Ένα, δύο, τρία, πολλά hubs! – Οι ελληνικοί Κόμβοι Ψηφιακής Καινοτομίας είναι εδώ
Μετά τα digital hubs των πολυεθνικών, σειρά έχουν οι ελληνικοί Κόμβοι Ψηφιακής Καινοτομίας στο πλαίσιο ενός ευρύτατου προγράμματος δράσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Ο καλλιτέχνης που απείλησε ότι θα κατέστρεφε πολύτιμα έργα τέχνης αν ο Τζούλιαν Ασάνζ πέθαινε στη φυλακή
- Αλλαγές εξετάζει η Κομισιόν για την οδήγηση μετά τα 70 έτη - Τι θα αναφέρεται στην ευρωπαϊκή οδηγία
- Για ποια εγκλήματα κατηγορούνται οι Νετανιάχου, Γκάλαντ και Ντέιφ
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
Δεν είναι μόνο τα Κέντρα Καινοτομίας, Αριστείας ή υποστήριξης Τεχνολογίας που «ξεφυτρώνουν» σαν μανιτάρια το ένα με το άλλο στο τόπο μας με ιδρυτές πολυεθνικές εταιρείες αλλά σε λίγο καιρό η χώρα θα είναι έτοιμη να υποδεχθεί και μιας νέας γενιάς Ελληνικών Κόμβων Ψηφιακής Καινοτομίας, κομμάτι ενός ευρύτερου δικτύου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Η Pfizer συνεχίζει και ενισχύει έτι περαιτέρω τις επενδύσεις της στη Θεσσαλονίκη, τη γενέτειρα πόλη του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Άλμπερτ Μπουρλά. Όλα ξεκίνησαν από την ίδρυση ενός digital hub- ενός Ψηφιακού Εργαστηριακού Κέντρου. Σε ανακοίνωση της εταιρείας (8-9-2019) διαβάζω: «Η Pfizer καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες, να μεγιστοποιήσει τις ωφέλειες που προσφέρουν οι τεχνολογίες αιχμής, στην ανάπτυξη νέων θεραπειών και εμβολίων πού βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των ασθενών.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία αναπτύσσει ένα παγκόσμιο δίκτυο ψηφιακών εργαστηριακών κέντρων (digital hubs). Μέρος αυτού του σχεδίου αποτελεί και η εγκατάσταση ενός τέτοιου κέντρου στη Θεσσαλονίκη.
Η υποδομή αυτή εκτιμάται ότι θα είναι επιχειρησιακά έτοιμη κατά τη διάρκεια του έτους 2020, και έχει την δυνατότητα να προσφέρει 200 θέσεις εργασίας υψηλών δεξιοτήτων στην πόλη.
Το εργαστήριο αυτό θα αποτελεί έδρα υψηλής ψηφιακής τεχνολογίας και εξειδίκευσης, όπως η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence) και η ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων (Βig Data/Αnalytics).
Στην Ελλάδα υπάρχει υψηλός αριθμός ταλαντούχων ανθρώπων στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας. Η Pfizer σχεδιάζει να συνεργαστεί με Πανεπιστήμια και τοπικά κέντρα ανάπτυξης νέων τεχνολογιών, ώστε να δημιουργήσει στη Θεσσαλονίκη, μια ομάδα παγκόσμιου επιπέδου, η οποία θα μας βοηθήσει να κάνουμε πράξη τον σκοπό μας: “Καινοτομούμε για να αλλάξουμε τις ζωές των ασθενών”».
Πρόσφατα, ο Αλμπερτ Μπουρλά εξέφρασε την πρόθεση της εταιρείας που διευθύνει να δημιουργήσει πάλι στη Θεσσαλονίκη ένα Κέντρο Υπηρεσιών που θα ενώνει τα Κέντρα Καινοτομίας της που λειτουργούν σε όλο τον κόσμο. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα Κέντρο που θα υποστηρίζει λειτουργίες και θα παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες στα Κέντρα Καινοτομίας της Pfizer οπουδήποτε και αν βρίσκονται.
Στη Θεσσαλονίκη, επίσης, «στήθηκε» και Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων της Cisco. Το συγκεκριμένο κέντρο ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2020 από τη Cisco σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, υπό την αιγίδα του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.
Οι στόχοι
Σχετική ανακοίνωση διαβάζω: «Σκοπός του είναι η ενίσχυση της καινοτομίας, η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων καθώς και η προώθηση του ψηφιακού πολιτισμού. Πιο συγκεκριμένα, στο Κέντρο η Cisco με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης, των συνεργατών της, της ακαδημαϊκής κοινότητας και start-ups, θα δημιουργεί ομάδες που θα αναλύουν, σχεδιάζουν και προτείνουν λύσεις που απασχολούν οποιοδήποτε τομέα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Παράλληλα, στο Κέντρο θα λειτουργεί και τμήμα εκπαίδευσης – Cisco Networking Academy (www.netacad.com) – καθώς και τμήματα STEM και Ρομποτικής, τα οποία στοχεύουν να ενισχύσουν τις ψηφιακές δεξιότητες, μαθητών, φοιτητών, αλλά και επαγγελματιών που επιθυμούν να αποκτήσουν εφόδια εξειδίκευσης, που πλέον απαιτούνται από την αγορά εργασίας σήμερα».
Η Ciscο, όμως, συμμετέχει και σε μια νέα πρωτοβουλία. Το Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιας Τεχνολογίας και Καινοτομίας στη Σύρο. Σε αυτήν την πρωτοβουλία η Cisco συμπράττει με την ONEX που είναι ο ιδιοκτήτης του Ναυπηγείου Νεώριον. Είναι το μοναδικό κέντρο αυτού του είδους στο δίκτυο της Cisco, ενώ η δημιουργία αυτού του ιδιαίτερου hub κυρίως λόγου του προσανατολισμού και των συμβαλλόμενων μερών να είναι το μοναδικό σε όλο τον κόσμο. Με άλλα λόγια, ένα digital hub για την Ναυτιλία και την Ναυπηγική μέσα σε ένα ιστορικό ναυπηγείο στη μέση του Αιγαίου Πελάγους.
Από την άλλη πλευρά, η Microsoft προχωρά στην υλοποίηση μιας σημαντικής πρωτοβουλίας με την επωνυμία “GR for Growth”.Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, η πολυεθνική εταιρεία έχει επιλέξει να κατασκευάσει Datacenter στην Ελλάδα, προσθέτοντας τη χώρα στον παγκόσμιο χάρτη cloud υποδομών της Μicrosoft – το μεγαλύτερο του κόσμου- διασφαλίζοντας έτσι πρόσβαση σε επιχειρησιακού επιπέδου υπηρεσίες Cloud «χαμηλής καθυστέρησης». Ταυτόχρονα, για να υποστηρίξει τους Έλληνες πολίτες στους επαγγελματικούς και αλλά και προσωπικούς τους στόχους, η Microsoft ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εκπαιδεύσει στις ψηφιακές δεξιότητες ένα ανθρώπινο δυναμικό 100.000 πολιτών μέχρι το 2025. Η “φάρμα με τους servers” – 3 φάρμες σε πλήρη εξέλιξη- θα εμφανισθούν και θα λειτουργήσουν στην επικράτεια της Αττικής.
Και από την Αττική στο νησί της Αστυπάλαιας. Εκεί, αναμένεται να ξεκινήσει μια μεγάλη επένδυση – μια επένδυση για το μέλλον- όπου η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen θα δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας. Με δύο λόγια, με την επένδυση αυτή, το τρέχον σύστημα μεταφορών στο νησί θα αντικατασταθεί από την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας. Μακροπρόθεσμα, η Αστυπάλαια θα καταστεί ένα νησί-πρότυπο για την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα. Οι νέες υπηρεσίες κινητικότητας, όπως ο διαμοιρασμός ή η κοινή χρήση οχημάτων θα βοηθήσουν στη μείωση και τη βελτιστοποίηση της κυκλοφορίας. Η ενέργεια θα παράγεται κυρίως από τοπικές πηγές πράσινης ενέργειας, όπως η ηλιακή και η αιολική. Το έργο αρχικά θα διαρκέσει έξι χρόνια.
Ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο μιας μεγάλης πρωτοποριακής επένδυσης της Free Now – σύμπραξη της BMW και της Daimler- που ελέγχει μετοχικά την εταιρεία Beat με τη δημιουργία ενός customer experience center που θα εξυπηρετεί τις κεντρικές αγορές του γκρουπ και θα τεστάρει τεχνολογίες βελτίωσης της εμπειρίας του χρήστη.
Αλλά, από τις πρωτοβουλίες και τα σχέδια των ηγέτιδων δυνάμεων του επιχειρηματικού κόσμου ας περάσουμε τα ελληνικά digital hubs.
Το κείμενο που ακολουθεί είναι χρήσιμο για την κατανόηση αυτής της νέας πρωτοβουλίας της ελληνικής κυβέρνησης σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιο συγκεκριμένα, «η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας και τη Γενική Γραμματεία Εργασίας ανακοινώνουν πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή προτάσεων με σκοπό την ανάδειξη των Ελληνικών Κόμβων Ψηφιακής Καινοτομίας που θα συμμετάσχουν στην κλειστή πρόσκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κόμβων Ψηφιακής Καινοτομίας (European Digital Innovation Hubs- EDIHs), εφεξής ΕΚΨΚ.
Πρόγραμμα χρηματοδότησης
Οι Ευρωπαϊκοί Κόμβοι Ψηφιακής Καινοτομίας θα συγχρηματοδοτηθούν από το νέο πολυετές χρηματοδοτικό πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη 2021-2027» (Digital Europe Programme 2021-2027) και τα κράτη μέλη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με το νέο αυτό πολυετές πρόγραμμα επιδιώκει την ενίσχυση των δυνατοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους τομείς της υπολογιστικής υψηλών επιδόσεων (High Performance Computing – HPC), της τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence – AI), της κυβερνοασφάλειας (Cyber Security), της ανάπτυξης προηγμένων ψηφιακών δεξιοτήτων (Advanced Digital Skills), του ψηφιακού μετασχηματισμού της δημόσιας διοίκησης και της διαλειτουργικότητας.
Κεντρικό ρόλο στην υλοποίηση του προγράμματος θα διαδραματίσει η ανάπτυξη του δικτύου των Ευρωπαϊκών Κόμβων Ψηφιακής Καινοτομίας (European Digital Innovation Hubs – EDIHs), που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτίθεται να αναπτύξει και να υποστηρίξει.
Σύμφωνα με το σχέδιο κανονισμού για το πρόγραμμα «Ψηφιακή Ευρώπη 2021-2027» (Digital Europe Programme 2021-2027), κάθε κράτος μέλος καλείται να ορίσει, μέσω ανοικτής και ανταγωνιστικής διαδικασίας, τους ΕΚΨΚ που θα λάβουν μέρος στην πρόσκληση που θα δημοσιεύσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (κλειστή διαγωνιστική διαδικασία), προκειμένου να επιλεγούν οι ΕΚΨΚ που θα απαρτίσουν το αρχικό δίκτυο».
Στην πρόσκληση ανταποκρίθηκαν δεκάδες κοινοπραξίες και σχήματα από ερευνητικούς φορείς, πανεπιστήμια, εταιρείες του ιδιωτικού τομέα κλπ. Η όλη διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη. Εκείνο που είναι σίγουρο από τώρα είναι πως η ευρύτητα των συμμετοχών και συσσωρεμένη τεχνογνωσία αποτελεί εγγύηση για το μελλοντικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, στις πρώτες θέσεις της σχετικής βαθμολογίας φιγουράρουν σχήματα όπως το Smart-Attica Digital Innovation Hub (AtHeNAI) όπου συμμετέχουν μεταξύ άλλων το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος (σε ρόλο συντονιστή της κοινοπραξίας), το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το ΕΜΠ, το ερευνητικό κέντρο ΑΘΗΝΑ, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ Α.Ε. (GRNET), το ΕΚΠΑ, το Found.ation, Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, η Εθνική Τράπεζα, το Uni.Fund, ο ΣΕΒ, το Ίδρυμα Ωνάση αλλά και το smartHEALTH European Digital Innovation Hub που συμμετέχουν το ΙΤΕ (σε ρόλο συντονιστή), το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το Πολυτεχνείο Κρήτης , το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το ΕΚΕΤΑ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις