Ο EuroNCAP εγκαινιάζει νέες δοκιμές για τα συστήματα υποβοήθησης
Η ευρωπαϊκή αρχή δοκιμών πρόσκρουσης καθιερώνει ένα νέο τρόπο αξιολόγησης των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης των αυτοκινήτων συνυπολογίζοντας στην βαθμολόγηση και το κατά πόσο είναι ακριβής και ο τρόπος που αυτά παρουσιάζονται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο EuroNCAP εγκαθιδρύει ένα νέο μοντέλο δοκιμών με στόχο την αξιολόγηση συστημάτων όπως το ενεργό cruise control και το σύστημα διατήρησης της πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας με στόχο τη «διαφώτιση» του κοινού σε σχέση με τις διαφορετικές κωδικοποιήσεις αλλά και τις διαφορές στη λειτουργία αντίστοιχων συστημάτων από εταιρεία σε εταιρεία.
Υπό το παραπάνω σκεπτικό οι συγκεκριμένες δοκιμές δεν θα επηρεάζουν τη γενική βαθμολογία ασφάλειας των υπό αξιολόγηση αυτοκινήτων όπως την ξέραμε μέχρι σήμερα, με δεδομένο ότι πολλά από τα ευφυή συστήματα υποβοήθησης είναι προς το παρόν προαιρετικά, ωστόσο θα προκύπτει βαθμολογία όπου θα συνυπολογίζεται και βαθμός ακρίβειας με τον οποίο τα εν λόγω συστήματα θα παρουσιάζονται από τις εταιρείες. Εκτός από τη συγκεκριμένη παράμετρο, η βαθμολόγηση θα γίνεται φυσικά με βάση την αποτελεσματικότητά της λειτουργίας τους αλλά και σε ό,τι αφορά την «αντίδραση» των συστημάτων σε διορθωτική παρέμβαση του οδηγού ή την απουσία της αλλά και της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης.
Συνοπτικά οι νέοι τομείς αξιολόγησης είναι οι εξής:
Vehicle Assistance (Συστήματα υποβοήθησης Αυτοκινήτου): Αξιολογείται η αποτελεσματικότητα των συστημάτων υποβοήθησης σε κανονικές συνθήκες.
Driver Engagement (Αλληλεπίδραση με τον οδηγό): Αξιολογείται ο τρόπος αποτύπωσης της λειτουργίας τους και η πληροφόρηση προς τον οδηγό, η ικανότητα των συστημάτων να επιτηρούν τον οδηγό, (αν π.χ. έχει τα χέρια στο τιμόνι και την προσοχή του στο δρόμο όπως απαιτείται, πόσο εύκολα αλληλεπιδρούν και προσαρμόζονται στις κινήσεις του οδηγού και κατά πόσο είναι σαφές αν είναι ενεργοποιημένα ή μη.
Safety Backup (Δικλείδα ασφαλείας σε περίπτωση κινδύνου): Σε αυτό τον τομέα αξιολογείται η «ετοιμότητα» και ο τρόπος «αντίδρασης» των συστημάτων σε περίπτωση που ο οδηγός π.χ. χάσει τις αισθήσεις του, αν συμβεί ατύχημα ή αν το ίδιο το σύστημα παρουσιάσει κάποια δυσλειτουργία.
Με βάση τα παραπάνω προκύπτει μια βαθμολογία από το 1 έως το 100 για κάθε κατηγορία ξεχωριστά στην οποία όμως οι πρώτες δύο κατηγορίες Vehicle Assistance και Driver Engagement έχουν μικρότερη συντελεστή στο τελικό αποτέλεσμα σχέση με την κατηγορία Safety Backup. Αφού υπολογιστεί η βαθμολογία αντιστοιχίζεται σε τέσσερις χαρακτηρισμούς, (Πολύ καλή, Καλή, Μέτρια, Βασική) ανάλογα με την επίδοση του εκάστοτε μοντέλου.
Ήδη οι πρώτες δοκιμές με βάση το παραπάνω μοντέλο πραγματοποιήθηκαν περιλαμβάνοντας 10 νέα αυτοκίνητα. Την υψηλότερη βαθμολογία (174) απέσπασε η Mercedes-Benz GLE η οποία, σύμφωνα με τα σχόλια του EuroNCAP, «προσφέρει στον οδηγό μια σαφή εικόνα σε σχέση με τη λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η BMW Σειράς 3 (172 βαθμοί) ενώ την πρώτη τριάδα συμπληρώνει το Audi Q8 με 162 βαθμούς.
Πέρα από την τριάδα της κορυφής, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το Tesla Model 3, ένα μοντέλο το οποίο έχει στο ενεργητικό του αρκετές πρωτιές σε ό,τι αφορά τα συστήματα υποβοήθησης απέσπασε μέτρια βαθμολογία καθώς, σύμφωνα με τα ευρήματα του EuroNCAP, στο σενάριο όπου ο οδηγός με ενεργοποιημένο το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης παρενέβη για να αποφύγει ένα εμπόδιο, το εν λόγω σύστημα απενεργοποιήθηκε πλήρως και δεν επανενεργοποιήθηκε αυτόματα μετά τον ελιγμό αποφυγής.
Αντιθέτως, θετικά σχόλια απέσπασε το Renault Clio που αν και βρίσκεται στην τελευταίες θέσεις της δεκάδας στη συγκεκριμένη αξιολόγηση, κρίθηκε ως μια ευχάριστη έκπληξη καθώς σύμφωνα με την ανακοίνωση του EuroNCAP, «είναι υπέροχο να υπάρχει ένα supermini με ικανά συστήματα υποβοήθησης και μπορούν να αντιδράσουν σε περίπτωση ανάγκης».
Αναλυτικά οι βαθμολογίες έχουν ως εξής:
Μοντέλο | Υποβοήθηση | Αλληλεπίδραση | Safety Backup | Βαθμολογία |
Mercedes-Benz GLE | 86 | 85 | 89 | 174/Πολύ Καλή |
ΒΜW Σειρά 3 | 82 | 83 | 90 | 172/Πολύ Καλή |
Audi Q8 | 83 | 78 | 84 | 162/Πολύ Καλή |
Ford Kuga | 66 | 73 | 86 | 152/Καλή |
VW Passat | 76 | 79 | 61 | 137/Μέτρια |
Tesla Model 3 | 87 | 36 | 95 | 131/Μέτρια |
Nissan Juke | 52 | 70 | 72 | 124/Μέτρια |
Volvo V60 | 71 | 78 | 49 | 120/Μέτρια |
Renault Clio | 62 | 69 | 43 | 105/Βασική |
Peugeot 2008 | 61 | 74 | 40 | 101/Βασική |
Πλην των επιμέρους ευρημάτων που προκύπτουν από τις βαθμολογίες όπως σημειώνει ο Matthew Avery, μέλος του ΔΣ του EuroNCAP «τα πρώτα αποτελέσματα μας δείχνουν ότι πολλοί κατασκευαστές έχουν εξελίξει εξαιρετικά αποτελεσματικά συστήματα υποβοήθησης κάτι το οποίο είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Ταυτόχρονα εντοπίσαμε και κάποια κενά στις ικανότητες άλλων αυτοκινήτων».
Καταλήγοντας, ο ίδιος επεσήμανε ότι οι συγκεκριμένες δοκιμές αποτυπώνουν και τις προκλήσεις της αυτόνομης οδήγησης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι: «οι αξιολογήσεις μας καταδεικνύουν ότι τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά στον οδηγό αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν την δυνατότητα ούτε έχουν σχεδιαστεί για να αναλαμβάνουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε κρίσιμες συνθήκες».
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά την ήττα του Παναθηναϊκού στο Κάουνας
- Οι νέες αποκαλύψεις για «λευκούς» γάμους της Ειρήνης και η εμπλοκή σε κύκλωμα με απάτες μητέρας και αδερφής
- Τι συμβαίνει όταν οι σεξουαλικές φαντασιώσεις γίνονται πραγματικότητα;
- Ζάλγκιρις – Παναθηναϊκός 84-77: «Κατηφόρα» στο Κάουνας για τους Πράσινους
- Θέσεις εργασίας: Γιατί κινδυνεύουν να χαθούν 83 εκατ. ως το 2027 – Νέα κρίση εν όψει
- Τρεις σκυλίτσες, η Δήμητρα, η Ρόζα και η Λουσία, χτυπήθηκαν από όχημα – Χρειάζονται βοήθεια