Δεν προβλέπεται κορεσμός στη δίψα της αγοράς έργων τέχνης για παλιές μαιτρ της ζωγραφικής, δημιουργούς χαμένες στη λήθη. Πριν λίγες ημέρες, σε διαδικτυακή δημοπρασία στου Sotheby’s του Λονδίνου, πίνακας Ιταλίδας ζωγράφου της περιόδου του Μανιερισμού κατακυρώθηκε 14 φορές πάνω από την υψηλότερη σχετική εκτίμηση.

Η ελαιογραφία «Νεκρή φύση ψαριών» της καλόγριας Orsola Maddalena Caccia πωλήθηκε αντί 212.500 λιρών Αγγλίας ενώ η εκτίμηση έκανε λόγο για 15.000 λίρες. Ήταν έκπληξη πρώτου μεγέθους: στις 12 πωλήσεις σε δημοπρασία έργων της Caccia, μόνον άλλα τρία έργα έχουν πιάσει πενταψήφιο νούμερο ενώ πέντε έργα της δεν βρήκαν αγοραστή.

«Σπανίζουν ιδιαίτερα, τα έργα της Caccia» διευκρίνισε ο Andrew Fletcher, επικεφαλής διευθυντής για πίνακες Παλαιών Μαιτρ και Βρετανών ζωγράφων στου Sotheby’s. «Δεν είναι όνομα το οποίο έχουν συναντήσει οι συλλέκτες και η σπανιότητα των έργων της σημαίνει ότι δεν έχουν πολλές πιθανότητες να το συναντήσουν, σύντομα, ξανά».

Καλόγρια από το Μονκάλβο της Ιταλίας, η Caccia ήταν κόρη ζωγράφου και εκπαιδεύτηκε ως βοηθός του πριν εισέλθει στο μοναστήρι. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, η Caccia διηύθυνε εργαστήριο ζωγραφικής στο μοναστήρι και δίδαξε άλλες καλόγριες, μεταξύ των οποίων και μία από τις αδελφές της. Στην πορεία, έγινε ηγουμένη του Αββαείου, και οι παραγγελίες για έργα που δεχόταν συνετέλεσαν στην στήριξη της κοινότητας.

Τα τελευταία χρόνια, διαπιστώνεται έκρηξη στην αγορά για έργα από παλιές μαιτρ. Το 2019, η σταρ της ποπ και μεγιστάνας της μόδας Victoria Beckham δάνεισε την αίγλη της στην Εβδομάδα Παλαιών Μαιτρ του Sotheby’s της Νέας Υόρκης, όπου υπό τον τίτλο «The Female Triumphant» πωλήθηκαν έργα 14 γυναικών ζωγράφων (μεταξύ αυτών και ο πίνακας του 1788 της Elisabeth Louise Vigée Le Brun’s «Muhammad Dervish Khan», αντί του ποσού-ρεκόρ των 7,2 εκατομμυρίων δολαρίων). Τον περασμένο Νοέμβριο, έργο της Artemisia Gentileschi σημείωσε ρεκόρ δημοπρασίας για πίνακα της μπαρόκ ζωγράφου, με την πώλησή του αντί 4,8 εκατομμυρίων δολαρίων στο Arcturial στο Παρίσι.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στο ογκούμενο ενδιαφέρον των συλλεκτών για τέτοιες καλλιτέχνες αποδίδει ο Fletcher την επιτυχία του πίνακα της Caccia. «Αμφιβάλλω αν θα βλέπαμε τέτοια τιμή πριν τρία χρόνια. Αυτό έγινε και για το ότι είναι έργο γυναίκας καλλιτέχνη και για το ότι είναι γοητευτικός πίνακας, εύκολος στο μάτι και εύκολος στο να ζει κανείς μαζί του» είπε.