Μικροί «μηχανικοί» σε μεγάλα projects: Οι μαθητές της Ελλάδας ξέρουν από… ρομπότ
Δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή του, ο πρόεδρος του WRO Hellas, κύριος Γιάννης Σομαλακίδης, μιλά στο in.gr για τη διοργάνωση που έφερε τους Έλληνες μαθητές σε επαφή με τη μεθοδολογία STEM – και τους άνοιξε το δρόμο για μια μελλοντική σταδιοδρομία στις θετικές επιστήμες και τη ρομποτική
Τι σχέση έχει ο Αρχιμήδης με τον Ντα Βίντσι; Πώς συνδέονται οι δυο τους με τη ρομποτική; Και τελικά, μπορούν οι μαθητές των Γυμνασίων, των Λυκείων και των ΕΠΑΛ της χώρας μας να δώσουν λύσεις στην παγκόσμια μάστιγα της κλιματικής αλλαγής; Οι απαντήσεις κρύβονται στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργάνωσε για έκτη χρονιά στη χώρα μας ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE. Και, όπως εξηγεί στο in.gr ο κύριος Γιάννης Σομαλακίδης, πρόεδρος του WRO Hellas, οι μικροί μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους κατόρθωσαν και φέτος, παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας, να μας εκπλήξουν ευχάριστα με τα projects τους.
Χιλιάδες μαθητές γνώρισαν φέτος το STEM
Μέσα από εξ αποστάσεως αξιολογήσεις ή με τη φυσική τους παρουσία – με ενισχυμένα υγειονομικά μέτρα – στις εγκαταστάσεις της OTE Academy, σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από όλη την Ελλάδα, συνεργάστηκαν αποτελεσματικά και δημιούργησαν πρωτοποριακές λύσεις και ολοκληρωμένες ρομποτικές κατασκευές, αντλώντας την έμπνευσή τους (μεταξύ άλλων) από την κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή, την τυποποίηση, τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και του Ντα Βίντσι, κ.ά.
Το κυριότερο; Ανεξάρτητα από την τελική κατάταξη, τα παιδιά που έλαβαν μέρος στο Διαγωνισμό, ήρθαν σε επαφή με τις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία και τη ρομποτική με βιωματικό τρόπο, βελτίωσαν τις δεξιότητές τους διασκεδάζοντας και έκαναν τα πρώτα τους βήματα προς την κατάρτιση του μέλλοντος.
Όπως μας εξηγεί ο κύριος Σομαλακίδης:
«Ως WRO Hellas, δεν μιλάμε για την αξία του διαγωνισμού εκπαιδευτικής ρομποτικής αλλά για την αξία της πορείας προς το διαγωνισμό. Δηλαδή της προετοιμασίας, της μελέτης και του teamwork. Οι μαθητές συγκροτούν ομάδες και δουλεύουν ομαδικά, ανάλογα με το θέμα. Για παράδειγμα, στην κατηγορία για το Δημοτικό από τον «Αρχιμήδη στον DA Vinci», τα παιδιά χρειάστηκε να κατανοήσουν τις ανακαλύψεις και των δύο, μελετώντας διάφορες πηγές, και στη συνέχεια να αποφασίσουν τι θα αξιοποιήσουν, δημιουργώντας τους κατάλληλους αυτοματισμούς που σήμερα έχουμε στη διάθεσή μας και δίνουν λύσεις σε προβλήματα».
Χωρά το STEM στα ελληνικά σχολεία;
Ρητός στόχος του WRO Hellas είναι η εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής, καθώς και της ευρύτερης μεθοδολογίας του STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας, με όχημα τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά και την Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής – με τους νικητές της δεύτερης να ταξιδεύουν (υπό κανονικές συνθήκες) για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής.
Γιατί, όμως, να βάλουμε το STEM στα σχολεία; Σύμφωνα με τον κύριο Σομαλακίδη, «το STEM είναι η νέα μεθοδολογία βιωματικής κατανόησης των Φυσικών Επιστημών. Δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να συμπεριφέρονται ως μηχανικοί. Η τεχνολογία και η μηχανική είναι το μέλλον. Και όσοι γνωρίζουν να τις αξιοποιούν, μπορούν να έχουν μια πετυχημένη πορεία στην κοινωνία του μέλλοντος. Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι η κορωνίδα του STEM και είναι το κοινό χαρακτηριστικό των προϊόντων του 21ου αιώνα».
Μηχανικοί εν τη γενέσει
Και πράγματι, το σχέδιο δείχνει να πετυχαίνει. Πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων λαμβάνει μέρος στους ετήσιους διαγωνισμούς που διοργανώνει ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, με τις συμμετοχές των μαθητών να έχουν ήδη ξεπεράσει τις 24.000. Το σημαντικότερο; Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το 85% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι βελτίωσαν τις δεξιότητές τους στον προγραμματισμό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία του διαγωνισμού είναι πιθανότερο να επιλέξουν μια καριέρα σχετική με τους τομείς του STEM.
Όμως ακόμη και εκείνοι που δεν θα στραφούν στις θετικές επιστήμες «θα αποκομίσουν τα προσόντα που θα τους είναι χρήσιμα σε μια παγκόσμια κοινωνία, με την έννοια της οικονομίας και της επικοινωνίας», τονίζει ο κύριος Σομαλακίδης. «Από τα σημερινά παιδιά, όταν με το καλό εισέλθουν στην παραγωγική διαδικασία, πάνω από το 65% θα κάνει μια εργασία που δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί. Αυτό σημαίνει ότι ανεξαρτήτως της ενασχόλησης τους, θα πρέπει να έχουν όλα εκείνα τα προσόντα που απαιτούνται για τη ζωή τους, όπως αγάπη για τη συλλογική εργασία, αυτοπεποίθηση, ικανότητα για υλοποίηση projects και επίλυση προβλημάτων, γρήγορη σκέψη, κλπ».
Εξοπλίζοντας τα ελληνικά σχολεία με γνώση
Η τόσο ευρεία συμμετοχή από όλη την Ελλάδα έχει και ορισμένα προαπαιτούμενα, κυρίως σε επίπεδο εξοπλισμού, τον οποίο δεν θα μπορούσε να εξασφαλίσει από μόνο του το κάθε σχολείο, αλλά και σε ό,τι αφορά την εξειδίκευση των επιβλεπόντων εκπαιδευτικών.
Με τη βοήθεια της COSMOTE, ο WRO «έχει θέσει τις βάσεις για να γίνει γνωστή η εκπαιδευτική ρομποτική σε κάθε σημείο της χώρας μας», επισημαίνει ο κύριος Σομαλακίδης. «Επίσης, έχουμε βοηθήσει να εξοπλιστούν περισσότερα από 1.000 σχολεία με τον απαραίτητο εξοπλισμό και να εκπαιδευτούν εκατοντάδες εκπαιδευτικοί σε ειδικά σεμινάρια. Ένα σημαντικό επόμενο βήμα είναι η εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής και της μεθοδολογίας STEM στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Αυτό μπορεί να γίνει είτε στο πρωινό πρόγραμμα, είτε στο απογευματινό, όπως συμβαίνει σε άλλες τεχνολογικά προηγμένες χώρες».
Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί δείχνουν πολύ θετική ανταπόκριση σε αυτή την προσπάθεια. Μέσω της συνεργασίας του WRO Hellas και της COSMOTE, κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική, μια διαδικασία μέσα από την οποία έχουν αναπτυχθεί και σχετικά online βιβλία κατάρτισης.
Ελληνικές διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο
Πάντως ακόμη και χωρίς την ένταξη της μεθοδολογίας STEM στο ωρολόγιο πρόγραμμά τους, οι μαθητές της Ελλάδας έχουν αποδείξει πως διαθέτουν όλη την αναγκαία όρεξη και δημιουργική φαντασία, όχι μόνο για να διαγωνιστούν μεταξύ τους, αλλά και για να κατακτήσουν υψηλές διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
«Στους διαγωνισμούς του WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, συμμετέχουν περισσότερες από 1600 ομάδες αποτελούμενες από 3-6 μαθητές», εξηγεί ο κύριος Σομαλακίδης. «Είναι η μεγαλύτερη μαθητική γιορτή στη χώρα μας και από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Έχει αγκαλιασθεί από γονείς και εκπαιδευτικούς και κάθε χρόνο η συμμετοχή αυξάνει. Οι καλύτερες ομάδες λαμβάνουν μέρος στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που φιλοξενείται κάθε Νοέμβριο από διαφορετική χώρα.
»Αυτό που με έχει σημαδέψει πιο πολύ, είναι η συμμετοχή της χώρας μας στη περσινή Ολυμπιάδα που φιλοξένησε η Ουγγαρία. Είναι συγκινητικό να βλέπεις τη σημαία της χώρας σου ως πολυνίκης να κυματίζει. Οι ελληνικές ομάδες κέρδισαν τέσσερα μετάλλια και τρεις διακρίσεις και στάθηκαν επάξια απέναντι σε χώρες που έχουν μακρά παράδοση στην εκπαιδευτική ρομποτική».
Όμως αυτό που μοιάζει να τον έχει συγκινήσει περισσότερο, είναι η φετινή ανταπόκριση παιδιών και δασκάλων, καθώς συγχαίρει τις προσπάθειές τους:
«Είναι εκπληκτικό να βλέπεις τη θέληση, κυρίως των μαθητών και δευτερευόντως γονέων και εκπαιδευτικών, εν μέσω πρωτόγνωρων καταστάσεων, να εφευρίσκουν τρόπους επικοινωνίας, να υλοποιούν τις ιδέες τους, να περιμένουν καρτερικά να βρεθεί ο κατάλληλος χρόνος για να παρουσιάσουν την ιδέα τους. Εύγε!»
Η πορεία των παιδιών και οι νίκες τους στη διάρκεια της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2019, έχουν αποτυπωθεί στην ταινία μικρού μήκους παραγωγής της COSMOTE «The Real Robokids»:
- Ο Δήμος Σκύδρας τιμήθηκε με το Βραβείο Ολυμπισμού 2024
- Στο κόκκινο» η γρίπη και ο RSV στην Ευρώπη – Προειδοποίηση ECDC για τις γιορτές
- Φως στο Τούνελ: Τι θα δούμε στην αποψινή εκπομπή της Αγγελικής Νικολούλη
- BHMAGAZINO: Το 2025 θα είναι η χρονιά του νέου James Bond;
- Πολωνία: Ανακαλεί τον πρεσβευτή της στη Βουδαπέστη μετά το άσυλο της Ουγγαρίας στον Ρομανόφσκι
- Κώστας Χαρδαβέλλας: Σήμερα το τελευταίο αντίο στον δημοσιογράφο