To Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας επιστρέφει διαδικτυακά
Από την ιστορία της διάσημης Βραζιλιάνας transgender, Luana Muniz, μέχρι το Brexit και το «Ιερό Δάσος» της Βωβούσας, το κινηματογραφικό φεστιβάλ μας ταξιδεύει σε όλο τον κόσμο.
Το Ethnofest, το φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας δίνει φέτος διαδικτυακό ραντεβού με το κοινό παρουσιάζοντας ενδιαφέρουσες ταινίες καθώς και παράλληλες εκδηλώσεις, από τις 26 Νοεμβρίου μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου.
[For English, Please Scroll Down]
Η αφίσα της 11ης -και ιδιαίτερης- έκδοσης του Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της…Δημοσιεύτηκε από Athens Ethnographic Film Festival στις Κυριακή, 8 Νοεμβρίου 2020
Οι του φεστιβάλ θα προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους με εξαίρεση το τμήμα του Πανοράματος στο οποίο θα παρέχεται και δυνατότητα ελληνικού υποτιτλισμού.
Φοιτητικές Ταινίες
Κάθε χρόνο, το Φεστιβάλ παρουσιάζει μια επιλογή των πιο άρτιων δειγμάτων από τις ταινίες που παράγονται στο πλαίσιο μεταπτυχιακών προγραμμάτων στην Οπτική Ανθρωπολογία και σε συναφή πεδία.
Φέτος, οι δέκα προσεκτικά επιλεγμένες ταινίες του προγράμματος αποδεικνύουν τη σπουδαιότητα του κινηματογραφικού μέσου και το βαθμό εξέλιξης της χρήσης του στα ακαδημαϊκά προγράμματα.
Αυτοί Που Έχουν Μάτια Να Δουν, Θα Δούνε (Those Who Have Eyes To See, Shall See, Melanie Grant) σύμφωνα με ρητό των Πνευματικών Βαπτιστών του Τρινιντάντ, από όπου παίρνει και τον τίτλο της η ομώνυμη ταινία που εξερευνά τον τρόπο θέασης, συγκρίνοντας τη σαρκική, την πνευματική και την εθνογραφική ματιά.
H ταινία Κόσμος (Mundo, Ana Edwards) διερευνά το εκτενές φαινόμενο του ευαγγελικού προσηλυτισμού αυτόχθονων πληθυσμών στη Νότια Αμερική και παρατηρεί πώς το τοπίο αναδιαμορφώνεται μέσα από τις ευαγγελικές αντιλήψεις.
Το Θαρραλέο Κορίτσι Στην Ιπτάμενη Κούνια (The Daring Young Girl On The Flying Trapeze, Nina Ross), πρόκειται για μια ξεκάθαρη υπενθύμιση για το πώς η κοινωνία μεταχειρίζεται τα άτομα με αναπηρία, αλλά είναι πολύ περισσότερο η αξιοθαύμαστη ιστορία μιας γυναίκας που αρνήθηκε να περιοριστεί στις προσδοκίες που η κοινωνία είχε από εκείνη.
Πανόραμα
Το φετινό Πανόραμα έχει άρωμα Λατινικής Αμερικής με ταινίες από την Αργεντινή, τη Βραζιλία και το Μεξικό. Μέσα από την προβολή επτά ντοκιμαντέρ πρωτοπόρων καλλιτεχνών διερευνά πολλαπλές θεματικές με έμφαση σε ζητήματα φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πολιτιστικής ταυτότητας αναδεικνύοντας την αφηγηματική και ποιητική δύναμη της εικόνας μέσα από την ανθρωπολογική ματιά και ευαισθησία των κινηματογραφιστών.
Η Βασίλισσα Της Λάπα (Queen of Lapa, Luana Muniz ) εξερευνά τις καθημερινές ζωές, τις αντιπαλότητες και τις αναζητήσεις για την αγάπη των εργατριών του σεξ σε μια πόλη γεμάτη εχθρότητα απέναντι στην κοινότητα LGBTQ.
Τα Τραγούδια Που Δεν Τελειώνουν Ποτέ (Songs That Never End, Yehuda Sharim) είναι ένας λυρικός και ποιητικός διαλογισμός σχετικά με τον εκτοπισμό.
Η Επιμονή (Persistence) Anne Huffschmid και Jan-Holger Hennies) μας ταξιδεύει στα τοπία εξαφάνισης του Μεξικού, ανάμεσα σε μαζικούς τάφους και θραύσματα, οικογένειες θυμάτων και ανθρωπολόγους ιατροδικαστές.
Ειδική Θεματική Ενότητα – Επανεξετάζοντας το Brexit
Αυτή τη χρονιά, η ειδική θεματική ενότητα αφιερώνεται στο φαινόμενο του Brexit και τους αμέτρητους σχηματισμούς του. Την ενότητα επιμελείται o κοινωνικός ανθρωπολόγος Θεόδωρος Ρακόπουλος (Πανεπιστήμιο του Όσλο) ως καλεσμένος επιμελητής του Ethnofest.
Το Brexit αποτέλεσε ένα διαρκές γεγονός του οποίου η έκβαση ακόμα ξεδιαλύνεται. Όσα προηγήθηκαν (μια παγκόσμια πιστωτική κρίση, κρίσεις δημοσίου χρέους), όσα έφεραν οι εντάσεις της περιόδου (με την άνοδο απολυταρχικών ηγεσιών και λαϊκισμού) και ό,τι ακολούθησε (η κρίση του κορωνοϊού) διαμορφώνουν ένα φάσμα πολλαπλών κρίσεων άξιων προβληματισμού.
Σε αντίθεση με άλλες τρέχουσες κρίσεις, το Brexit ήταν μια δημοφιλής επιλογή. Σαν μια μορφή έκφρασης της “άμεσης φωνής” του κόσμου, μια εκδήλωση λαϊκής κυριαρχίας, η ψήφος αποχώρησης δοκίμασε τα όρια και τους περιορισμούς της ίδιας της δημοκρατίας. Το δράμα που ακολούθησε, με το κράτος να ταλαντεύεται μεταξύ του “λαού”, του κοινοβουλίου αλλά και της δικαστικής εξουσίας, φανέρωσε πως ό,τι συνέβη στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι μια περίπτωση ενδεικτική για την ταυτότητα της σύγχρονης δημοκρατίας.
Οι τρεις ταινίες της ενότητας, Way My It Did I (Μαρία Αναστασίου), Ακούστε Τη Βρετανία, (Listen to Britain, Rhys Lewis) και ο Τελευταίος Γύρος Jaldi 5 (Last Round of Jaldi 5, Ellen Lapper) παρουσιάζουν διαφορετικές κινηματογραφικές προσεγγίσεις που επικεντρώνονται στον πυρήνα του διαλόγου πάνω στο φλέγον αυτό ζήτημα.
Κινηματογραφικοί Πειραματισμοί στην Εθνογραφία
Όταν οι δημιουργοί πειραματίζονται με τα όρια της κινηματογραφικής φόρμας, τις τεχνικές αφήγησης και την εθνογραφική έρευνα, τα αποτελέσματα διευρύνουν τα όρια του κινηματογραφικού είδους και των κοινωνικών επιστημών, προσφέροντάς μας νέες εμπειρίες θέασης.
Στο Δάσος Από Σύννεφα (Cloud Forest, Eliane Esther Bots), πέντε Ολλανδέζες οδηγούν το θεατή σε ένα φαντασιακό ταξίδι μέσα από αναμνήσεις και εικόνες που έχουν δημιουργήσει από τις εμπειρίες των γονιών τους στον πόλεμο της πρώην Γιουγκοσλαβίας και μας καλούν να γίνουμε μέρος των στενών δεσμών της οικογένειάς τους.
Η Απουσία (Absence, Roxanne Abel Gintz), είναι μια ερμηνευτική αυτοεθνογραφική ταινία που εκθέτει τις πρώτες αναλύσεις των δυσκολιών και των γνώσεων που συναντά μια ερευνήτρια κατά τη διάρκεια επιτόπιας έρευνας σε αγροτικές περιοχές της Βραζιλίας. Με τη φωνή της, η ερευνήτρια επαναδιεκδικεί τα συναισθήματα, τις διαισθήσεις και τις ευαισθησίες, οι οποίες, τη στιγμή που βιώθηκαν, είχαν υποτιμηθεί και με τη συνεργάτιδά της προσπαθούν να σπάσουν τη σιωπή της καταπίεσης που προέρχεται από την τοξική πατριαρχική αρρενωπότητα.
Ειδικές Προβολές – Focus On Archive
Φέτος, στο πλαίσιο των Ειδικών Προβολών, η ενότητα Focus on Archive εξετάζει την επίκαιρη τάση της δημιουργικής χρήσης του αρχείου στο ντοκιμαντέρ έχοντας στόχο να αποτελέσει ένα πρώτο βήμα στην ανάδειξη και εξερεύνηση της τάσης που θα μας απασχολήσει έντονα στο μέλλον. Η συνθήκη του lockdown έχει κάνει επιτακτική την ψηφιακή ανάδειξη και την δημιουργική ενασχόληση με το αρχείο ενώ μέσα από αυτή, έχει προκύψει μια πολύ ενδιαφέρουσα τάση για συνέργειες, διεπιστημονικότητα, και διάλογο μεταξύ καλλιτεχνών και ανθρωπολόγων.
Οι τέσσερις ταινίες της ενότητας χαρακτηρίζονται από διαφορετικές μεταξύ τους δημιουργικές χρήσεις του αρχείου στην κινηματογραφική αφήγηση και αποτελούν έμπνευση και έναυσμα για διάλογο.
Η ταινία The Fantastic (Maija Blåfield) επικεντρώνεται σε μαρτυρίες εξόριστων Βορειοκορεατών μέσα από μια εναλλαγή documentary footage και visual effects και μέσα από αυτή θα αναρωτηθούμε για την σχέση του φανταστικού με το πραγματικό. Για τη δημιουργία της ταινίας, δεν χρησιμοποιήθηκε αρχειακό υλικό, όμως η πειραματική ποιητική αφήγηση της ταινίας μας εισάγει σε μια συζήτηση γύρω από το τι είναι το αρχείο ή τι θα μπορούσε να είναι.
Στην ταινία Η Τζούντι Ενάντια Στον Καπιταλισμό, (Judy Versus Capitalism, Mike Hoolboom), αναδιπλώνεται η ζωή της εξέχουσας ριζοσπαστικής Καναδής φεμινίστριας, συγγραφέως και κοινωνικής ακτιβίστριας Judy Rebick.
Στο Cernobila (Eluned Zoe Aiano και Anna Benner), μια σκηνοθέτιδα και μια καλλιτέχνιδα συνθέτουν μέσω της τεχνικής του animation και mixed genres μια κρυφή ιστορία του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου γύρω από την μυθική φιγούρα μιας νοσοκόμας.
Τέλος, στο Specialized Technique, η σκηνοθέτιδα Onyeka Igwe απο-αποικιοποιεί ένα κινηματογραφικό αρχείο που εστιάζεται στην στατική περιγραφή ενός αφρικανικού χορού και το μετατρέπει μέσα από την δημιουργική συμβολή του μοντάζ σε ένα ζωντανό θέαμα.
Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά – Ειδικό Αφιέρωμα Πολιτισμικό Τοπίο και Πολιτιστική Κληρονομιά
Το Ethnofest, διατηρώντας ως βασική του σταθερά την αναγνώριση της σημασίας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς για την ανάδειξη των πολιτισμικών ταυτοτήτων μιας χώρας, εξετάζει στο φετινό πρόγραμμά του το Πολιτισμικό Τοπίο και τη σχέση του με το πεδίο της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Στους ορεινούς οικισμούς της Ηπείρου τα ιερά δάση λειτουργούν ως τοπικά προσαρμοσμένα συστήματα διαχείρισης. Η ταινία Ιερά Δάση Ζαγορίου του Κώστα Βρακά, πραγματεύεται τη διατήρηση της φύσης μέσω θρησκευτικών δοξασιών και υπό το φόβο υπερφυσικών τιμωριών.
Η ταινία St. Viniri – Το Ιερό Δάσος της Κωνσταντίνας Μεσσήνη, επικεντρώνεται στο δάσος της Αγίας Παρασκευής στη Βωβούσα, στο Ανατολικό Ζαγόρι ως ένα από τα εναπομείναντα ιερά δάση. Ανέγγιχτο στον χρόνο, το διατηρούν οι μύθοι που υφαίνουν την προφορική παράδοση του χωριού και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά, δημιουργώντας τον θρύλο του δάσους. Οι κάτοικοι λένε ότι αν «πειραχτεί» οτιδήποτε από το δάσος, οι συνέπειες είναι καταστροφικές. Ως αποτέλεσμα, το δάσος συνεχίζει να υπάρχει χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση, πράγμα σπάνιο στην εποχή μας.
Πώς να δεις τις ταινίες
Οι ταινίες προβάλλονται μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του Ethnofest όπου θα βρείτε τις σχετικές οδηγίες για τον τρόπο εγγραφής και θέασης. Οι ταινίες είναι διαθέσιμες αποκλειστικά εντός της Ελλάδας και για περιορισμένο αριθμό θεάσεων.
Οι ταινίες του προγράμματος είναι διαθέσιμες δωρεάν και θα προβάλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ, εκτός εάν υπάρχει διαφορετική επισήμανση. Οι ταινίες προβάλλονται μόνο με αγγλικούς υπότιτλους με εξαίρεση το τμήμα του Πανοράματος στο οποίο θα παρέχεται και δυνατότητα ελληνικού υποτιτλισμού.
Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου Αθήνας
26 Νοεμβρίου – 6 Δεκεμβρίου
ethnofest.gr
- Τότε θα γίνουν τα αποκαλυπτήρια της νέας Ferrari
- Λάκης Λαζόπουλος: «Αυτή είναι η τελευταία μου περίοδος στην τηλεόραση»
- Βεζένκοφ για το MVP της αγωνιστικής που πήρε από τον Ναν: «Αυτά είναι για να ασχολείται ο κόσμος»
- Καραμέρος: Κάποιοι βιάστηκαν να ξεγράψουν τον ΣΥΡΙΖΑ ως αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά το δίπολο δεν τσουλάει
- Οι φωτογραφίες που καθόρισαν το έτος 2024 μέσα από τα μάτια των NYT
- Μπαρτζώκας: «Πρέπει να επιβάλουμε το παιχνίδι μας, παίζουμε πιο σκληρά από την Άλμπα»