Οι νικητές του lockdown: Πώς μια ελληνική εταιρεία πέτυχε εντυπωσιακά αποτελέσματα στο Α’ εξάμηνο του 2020
Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε το Πλαίσιο για το πρώτο εξάμηνο του 2020, αποδεικνύουν ότι ο σωστός επιχειρηματικός σχεδιασμός είναι ανίκητος
Ευελιξία. Ανέκαθεν κινητήριος δύναμη της επιχειρηματικής κερδοφορίας, φέτος η ικανότητα των εταιρειών να βρίσκουν δημιουργικές και άμεσες λύσεις στα προβλήματα που – αναπόφευκτα – παρουσιάζονται στον δρόμο τους, κατέστη πιο πολύτιμη από ποτέ. Στη χρονιά που μας πέρασε, είδαμε εταιρείες να επιβιώνουν αλλάζοντας πλήρως το πεδίο στο οποίο δραστηριοποιούνται ή – στις καλύτερες περιπτώσεις – να στηρίζονται στην προνοητικότητα που επέδειξαν στον στρατηγικό τους σχεδιασμό πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, και η οποία τους επέτρεψε να προσαρμοστούν γρήγορα στα νέα μοντέλα κατανάλωσης που αναδύθηκαν στην περίοδο του lockdown.
Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα για την Ελλάδα, είναι η περίπτωση του Πλαισίου, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες λιανεμπορίου της χώρας μας. Έχοντας ακολουθήσει μια επιχειρηματική στρατηγική διαφοροποιημένη από τον ανταγωνισμό της και έχοντας πραγματοποιήσει επενδύσεις με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, ο Όμιλος κατόρθωσε να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις του δύσκολου διαστήματος που περάσαμε, να ανακοινώσει πολύ θετικά οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2020, αλλά και να οικοδομήσει μια νέα σχέση με τους καταναλωτές, η οποία αναμένεται να συνεχίσει να εξαργυρώνεται και μετά την επιστροφή σε μια (νέα;) κανονικότητα.
Μια αναπάντεχη νίκη
Κατά την ανακοίνωση των μέτρων του lockdown, δύσκολα θα περίμενε κανείς ότι το Πλαίσιο θα κατάφερνε να ανταπεξέλθει τόσο αποτελεσματικά στις νέες συνθήκες. Με το 70% των πωλήσεών του να έχουν προέλθει για το 2019 από τη λιανική στα φυσικά καταστήματα, ο Όμιλος φαινόταν να βρίσκεται μπροστά σε μια πολύ δύσκολη περίοδο. Κι όμως, στο πρώτο εξάμηνο του 2020 σημειώθηκε ενίσχυση των εργασιών του, άνοδος των κερδών – κυρίως μετά τη φορολογία – ενώ διατηρήθηκε η ισχυρή κεφαλαιακή του βάση και η ευρύτατη ρευστότητα.
Συγκεκριμένα, η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 8%, στα 148,6 εκατ. ευρώ (από 137,5 εκατ. ευρώ), ο EBITDA σταθεροποιήθηκε σε ελαφρά υψηλότερα επίπεδα (+1,5%) και πάνω από τα 5 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων ενισχύθηκαν στα 0,5 εκατ. ευρώ (+4,3%) και η καθαρή κερδοφορία ανέκαμψε στα 0,3 εκατ. ευρώ (+85,5%). Βελτίωση σημειώθηκε και στην ταμειακή ρευστότητα, σε διψήφιο ποσοστό που υπερβαίνει τα 43 εκατ. ευρώ, με την σταθερή καθαρή ρευστότητα να φτάνει στα 29,2 εκατ. ευρώ. Σταθερά ισχυρά παρέμειναν και τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου, ξεπερνώντας τα 93 εκατ. ευρώ (1,5 φορά της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης).
Το χρονικό της επιτυχίας
Φυσικά, η καλή εικόνα του Ομίλου κατά το διάστημα της πανδημίας δεν προέκυψε τυχαία, αλλά επήλθε ως αποτέλεσμα του διαφοροποιημένου στρατηγικού σχεδιασμού των κ. Γεώργιου και Κωνσταντίνου Γεράρδου (Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας αντιστοίχως). Συγκεκριμένα, πολύ καιρό πριν την πανδημία, το Πλαίσιο επέλεξε να παραβλέψει την «παραδοσιακή» λογική των εταιρειών λιανικής και να ακολουθήσει μια στρατηγική ανάκαμψης που προτιμά τον μικρό αριθμό μεγάλων σε έκταση καταστημάτων (και τη στοχευμένη αύξησή τους). Έτσι, αντί να επενδύει στη δημιουργία όσο το δυνατόν περισσότερων καταστημάτων, κατεύθυνε τους πόρους της σε ισχυρές υποδομές γύρω από το τρίπτυχο «logistics – διανομή – in-house call center».
Μεταξύ άλλων, ο Όμιλος προχώρησε σε επενδύσεις ύψους 40.000.000€ για τα κέντρα logistics στη Μαγούλα και τη Μάνδρα Αττικής, συνολικής έκτασης άνω των 30.000 τ.μ., αλλά και για την ανάπτυξη της πλατφόρμας e-commerce. Επιπλέον, ήδη πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, ο ανανεωμένος στόλος του Πλαισίου μετρούσε 90 φορτηγά.
Η στρατηγική αυτή δικαίωσε τον Όμιλο, αφού ήταν και μέρος της αιτίας που του επέτρεψε να μεταβεί ταχύτατα και αποτελεσματικά από τις πωλήσεις μέσω φυσικών καταστημάτων στο ηλεκτρονικό εμπόριο, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις μειώθηκαν μόλις κατά 20%, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο του έτους – κατά τη διάρκεια, δηλαδή, του lockdown – η αύξηση των ενοποιημένων πωλήσεων ξεπέρασε το 12% (σχεδόν τριπλάσια αύξηση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο).
Αν και το κόστος προσαρμογής επέφερε χαμηλή μονοψήφια υποχώρηση στο περιθώριο κέρδους, ο παράλληλος περιορισμός των διοικητικών εξόδων και η συρρίκνωση του χρηματοοικονομικού κόστους, άνοιξαν το δρόμο για τα θετικά αποτελέσματα μετά τη φορολογία, τα οποία ήταν μάλιστα σημαντικά αυξημένα έναντι του συγκρίσιμου εξαμήνου.
Τρεις πυλώνες επιχειρηματικής ανάπτυξης
Είναι ευνόητο ότι η ύπαρξη των κατάλληλων υποδομών δεν αρκεί από μόνη της για να εξηγήσει την αντοχή του Πλαισίου στο «σοκ» του πρώτου εξαμήνου. Η μετάβαση από τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα σε ένα διάστημα κατά το οποίοι οι κλήσεις στο call center υπερδιπλασιάστηκαν, οι πωλήσεις μέσα από το online κανάλι επταπλασιάστηκαν και οι online παραγγελίες δεκαπλασιάστηκαν, σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη.
Πώς εξηγείται λοιπόν η επιτυχία του Πλαισίου; Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Γεράρδο, η εξαιρετική απόδοση είναι αποτέλεσμα κυρίως τριών παραγόντων: «μιας εξαιρετικά ικανής και δεμένης ομάδας, η οποία ακόμα και μακριά από το γραφείο είχε άψογο συντονισμό και εύφλεκτα αντανακλαστικά, των σημαντικών επενδύσεων σε υποδομές logistics και ιδιόκτητο στόλο, σε τεχνολογίες e-commerce και customer service και μιας εμπορικής στρατηγικής που απαντούσε on-time στη διαφορετική κάθε φορά ανάγκη που γεννιόταν εν μέσω του lockdown».
Αυτό το τρίπτυχο έφερε και το σημαντικότερο, ίσως, μακροπρόθεσμο κέρδος της εταιρείας. Η σωστή διαχείριση του νέου όγκου εργασιών, σε έναν τομέα που δεν είχε γνωρίσει τέτοιου είδους ανάπτυξη πριν την περίοδο του lockdown, επέτρεψε στο Πλαίσιο να αποφύγει το συνηθισμένο πρόβλημα των καθυστερήσεων στην παράδοση, και να πείσει τους καταναλωτές ότι είναι ικανό να παραδίδει τα προϊόντα τους με ασφάλεια, αξιοπιστία και συνέπεια. Και είναι βέβαιο ότι αυτού του είδους η εμπιστοσύνη του κοινού πρόκειται να συνεχίσει να εξαργυρώνεται και στο μέλλον.
Αισιοδοξία μπροστά σε μια απρόβλεπτη χρονιά
Η αίσθηση του Ομίλου, όπως εκφράστηκε δια στόματος του Προέδρου, κ. Γεώργιου Γεράρδου, είναι εκείνη της συγκρατημένης αισιοδοξίας, αφού τόσο η εξέλιξη της πανδημίας όσο και τα σχετικά μέτρα που ενδέχεται να ληφθούν, είναι αναμενόμενο να επηρεάσουν την αγοραστική διάθεση και ικανότητα των Ελλήνων. Ωστόσο, η προσδοκία της Διοίκησης είναι ότι οι πωλήσεις θα διατηρηθούν τουλάχιστον στα επίπεδα του 2019.
Μπορείτε να επισκεφθείτε το ηλεκτρονικό κατάστημα του Πλαισίου εδώ.
- Ολυμπιακός – Μαρούσι 106-94: Ο Πίτερς μοίρασε τα… δώρα στο ΣΕΦ
- Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τους χειρισμούς σχετικά με τις πληροφορίες για το παρελθόν του δράστη
- Φάμελλος: Η αλληλεγγύη είναι η βάση μιας δημοκρατικής κοινωνίας
- Ανακοίνωσε τον Τρέβιον Γουίλιαμς η Μακάμπι
- Χάκερ της φωτοσύνθεσης δημιούργησαν την πατάτα της κλιματικής αλλαγής
- LIVE: Έβερτον – Τσέλσι