Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε το σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης το οποίος περιλαμβάνει επιδοτήσεις έως και 5.500 ευρώ, κανονικοποίηση των υποδομών φόρτισης και πλείστα ανταποδοτικά οφέλη τόσο σε όρους κυκλοφορίας όσο και φορολογίας που θα ευνοούν την απόκτηση ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας οχημάτων, αυξάνοντας το συνολικό όφελος σε έως και 10.000 ευρώ.
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη το στρατηγικό σχέδιο της κυβέρνησης για τον εξηλεκτρισμό της αυτοκίνησης χαρακτηρίζοντας το ως σημαντικό βήμα για ένα πιο καθαρό μέλλον με στόχο ένα στα τρία αυτοκίνητα στην Ελλάδα έως το 2030 να είναι ηλεκτρικό.
Στο πλαίσιο του σχεδίου θα υπάρξει σειρά κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, φοροαπαλλαγές για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν οχήματα ηλεκτρικής τεχνολογίας αλλά και επιδότηση για την αγορά επαναφορτιζόμενων δικύκλων και ηλεκτρικών ποδηλάτων. Τέλος θα υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο για την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών αλλά και την πληροφόρηση των χρηστών για τα σημεία φόρτισης σε πραγματικό χρόνο.
Αναλυτικότερα, σε αδρές γραμμές οι επιδοτήσεις έχουν ως εξής:
Για φυσικά πρόσωπα:
- 15% επιδότηση επί της λιανικής τιμής προ φόρων και έως 5.500 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
- 20% επιδότησηκαι έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου
- 40 % επιδότηση και έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου
- 500 ευρώ επιδότηση για την αγορά συστήματος οικιακής φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων
- 1.000 ευρώ επιδότηση υπό την μορφή οικολογικού μπόνους για την αντικατάσταση παλαιάς τεχνολογίας τετράτροχων οχημάτων
- 400 ευρώ επιδότηση υπό την μορφή οικολογικού μπόνους για την αντικατάσταση παλαιάς τεχνολογίας δίκυκλων
Για ιδιοκτήτες ταξί και νομικά πρόσωπα :
- 25% επιδότησηκαι έως 8.000 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος για ταξί
- 15%επιδότηση και έως 500 ευρώ για την αγορά υβριδικού οχήματος για ταξί
- 500 ευρώ επιδότηση υπό την μορφή οικολογικού μπόνους για την απόσυρση παλαιού οχήματος ταξί και την αντικατάστασή του με ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας όχημα
- 15% και έως 5.500 ευρώ επιδότηση για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος για εταιρείες
- 15% και έως 4.000 ευρώ για την επιδότηση αγοράς υβριδικού ή ηλεκτρικού επαγγελματικού οχήματος έως 3,5 τόνων
- 20 % και έως 800 ευρώ επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου για εταιρείες
- 1.000 ευρώ επιδότηση εν είδει οικολογικού μπόνους για την αντικατάσταση παλαιάς τεχνολογίας οχημάτων από εταιρείες
Το σύνολο των επιδοτήσεων, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού θα ανέλθει σε 100 εκατομμύρια ευρώ για διάστημα 18 μηνών, με στόχο την κάλυψη του 25% του κόστους για περίπου 12.000 ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας οχήματα, ενώ όπως τονίζεται το συνολικό όφελος αν συνδυαστεί με το οικολογικό όφελος και τις φοροαπαλλαγές θα προσεγγίζει τα 10.000 ευρώ καθιστώντας τα συγκεκριμένης τεχνολογίας οχήματα πιο προσιτά στα μέσα εισοδήματα που επιπλέον θα επωφεληθούν και από το μειωμένο κόστος συντήρησης τους το οποίο εκτιμάται μικρότερο κατά 2.500 ευρώ σε σχέση με αυτό ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι τα επιδοτούμενα ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας οχήματα ταξί και επαγγελματικά οχήματα θα κυκλοφορούν ελεύθερα για δύο, θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης ενώ οι δαπάνες για την επαναφόρτισή τους θα εκπίπτουν από την φορολογία.
Επίσης για τις εταιρείες με έδρα τα νησιά θα εκπίπτει από τα εταιρικά έξοδα έως και το 70% της αξίας για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και έως 40% για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων
Πλην των επιδοτήσεων και των κινήτρων για την αντικατάσταση οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας με ηλεκτροκίνητα, ο σχεδιασμός προβλέπει την ρύθμιση της αγοράς των υπηρεσιών φόρτισης με τη δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου ηλεκτροκίνησης, την οργάνωση και την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης.
Συνολικά το σχέδιο μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση θα βασιστεί σε τέσσερις άξονες με απώτερο σκοπό ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά έως το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα, όπως τονίστηκε κατά την από κοινού παρουσίασή του σχεδίου νόμου από τους κ.κ Κώστα Καραμανλή, Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωστή Χατζηδάκη Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον Υφυπουργό Μεταφορών, κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Ο πρώτος άξονας εστιάζει στην αντικατάσταση του στόλου, καθώς όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κώστας Καραμανλής «Σήμερα έχουμε έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων της Ευρώπης. Έχουμε θέσει, όμως, έναν φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο: Σε 10 χρόνια από σήμερα, το 2030, ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικά. Και το σχέδιό μας καλύπτει κάθε κατηγορία ΙΧ. Όπως θα δείτε, δίνουμε σοβαρά κίνητρα για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων. Και για τα αυτοκίνητα και για τα δίκυκλα».
Όσον αφορά στα επαγγελματικά οχήματα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι: «Αντίστοιχα κίνητρα δίνουμε και για τα φορτηγά, αλλά και για την ανανέωση με ηλεκτρικά οχήματα του στόλου των εταιρειών», συμπληρώνοντας παράλληλα ότι η παροχή κινήτρων για την αντικατάσταση των ταξί θα φτάνει έως και τις 8.000 ευρώ.
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι στο πλαίσιο του σχεδίου εξηλεκτρισμού της αυτοκίνησης προβλέπεται και ανάλογη πρωτοβουλία για τα λεωφορεία, αποκαλύπτοντας ότι το επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά δύο ηλεκτροκίνητα λεωφορείο από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο.
Ο δεύτερος άξονας εστιάζει στην ανάπτυξη δημόσιων προσβάσιμων υποδομών φόρτισης στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους ενώ ιδιαίτερη μέριμνα θα ληφθεί και για την επαναφόρτιση των ηλεκτροκίνητων ταξί με την τοποθέτηση φορτιστών αποκλειστικής χρήσης σε προκαθορισμένα σημεία.
Ο τρίτος άξονας του σχεδίου έγκειται στη δημιουργία Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, όπου θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς.
Πλην του θεσμικού ρόλου του μητρώου, μέσω αυτού θα παρέχεται στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, πληροφόρηση για στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων καθώς και την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.
Όπως διευκρίνισε ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Κώστας Κεφαλογιάννης: «το Μητρώο θα είναι διαλειτουργικό πανευρωπαϊκά και θα παρέχει δυναμικά στοιχεία στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως τη διαθεσιμότητα των σημείων, την τρέχουσα κατάστασή τους (ελεύθερο/κατειλημμένο), καθώς και δεδομένα που αφορούν στην τιμή επί τούτω φόρτισης, καθώς τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε μια κεντρική ηλεκτρονική βάση δεδομένων, στην οποία θα συλλέγονται δεδομένα από τους φορείς και θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο, θα αναγνωρίζονται οι φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης».
Ο τέταρτος άξονας του σχεδίου εστιάζει στον εκσυγχρονισμό και την κανονικοποίηση των περιφερειακών παρεχόμενων υπηρεσιών που άπτονται στην ηλεκτροκίνηση.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών «Με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται, λοιπόν, και η αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων. Και επίσης, διαμορφώνουμε το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου».
Παράλληλα το πλαίσιο του σχεδίου για τον εξηλεκτρισμό των μετακινήσεων έχει πρόβλεψη και για τα ΜΜΜ και τα λεωφορεία καθώς όπως διευκρινίζεται θα ενσωματωθούν όλες οι πρόσφατες αποφάσεις που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Ειδικότερα από 2 Αυγούστου 2021 το 33% των προμηθειών λεωφορείων θα πρέπει να είναι «καθαρά», δηλαδή μηδενικών ή μειωμένων ρύπων, ενώ από 1η Ιανουαρίου 2026- το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 47%.
Προς εκπλήρωση αυτού του στόχου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει δεσμευτεί για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μέσω διεθνούς διαγωνισμού που θα προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις