«Όσα δεν μπαίνουν στη βαλίτσα» : Μαθητές ζωγραφίζουν το προσφυγικό
Οι μαθητές παίρνουν θέση και στέκονται στο πλευρό των προσφύγων καλώντας μας να τους υποδεχτούμε μαζί με τις προοπτικές που φέρνουν μαζί τους.
Στέγη, ελπίδα, νέα ζωή, αναμνήσεις, ασφάλεια, πατρίδα, φόβος, τόλμη, αγριότητα, αναμνήσεις… είναι «όσα δεν μπαίνουν στη βαλίτσα», του πρόσφυγα και συνάμα αυτά που «κουβαλάει» στην καρδιά του, όταν ξεριζωμένος από τον πόλεμο, αναζητά μια νέα πατρίδα.
Έτσι τουλάχιστον το «βλέπουν» τα παιδιά που πήραν μέρος στον μαθητικό διαγωνισμό της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες σε συνεργασία με την Επιτροπή Ευαισθητοποίησης Νέων.
Ο 23ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός είχε θέμα «Όσα δεν μπαίνουν στη βαλίτσα» και τα αποτελέσματά του, ανακοινώθηκαν με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων.
Κάθε δύο δευτερόλεπτα ένας άνθρωπος στον κόσμο αναγκάζεται να εκτοπιστεί βίαια και να πάρει το δρόμο της προσφυγιάς. Στη βαλίτσα του στριμώχνει κυρίως ρούχα και είδη πρώτης ανάγκης, ίσως και λίγο χώμα από τη γη του και κάποιες φωτογραφίες της ζωής που αφήνει πίσω του.
Περισσότεροι από 1.300 μαθητές και μαθήτριες σχολικής ηλικίας, ανάμεσά τους και μαθητές πρόσφυγες, σε 36 πόλεις σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στον φετινό Διαγωνισμό μαθητικής δημιουργίας. Μαθητές όλων των ηλικιών προσκλήθηκαν να συζητήσουν, να εκφράσουν τις απόψεις τους, να διερευνήσουν, να μοιραστούν τις ιδέες τους και δουλεύοντας ομαδικά να απαντήσουν μέσα από τα κείμενα, τα κολλάζ, τις αφίσες και τα σχέδιά τους σε ερωτήματα όπως: «Πώς θα ήταν ο κόσμος μας αν τόσοι άνθρωποι μέσα στην ιστορία δεν είχαν βρει καταφύγιο σε μια άλλη χώρα, όταν η δική τους δεν μπορούσε πια να τους προστατεύσει;» ή «Πόσα θα χάναμε από την κοινή μας ζωή αν οι άνθρωποι έχαναν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν το ταλέντο και τις δεξιότητές τους;».
Σήμερα, το 1 τοις εκατό της ανθρωπότητας έχει ξεριζωθεί λόγω της βίας, των συρράξεων και των διώξεων. Οι άνθρωποι δεν αφήνουν πίσω τους μόνο προσωπικά πολύτιμα αντικείμενα, αλλά και πράγματα που δεν θα χωρούσαν στη βαλίτσα που κουβαλούν: δεξιότητες, γνώσεις, ταλέντα, όνειρα και ελπίδες ανεξάρτητα από το πού θα καταλήξουν να ζουν. Οι μαθητές παίρνουν θέση και στέκονται στο πλευρό των προσφύγων καλώντας μας να τους υποδεχτούμε μαζί με τις προοπτικές που φέρνουν μαζί τους.
Τα έργα αξιολογήθηκαν από ειδική επιτροπή και αυτά που διακρίθηκαν βραβεύτηκαν με μια στιγμιαία φωτογραφική μηχανή, ενώ σε όλες τις συμμετοχές δόθηκαν αναμνηστικά διπλώματα.
Τα έργα που διακρίθηκαν
Πρόσωπα με συναισθήματα φόβου και λύπης αλλά και ενός παιδιού που ελπίζει σε μια καλύτερη ζωή και που ζητά ένα σπίτι, είναι η πρόταση 12 παιδιών του 1ου Νηπιαγωγείου Ευόσμου Θεσσαλονίκης
Στη Λέσβο, ένα από τα νησιά πρώτης υποδοχής προσφύγων, 11 παιδιά του 3ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης ζωγράφισαν μια βάρκα με πρόσφυγες, σε φουρτουνιασμένη θάλασσα, που κρατούν κόκκινα μπαλόνια με τις λέξεις: «παραδόσεις», «φαντασία», «ιδέες», «γνώσεις», «όνειρα», «έθιμα», «φιλία» και «αγάπη».
Στη γειτονική Χίο, μαθητές της ΣΤ’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Κάμπου έφτιαξαν μια βάρκα γεμάτη με πρόσφυγες να πλέι στη θάλασσα του Αιγαίου με τη λέξη «Αναμνήσεις» γραμμένη στο σκαρί.
Στέγη, ελπίδα, νέα ζωή, νέα αρχή, αγάπη, τύχη, χαρά ειρήνη, όνειρα, είναι όσα «δεν μπαίνουν στη βαλίτσα», σύμφωνα με τους μαθητές της Δ’ Τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, που συμμετείχε με δύο έργα:
Ένα προσφυγόπουλο πουτ άφησε πίσω του το άθλημα που αγαπά και δεν ξέρει αν θα το συνεχίσει στο νέο τόπο που βρέθηκα και ένα άλλο που ονειρεύεται να γίνει σχεδιάστρια μόδας, ζωγράφισαν οι μαθητές της Δ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Άρτας.
«Στις πλάτες μας κουβαλάμε βομβαρδισμένα όνειρα και ελπίδες», είναι γραμμένο στις πλαγιές των βουνών, ενώ η βάρκα με τους πρόσφυγες πλέει στη φουρτουνιασμένη θάλασσα. Οι δύο ζωγραφιές των παιδιών της Ε Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Χανιώτης Χαλκιδικής είναι συγκλονιστικές.
«Θάρρος», «σπίτι», «φιλία», «δύναμη» «αγάπη», «οικογένεια» είναι μερικές απ΄τις λέξεις που βγαίνουν από την βαλίτσα, στη δημιουργία των μαθητών της Ε’ Τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.
Eνα κολλάζ με φωτογραφίες και λέξεις γραμμένες σε αποκόμματα εφημερίδων, έφτιαξαν οι μαθητές της ΣΤ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Λακκίου Λέρου, σε συνεργασία με το Κέντρο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης LEDU.
Κολάζ φιλοτέχνησαν και οι μαθητές της ΣΤ’ Τάξης του Μαράσλειου Δημοτικού Σχολείου.
Λευκά και μαύρα πουλιά βγαίνουν από τις ανοικτές βαλίτσες και πετούν στον ουρανό στο έργο των μαθητών της Γ Τάξης του Γυμνασίου Ευξεινούπολης Μαγνησίας
Kουλτούρα, παιδεία, συναισθήματα και ικανότητες είναι αυτά που δεν μπαίνουν στη βαλίτσα αλλά είναι «δεμένα» με τον πρόσφυγα, σύμφωνα με τους μαθητές της Γ Τάξης του 7ου Γυμνασίου Κορυδαλλού.
«Εχω ακούσει πολλά άσχημα σχόλια για τους ανθρώπους αυτούς. Από το να τσακώνομαι αποφάσισα κάτι να κάνω. Έτσι αποφάσισα να λάβω μέρος στον διαγωνισμό», λέει η Μελίνα, μαθήτρια 16 ετών από το 3ο Γενικό Λύκειο Χίου που διακρίθηκε με το κείμενό της στον Διαγωνισμό.
Δείτε εδώ το κείμενο της Μελίνας Αποστόλη
Συγκίνηση προκαλεί και το κείμενο της Ευθυμίας από το Λύκειο της Ελληνογαλλικής Σχολής «Άγιος Ιωσήφ»
Δείτε εδώ το κείμενο της μαθήτριας Ευθυμίας Μπονάτσου
Τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού ανακοινώθηκαν την Παγκόσμια Ημέρα Προσφυγων, μια μέρα ορόσημο που σκοπό έχει να θυμίσει στον κόσμο ότι κάθε στιγμή υπάρχουν άνθρωποι που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις εστίες αναζητώντας ασφάλεια και προστασία.
Παρόλο που οι πρόσφυγες ανήκουν στους ευάλωτους πληθυσμούς του κόσμου, η συμβολή τους και η συνεισφορά τους στις κοινότητές τους μπορεί να είναι πολύτιμη εάν τους δοθεί η ευκαιρία,επισημαίνουν οι διοργανωτές. Οι συμμετοχές των μαθητών στον Διαγωνισμό είναι μια δυνατή φωνή για την υποστήριξη αυτού του σκοπού, ενώ τιμούν παράλληλα το κουράγιο, τη δύναμη και τις δεξιότητες των ανθρώπων που έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν βίαια τις εστίες τους.
- Μανώλης Κονταρός: Ξέσπασε σε κλάματα με τη μαντινάδα – αφιέρωση του Βασιλη Μπισμπίκη
- ΕΣΑΚΕ: Η αναμέτρηση Ολυμπιακός-Μαρούσι με την… γλώσσα των αριθμών
- Μαγδεμβούργο: Προφυλακίστηκε ο δράστης της φονικής επίθεσης – Στο μικροσκόπιο οι συνωμοσιολογικές του θεωρίες
- Γαλλία: Ιστορικά χαμηλό ποσοστό δημοτικότητας για τον Φρανσουά Μπαϊρού στη Γαλλία
- Γιορτές στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
- Αγρίνιο: «Συνήθως οι σεισμοί στην Τριχωνίδα έχουν συνέχεια» λέει ο Λέκκας – «Χρειάζεται επιτήρηση»