«Ο άνθρωπος πλάθει τον άνθρωπο»: Σπουδαία διάκριση για βίντεο του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας
Με δύο βραβεία τιμήθηκε στον Διεθνή Διαγωνισμό Museums in Short για βίντεο Μουσείων, η παραγωγή του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας «Ο άνθρωπος πλάθει τον άνθρωπο», το οποίο παρουσιάζει πήλινο ομοίωμα σπιτιού, που εκτίθεται στο Μουσείο
Με δύο βραβεία τιμήθηκε στον Διεθνή Διαγωνισμό Museums in Short για βίντεο Μουσείων, η παραγωγή του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας «Ο άνθρωπος πλάθει τον άνθρωπο», το οποίο παρουσιάζει πήλινο ομοίωμα σπιτιού, που εκτίθεται στο Μουσείο.
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από σύμπραξη φορέων, των Museo dell Industria e del Lavoro (Brescia), European Museum Academy και Forum of Slavic Cultures. Φέτος, η επιτροπή απένειμε ένα γενικό βραβείο, το οποίο έλαβε το βίντεο «Man creates Man» (αγγλικός τίτλος) και τρία ειδικά βραβεία, ένα στην κατηγορία της προώθησης, όπου βραβεύθηκε το Irish Emigration Museum του Δουβλίνου με το έργο «The Power of the Name», δεύτερο στην κατηγορία storytelling, με πρώτο του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας και τρίτο στην κατηγορία των εκθεμάτων, όπου βραβεύθηκε το Russian Railway Museum.
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε, «Θερμά συγχαρητήρια στην προϊσταμένη κ. Σταυρούλα Σδρόλια και στο προσωπικό της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας για τη συστηματική δουλειά τους στην ανάδειξη και προβολή του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας. Όπως έχω πει, το συγκεκριμένο Μουσείο είναι ένα από τα ωραιότερα και σημαντικότερα περιφερειακά μουσεία της χώρας μας. Η ιδέα τους να δημιουργήσουν αυτό το μικρό ντοκιμαντέρ με αφορμή το πολύτιμο έκθεμα του μουσείου, αποδεικνύει τη γνώση και την αγάπη τους στο επιστημονικό τους αντικείμενο αλλά και την γνώση στον τρόπο επικοινωνίας της αρχαίας τέχνης στο σύγχρονο κοινό. Ειναι ο προσφορότερος τρόπος μύησης του σύγχρονου ανθρώπου στην καθημερινή ζωή των προϊστορικών κοινωνιών».
Το χώμα και το νερό, ως υλικά ζωής και δημιουργίας στα χέρια του νεολιθικού ανθρώπου, αποτελούν τον πυρήνα της αφήγησης του ντοκιμαντέρ, γύρω από το πήλινο ομοίωμα σπιτιού με τα εννέα ειδώλια ανθρώπων, που προέρχεται από την Πλατιά Μαγούλα Ζάρκου και αποτελεί σπάνια αναπαράσταση ενός νεολιθικού νοικοκυριού για όλη τη Νεολιθική Ευρώπη. Αποτελεί κεντρικό έκθεμα στη μόνιμη έκθεση του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας. Το εξαιρετικό αυτό εύρημα αποκαλύφθηκε το 1983 στις ανασκαφές του οικισμού που βρίσκεται μεταξύ Λάρισας και Τρικάλων και χρονολογείται στη μετάβαση από τη Μέση στη Νεότερη Νεολιθική περίοδο, πριν τα μέσα της 6ης χιλιετίας π.Χ.
Παραφράζοντας τον τίτλο της γνωστής μελέτης του προϊστοριολόγου V. Gordon Childe (Man Makes Himself, 1932) και μέσα από εικόνες και ήχους που ζωντανεύουν τη φύση και τα έργα των νεολιθικών Θεσσαλών γεωργοκτηνοτρόφων, αναδύονται πτυχές από τις μύχιες σκέψεις και τις πνευματικές ανησυχίες τους που ανιχνεύει η αρχαιολογική τεκμηρίωση.
Το βίντεο, διάρκειας 6.40΄, δημιουργήθηκε για να υποστηρίξει το εποπτικό υλικό της τρέχουσας περιοδικής έκθεσης: «Ειδώλιο. Ένας κόσμος σε μικρογραφία. Θεσσαλία και Μακεδονία» του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας σε συνδιοργάνωση με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Η αρχαιολογική εποπτεία είναι του Γιώργου Τουφεξή, η σκηνοθεσία του Γιώτη Βράντσα και το σενάριο της Κατερίνας Μπόλματη.
Στον διαγωνισμό διακρίθηκαν, επίσης, τα βίντεο δύο ακόμη ελληνικών μουσείων στην κατηγορία κοινού, μετά από ψηφοφορία. Το βίντεο «Σέλευκος Α΄, Νικάτωρ, Από την Ευρωπό στην Ελληνιστική Οικουμένη» (Εφορεία Αρχαιοτήτων Κιλκίς) έλαβε το δεύτερο βραβείο και το βίντεο «Ενας πύργος διηγείται την ιστορία του» (Εφορεία Χαλκιδικής και Αγίου Ορους) το τρίτο. Στην κατηγορία αυτή πρώτο αναδείχθηκε το βίντεο «The World of Masks», από το National Museum of Armenian Ethnography.
- Χεσούς Νάβας: «Το ποδόσφαιρο είναι η ζωή μου – Υπήρχαν μέρες που δεν μπορούσα να περπατήσω»
- Χριστούγεννα: KFC, καλικάντζαροί και άλλες παράξενες παραδόσεις απ’ όλον τον κόσμο
- Ολυμπιακός: Τα 25 λεπτά των παικτών, τα 90 των διαιτητών…
- Μοζαμβίκη: Στους 94 έχουν φτάσει οι νεκροί μετά το πέρασμα του κυκλώνα Σίντο
- Άρης: Η επιστροφή του Σίστο
- Νέα Σμύρνη: 20χρονος εισέβαλε σε κηδεία, χόρευε δίπλα στο φέρετρο και τράβαγε τα γένια ιερέων