Eνα νέο αφήγημα για προϊόντα και υπηρεσίες – Οι ανατροπές που έφερε ο κοροναϊός στην αγορά
Μικροί και μεγάλοι παραγωγοί προϊόντων και υπηρεσιών, από τα τρόφιμα μέχρι τη φιλοξενία, αλλά και στελέχη της αγοράς επικοινωνίας προσδιορίζουν το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται
Ο Γιώργος Βουράκης αποφάσισε να κάνει στροφή στην καριέρα του και από τα χρηματοοικονομικά και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών να επιστρέψει στα πατρογονικά χώματα και να ασχοληθεί με ανείπωτο ενθουσιασμό με τη φιλοξενία αλλά και τα αγροτικά προϊόντα. Ετσι ξεκίνησε το Monastery Estate Νo 1 στο χωριό Μονή στο Σέλινο, κοντά στη φημισμένη παραλία της Σούγιας, 50 και πλέον χιλιόμετρα νότια της πόλης των Χανίων.
Το κέντρο ή, αν προτιμάτε, ο πυρήνας του project είναι ένα ανακαινισμένο συγκρότημα κατοικιών του 19ου αιώνα. Ο Γιώργος από την πρώτη στιγμή δεν περιορίζεται στον τομέα της φιλοξενίας αλλά προσφέρει μια ολοκληρωμένη αυθεντική εμπειρία στις κρητικές γεύσεις και τον μεσογειακό τρόπο ζωής. Το Monastery Estate κυκλοφορεί προϊόντα όπως το βραβευμένο ελαιόλαδο (στο ιδιαίτερο γυάλινο μπουκάλι) αλλά και μαρμελάδες όπως λεμόνι, ρόδι, σύκο, κάστανο και σταφύλι.
Μάλιστα, η μαρμελάδα λεμόνι που έρχεται από τις λεμονιές του περιβολιού, στον περίγυρο του οποίου οι πελάτες απολάμβαναν το πρωινό τους, κάνει πάταγο… «Sugar free?» ρωτούν τον Γιώργο και εκείνος δεν σταματά να εξηγεί όλα όσα θα ήθελαν να μάθουν για τα προϊόντα του οι πελάτες του διαμορφώνοντας μια σταθερή σχέση εμπιστοσύνης. Σήμερα, οι μονάδες του Monastery Estate βρίσκονται πέραν της Μονής Σελίνου στο Παλιό Λιμάνι των Χανίων αλλά και στην Πλατεία Αγίας Ειρήνης στο Ιστορικό Κέντρο των Αθηνών.
Η στατιστική των κρουσμάτων
Ο Γιώργος από την πλευρά του ζυγίζοντας τα νέα δεδομένα είναι έτοιμος να προσαρμοσθεί και να προσφέρει τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του που εντάσσονται σε ένα αφήγημα που φέρει τον τίτλο «ελεύθερα κορωνοϊού». Η σκυτάλη του λόγου σε εκείνον: «Στις δύσκολες εποχές για όλους και κυρίως τον κλάδο μας και μετά τους απαραίτητους περιορισμούς που επιβάλουμε, και βεβαίως θα ακολουθούνται πιστά, εμείς στη Monastery Estate είμαστε τυχεροί να προβάλλουμε την πραγματικότητα της περιοχής μας: Υπενθυμίζω πως μόνο 2 κρούσματα είχαμε σε όλα τα Χανιά – και κανένα βέβαια στη Νότια Κρήτη και στη περιοχή της Σούγιας όπου βρίσκεται το πρώτο από τα ξενοδοχεία μας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Προτεραιότητα στην ποιότητα και την ασφάλεια
Σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον – μέσα στη φύση – με δωμάτια με μεγάλα ανοίγματα που προσφέρονται για αερισμό αλλά και μεγάλους εξωτερικούς χώρους σε κάθε δωμάτιο, έχουμε ένα περιβάλλον εξαιρετικά ιδανικό για την αποφυγή μετάδοσης του ιού!
«Η κρητική φύση μάς ενώνει». Αυτή είναι και η πρότασή μας για φέτος, όχι μόνο στη διαμονή αλλά και στη διατροφή καθώς πλειάδα προϊόντων μας είναι απολύτως φρέσκα και παράγονται μόνο στα Χανιά! Ετσι ο επισκέπτης μας έχει την ευχέρεια να επισκεφτεί ένα περιβάλλον μέσα στην παρθένα φύση και να απολαύσει τους καρπούς της μακριά από το άγχος του COVID-19».
Τα προϊόντα, οι μάρκες και το νέο Zeitgeist
Ο Στάθης Χαϊκάλης είναι παλιός φίλος και καλός συνάδελφος για χρόνια στα έντυπα του ΔΟΛ – στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ» και στο περιοδικό «Οικονομικός Ταχυδρόμος». Σήμερα, είναι πρόεδρος της εταιρείας ολοκληρωμένων υπηρεσιών επικοινωνίας Recipe (στην οποία ανήκει και η Communication EFFECT που ίδρυσε ο ίδιος το 1995 και η οποία εντάχθηκε στο παγκόσμιο δίκτυο της Edelman το 2000). Ως μηχανικός – διπλωματούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ – έχει τον τρόπο να θέτει τα πράγματα στην ορθή τους βάση.
«Θα απογοητεύσω όποιους θεωρούν ότι η πανδημία φέρνει παντού την ανατροπή (disruption). Θα είμαι όμως απόλυτος στο ότι σε ορισμένους τομείς θα επιταχυνθούν τάσεις που ήταν ήδη σε εξέλιξη. Αυτό συμβαίνει και στο Marketing. Ζούμε τη ΜΚ εποχή (όπου ΜΚ, μπορεί να είναι είτε Μετά Κορωνοϊό, είτε Με Κορωνοϊό. Θα μας πουν οι επιδημιολόγοι, λοιμωξιολόγοι που αναμένουν και αυτοί το πώς θα εξελιχθεί ο COVID-19).
Στη ΜΚ εποχή λοιπόν, ένα μέρος των καταναλωτών βιάζεται να γυρίσει στην πριν από την πανδημία κατάσταση. Ενα άλλο τμήμα τους όμως είναι ευαίσθητο, ανησυχεί, θέλει διαβεβαιώσεις για την υγεία του και τα οικονομικά του, τη δουλειά του.
Τα προϊόντα και οι μάρκες που θέλουν να ανταποκριθούν στο νέο Zeitgeist (διάθεση, κατάσταση, συμπεριφορά) των πολιτών οφείλουν να λάβουν υπόψη τα εξής:
1. Ιδιαίτερη προσοχή του κοινού σε θέματα ασφάλειας/υγιεινής.
2. Θα περνάμε πιο πολύ χρόνο στο σπίτι (είτε αφορά τη δουλειά, είτε τον ελεύθερο χρόνο).
3. Η ύφεση που θα ακολουθήσει απαιτεί άλλη επικοινωνία με το κοινό.
4. Ολα αυτά και η δοκιμασία που περάσαμε, η απειλή δεύτερου κύματος, μας κάνουν πιο συναισθηματικούς.
5. Για κάθε ενδεχόμενο, όλοι θέλουμε και «περισσότερο τεχνολογικές» εναλλακτικές (από το πώς θα δουλεύουμε μέχρι το πώς θα μας φέρνουν τα προϊόντα που αγοράζουμε).
6. Ριζική αλλαγή του πώς κάνουμε ταξίδια, για οποιονδήποτε λόγο.
Θα ήταν φρόνιμο όλες οι δραστηριότητες, από το σουβλατζίδικο μέχρι το σουπερμάρκετ, την εταιρεία ρούχων/υποδημάτων, τον προμηθευτή συσκευών, να σχεδιάσουν από μηδενική βάση (from the scratch) το Marketing. Οι πελάτες τους περιμένουν να ακούσουν μια νέα «γλώσσα», να δουν στην πράξη καινούργιες πρακτικές και συμπεριφορές (από τον τρόπο επαφής μάρκας – πελάτη μέχρι τις τιμές).
Οποια εταιρεία δεν το κάνει έχει τον κίνδυνο να δει νέους ανταγωνιστές να της παίρνουν μερίδιο αγοράς. Από τη μεγάλη αλυσίδα λιανικής μέχρι το ντελίβερι φαγητού. Από την αντιπροσωπεία αυτοκινήτων μέχρι τον τουριστικό τομέα της Ελλάδας».
Προϊόντα και ανοσοποιητικό σύστημα
Και από την επικοινωνία στην παραγωγή. Η Αθηνά Καλδή είναι Marketing Director της ΜΕΒΓΑΛ, από τις μεγάλες δυνάμεις της βιομηχανίας τροφίμων (γαλακτοκομικά) με έδρα τα Κουφάλια της Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένες και οι παραγωγικές της εγκαταστάσεις.
«Η πανδημία του COVID-19 μάς ώθησε να αναθεωρήσουμε αρκετές προτεραιότητες στον τρόπο ζωής, τις συνήθειες, ακόμη και τη διατροφή μας. Αυτό αποτυπώνεται σε πρόσφατες έρευνες που καταγράφουν τις αλλαγές στις καταναλωτικές μας επιλογές, οι οποίες αντικατοπτρίζουν την καθημερινότητά μας.
Τα γαλακτοκομικά, ιδιαίτερα όσα περιέχουν καλλιέργεια (τα λεγόμενα ζυμούμενα προϊόντα: γιαούρτι, κεφίρ, ξινόγαλο, αριάνι κ.τ.λ.), συμπεριλαμβάνονται στα τρόφιμα που οι ειδικοί συνιστούν συχνή κατανάλωσή τους, γιατί θωρακίζουν τον οργανισμό, καθώς ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Υπό την έννοια αυτή οι πωλήσεις της ΜΕΒΓΑΛ, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σημείωσαν αύξηση καθώς η πλούσια ποικιλία που διαθέτουμε καλύπτει κάθε διατροφική ανάγκη».
Η αλλαγή των συνθηκών
Ο Βασίλης Λώλας είναι ένας από τους επαγγελματίες της πρώτης γραμμής στον χώρο της επικοινωνίας που θα κληθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση που διαμορφώνεται από τα νέα δεδομένα στην αγορά. Πρόεδρος του Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων ΕΕΔΕ και Ιδρυτής της εταιρείας in-Touch Communication. Για αυτούς τους λόγους η τοποθέτησή του έχει αξία: «Σιγά σιγά εδώ και λίγες μέρες η ζωή μας ξαναμπαίνει στους προ COVID-19 ρυθμούς της. Τίποτα δεν έχει τελειώσει με την πανδημία να «είναι ακόμη εκεί έξω». Πραγματοποιείται επανεκκίνηση της αγοράς, που εδώ και περίπου τρεις μήνες ήταν σε αδράνεια, μόνο που πολλά πράγματα είναι διαφορετικά.
Η περίοδος της καραντίνας έφερε αλλαγές σε όλους τους τομείς, από το κράτος μέχρι κι εμάς τους ίδιους. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα το κράτος ανάπτυξε πλατφόρμες για να μπορέσουμε να εξυπηρετηθούμε ηλεκτρονικά, χωρίς να χρειάζεται φυσική παρουσία σε υπηρεσίες. Εμείς, οι πολίτες – καταναλωτές αλλάξαμε κάποιες συνήθειές μας, αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε όλο και περισσότερο το Ιnternet για αγορές, μαγειρεύουμε περισσότερο στο σπίτι. Το περπάτημα, το ποδήλατο μπήκαν πιο συστηματικά στη ζωή μας. Αλλάξαμε και τα Μέσα που επιλέγουμε για την ενημέρωσή μας. Η επανεκκίνηση ξεκίνησε και όλοι θα πρέπει να διαχειριστούν αποτελεσματικά το αίσθημα της ασφάλειας που θέλει να νιώθει ο καταναλωτής, ανεξαρτήτως προϊόντος ή υπηρεσίας.
Το σύνθημα «Μένουμε ασφαλείς» έχει νόημα όταν συνοδεύεται κι από πράξεις. Και οι πράξεις μιας επιχείρησης, ανεξάρτητα αν είναι μικρή ή μεγάλη, τοπική ή πολυεθνική, ξεκινά από τους ίδιους τους ανθρώπους της. Η κάθε επιχείρηση πρέπει να συνεχίσει να παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον, τουλάχιστον τηρώντας τους κανόνες υγιεινής που έχουν ανακοινώσει οι Αρχές, για τους ανθρώπους της και ταυτόχρονα για τους συνεργάτες, προμηθευτές καταναλωτές της.
Είναι σημαντικό ο καταναλωτής, ανεξάρτητα αν επισκέπτεται ένα κατάστημα για να αγοράσει ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, να εισπράττει ότι νοιάζονται για την ασφάλειά του και την υγεία του.
Η επιχείρηση θα πρέπει να αναδείξει τα παρακάτω χαρακτηριστικά, να:
- νοιάζεται για την ασφάλεια και την υγεία των καταναλωτών/πελατών της,
- λειτουργεί με συνέπεια και συνέχεια προς αυτή την κατεύθυνση
- εστιάζει στην ποιότητα των προϊόντων/υπηρεσιών χωρίς να κάνει εκπτώσεις
- κάνει προσφορές προς τους καταναλωτές βοηθώντας τους να γίνουν η επιλογή τους
- προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, π.χ. να συνεχιστεί/εξελιχθεί η υποστήριξη ηλεκτρονικών τρόπων εξυπηρέτησης καταναλωτών.
Το τρίπτυχο λοιπόν ασφάλεια – συνέπεια – ποιότητα θα πρέπει να είναι ο οδηγός της κάθε επιχείρησης την επόμενη μέρα της επανεκκίνησης. Αυτό θα οδηγήσει στο πιο σημαντικό πράγμα που είναι η εμπιστοσύνη!».
Τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας
Ο Στάθης Μηλιώτης, διευθυντής παραγωγής της εταιρείας Askada Farm με έδρα των παραγωγικών της δραστηριοτήτων την Κύμη Ευβοίας, είχε την ευκαιρία να βιώσει τη νέα πραγματικότητα αξιοποιώντας την οδό των ηλεκτρονικών πωλήσεων για τα προϊόντα της. Ο ίδιος και με την ιδιότητα του στατιστικού – διαθέτει και μεταπτυχιακό στη Στατιστική – μπορεί με άνεση να υπολογίσει την προστιθέμενη αξία ενός παραδοσιακού προϊόντος – σύκα Κύμης – σε μια πολύ πιο gourmet εκδοχή. Ο λόγος του ανήκει: «Η εταιρεία βιολογικών προϊόντων Σύκου Κύμης ASKADA farm διακινεί τα προϊόντα της στη niche αγορά των deli και βιολογικών καταστημάτων, οπότε και η έλευση της καραντίνας, αποδείχθηκε μια ευκαιρία να αναπτυχθεί σημαντικά το κομμάτι των ηλεκτρονικών πωλήσεων της εταιρείας.
Ταυτόχρονα, δόθηκε η ευκαιρία στο λανσάρισμα της νέας σειράς βιολογικών μπαρών ενέργειας, σε μια χρονική περίοδο που ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών αναζήτησε και στράφηκε σε προϊόντα υγιεινής διατροφής, αρχικά ως σύμμαχος στην αθλητική τους δραστηριότητα. Τα πρώτα μηνύματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς παρουσιάζεται υψηλό ποσοστό επαναληπτικών παραγγελιών».
Προσοχή στο συναίσθημα και όχι στα data
Από την πλευρά του, ο Ηλίας Παντελόπουλος, Managing Director στην MRM//McCann, πιστεύει ότι στις μέρες που ζούμε «η επικοινωνία να στηριχθεί στο συναίσθημα και όχι απλά στα data». Η σκυτάλη του λόγου σε εκείνον: «Το marketing πάντα είχε στόχο να τραβήξει την προσοχή και το ενδιαφέρον των ανθρώπων, να αγγίξει τις επιθυμίες τους, να κάνει τους ανθρώπους να ταυτιστούν με το εκάστοτε μήνυμα, μάρκα ή προϊόν και να τους κάνει τελικά να επιθυμήσουν, να αγαπήσουν μια μάρκα και να αποκτήσουν ένα προϊόν.
Στην COVID-19 εποχή, οι εταιρείες αναζητούν τρόπους να επικοινωνήσουν με τους καταναλωτές ώστε να τους επαναφέρουν ομαλά κοντά στις καθημερινές καταναλωτικές τους συνήθειες.
Ποιες είναι όμως οι νέες ανάγκες και προτεραιότητές των καταναλωτών; Τι φοβούνται και τι επιθυμούν; Θέλουν να ταξιδέψουν, να αγοράσουν ρούχα, να επισκεφτούν εμπορικά κέντρα, να πάνε σε εστιατόρια και, αν ναι, πώς αισθάνονται;
Η αλήθεια είναι ότι φοβούνται και είναι διστακτικοί. Δεν θα αλλάξουν ποτέ όμως οι επιθυμίες και οι ανάγκες που εκφράζονται τελικά με τα «θέλω» των καταναλωτών.
Αυτό που αλλάζει αυτή την περίοδο είναι ο τρόπος που καταναλώνουμε, που διασκεδάζουμε, που ταξιδεύουμε, που βρισκόμαστε κοινωνικά, που επικοινωνούμε, που επηρεαζόμαστε…
Η επικοινωνία καλείται να προσαρμοστεί στον καταναλωτή και σε αυτό το fast track digital transformation που βιώσαμε και στην Ελλάδα. Δημιουργείται πιο γρηγορά από ποτέ λοιπόν περιβάλλον με περισσότερη ψηφιακή επικοινωνία, αύξηση του online shopping και περισσότερη εμπιστοσύνη σε αυτό, καλύτερη εξυπηρέτηση online, ταχύτερη παράδοση προϊόντων, καλύτερο content στα social media, νέους τρόπους χτισίματος σχέσης με τους καταναλωτές με τα online touchpoints, αύξηση της ψηφιακής ψυχαγωγίας και φυσικά πιο εξοικειωμένους ψηφιακά καταναλωτές αλλά και πιο απαιτητικούς. Παράλληλα το ψηφιακό περιβάλλον βοηθάει τους marketers περισσότερο από ποτέ να κατανοούν τις επιθυμίες και τις ανάγκες των καταναλωτών.
Η επικοινωνία μπορεί και πρέπει να κινητοποιεί τους ανθρώπους συναισθηματικά και να καλεί σε μια ομαλή επανεκκίνηση την αγορά, τους καταναλωτές και την κοινωνία ολόκληρη.
Μην ξεχνάμε τον ρόλο της επικοινωνίας όπου συλλογικά θα έρθει να καλύψει την ανάγκη και της αγοράς να επιστρέψει και αυτή στην αυτοπεποίθηση, για το τώρα και για το μέλλον».
- Ολυμπιακός – ΠΑΟΚ 1-3: Πήραν το ντέρμπι οι «ασπρόμαυρες»
- Μήπως οι μονομάχοι ήταν οι celebrities της εποχής; – Νέα ευρήματα ρίχνουν φως
- Καιρός: Υποχωρεί η κακοκαιρία Alexandros, βαθμιαία βελτίωση τις επόμενες ημέρες
- Vestiaire Collective – Μπήκαμε στον ναό του επώνυμου vintage κι εντοπίσαμε ευκαιρίες μέχρι 100 ευρώ
- Λαμία: Γονείς ζητούν τη διακοπή σύμβασης προμήθειας γευμάτων σε μουσικό σχολείο – Τι καταγγέλλουν
- Κυβέρνηση Τραμπ: Μπορεί να τελειώσει σε τρεις μήνες στον πόλεμο στην Ουκρανία;