’ Λυκείου αυτό το διάστημα είναι αρκετά μειωμένη, ενώ πολλοί γονείς δεν θέλουν να στειλούν τα παιδιά τους στο σχολείο και η σχολική χρονιά τελειώνει στα μέσα του Ιουνίου.
Δεν κάνει βήμα πίσω η Νίκη Κεραμέως
Η χτεσινοβραδινή απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ερμηνεύθηκε από πολλούς ως δεσμευτική για τα σχέδια της υπουργού Παιδείας.
Η Αρχή έκρινε λοιπόν νόμιμο τον σκοπό της εξ αποστάσεως ταυτόχρονης διδασκαλίας, αλλά όχι την καταγραφή και την αποθήκευση των μαθημάτων. Μάλιστα, η Νίκη Κεραμέως προχώρησε σε αρκετές διευκρινίσεις για την καταγραφή των μαθημάτων, η οποία δεν θα γίνεται από κάμερες κλειστού κυκλώματος αλλά από υπολογιστές, προτζέκτορες και κινητά τηλέφωνα.
Ταυτόχρονα, προχώρησε και σε επίθεση στους επικριτές της, κάνοντας λόγο για «εκστρατεία παραπληροφόρησης» και «δίκη προθέσεων».
Ο ΣΥΡΙΖΑ αρχικά πανηγύρισε την εξέλιξη αυτή, καθώς ο Νίκος Φίλης και η Μερόπη Τζούφη ανέφεραν σε ανακοίνωση: «Με τη θετική εξέλιξη με την οποία ακυρώνεται η μετατροπή του μαθήματος σε ριάλιτι, ανοίγει ο δρόμος για κάτι καίριο και ουσιαστικό: την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας και περιλαμβάνει μια σειρά από αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις που γυρίζουν το ρολόι της Παιδείας, πίσω στο 2014.»
Ωστόσο, η υπουργός Παιδείας δεν είχε πει την τελευταία κουβέντα. Το θέμα το επανέφερε με ερώτησή της κατά τη συζήτηση στη Βουλή η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου. Η κ. Κεφαλίδου μίλησε για αιφνιδιαστική νομοθέτηση χωρίς συνεννόηση, καθώς και για θέματα νομιμότητας της παραπάνω ρύθμισης.
Απαντώντας, η Νίκης Κεραμέως δήλωσε δικαιωμένη από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και απέδωσε σε μικροπολιτικά και συνδικαλιστικά συμφέροντα τις επικρίσεις για το μέτρο. Μίλησε ακόμη για «Κασσάνδρες» όσον αφορά στις αμφισβητήσεις για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του lockdown.
«Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα μας δικαίωσε. Είπε ότι είναι νόμιμος ο σκοπός. Άρα η διαδικασία είναι νόμιμη. Είπε ότι υπήρξε διαβούλευση και ότι ενσωματώθηκαν οι παρατηρήσεις της. Ούτε βήμα πίσω. Κάνουμε αυτό που θεωρούμε καθήκον μας και συνεχίζουμε όπως ακριβώς ξεκινήσαμε για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος» δήλωσε μεταξύ άλλων η υπουργός.
Κόντρα Τσίπρα – Πέτσα
Η τοποθέτηση της κ. Κεραμέως προκάλεσε την αντίδραση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος ζήτησε την παρέμβαση του πρωθυπουργού για το ζήτημα.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει τη ρύθμιση αντισυνταγματική και ζητάει από τον πρωθυπουργό να μην επιτρέψει τη μετατροπή των σχολικών αιθουσών σε τηλεριάλιτι, όπως αναφέρει.
Ωστόσο, η κυβέρνηση μένει ανυποχώρητη στο θέμα, καθώς ο Στέλιος Πέτσας κατηγόρησε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ ότι θέλει τα σχολεία κλειστά και παραπληροφορεί σχετικά με την τοποθέτηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος χαρακτήρισε «προοδευτική σκουριά» το αίτημα του Αλέξη Τσίπρα για κατάργηση της ρύθμισης ως αντισυνταγματικής.
Δεν υπήρξε εκτίμηση αντικτύπου σε συνεργασία με καθηγητές και γονείς
Ζήτημα προκύπτει και με το πότε κατατέθηκε η έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα καθώς, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ και την αξιωματική αντιπολίτευση, ότι μέχρι και το απόγευμα της Τρίτης δεν υπήρχε πουθενά η έγγραφη έγκριση της Αρχής, την οποία η κ. Κεραμέως βεβαίωνε ότι είχε πάρει πριν καταθέσει τη σχετική τροπολογία.
Μετά από επίσκεψή της στα γραφεία της ΑΠΔΠΧΜ, η ΟΛΜΕ αναφέρει ότι: « Σε καμία περίπτωση, όπως μας τόνισαν επανειλημμένως, δεν έδωσαν εκ των προτέρων και εν λευκώ συγκατάθεση».
Μάλιστα, προκύπτει ότι τονίστηκε στο υπουργείο (από την Αρχή) η ανάγκη διαβούλευσης με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών και των γονέων των μαθητών πριν από την ολοκλήρωση της εκτίμησης αντικτύπου, κάτι το οποίο δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής και παρότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η εκτίμηση αντικτύπου φέρεται περαιωμένη.
Μετά και από τις κινητοποιήσεις της Τετάρτης, η ΟΛΜΕ διατρανώνει ότι «Αν ο κηδεμόνας δε συναινεί, το παιδί του δε μπορεί να εκτίθεται» σε ζωντανή μετάδοση του μαθήματος.
Το θέμα της προσέλευσης στα μαθήματα
Πέρα από το κατά πόσο είναι εφικτό, σημαντικό είναι και το ερώτημα κατά πόσο είναι χρήσιμο να γίνεται ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων αφού η προσέλευση των μαθητών αυτήν την εβδομάδα είναι αρκετά μειωμένη.
Γενικά, είναι συνηθισμένο φαινόμενο οι μαθητές της Γ’ Λύκειου να φυλάνε τις απουσίες τους και να μένουν στο σπίτι τους να διαβάσουν ένα μήνα πριν τις Πανελλαδικές.
Η Νίκη Κεραμέως ανέφερε στη Βουλή ότι το ποσοστό των μαθητών που πήγαν στο σχολείο έφτασε περίπου στο 60% και ότι οι πρώτες ημέρες αφιερώθηκαν στην επεξήγηση των οδηγιών στους μαθητές.
Πράγματι, η προσέλευση της πρώτης μέρας άγγιξε το 50% – 60%, αλλά οι περισσότεροι μαθητές προσήλθαν για να βάλουν την υπογραφή στο μηχανογραφικό τους. Τις επόμενες ώρες οι περισσότεροι αποχώρησαν και απέμεινε ένα ποσοστό κάπου 20-30%, με μεγαλύτερη παρουσία στα ΕΠΑΛ από όσο στα ΓΕΛ.
Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, η προσέλευση των μαθητών δεν ξεπέρασε το 30% και το ίδιο παρατηρήθηκε και την Τρίτη. Οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι από την Τετάρτη στα σχολεία θα παρακολουθεί μάθημα ποσοστό ανάμεσα στο 20-30% των μαθητών.
Από τη Δευτέρα 18 Μαΐου επιστρέφουν στα θρανία οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α’ & Β’ Λυκείου για να κάνουν μαθήματα για κάτι λιγότερο από ένα μήνα. Άγνωστο παραμένει αν θα ανοίξουν τα δημοτικά, έπειτα από τις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί.
- Μοζαμβίκη: Τουλάχιστον 73 νεκροί από το πέρασμα του κυκλώνα Σίντο
- Η ανάρτηση – «φωτιά» του Φουρνιέ για την αναβολή του παιχνιδιού Παρί – Φενερμπαχτσέ (pic)
- Praktiker Hellas: Επανεγκαίνια του πλήρως ανακαινισμένου καταστήματος της στην Καλαμάτα
- Παππάς: Οι μειώσεις των τραπεζικών προμηθειών δεν είναι «θαύμα» Μητσοτάκη, προβλέπονται από την ΕΕ
- Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Δεν υπήρξαν συμφωνίες της Κωνταντινούπολης, ήταν η απάντηση στο τελεσίγραφο της Ρωσίας
- Το «άσχημο» χριστουγεννιάτικο πουλόβερ που όλοι αγαπάμε να μισούμε