Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις – Τι προβλέπει
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σχετικά με τις πάσης φύσεως διαδηλώσεις - πορείες - συγκεντρώσεις, με κόμματα της αντιπολίτευσης να αντιδρούν υποστηρίζοντας ότι περιορίζει το βασικό δικαίωμα των πολιτών στη διαμαρτυρία
- Στους 94 έχουν φτάσει οι νεκροί στη Μοζαμβίκη μετά το πέρασμα του κυκλώνα Σίντο
- Οι πρώτες συναντήσεις της συζύγου του αστυνομικού της Βουλής με τις τρεις κόρες της - Τι της είπαν
- Μηχανική βλάβη σε πλοίο με 115 επιβάτες - Επέστρεψε στον Πειραιά
- Απίστευτο περιστατικό σε κηδεία: 20χρονος χόρευε δίπλα στο φέρετρο και τράβαγε τα γένια των ιερέων
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σχετικά με τις πάσης φύσεως διαδηλώσεις – πορείες – συγκεντρώσεις, με κόμματα της αντιπολίτευσης να αντιδρούν υποστηρίζοντας ότι περιορίζει το βασικό δικαίωμα των πολιτών στη διαμαρτυρία.
Την κατάθεση του νομοσχεδίου προανήγγειλε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, στο briefing της Δευτέρας. Οπως είπε, το σχέδιο νόμου Χρυσοχοΐδη «καλύπτει ένα υπαρκτό κενό στην προστασία των ατομικών και κοινωνικών ελευθεριών που προβλέπει το Σύνταγμα και επιχειρεί να διαμορφώσει ένα σύγχρονο νομικό πλαίσιο για την άσκηση του δικαιώματος του συνέρχεσθαι και ειδικότερα τη διενέργεια δημοσίων συναθροίσεων».
Με τον τρόπο αυτό, τόνισε ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, κατοχυρώνεται το δικαίωμα όσων επιθυμούν να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους, χωρίς όμως να καταπατώνται τα δικαιώματα των πολλών.
Υπενθυμίζεται ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος έχει ήδη εκφράσει την έντονη αντίθεσή του στη συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης.
Σημειώνεται ότι την περίοδο που η κυβέρνηση ήθελε αρχικά να φέρει προς ψήφιση το νομοσχέδιο για τον περιορισμό των διαδηλώσεων και των συγκεντρώσεων ήταν σε έξαρση η αστυνομική βία (πχ. ΑΣΟΕΕ και περίπτωση Ινδαρέ), ενώ σύσσωμη η αντιπολίτευση εξ’ αριστερών της ΝΔ ήταν στα κάγκελα κατά του νομοσχεδίου.
Η κυβέρνηση προκειμένου να μη ρίξει τότε κι άλλο λάδι στη φωτιά και «βοηθούσης» της πανδημίας, άλλαξε τις προτεραιότητές της και έβαλε για εκείνη τη στιγμή στο συρτάρι το νομοσχέδιο για τις συναθροίσεις.
Τι προβλέπει
Με το νομοσχέδιο ορίζεται ο σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων (διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του συνέρχεσθαι δημοσίως σε υπαίθριο χώρο χωρίς σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια και διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής ορισμένης περιοχής) και δίδονται οι έννοιες των σχετικών όρων.
Επίσης, θεσπίζεται η υποχρέωση του οργανωτή να γνωστοποιεί στην κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή, την πρόθεσή του να καλέσει το ευρύ κοινό ή ορισμένες κατηγορίες προσώπων ή αριθμό συγκεκριμένων ατόμων σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, εξαιρουμένων του εορτασμού της Πρωτομαγιάς και της επετείου της 17ης Νοεμβρίου.
Το νομοσχέδιο αναμένεται να εισαχθεί προς επεξεργασία στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, εντός της τρέχουσας εβδομάδας.
Οργανωτής και διαμεσολαβητής
Κεντρικό ρόλο θα έχουν δύο πρόσωπα, ο οργανωτής και ο διαμεσολαβητής. Ο οργανωτής, ο υπεύθυνος της διαδήλωσης, οφείλει να γνωστοποιήσει εγκαίρως στην αρμόδια αστυνομική αρχή την πρόθεση να καλέσει σε δημόσια υπαίθρια συνάθροιση, προκειμένου να λάβει τη σχετική άδεια.
Αυτή ορίζει πού επιτρέπεται να γίνει η συνάθροιση ανάλογα με το μέγεθός της, αλλά και τον βαθμό επικινδυνότητας «ως προς την πιθανότητα διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων και διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής». Η συνάθροιση – όπως ισχύει και σήμερα – μπορεί και να απαγορευτεί ή να περιοριστεί. Πάντως, τα συγκεκριμένα κριτήρια και ο ορισμός της έγκαιρης γνωστοποίησης μένουν να διευκρινιστούν από το ΠΔ.
Από την άλλη πλευρά, έμπειρος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. ή του Λιμενικού Σώματος αναλαμβάνει τον ρόλο του διαμεσολαβητή, που συνεργάζεται διαρκώς και άμεσα με τον οργανωτή.
Για την απαγόρευση, περιορισμό ή διάλυση εν εξελίξει δημόσιας συνάθροισης αρμόδια είναι η κατά τόπον αρμόδια αστυνομική ή λιμενική αρχή με απλή γνώμη των οικείων δημάρχων, ενώ για τη διάλυση δεν απαιτείται άδεια εισαγγελέα, παρά μόνο ενημέρωση. Σε περίπτωση δε απαγόρευσης διαδήλωσης, οι αιτιάσεις για αναστολή εκτέλεσης κατατίθενται στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ, που πρέπει να αποφασίσει μέσα σε τρεις ημέρες.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις