«Θύμα» κοροναϊού και ο τζίρος των καταστημάτων – Καχεκτικές οι πωλήσεις, ζητείται ενίσχυση της ρευστότητας
Σήμα κινδύνου για την επιβίωσή τους εκπέμπουν οι εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, που έρχονται αντιμέτωπες με μια κατακόρυφη πτώση του τζίρου, την οποία δεν κατάφεραν να ανακόψουν ούτε οι θερινές εκπτώσεις.
Σήμα κινδύνου για την επιβίωσή τους εκπέμπουν οι εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, που έρχονται αντιμέτωπες με μια κατακόρυφη πτώση του τζίρου, την οποία δεν κατάφεραν να ανακόψουν ούτε οι θερινές εκπτώσεις.
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΣΕΕ, οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων σημείωσαν μεγάλη πτώση, με τις επιδόσεις να χειροτερεύουν ακόμη και σε σχέση με το δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων του Ιουλίου. Κάτι που ερμηνεύεται από την αύξηση των κρουσμάτων κατά τη διάρκεια του Αυγούστου σε συνδυασμό με τα απαραίτητα για την υγεία των πολιτών μέτρα που ελήφθησαν.
Η κατάσταση, αν συνεχιστεί, αναμένεται να εξαντλήσει ταχύτατα τις αντοχές των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων εμπόρων και προοιωνίζεται νέα λουκέτα αλλά και μια ακόμη συγκέντρωση της αγοράς παρά το μεγάλο ξεσκαρτάρισμα που έγινε κατά την περίοδο της δεκαετούς κρίσης στη χώρα.
8 στις 10 επιχειρήσεις είχαν πτώση τζίρου
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας της ΕΣΕΕ:
- Οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (81%) πραγματοποίησαν χαμηλότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια της θερινής εκπτωτικής περιόδου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι επιδόσεις μάλιστα των επιχειρήσεων ήταν χειρότερες συγκριτικά με το πρώτο δεκαπενθήμερο των θερινών εκπτώσεων τον Ιούλιο (Πίνακες 1 & 2 και Διαγράμματα 1 & 2).
- Οι μισές επιχειρήσεις (50%) εκτιμούν πως οι πωλήσεις τους υποχώρησαν σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Αντίθετα, μόλις μία στις τέσσερις (26%) σημείωσε ηπιότερη πτώση πωλήσεων έως 20%. Οι επιδόσεις αυτές είναι σαφέστερα χειρότερα από τις αντίστοιχες περσινές
- Ως εκ τούτου, για την πλειονότητα των επιχειρήσεων (60%) η αγοραστική κίνηση είναι καλύτερη κατά το εκπτωτικό δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται συστηματικά όλα τα προηγούμενα έτη.
- Περίπου ένας στους δέκα (12%) επιχειρηματίες δήλωσε πως οι πωλήσεις τους ήταν εκείνες που ανέμεναν, αφού είχαν λάβει υπόψη τους την εκδήλωση και τον αντίκτυπο της πανδημίας. Αντίθετα, σχεδόν επτά στους δέκα (68%) επιχειρηματίες αιφνιδιάστηκαν από το μέγεθος των επιπτώσεων της πανδημίας και κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις από ότι εκτιμούσαν. Οι μικρές αποκλίσεις σε σχέση με το δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων του Ιουλίου δείχνει πως οι ελπίδες του εμπορικού κόσμου για ηπιότερης έντασης αντίκτυπο δεν επιβεβαιώθηκαν.
- Η αβεβαιότητα από την κρίση υγείας και η εφαρμογή των μέτρων ατομικής προστασίας επηρέασε αρνητικά και την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, καθώς περισσότερες από οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (82%) κατέγραψαν συρρίκνωση της επισκεψιμότητας σε σχέση με το 2019.
- Το 85% των επιχειρήσεων θεωρεί πως η πανδημία του κοροναϊού επηρέασε σημαντικά την ψυχολογία των καταναλωτών, χαρακτηρίζοντάς την περισσότερο συγκρατημένη σε σχέση με πέρυσι.
- Οι οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις (79%) υποστήριξε πως η πανδημία έχει επηρεάσει από μεγάλο έως πολύ μεγάλο βαθμό τη λειτουργία τους, εκτίμηση η οποία, υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν αποτελεί έκπληξη.
- Οι απαντήσεις των επιχειρήσεων σχετικά με το κόστος προσαρμογής στο νέο πλαίσιο λειτουργίας που υπαγορεύει ο Covid-19 φαίνονται μοιρασμένες. Ειδικότερα, το 31% των επιχειρήσεων χαρακτηρίζει το κόστος από μεγάλο έως πολύ μεγάλο ενώ το 30% από μικρό έως πολύ μικρό. Ενδεχομένως, η διαφοροποίηση αυτή μπορεί να οφείλεται και στο μέγεθος των επιχειρήσεων ή/και στο είδος.
- Οι μισές επιχειρήσεις (52%) θεωρούν πως η υποχρεωτική χρήση μάσκας στο χώρο του καταστήματος έχει επηρεάσει αρνητικά τη λειτουργία του καταστήματος και μόλις μία στις πέντε (19%) πως το έχει επηρεάσει θετικά.
- Σχεδόν σε τρεις από τέσσερις επιχειρήσεις (73%) οι πελάτες χρησιμοποίησαν κυρίως κάρτες κατά τις συναλλαγές τους. Η εξοικείωση των πελατών με το πλαστικό χρήμα και τα μέσα ηλεκτρονικής πληρωμής, από την περίοδο επιβολής των “Capital Controls”, σίγουρα λειτούργησαν ευνοϊκά προς αυτήν την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η υγειονομική κρίση και τα μέσα ατομικής προστασίας υπαγόρευσαν τον ισχυρό περιορισμό της χρήσης μετρητών (μόνο στο 4% των επιχειρήσεων χρησιμοποιήθηκαν κυρίως μετρητά).
Ζητείται ενίσχυση της ρευστότητας
Αναλύοντας την εικόνα της εγχώριας επιχειρηματικότητας και του εμπορίου, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας σημείωσε πως, παρά τις επί μέρους διαφορές λόγω των τουριστικών ροών και των τοπικών μέτρων περιορισμού της λειτουργίας επιχειρήσεων, οι επιπτώσεις της πανδημίας διαμορφώνουν στη χώρα μας «εμπορικές επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων», εξαντλώντας ταχύτατα τις αντοχές των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων εμπόρων.
Ο κ. Καρανίκας επισήμανε πως από τον Σεπτέμβριο, η παρατεταμένη αβεβαιότητα λόγω του τριψήφιου αριθμού κρουσμάτων COVID – 19 και οι συσσωρευμένες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις για επιχειρήσεις και πολίτες, φέρνουν το εμπόριο ενώπιον ενός πιθανού νέου φαύλου κύκλου έλλειψης ρευστότητας, που δεν αποκλείεται να δημιουργήσει για χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις έως το τέλος του έτους σοβαρά προβλήματα επιβίωσης, εφόσον δεν ληφθούν νέα, άμεσα και οριζόντια μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των ΜμΕ.
«Η πανδημία «τεντώνει» επικίνδυνα τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας που είναι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, εξαντλώντας τις αντοχές των ευάλωτων συναδέλφων που δεν έχουν για «μαξιλάρι ασφαλείας» το ηλεκτρονικό εμπόριο και διευρύνοντας συνεχώς τα μερίδια αγοράς για τους κεφαλαιακά και ψηφιακά ισχυρούς. Ζητούμε νέα, εμπροσθοβαρή μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας στην αγορά, διότι τα αποθέματα αντοχής πολλών εμπορικών επιχειρήσεων είναι απολύτως οριακά», δήλωσε ο κ. Καρανίκας μετά από συνάντηση που είχε με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα.
Στην ίδια συνάντηση ο Alban Maggiar, πρόεδρος της SMEunited (που εκπροσωπεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από 30 ευρωπαϊκές χώρες στον ευρωπαϊκό Κοινωνικό Διάλογο και στις διαβουλεύσεις με τα κοινοτικά όργανα) επισήμανε πως λόγω της πανδημίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει μία καθίζηση της οικονομικής δραστηριότητας η οποία πλήττει σφόδρα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για αυτό οι κυβερνήσεις των κρατών – μελών πρέπει να εξετάσουν όλους τους πιθανούς τρόπους ενεργούς στήριξης των ΜμΕ προτού οδηγηθούν σε μη αναστρέψιμες καταστάσεις.
Σημείωσε επιπλέον πως, μετά τις τελικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο προϋπολογισμός του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης περιλαμβάνει κονδύλια σαφώς λιγότερα από τα αρχικώς προβλεπόμενα για απευθείας στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Γι’ αυτό και προτρέπει κάθε κράτος – μέλος ξεχωριστά να αναλάβει πρωτοβουλίες σε εθνικό επίπεδο που θα διασφαλίσουν την επιβίωση των ΜμΕ.
«Ανάγκη κρατικής στήριξης»
Την ανάγκη λήψης μέτρων, ώστε «να μειωθούν οι αρνητικές συνέπειες» και «μέσω της κρατικής παρέμβασης να στηριχθούν όσες περισσότερες κατηγορίες επιχειρήσεων γίνεται», τόνισε μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», ο καθηγητής Οικονομικών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κώστας Μελάς.
Ο καθηγητής πρότεινε την επέκταση του δικτύου ασφαλείας τόσο για τους εργαζομένους όσο και για τις επιχειρήσεις για τις οποίες όπως είπε, πρέπει να υπάρξει μια «αποφασιστική πρωτοβουλία ενίσχυσης, με οποιονδήποτε τρόπο».
«Πρέπει να περιοριστούν οι απώλειες των επιχειρήσεων. Κάποια μέτρα προσωρινά μέτρα, όπως η αναστολή εργασίας και η επιστροφή των προκαταβολών, ίσως πρέπει να γίνουν πιο μόνιμα» πρόσθεσε.
Υπογράμμισε δε την ανάγκη, η κυβέρνηση να επανεξετάσει το ζήτημα της μείωσης φόρων.
Νέα μέτρα και τρίτος γύρος επιστρεπτέας προκαταβολής
Με τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, να δίνουν σκληρό αγώνα επιβίωσης, διψώντας για ρευστότητα, η κυβέρνηση εξετάζει νέα μέτρα στήριξης. Τις επόμενες μέρες εξάλλου, πρόκειται να ανοίξει ο γ΄κύκλος της επιστρεπτέας προκαταβολής, δηλαδή των χαμηλότοκων κρατικών δανείων.
Ο υπουργός Οικονομίας Χρήστος Σταϊκούρας προανήγγειλε τον γ’ κύκλο της επιστρεπτέας προκαταβολής για τον Σεπτέμβριο, με βάση και τα στοιχεία για τους τζίρους του Αυγούστου και σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας που επλήγησαν περισσότερο.
Ο νέος κύκλος, συνολικού ύψους περί το 1 δισ. ευρώ, θα αφορά κυρίως επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που είδαν μείωση του τζίρου τους μέσα στο καλοκαίρι.
- Πόσο κοντά είναι ένας τρίτος παγκόσμιος πόλεμος; Προετοιμασίες που δείχνουν ανάφλεξη
- LIVE: Μπάγερν Μονάχου – Άουγκσμπουργκ
- Γαλλία: Στα «λευκά» το Παρίσι – Ουρές 400 χιλιομέτρων στους αυτοκινητόδρομους προκάλεσαν οι χιονοπτώσεις
- Η Σερ, το «θαυμάσιο σεξ» και ο μοναδικός διάσημος που την χώρισε
- Megasports: Βλέπει άνοδο η εθνική
- Τροχαίο στην Εγνατία Οδό: Ανατροπή νταλίκας στη γέφυρα Μετσόβου λόγω ισχυρών ανέμων