Βουλή: Στοιχεία και ιστορίες από την επιμόρφωση των φυλακισμένων
«Πρέπει να δημιουργήσουμε φυλακές ανθρωπιάς και όχι κέντρα διαφθοράς. Να κάνουμε μια ιδεολογική στροφή «επανακοινωνικοποίησης» των φυλακισμένων, δίνοντας τους μια δεύτερη ευκαιρία με τα κατάλληλα εφόδια», επεσήμανε ο Βλ. Λαχανάς, Ειδικός Συμβούλος της ΓΓ Αντεγκληματικής Πολιτικής
«Πρέπει να δημιουργήσουμε φυλακές ανθρωπιάς και όχι κέντρα διαφθοράς. Να κάνουμε μια ιδεολογική στροφή «επανακοινωνικοποίησης» των φυλακισμένων, δίνοντας τους μια δεύτερη ευκαιρία με τα κατάλληλα εφόδια». Αυτή ήταν η επισήμανση του Βλάση Λαχανά, Ειδικού Συμβούλου της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής.
Από τις φυλακές Αυλώνα στο Πανεπιστήμιο
«Οι φυλακισμένοι, στους οποίους δίνονται εφόδια για την επανένταξη τους στη κοινωνία μέσα από την εκπαίδευση, την επιμόρφωση και την εποικοδομητική αξιοποίηση του νεκρού χρόνου είναι ο πιο ευγνώμων κόσμος. Και όταν βγουν θέλουν να κρατήσουν την επαφή μαζί μας», διαπίστωσε η ‘Αλκηστις Κοντογιάννη, Ομότιμη Καθηγήτρια του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Συντονίστρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Αναπτύσσοντας δεξιότητες ζωής στους έγκλειστους των Καταστημάτων Κράτησης Τίρυνθας και Ναυπλίου».
«Πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις στα Καταστήματα Κράτησης», ήταν το θέμα της ημερήσιας διάταξης της Επιτροπής Σωφρονιστικού Συστήματος της Βουλής, και οι προσκεκλημένοι της ενημέρωσαν τα μέλη της, για τις δομές τυπικής εκπαίδευσης, τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας και τα δημόσια ΙΕΚ.
«Στις φυλακές του Αυλώνα φέτος δύο κρατούμενοι που συμμετείχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις κατάφεραν και είναι φοιτητές ΑΕΙ παρά τις δυσκολίες που έφερε η πανδημία του κοροναϊού στο πρόγραμμα της προετοιμασίας τους ενώ άλλοι τρεις κρατούμενοι του φοιτούν εξ αποστάσεως στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο».
Αυτό κατέθεσε η Μαρούσα Απειρανθίτου, Προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα.
Μαρμαρωμένος χρόνος
Η Μαρία Στέφα, Κοινωνική Λειτουργός του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού, αφηγήθηκε μια ιστορία. Την ιστορία του Αλέξανδρου.
«Πολύ πρόσφατα, ένας κρατούμενος ο οποίος έχει πάνω από 20 χρόνια κράτησης στο ψυχιατρείο Κορυδαλλού, συμμετέχει στην ομάδα θεάτρου, συμμετέχει στην ομάδα εικαστικής έκτασης, είναι ένας άνθρωπος πολυτάλαντος, συμμετείχε στον «Μαρμαρωμένο Χρόνο» και μέσα από αυτό παρουσίασε κάποια ποιήματα στη θεατρική παράσταση και του δόθηκε το έναυσμα και εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή. Είναι η πρώτη απόπειρα του Αλέξανδρου, η οποία παρουσιάστηκε στον καλλιτεχνικό χώρο Φάμπρικα και στο ψυχιατρείο κρατουμένων Κορυδαλλού, με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών και γνωστών καλλιτεχνών».
Και το συμπέρασμα της:«Το άνοιγμα της φυλακής στην κοινωνία εκτιμάται ότι έχει θετικές για όλους συνέπειες. Είναι τελικά μία εκπαίδευση του κοινού και των κρατουμένων στη συνύπαρξη».
«Στόχος της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής είναι ένα βελτιωμένο σωφρονιστικό σύστημα στο οποίο η εκπαίδευση και η επιμόρφωση των κρατουμένων θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην επίτευξη του σωφρονισμού», διαβεβαίωσε ο κ. Λαχανάς.
Επιμόρφωση και εκπαίδευση των κρατουμένων
Παράλληλα κατέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία:
-Για το σχολικό έτος 2019 – 2020 σε συνεργασία με το yυπουργείο Παιδείας, πραγματοποιήθηκαν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να προκύψει ένα εποικοδομητικό και ασφαλές δίκτυο εκπαίδευσης και επιμόρφωσης κρατουμένων στα Καταστήματα Κράτησης.
-Λειτούργησαν εκπαιδευτικές δομές στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου και σε 19 από τα 34 Καταστήματα Κράτησης της χώρας.
-Με σκοπό την ολοκλήρωση του έργου υποχρεωτικής εκπαίδευσης των ανηλίκων κρατουμένων, λειτούργησαν Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας σε 13 Καταστήματα Κράτησης.
-Ο αριθμός των εγγεγραμμένων εκπαιδευομένων κρατουμένων στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, κατά τη λήξη του σχολικού έτους 2019 – 2020, ανέρχονταν σε 595, εκ των οποίων οι 256 αποφοίτησαν.
-Τα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, (Δ.Ι.Ε.Κ). με σκοπό την απόκτηση επαγγελματικής κατάρτισης για την παροχή εφοδίων των κρατουμένων και την κοινωνική τους επανένταξη, λειτούργησαν σε 3 Καταστήματα Κράτησης.
-Ο αριθμός των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων, κατά τη λήξη του προηγούμενου σχολικού έτους, ανέρχεται στους 173, ενώ οι 12 έλαβαν απολυτήριο γυμνασίου και οι 9 έλαβαν απολυτήριο λυκείου.
-Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέχρι τον Αύγουστο του 2020 στα Καταστήματα Κράτησης της χώρας, υπήρχαν 73 κρατούμενοι-φοιτητές, εκ των οποίων οι 40, φοιτούν στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
–Το σχολικό έτος 2019 – 2020 λειτουργούσαν εκπαιδευτικές δομές σε 19 από τα 34 Καταστήματα Κράτησης και στο Ίδρυμα του Βόλου.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Λαχανάς στο γεγονός ότι «με τη συνεργασία του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου έχει ήδη, εξασφαλιστεί η χορήγηση 20 νέων υποτροφιών προπτυχιακών προγραμμάτων σε κρατούμενους για το νέο ακαδημαϊκό έτος».
Παράλληλα αναφέρθηκε στις δράσεις και τα προγράμματα που έχει ως προτεραιότητα η Γενική Γραμματέα Αντεγκληματικής Πολιτικής.
Δράσεις και προτεραιότητες
Όπως είπε:
– Για το σχολικό έτος 2019 – 2020, εγκρίθηκε και προωθήθηκε σημαντικός αριθμός δραστηριοτήτων, με σκοπό την λειτουργική αξιοποίηση του χρόνου των κρατουμένων, τη μείωση των δυσμενών επιπτώσεων του εγκλεισμού και την υποβοήθηση της κοινωνικής επανένταξης τους.
-Έχει εντάξει στο ετήσιο σχέδιο δράσης της την επέκταση δικτύου εκπαιδευτικών δομών σε Καταστήματα Κράτησης και την εκπαιδευτική αναβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου των κρατουμένων.
-Με νέο έτος θα λειτουργούν δομές εκπαίδευσης σε, τουλάχιστον, 20 Σωφρονιστικά Καταστήματα και στο Ι.Α.Α.Α. Βόλου,
-Έχει ήδη, εγκριθεί η δημιουργία νέας επιπρόσθετης ειδικότητας, Τεχνικού Μαγειρικής, Shef, Αρχιμάγειρα, στο 2ο Σ.Δ.Ε. Κορυδαλλού και ήδη έχουν ξεκινήσει οι εγγραφές.
-Θα λειτουργήσει Γυμνάσιο με ηλικίας κάρτες στο Ειδικό Κατάστημα Κράτησης Νέων Βόλου.
-Για πρώτη φορά θα λειτουργήσουν Επαγγελματικά Λύκεια σε δύο Καταστήματα Κράτησης, στον Ελαιώνα Θηβών και στη Λάρισα, καθώς και Δ.ΙΕΚ Ενηλίκων Αποφοίτων Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, στον τομέα της αρτοποιίας, της ζαχαροπλαστικής και της μαγειρικής στο Κατάστημα Κράτησης της Κεντρικής Αποθήκης Υλικού Φυλακών.
-Θα συνεχιστεί ο θεσμός των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων κρατουμένων σε οποιοδήποτε Καταστήματα Κράτησης, όπου θα παρουσιαστεί η εν λόγω ανάγκη.
-Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θα συνεχιστούν και για το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, όλες οι απαραίτητες διοικητικές ενέργειες για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης των κρατουμένων φοιτητών στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
-Έχει ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός υλικού πρωτοκόλλου εκπαίδευσης κρατουμένων σε δεξιότητες γονικής παροχής. Είναι η Ακαδημία Γονέων και το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά στο Καταστήματα Κράτησης Κορυδαλλού-1, με στόχο την άμεση επέκταση του σε όλα τα Καταστήματα Κράτησης.
-Σε συνεργασία με τον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό «ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ» του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης θα υλοποιηθούν Ειδικά Προγράμματα Επαγγελματικής και Αγροτικής Επιμόρφωσης σε όλα τα Αγροτικά Καταστήματα της χώρας.
-Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, θα επιδιωχθεί μόνιμη και σταθερή συχνότητα αθλητικών προγραμμάτων σε όλες τις φυλακές.
Επανένταξη
«Προχωράμε, κάθε φορά, σε έναν καινούργιο χώρο. Προσπαθούμε, σύμφωνα με τους χώρους που έχουμε, να κάνουμε υπολογιστές. Υπάρχει ένα πρόγραμμα με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, που το παρακολουθούν 18 μήνες. Όποιος τελειώσει από εκεί, δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναγυρίσει μέσα. Μηδέν υποτροπή, γιατί βρίσκουν δουλειές. Ήδη, πριν να βγουν, τους έχουν βρει δουλειές. Θα μπορούσαμε να δοκιμάσουμε κάτι τέτοιο, αν υπάρξει ένας χώρος λίγο μεγαλύτερος στα καταστήματα και ελπίζουμε να μας βοηθήσετε σε αυτό το πρόγραμμα που έχει πάνω από 120 εθελοντές», υπογράμμισε από την πλευρά της η κ. Κοντογιάννη.
«Στα καταστήματα κράτησης της χώρας μας οργανώνονται και υλοποιούνται προγράμματα πολιτιστικών δραστηριοτήτων, δημιουργικής απασχόλησης, επιμόρφωσης, άθλησης και επαγγελματικής κατάρτισης για όλους τους κρατούμενους», ανέφερε η κ. Στέφα.
Παράλληλα έδωσε έμφαση στο θεσμό της πανελλήνιας έκθεσης, με τα έργα κρατουμένων και τα προϊόντα των καταστημάτων κράτησης, τονίζοντας ότι «έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και αγκαλιάζεται πάρα πολύ από όλα τα καταστήματα και από το Υπουργείο, γιατί συνδέει την κοινότητα και εξυπηρετεί το στόχο της επανένταξης».
«Ήταν μια πολύ παραγωγική και εποικοδομητική συζήτηση. Η πολιτεία, οφείλει να συνδράμει, έτσι ώστε να ενισχυθούν οι δυνατότητες και οι δραστηριότητες που σχετίζονται με το πολιτισμό και την εκπαίδευση. Η εκμετάλλευση του νεκρού χρονικού διαστήματος που παραμένουν οι κρατούμενοι μέσα στα σωφρονιστικά καταστήματα, είναι πολύ ουσιαστικό να συνδυάζεται με την εκπαίδευση και τη διενέργεια πολιτιστικών δρώμενων», τόνισε κλείνοντας τη συνεδρίαση ο κ. Καραγκούνης.
Πηγή ΑΜΠΕ
- Συνάντηση Φάμελλου με Μυλόπουλο – «Απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ η αναβάθμιση θεμάτων Αυτοδιοίκησης σε κεντρικό επίπεδο»
- Παναθηναϊκός – Άρης 126-74: Ισοπεδωτικοί οι «πράσινοι» κόντρα σε 8 παίκτες
- Ο Κομπότης (!), τέσσερις κόκκινες κάρτες, ο Ζίνι, οι «δανεικοί» και 4+1 νίκες στο γκολ: Η επανάληψη στα ματς του Παναθηναϊκού, έγινε… συνήθεια (vids)
- Σερβία: Διαδήλωση των φοιτητών στο Βελιγράδι κατά της διαφθοράς και της αδιαφάνειας στον κρατικό μηχανισμό
- Σε επιφυλακή η Ελλάδα μετά τη σοκαριστική επίθεση στο Μαγδεμβούργο – Τα μέτρα που λαμβάνει
- ΑΕΚ – Λεβαδειακός: Οι σπουδαίες επεμβάσεις του Γκαραβέλη στο πρώτο ημίχρονο στην «OPAP Arena» (vids)