Κοροναϊός : Πώς πραγματοποιούνται τα γυρίσματα τηλεοπτικών σειρών;
Τα προγράμματα που αποτελούν τη μεγαλύτερή μας παρηγοριά όσο μένουμε σπίτι, αντιμετωπίζουν τα δικά τους προβλήματα
«Στέκονται πολύ κοντά μεταξύ τους». Να μια φράση που δεν περιμέναμε ποτέ ότι θα περνούσε από το μυαλό μας ενώ παρακολουθούμε την αγαπημένη μας τηλεοπτική σειρά – κι όμως έχει συμβεί σχεδόν σε όλους μας. Ενώ κοιτάζουμε την ζωή των ηρώων να κυλά κανονικά στις οθόνες μας και αναρωτιόμαστε πότε θα συμβεί το ίδιο και με τη δική μας, δεν μπορούμε να μην απορούμε και για κάτι ακόμη: Μα πώς κατάφεραν να γυρίσουν νέα επεισόδια εν μέσω πανδημίας;
Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως το The Flight Attendant, η νέα σειρά της HBO με την Κέλι Κουόκο, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο παράξενα. Διεθνείς προορισμοί και υπερατλαντικές πτήσεις, μέρος των οποίων πραγματοποιήθηκε μετά την εξάπλωση του ιού, περνούν από την οθόνη μας, ενώ εμείς δεν μπορούμε να βγούμε ούτε εκτός νομού.
Κάτω από την επίφαση κανονικότητας κρύβεται το χάος
Σε πολλές σειρές, όπως το «Black-ish» του ABC, το «This Is Us» του NBC και το «Bull» του CBS, οι ήρωες υποφέρουν εξαιτίας του ιού. Στην πραγματικότητα, ούτε η διαδικασία των γυρισμάτων κατάφερε να γλιτώσει από τις συνέπειές του: Πολλές παραγωγές ανεστάλησαν εξαιτίας του κοροναϊού, οι προϋπολογισμοί τους «φούσκωσαν», ο αριθμός των επεισοδίων τους μειώθηκε, ενώ άλλες «κόπηκαν» άπαξ δια παντός.
Όπως εξήγησαν στη Washington Post οι συντελεστές σημαντικών αμερικανικών παραγωγών, κάτω από την επίφαση της κανονικότητας, κρύβεται το χάος.
«Όλες οι σειρές μας έχουν πληγεί από την καραντίνα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο», τονίζει ο δημιουργός Γκρεγκ Μπερλάντι, ο οποίος εμπλέκεται σε 20 τηλεοπτικές σειρές που παίζονται αυτή την περίοδο σε διαφορετικά δίκτυα. Ανάμεσά τους και το «You» του Netflix και το προαναφερθέν «The Flight Attendant». «Πρέπει να συγχαρούμε όσους καταφέρνουν να μείνουν ενεργοί σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Όμως δεν σημαίνει και ότι δεν έχουν επηρεαστεί αυτές οι σειρές».
Η καραντίνα της Καλιφόρνια απειλεί τις παραγωγές
Την περασμένη εβδομάδα, οι ειδήσεις έγιναν ακόμη πιο δυσοίωνες όταν εξαιτίας της τεράστιας αύξησης των κρουσμάτων, ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια Γκάβιν Νιούσομ ανακοίνωσε απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 10μ.μ. έως τις 5 π.μ. σε όλη την πόλη για ένα μήνα. Τα μέτρα εντείνονται και σε άλλες περιοχές, και ενώ ο Νιούσομ εξαίρεσε τους εργαζόμενους του Χόλιγουντ ως αναγκαίους εργαζόμενους, κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να ισχύει λίγες ημέρες αργότερα. Οι προβλέψεις για το άμεσο μέλλον των παραγωγών είναι ανησυχητικές.
Για τις εταιρείες ψυχαγωγίας, το κόστος του κοροναϊού είναι τεράστιο. Ταυτόχρονα, κλεισμένοι στα σπίτια μας, οι θεατές δεν έχουμε υπομονή για τις καθυστερήσεις των προβολών.
«Είναι σαν να πιάνει φωτιά η κουζίνα ενός εστιατορίου, που είναι γεμάτο με πεινασμένους πελάτες», υποστηρίζει ένας παραγωγός που μίλησε στη Washington Post με τον όρο της ανωνυμίας του.
Για να γυριστεί μια σειρά, εκτός από τους ηθοποιούς, τους σκηνοθέτες και τους καμεραμέν, απαιτούνται βοηθοί, κομπάρσοι, προσωπικό που επιλέγει τις τοποθεσίες, φροντιστές… Δεκάδες άτομα συμβάλλουν στη δημιουργία του τελικού προϊόντος. Και σε αντίθεση με τις ταινίες, η προετοιμασία των οποίων συχνά διαρκεί ολόκληρα χρόνια, οι τηλεοπτικές σειρές συχνά προετοιμάζονται εντός λίγων μηνών – ή ακόμη και εβδομάδων.
Μεταξύ άλλων, αυτό σημαίνει ότι η παραγωγή τους υποφέρει περισσότερο από την πανδημία.
Οι σειρές που συνεχίζουν τα γυρίσματά τους, έχουν εφαρμόσει συγκεκριμένα πρωτόκολλα. Σε ορισμένες εξ αυτών, όλοι οι συντελεστές μπαίνουν σε μια «κοινωνική φούσκα», χωρίς επαφές με άλλα άτομα. Σε άλλες, χωρίζονται σε ένα σύστημα «ζωνών». Η Ζώνη Α, αποτελείται από τους ηθοποιούς και είναι η πλέον προστατευμένη. Αντιθέτως, τα άτομα που ανήκουν, για παράδειγμα, στη Ζώνη Γ, είναι υποχρεωμένα να εργάζονται σε πολλές περιπτώσεις χωρίς την τήρηση αποστάσεων. Επειδή βρίσκονται πίσω από την κάμερα, όμως, είναι σε θέση να φορούν μάσκες. Όλες οι ζώνες ελέγχονται από «Αξιωματικούς Συμμόρφωσης».
Ζώνες κινδύνου
Τα τεστ πραγματοποιούνται μέσω ενός συστήματος ιεράρχησης. Όλοι οι άνθρωποι που εργάζονται στη Ζώνη Α, υποβάλλονται σε τεστ τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα. Στη Ζώνη Β γίνεται ένα, ενώ η Ζώνη Γ εξετάζεται μια φορά κάθε δύο εβδομάδες. Οι εργαζόμενοι της Ζώνης Δ, είναι εκείνοι που μπορούν να απασχοληθούν με τηλεργασία.
Οι σεναριογράφοι συζητούν μεταξύ τους μέσω διαδικτύου. Μια μεγάλη αλλαγή σε σχέση με την κανονικότητα, στην οποία η δημιουργική διαδικασία πραγματοποιείται μέσω της ανταλλαγής ιδεών πολλών ατόμων σε μικρά δωμάτια.
Παρά τις καινοτόμες διαδικασίες, όμως, τα κόστη είναι υψηλά και οι παύσεις επαναλαμβανόμενες. Ακόμη και σειρές που ήδη έχουν προβληθεί, όπως το «Young Sheldon», αναγκάστηκαν να κάνουν διακοπές μετά από κρούσματα. Άλλες, που προς το παρόν έχουν αναβάλει πρεμιέρα της νέας σεζόν τους, όπως το «The Witcher» του Netflix, έχουν αναγκαστεί επίσης να διακόψουν εξαιτίας θετικών τεστ.
Η διακοπή των γυρισμάτων είναι γενικώς ακριβή διαδικασία, επειδή απαιτεί επιπλέον ημέρες και την αντίστοιχη καταβολή ημερομισθίων. Τα τεστ έχουν επίσης το δικό τους κόστος.
Ο Νέιθαν Ρος, ένας παραγωγός που έχει εμπλακεί μεταξύ άλλων και στη δημιουργία του Big Little Lies, εξηγεί ότι το κόστος παραγωγής αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 10-20%. Πρόκειται για χρήματα που πρέπει είτε να καταβληθούν από το δίκτυο, είτε να περικοπούν από τον προϋπολογισμό της εκάστοτε σειράς. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό έχει οδηγήσει στη μείωση των επεισοδίων των σεζόν.
Άλλες σειρές έχουν «κοπεί» άπαξ δια παντός. «Πολλές μικρότερες εκπομπές κόβονται, επειδή τα τηλεοπτικά δίκτυα και οι πλατφόρμες κοιτάζουν τους προϋπολογισμούς τους και σκέφτονται «γιατί να ασχοληθώ με αυτό εν μέσω πανδημίας;», εξηγεί ο βετεράνος σεναριογράφος Μαρκ Χέιμαν στη Washington Post.
Ορισμένοι παραγωγοί έχουν επιχειρήσει να μεταφέρουν τα γυρίσματά τους σε πιο ασφαλείς χώρες, για να μειώσουν τον κίνδυνο διακοπών.
Όμως αυτό σημαίνει ότι τα γυρίσματα θα γίνουν σε πόλεις που δεν θυμίζουν το μέρος όπου διαδραματίζεται η ιστορία. Ο σκηνοθέτης του Big Little Lies, Ζαν-Μαρκ Βαλέ, σκοπεύει να γυρίσει μια ταινία για τον Τζον Λένον και τη Γιόκο Όνο. Όμως το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες έχουν πληγεί από τον κοροναϊό και βρίσκονται σε lockdown. Ούτε η μετακίνηση είναι εύκολη, ούτε η αναμονή.
Άλλωστε καμία επιλογή δεν είναι πραγματικά ασφαλής. Πολλές αμερικανικές σειρές μετέφεραν τα γυρίσματά τους στο Βανκούβερ του Καναδά στη διάρκεια του καλοκαιριού, προσπαθώντας να παρακάμψουν το χάος που επικρατεί στην Αμερική. Όμως στην πόλη σύντομα σημειώθηκε έλλειψη τεστ, αναγκάζοντάς τες να διακόψουν και πάλι.
Κάποιες εταιρείες παραγωγής δε, επιλέγουν να συνεχίσουν τα γυρίσματα ακόμη και μετά από κρούσματα σε ηθοποιούς, αλλάζοντας τη… διαρρύθμιση των σκηνών για να εξασφαλίσουν αποστάσεις.
Ουδέν κακόν αμιγές καλού
Ορισμένοι βετεράνοι του Χόλιγουντ βρίσκουν θετικά στοιχεία στους περιορισμούς. Όπως λένε, η μείωση των ετήσιων επεισοδίων είναι θετική εξέλιξη, που στρέφει τα τηλεοπτικά δίκτυα στην έμφαση στην ποιότητα αντί για την ποσότητα.
Ο Μπερλάντι, από την πλευρά του, αναγνωρίζει ότι τα τηλεοπτικά γυρίσματα πάντα απαιτούσαν τεράστια προσαρμοστικότητα. Όμως με το προσωπικό να βγαίνει συχνά εκτός μάχης, πολλές φορές είναι άγνωστο ποιες σκηνές θα μπορούν να γυριστούν δυο μέρες αργότερα.
Κι όμως, ακόμη και εκείνος βλέπει θετικές πτυχές:
«Μέχρι τώρα βγάζαμε μια σκηνή από το σενάριο και το στούντιο εκνευριζόταν ή έκανε πολλές ερωτήσεις. Τώρα χαίρονται και μόνο που κατάφερες να γυρίσεις ένα επεισόδιο».
- Ουκρανία: Παρίσι και Λονδίνο υπόσχονται να μην αφήσουν τον Πούτιν να «πετύχει τους σκοπούς του»
- Η βαθμολογία στον όμιλο της Εθνικής μετά την ήττα στο Λονδίνο
- Θα μπουν οι ΗΠΑ στο στόχαστρο των εκδικητών ομολόγων;
- Euroleague: Η βαθμολογία μετά τη νίκη του Ολυμπιακού επί της Μπασκόνια
- Μεγάλη Βρετανία – Ελλάδα 73-72: Μπλακ-άουτ και απότομη προσγείωση για τη «γαλανόλευκη»
- Αυτό είναι το πρόσωπο-κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen