Δήμαρχος Μαραθώνα στο in.gr: Ετσι προσπαθούμε να κλείσουμε τις πληγές στο Μάτι
Ο δήμαρχος Μαραθώνα, Στέργιος Τσίρκας μίλησε στο in.gr για την επόμενη ημέρα στο Μάτι
- Economist: Ο πόλεμος στην Ουκρανία ταράζει τους Ελληνοκύπριους, αλλά είναι... τυχεροί
- Συγκλονίζει ο 95χρονος γιατρός του Πολυτεχνείου: Καμιά αμφιβολία για τους νεκρούς – Πολλοί τραυματίστηκαν από σφαίρες
- «Ήταν πολύ λεπτομερής» λέει ο Σολτς για τη συνομιλία του με τον Πούτιν – Τι αποκαλύπτει ο καγκελάριος
- Όταν ο παραλογισμός της Χούντας λογόκρινε την Αλίκη Βουγιουκλάκη
Το καλό με τον νέο δήμαρχο Μαραθώνα, Στέργιο Τσίρκα, είναι πως βρίσκεται 24 ώρες το 24ωρο εκεί. Ο Στέργιος Τσίρκας που ανέλαβε τα διοικητικά ηνία του δήμου τον Σεπτέμβριο του 2019 και έπρεπε πολύ σύντομα να βρει τα πατήματα του.
Οι πληγές στο Μάτι ήταν και είναι ανοικτές, ενώ παράλληλα όφειλε να «τρέξει» θέματα συνολικού σχεδιασμού για τον δήμο Μαραθώνα όπως το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων ένα έργο – αναφοράς σε μια περιοχή που το χρειάζεται πολύ. Όμως δεν είναι μόνο αυτά.
Ο δήμος έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη για το ΧΥΤΑ Γραμματικού ελπίζοντας σε επαναπροσδιορισμό του αρχικού σχεδιασμού.
Με αφορμή την συμπλήρωση 2 χρόνων από την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου που στοίχησε τη ζωή σε 102 ανθρώπους, άφησε εκατοντάδες εγκαυματίες, έκαψε πάνω από 1000 σπίτια και προξένησε ανυπολόγιστες ζημιές στο φυσικό περιβάλλον, μιλήσαμε μαζί του για να μάθουμε πως προχωράνε τα έργα αποκατάστασης στη περιοχή αλλά και ότι άλλο σημαντικό συμβαίνει στον ιστορικό δήμο Μαραθώνα.
Κύριε Τσίρκα τα έργα αποκατάστασης στο Μάτι σε ποιο στάδιο βρίσκονται;
Τα έργα αποκατάστασης στη περιοχή έχουν ολοκληρωθεί μόνο σε ότι αφορά την καμένη ύλη. Έγινε και ένας δεύτερος τελικός καθαρισμός από τα καμένα δέντρα και κλαδιά που ολοκληρώσαμε πρόσφατα. Άμεσα αναμένουμε την εφαρμογή της προγραμματικής σύμβασης που έχουμε υπογράψει ως δήμος με το υπουργείο υποδομών για να πάμε στην φάση των έργων που περιλαμβάνουν: την αποκατάσταση των κατεστραμμένων οδοστρωμάτων, την αντικατάσταση των αγωγών ύδρευσης, την αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού και της οδικής σήμανσης της περιοχής.
Θα είναι μια ανάσα ψυχολογίας αλλά και ουσίας για το Μάτι. Από την άλλη προχωράει και το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο. Επίσημα μας παραδόθηκε αρχές Ιουλίου και είμαστε σε διαβούλευση. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο έχουμε ξεκινήσει συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το ΤΕΕ έχουν παρουσιαστεί τα σχέδια και νομίζω πως είμαστε σε μια θετική κατεύθυνση. Εγείρει βέβαια κάποια θέματα προς συζήτηση..
Όπως πια δήμαρχε;
Για παράδειγμα παρουσιάζει τον παραλιακό δρόμο ως πεζόδρομο. Μας άρεσε ο σχεδιασμός αλλά επί του πρακτέου όμως έχουμε κάποια ερωτήματα. Φαίνεται στο σχέδιο πως θα γίνει 30 μέτρα σε πλάτος, όμως σήμερα στα περισσότερα σημεία το φάρδος του δρόμου δεν ξεπερνάει τα 10 μέτρα. Εκεί τι κάνουμε; Τα περισσότερα αν όχι όλα τα κτίρια είναι νόμιμα. Θα αποζημιωθούν, θα απαλλοτριωθούν; Πως θα γίνει; Θα μπλέξουμε στα γραφειοκρατικά γρανάζια; Κάναμε ένα όμορφο σχεδιασμό αλλά είναι εφαρμόσιμος;
Στους υπουργούς και τους γενικούς γραμματείς τους είπα πως πρέπει να έχουμε εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να έχουμε ευελιξία σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Άλλωστε δεν μιλάμε για κάποια μεγάλη έκταση.
Έχουμε όμως και άλλα προβλήματα σε δυο μεγάλους οικισμούς. Αμπελούπολη και Προβάλινθο που είναι μεν εξαιρετικά ρυμοτομημένοι, με φαρδύς δρόμους και πλατείες όμως δεν συμπεριλαμβάνονται στο πολεοδομικό επειδή θεωρούνται δασικές περιοχές. Μας δίνεται βέβαια η ευκαιρία μέσω των δασικών χαρτών που θα αναρτηθούν να αποχαρακτηριστούν αλλά και αυτό είναι μια γραφειοκρατική διαδικασία η οποία μπορεί να διαρκέσει 4-5 χρόνια τουλάχιστον.
Καλός ο σχεδιασμός για το μέλλον όμως θα ήθελα να παραμείνουμε στο παρόν δήμαρχε. Τα μεγαλύτερα προβλήματα σήμερα στο Μάτι 2 χρόνια μετά την τραγωδία της 23ης Ιουλίου, που εντοπίζονται; Ο αμίαντος έχει απομακρυνθεί για παράδειγμα;
Ο αμίαντος έχει απομακρυνθεί σε ποσοστό 100% τουλάχιστον στους κοινόχρηστους χώρους που είναι αρμοδιότητα του δήμου. Αμίαντος όμως υπάρχει ακόμη σε κατοικίες που επλήγησαν από την φωτιά, αλλά σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να συναινέσει ο ιδιοκτήτης, διαφορετικά υπάρχει πια το νομικό πλαίσιο (νόμος 4685 άρθρο 90) που μπορεί να ενεργοποιηθεί εφόσον συντρέχουν λόγοι δημόσιας υγείας για απομάκρυνση αμιάντου και χωρίς συναίνεση του.
Άλλα προβλήματα;
Έχουμε αυτό που εμείς αποκαλούμε «εσωτερικούς μετανάστες». Περίπου 150 οικογένειες φιλοξενούνται ακόμη στις κατασκηνώσεις του στρατού και της αεροπορίας. Οι διαδικασίες λόγω γραφειοκρατίας έχουν καθυστερήσει ώστε να μπορέσουν να φτιάξουν τα σπίτια τους και να επιστρέψουν στη θαλπωρή τους.
Σε αυτές τις οικογένειες το ενοίκιο δεν επιδοτείτε ώστε να μην μένουν τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα στις κατασκηνώσεις;
Δίνεται επιδότηση αλλά είχαν και εκεί κάποια προβλήματα. Σαν δήμος έχουμε ζητήσει παράταση του μέτρου αλλά και αύξηση το ποσού καθώς οι άνθρωποι διαμαρτύρονται πως δεν είναι αρκετό το ποσό που έχει προβλεφθεί. Πιστεύω πως θα λυθεί το ζήτημα. Είναι 150 οικογένειες ένας μεγάλος αριθμός. Σκεφτείτε πως καταστράφηκαν πάνω από 1000 σπίτια από την φωτιά.
Οι κατεδαφίσεις δήμαρχε προχωράνε;
Προχωράνε όσον αφορά εκείνα που κηρύχθηκαν «κόκκινα». Το αρμόδιο υπουργείο προχωράει τη διαδικασία.
Δήμαρχε πλέον ο δήμος Μαραθώνα είναι θωρακισμένος επαρκώς έναντι φυσικών καταστροφών;
Πιστεύω πως ναι. Σε συνεργασία με την πυροσβεστική και την πολιτική προστασία προετοιμαζόμαστε ώστε αν ο μη γένοιτο συμβεί κάτι να είμαστε έτοιμοι. Υπάρχουν και εθελοντικές ομάδες που εκπαιδεύονται από την πυροσβεστική και τους ευχαριστούμε για αυτό. Γίνονται σε διάφορα πευκόφυτα σημεία του δήμου Μαραθώνος συνεχείς περιπολίες και από εθελοντές.
Υπάρχουν ακόμη εγκαυματίες που χρειάζονται ιατρική παρακολούθηση και φροντίδα;
Βεβαίως και υπάρχουν και είναι σχεδόν 70 άτομα. Δυστυχώς αυτοί οι άνθρωποι λόγω των εγκαυμάτων τους θα χρειαστούν για πολύ καιρό ακόμη φροντίδα. Έστω και αργά το καλό είναι πως ο ΕΟΠΥ ανέλαβε τα έξοδα αποθεραπείας διότι το κόστος ήταν τεράστιο. Με χορηγίες έως σήμερα μπόρεσαν οι άνθρωποι να ανταπεξέλθουν. Τρέφουμε βαθύτατα συναισθήματα για όλους όσους βοήθησαν και βοηθάνε ακόμη τους δημότες μας.
Προσλήψεις στο δημόσιο που είχαν αναγγελθεί προχωράνε;
Εμείς περιμένουμε 3 άτομα συγγενείς θυμάτων, να εργαστούν για τον δήμο.
ΧΥΤΑ γραμματικού. Έχετε αντιδράσει κ. Τσίρκα σε αυτό το έργο έτσι δεν είναι;
Κατά την άποψη μας είναι ένα παράνομο έργο, για αυτό και έχουμε προσφύγει στη δικαιοσύνη. Κατασκευάζεται πάνω σε ένα ρέμα και ελπίζω τόσο όσο η περιφέρεια όσο και το αρμόδιο υπουργείο να αλλάξει άποψη και εκεί να γίνει ένα περιβαντολογικό πάρκο. Το σημείο αυτό γειτνιάζει με περιοχή natura και τον ευβοϊκό κόλπο όπου ότι φεύγει θα καταλήγει εκεί και θα μολύνει όχι μόνο τον δήμο μας αλλά και πολλά άλλα μέρη.
Στις εποχές που ζούμε όπου η επεξεργασία των απορριμμάτων έχει προχωρήσει σε κλειστού τύπου δομές που μπορούν να αναπτυχθούν σε 10-15 στρέμματα ενώ στην περίπτωση του Γραμματικού πάμε να καταστρέψουμε 1000 στρέμματα δάσους για να κάνουμε ακόμη μια χωματερή. Ο υπουργός ανακοίνωσε άλλωστε 40 εργοστάσια μηχανικής ανακύκλωσης όπου το υπόλειμμα θα αξιοποιείται ενεργειακά. Αυτού του τύπου τα εργοστάσια γίνονται όπως σας είπα σε 5-10-15 στρέμματα. Για τέτοιου τύπου εργοστάσιο μπορούμε να υποδείξουμε τα κατάλληλα σημεία στο δήμο μας.
Τι άλλο προγραμματίζετε δήμαρχε;
Μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη αφορά την δημοπράτηση του κέντρου επεξεργασίας λυμάτων που θα δώσει λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα του Δήμου. Αναμένουμε σύντομα να δημοπρατηθεί. Επίσης, σε ένα εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο 40 στρεμμάτων με την αρωγή του ιδρύματος Μαρτίνου κάνουμε τις μελέτες ώστε να μετατραπεί σε ένα σύγχρονο πολιτιστικό κέντρο στη Νέα Μάκρη. Στον Μαραθώνα είμαστε κοντά στην εύρεση χώρου για να φιλοξενηθεί το λύκειο διότι μέχρι τώρα ήταν σε μισθωμένο ακίνητο ενώ προχωράμε σε ενεργειακές αναβαθμίσεις στον Βαρνάβα.
Στο γραμματικό θα κατασκευάσουμε παιδικές χαρές ενώ κάναμε και εκεί όπως και στη Νέα Μάκρη μια επιτυχημένη πεζοδρόμηση τις βραδινές ώρες. Στη παραλία Μαραθώνα επίσης σχεδιάζουμε οδικές παρεμβάσεις προκειμένου να υπάρξει ασφαλής και απρόσκοπτη μετακίνηση. Σκοπός μας είναι με τις πεζοδρομήσεις και τις άλλες παρεμβάσεις να δημιουργήσουμε φιλικές προς τον άνθρωπο πόλεις και χωριά. Ακόμη, στο πευκοδάσος του Σχοινιά εκεί όπου ναι μεν διοικητικά ανήκει σε εμάς αλλά το διαχειρίζεται φορέας που ελέγχεται από το Υπουργείο περιβάλλοντος, προσπαθούμε σε συνεννόηση να δημιουργήσουμε χώρους στάθμευσης ώστε τα τροχοφόρα να παρκάρουν σε συγκεκριμένα σημεία προστατεύοντας έτσι το φυσικό περιβάλλον αλλά και τον κόσμο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις