Η ώρα των business plans
H πορεία της χώρας τα επόμενα έτη, δεν θα κριθεί από το ύψος των κονδυλίων που θα λάβει, αλλά από τον βαθμό ωριμότητας της ελληνικής πολιτείας, στο να συνεργάζεται αρμονικά με τους ειδήμονες και τεχνοκράτες
- Ο Κηφισός δεν θα άντεχε το νερό του Ντάνιελ ή της Βαλένθια - Καθηγητής του ΕΜΠ εξηγεί τον λόγο
- Ανδρουλάκης: Να επενδύσουμε στη βιωσιμότητα, την αειφορία και στις συνέργειες μεταξύ του τουρισμού
- Ο Σπηλιωτόπουλος εξηγεί γιατί δεν υπέγραψε τη διακήρυξη του κόμματος Κασσελάκη
- Στοιχεία σοκ για την ενδοοικογενειακή βία: Πάνω από 15.000 γυναίκες έχουν πέσει θύματα σε δέκα μήνες
Μία από τις θετικές επιπτώσεις που θα μπορούσε να διακρίνει κανείς την περίοδο της πανδημίας, είναι η δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης από την ΕΕ και τα σημαντικά ποσά που προβλέπονται για την χώρα μας όπου μόνο για το συγκεκριμένο ταμείο ανέρχονται σε 32 δις ευρώ.
Παρόλα αυτά, η διαδικασία εκταμίευσης πρόκειται να είναι σταδιακή σε ετήσια βάση και η χώρα μας καλείται να υποβάλλει ένα προσχέδιο των επιχειρηματικών σχεδίων που θα χρηματοδοτηθούν μέχρι τέλος του έτους, ώστε στην συνέχεια να δύνανται να εκταμιευθούν τα πρώτα κονδύλια, το δεύτερο τρίμηνο του επόμενου έτους.
Βέβαια η κατάρτιση των business plans, δεν είναι μια απλή υπόθεση και μάλιστα κάτω από σφιχτά χρονοδιαγράμματα, καθώς η χώρα μας διαχρονικά έχει συνηθίσει σε διαφορετικούς πολιτικούς χρόνους, ιδίως με την λογική του ΕΣΠΑ που είχε συνηθίσει.
Πιο συγκεκριμένα, τόσο τα παλαιότερα ΕΣΠΑ όσο και τα τρέχοντα, στηρίζονται σε κονδύλια τα οποία μπορούν να ανακατανέμονται αναλόγως της ωριμότητας του κάθε έργου και μάλιστα αν αποδειχθεί ότι ένα έργο καθυστερεί, ή δεν προχωρά ικανοποιητικά, υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς κονδυλίων, είτε σε διαφορετικό έργο, είτε σε επόμενο οικονομικό έτος, με στόχο την μεγαλύτερη απορροφητικότητα και μάλιστα με ελάχιστη κρατική συμμετοχή.
Πλέον η λογική αλλάζει και τα 32 δις ευρώ που προβλέπονται για την χώρα, απαιτούν αναλυτικά και κοστολογημένα business plans, με έμφαση στο όφελος δεδομένου του κόστους, καθώς και στην διάρθρωση του κάθε έργου σε συγκεκριμένες φάσεις και παραδοτέα.
Αν ένα έργο δεν προχωρά όπως πρέπει, τότε ενδέχεται να χαθεί το υπόλοιπο των κονδυλίων, με αποτέλεσμα η χώρα να πρέπει να καλύψει μόνη της με κρατική συμμετοχή την ολοκλήρωση των παραδοτέων.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, πρόκειται για ένα δύσκολο εγχείρημα που θα φέρει ανάπτυξη στην χώρα, πιθανώς και 2% επιπλέον ετησίως, με την σωστή απορρόφηση αλλά και εκτέλεση των έργων του ταμείου.
Είναι ίσως μια μεγάλη ευκαιρία, η κυβέρνηση εκτός από τα αρμόδια υπουργεία που θα τρέξουν την διαδικασία, να δημιουργήσει και μία taskforce με συμμετοχή καταξιωμένων στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα, με διεθνή εμπειρία σε διαχείριση και παρακολούθηση μεγάλων έργων.
Συμπερασματικά θα λέγαμε, πως η πορεία της χώρας τα επόμενα έτη, δεν θα κριθεί από το ύψος των κονδυλίων που θα λάβει, αλλά από τον βαθμό ωριμότητας της ελληνικής πολιτείας, στο να συνεργάζεται αρμονικά με τους ειδήμονες και τεχνοκράτες, καθώς και από την ταχύτητα εκτέλεσης των έργων που τελικά θα συμφωνηθούν.
Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις