Επιλέγοντας την Ηθική Μόδα, προάγουμε την δικαιοσύνη
Ο ecostylist Δημήτρης Γραμματικογιάννης εξηγεί με απλά λόγια για ποιους λόγους αξίζει να επενδύσουμε στην Ηθική Μόδα και πώς μπορούμε να το επιτύχουμε με την βοήθεια brands και με κριτική σκέψη.
- Οι πρώτες συναντήσεις της συζύγου του αστυνομικού της Βουλής με τις τρεις κόρες της - Τι της είπαν
- Μηχανική βλάβη σε πλοίο με 115 επιβάτες - Επέστρεψε στον Πειραιά
- Στο στόχαστρο της αστυνομίας τρία άτομα που χειροκροτούσαν τον μακελάρη στο Μαγδεμβούργο
- Αμερικανικό μαχητικό καταρρίφθηκε κατά λάθος από αμερικανικό καταδρομικό
Υπάρχει ένα πικρό ανέκδοτο ανάμεσα στους experts του sustainability που λέε ότι όταν θέλεις να μάθεις ποιο είναι το επόμενο χρώμα της μόδας, μην κοιτάξεις την Pantone (σ.σ:η εταιρεία που ανακοινώνει το χρώμα που θα κυριαρχήσει την επόμενη σεζόν), αλλά… το ιερό ποτάμι του Γάγγη.
Μόδα και περιβάλλον είναι ένα: τις τελευταίες δεκαετίες, Οι φυσικοί πόροι ολοένα και μειώνονται, ενώ σπάνια είδη χλωρίδας και πανίδας εξαφανίζονται, με την θερμοκρασία του πλανήτη να ανεβαίνει επικίνδυνα. Οι βιομηχανίες πρέπει να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και να προσπαθήσουν να μειώσουν την εκπομπή ρύπων, αλλά και εμείς οι καταναλωτές έχουμε ευθύνη. Ο υγιής καταναλωτισμός και η ανακύκλωση, αλλά και μια βαθύτερη ματιά πάνω στην έννοια «μόδα» αποτελούν άριστα πρώτα βήματα.
«Η ηθική μόδα ή Βιώσιμη Μόδα δεν έχει καμία σχέση με αυστηρή και πουριτανική συμπεριφορά. Ο όρος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι συνδυασμένος με την αειφορία, κυκλική οικονομία και σεβασμό στο περιβάλλον. Εννοείται βέβαια ότι εμπλέκει δίκαιες και βιώσιμες αμοιβές προς τους εργαζόμενους, ευαισθησία προς τα δικαιώματα των ζώων, διαφάνεια για τα υλικά και τις διαδικασίες παραγωγής ενός ρούχου», σημειώνει ο Δημήτρης Γραμματικογιάννης, έμπειρος στιλίστας και fashion editor. Πρόκειται για έναν από τους ελάχιστους ανθρώπους του χώρου του που έχει αφιερώσει το σύνολο σχεδόν της επαγγελματικής του δράσης στην προαγωγή μιας πιο συνειδητής επιλογής ρούχων, με άξονα τον σεβασμό στον πλανήτη και στους ανθρώπους που εργάζονται για να φτιάξουν αυτά που φοράμε.
Πιστεύει ότι τα ΜΜΕ συνήθως επιλέγουν τη δημοσίευση σκανδαλοθηρικών ειδήσεων και την προώθηση του λαϊκισμού. Και εξηγεί: «Τα περιοδικά από τη μιά κάνουν αναφορές και συνεντεύξεις σε σχεδιαστές με οικολογική προσέγγιση αλλά από τη άλλη προβάλουν προιόντα που αναιρούν τους προηγούμενους και προτρέπουν σε αγορές που την επόμενη περίοδο θα τους συμβουλεύσουν ότι είναι εκτός μόδας. Ακόμη και οι σχετικές εκπομπές προβάλλουν παλαιά στερέοτυπα συμπεριφορών όπως την υπερκατανάλωση,τη συνεχή ανάγκη για υπερπροβολή χωρίς λόγο και νεοπλουτίστικες συμπεριφορές . Κάποιες στιγμές κάνουν πως θυμούνται την ηθική μόδα,αλλά δεν πείθουν. Το καλό όμως είναι ότι οι νέοι άνθρωποι είναι πια υποψιασμένη και η ενημέρωση πλέον γίνεται από το διαδίκτυο….»
Τα οικολογικά υλικά και οι εταιρείες που τα υπερασπίζονται
Τι άλλο βοηθάει στη βιωσιμότητα αυτής της νέας πραγματικότητας; Η χρήση αποβλήτων και η ουσιαστική ανακύκλωσή τους από τους σχεδιαστές είναι ένα σοβαρό στοιχείο που κερδίζει έδαφος. Πλαστικά μπουκάλια γίνονται μπλούζες. Πλαστικά φιλμ μετατρέπονται σε τσάντες. Η φρέσκια ματιά στον οικολογικό σχεδιασμό είναι η μόνη που δίνει ώθηση και απαλλάσσει τη βιομηχανία της μόδας για όλη την αλόγιστη χρήση σπάνιων υλών που έκανε στο παρελθόν της. Τα «σκουπίδια» που γίνονται μόδα και μάλιστα υπολογίσιμη δίνουν την ευκαιρία να δούμε την «ένοχη» μέχρι πριν μόδα με άλλη ματιά.
Εταιρείες όπως η Gucci, η H&M, η Nike αλλά και η Stella McCartney, μεταξύ άλλων, έχουν αγκαλιάσει το νέο κύμα. Την όλη ιδέα έχουν αγκαλιάσει πολλοί celebrities και influencers, λειτουργώντας ως άριστοι πρεσβευτές ενός νέου κόσμου. Η διοργάνωση εξειδικευμένων εκδηλώσεων που υποστηρίζουν τη συγκεκριμένη ιδέα, αποδεικνύει την δημοφιλία της, η οποία φυσικά δεν έχει το αντίστοιχο μέγεθος στην Ελλάδα. Πολλές χώρες οργανώνουν την Eco moda week, την ειδική Εβδομάδα Οικολογικής Μόδας, εντάσσοντάς την στο regular πρόγραμμα των επιδείξεών τους. Events που έχουν εξελιχθεί σε εταιρείες, όπως το «The Green Show», με εκπαιδευτικό και συμβουλευτικό χαρακτήρα προωθούν τους σκοπούς του πολυτελούς και βιώσιμου κινήματος μόδας με παροχή όχι μόνο θεάματος αλλά και τεχνογνωσίας.
Αν κάποιος θα μπορούσε να θεσμοθετήσει κάτι αντίστοιχο στην χώρα μας, αυτός είναι αναμφίβολα ο μονίμως ανήσυχος και παθιασμένος με το θέμα Δημήτρης Γραμματικογιάννης. Του το ευχόμαστε και, γιατί όχι, του το ζητάμε κιόλας.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις