Είστε για ένα L.A.T.T.E;
Δυναμικά στο προσκήνιο της αγοράς έχουν εισβάλλει τα προϊόντα που έχουν τα εξής ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: Είναι τοπικά, αυθεντικά, ανιχνεύσιμα, διαφανή και ηθικά!
Είστε για ένα L.A.T.Τ.E; Δεν ξέρω τι θα απαντήσετε αλλά σε κάθε περίπτωση προσπαθήστε να αποφύγετε την παγίδα. Και αυτό γιατί επ΄ ουδενί το μυαλό σας να μην «πάει» στον caffe latee, το αγαπημένο ρόφημα που στηρίζεται στον espresso και το γάλα.
Το L.A.T.Τ.E είναι ένα ακρωνύμιο που σιγά σιγά εισέρχεται στο λεξιλόγιο μας από τον χώρο της αγοράς και αποτυπώνει μια νέα τάση των καταναλωτών σε σχέση με τα προϊόντα αγροδιατροφής – αποτελείται από τα αρχικά γράμματα των λέξεων: local, authentic, traceable, transparent & ethical. Δηλαδή, για τοπικά, αυθεντικά, ανιχνεύσιμα, διαφανή και ηθικά προϊόντα.
Συχνά πυκνά γίνεται λόγος και για μια …γενιά L.A.T.T.E και η γενιά πηγαίνει για να ορίσει και τα προϊόντα και τους καταναλωτές. Σε κάθε περίπτωση, τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κερδίζουν έδαφος, ιδιαίτερα μετά την εκδήλωση της πανδημίας του Covid-19 αλλά και της συνειδητοποίησης ευρύτερων κοινωνικών ομάδων για τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών ως αποτέλεσμα της όξυνσης της κλιματικής κρίσης. Την ίδια ώρα, ο αριθμός των καταναλωτών στις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης που επιλέγει τα προϊόντα L.A.T.T.E συνεχώς διευρύνεται και λειτουργεί ως ισχυρή ομάδα πίεσης.
Τα προϊόντα L.A.T.T.E στη πράξη δεν είναι τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από προϊόντα αγροδιατροφής με ισχυρή τοπική ταυτότητα αλλά και δυνατότητα απόδειξης της ανά πάσα στιγμή. Με άλλα λόγια, πρόκειται για προϊόντα με όνομα και επώνυμο αλλά και διεύθυνση . Πάνω από όλα, διεύθυνση με οδό, αριθμό και Ταχυδρομικό Κώδικα.
Ας πάμε, όμως, ένα βήμα παρακάτω. Σε ενημερωτικό κείμενο για όλα όσα ειπώθηκαν στη ψηφιακή συζήτηση που οργανώθηκε από τον ΣΕΒ και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ExportReady για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων με σκοπό την κατανόηση των ανατροπών στο διεθνές εμπόριο, μέσα στην πανδημία, αλλά και τις ευκαιρίες που αναδύονται για τις ελληνικές επιχειρήσεις διαβάζω και συγκρατώ ένα ενδιαφέρον απόσπασμα: « Στην Ευρώπη, η πανδημία έχει αναδείξει ένα νέο προφίλ καταναλωτή, με στροφή σε περισσότερο υγιεινά προϊόντα, με συσκευασίες ατομικής κατανάλωσης και εύκολης οικιακής χρήσης. Επίσης, ανέδειξε ένα νέο προφίλ αγοραστή, όπου με τη χρήση ψηφιακών μέσων μπορεί να επιλέγει ταχύτερα μεταξύ ανταγωνιστικών προϊόντων και τιμών. Οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες οφείλουν να επιδείξουν γρήγορα αντανακλαστικά και να υιοθετήσουν τόσο ψηφιακές πρακτικές στην προσέγγιση των καταναλωτών όσο και προϊόντα που καλύπτουν τις νέες αγοραστικές συνήθειες».
Στο ίδιο ενημερωτικό σημείωμα ξεχωρίζω την παρέμβαση του αναπληρωτή γενικού διευθυντή του ΣΕΒ Γιώργου Ξηρογιάννη: «Το διεθνές εμπόριο δεν είναι πλέον το ίδιο. Το είδος των προϊόντων, η πρόσβαση σε διεθνείς αγορές, η διαθεσιμότητα εισοδήματος στα νοικοκυριά και ο προγραμματισμός των παραγγελιών έχουν αλλάξει. Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και να δώσουν τη μέγιστη προσοχή στη διαχείριση των εμπορικών κινδύνων. Η πολιτεία οφείλει να διευκολύνει τις επιχειρήσεις στην μετάβαση τους σε ψηφιακά εμπορικά κανάλια και να συνεχίσει να στρέφει σημαντικό μέρος από το σημερινό ΕΣΠΑ στην τόνωση της ρευστότητας. Τέλος, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη θετική εικόνα της χώρας μέσα στην κρίση ως διαβατήριο για την ακόμα μεγαλύτερη εξαγωγική διείσδυση των ελληνικών προϊόντων».
Ας πάμε και ένα βήμα παραπέρα. Σε αυτή τη δύσκολη χρονιά με την κυρίαρχη φονική παρουσία του covid-19 ο διεθνής διαγωνισμός Great Taste Awards – με έδρα το Λονδίνο- παρά τις απώλειες (κυρίως στο κομμάτι των συμμετοχών)- τα έβγαλε πέρα και ανέδειξε τους πρώτους των πρώτων μεταξύ των παραγωγών στον τομέα της αγροδιατροφής. Από την Ελλάδα τα προϊόντα που κέρδισαν τα 3 αστέρια – την υψηλότερη διάκριση- δεν ήταν παραπάνω από 10. Τα περισσότερα προερχόμενα από μικρούς παραγωγούς της περιφέρειας που διαθέτουν αποδεδειγμένα ισχυρή τοπική ταυτότητα.
Από τους 3 αστεράτους του διαγωνισμού και η τοπική επιχείρηση Bee Naturalles με έδρα την Νέα Αρτάκη, ένα προάστιο της Χαλκίδας, στο ενιαίο αστικό συγκρότημα της ευβοϊκής πρωτεύουσας με το βιολογικό μέλι άγριων βοτάνων.
«Το άγριο μέλι της Bee Naturalles αποτελεί το απαύγασμα του μοναδικού και υπέροχου ταξιδιού που ακολουθούμε μαζί με τις μέλισσες μας κατά τη διάρκεια ενός μελισσοκομικού έτους. Συλλέγεται από της μοναδικής ομορφιάς και ποικιλομορφίας εκτάσεις της Εύβοιας με τους ιδιαίτερα πλούσιους υδροβιότοπους, τα παρθένα δάση και τα απάτητα όρη, περιοχές ενταγμένες στο δίκτυο NATURA 2000.
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σπάνιο μέλι, με αυξημένα υγιεινά χαρακτηριστικά και απίθανους γευστικούς συνδυασμούς αγρίων βοτάνων, πεύκου, δρυός και μάραθου. Μία μοναδική εμπειρία γεύσης ενός εξάμηνου ταξιδιού για το κυνήγι του 3άστερου σπάνιου άγριου μελιού που συγκαταλέγεται στα καλύτερα μέλια παγκοσμίως. Είναι το απόσταγμα της άγριας ελληνικής φύσης που μας προσφέρει απλόχερα τα θαυμαστά της δώρα μέσω της ιερής μέλισσας».
- Θρίαμβος της Μπόρνμουθ στο «Ολντ Τράφορντ» (3-0) – Γκέλα για την Τσέλσι (0-0)
- Βραζιλία: Τουλάχιστον δέκα νεκροί σε συντριβή μικρού αεροπλάνου
- Artemas και Διαμαντής: Ο Κύπριος viral τραγουδιστής που ακούει ο Ομπάμα και όλο το TikTok, έχει ορμή
- Γάζα: Οικογένειες ψάχνουν καθημερινά στα σκουπίδια για να φάνε, λέει η UNRWA
- LIVE: Παναθηναϊκός – Athens Kallithea
- Μαγδεμβούργο: Τα κενά ασφαλείας και οι προειδοποιήσεις που αγνοήθηκαν